Sankei Shimbun

The Sankei Shimbun (産経新聞, Sankei Shinbun) (short for Sangyō Keizai Shinbun (産業経済新聞, lit. "Industrial and Economic News")) is a daily newspaper in Japan published by the Sankei Shimbun Co., Ltd. [ja] It has the sixth-highest circulation for newspapers in Japan. It is a metropolitan newspaper along with the Chunichi Shimbun, and was once one of the national newspapers along with the Yomiuri Shimbun, Asahi Shimbun, Mainichi Shimbun, and the Nikkei.

The Sankei Shimbun
Sankei Shimbun logo.svg
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet (54.6 cm × 40.65 cm (21.50 in × 16.00 in))
Owner(s)Sankei Shimbun Co., Ltd. (mostly owned by Fuji Media Holdings)
PublisherTakamitsu Kumasaka
FoundedMarch 1, 1882 (as Jiji News); June 20, 1933 (as Nihon Kogyo Shimbun)
Political alignment
LanguageJapanese
Headquarters
Circulation
  • Morning edition: 2,191,587
  • Evening edition:[a] 635,988
  • (ABC Japan, October 2005)
Website

In October 2020, the paper announced that it would cease print publication outside Tokyo and the Kansai region.[11]

Corporate profileEdit

 
Tokyo Sankei Building
 
Namba Sankei Building

The Sankei Shimbun is part of the Fujisankei Communications Group and is 40% owned by Fuji Media Holdings. The company is also the owner of Osaka Broadcasting Corporation (OBC, Radio Osaka).

HistoryEdit

The Sankei Shimbun was created by the merger of two older newspapers: Jiji News and Nihon Kogyō Shimbun. Jiji News was founded in 1882 by author, translator, and journalist Fukuzawa Yukichi, who also founded Keio University. Nihon Kogyō Shimbun, founded in 1933 by Hisakichi Maeda, specialized in business and was published by the Minami-OSAKA Shimbun (the South Osaka Evening newspaper). In 1941, the Osaka Shimbun (renamed from Minami-Osaka Shimbun) merged with Osaka Jiji Shimpō (Jiji-Shimpō Osaka edition). The following year, Nihon Kogyō Shimbun merged with other business newspapers in Western Japan, and changed its name to the Sangyō Keizai Shimbun (or the Sankei). In 1955, the Sankei merged with Jiji Shimpō. In 1959, the Sankei and Jiji Shimpō were placed under the Sankei Shimbun masthead.[12]

In 1958, the Sankei was acquired by Shigeo Mizuno and Nobutaka Shikanai. After financial difficulties, it changed direction from being liberal to being conservative (Tenkō). Both Mizuno and Shikanai would go on to found Fuji Television a year later.[13]

The Sankei Shimbun started two online newspapers in 1996: Sankei Web, in website style, and E-NEWS, in personal digital assistant style. In 2001, the Sankei Shimbun started a new electronic newspaper delivery edition, NEWSVUE. In 2002, the Sankei Shimbun merged with Osaka Shimbun. Both editions were placed under the Sankei Shimbun masthead. In 2005, the Sankei Shimbun added video to its digital edition, suitable for smartphone, and renamed it as Sankei NetView. In 2007, the Sankei Shimbun started a new online newspaper, MSN Sankei News, in collaboration with Microsoft. In 2014 the Sankei Shimbun rebranded its online news as Sankei News.[12]

OwnershipEdit

  • Sankei Shimbun (産経新聞, Sankei Shimbun), a leading national newspaper.
  • FujiSankei Business i (フジサンケイビジネスアイ, FujiSankei Business i), an industry & business & economy newspaper that renamed Nihon Kogyo Shimbun (Japan Industry Newspaper) in March 2004, which ended publication in July 2021.[citation needed]
  • Sankei Sports (サンケイスポーツ, Sankei Sports), a leading Japanese daily sports newspaper since 1955.
  • Yukan Fuji (夕刊フジ, Fuji Evening Edition), a leading Japanese daily evening newspaper since 1969.
  • Keiba Eight (競馬エイト, Keiba Eight), a leading horse racing newspaper since 1971.
  • Osaka Shimbun (大阪新聞), a Kansai regional evening newspaper that suspended publication in 2002.
  • Sankei Express (サンケイエクスプレス(産経エクスプレス)), a targeted at young people newspaper founded in 2006.

Political stanceEdit

The Sankei Shimbun is a nationalist[14][15][16][17][18] and conservative[1][2][3][4] newspaper. Some media outlets have called the Sankei Shimbun a far-right newspaper;[19][20] the Sankei Shimbun has previously published books denying the atrocities committed by the Imperial Japanese Army in World War II.[21]

Sankei Award, Sankei PrizeEdit

  • Praemium Imperiale (高松宮殿下記念世界文化賞, Takamatsu no miya denka kinen sekai bunka-shō, lit. "World Culture Prize in Memory of His Imperial Highness Prince Takamatsu") - An international art prize founded in 1989 awarded by the Imperial family of Japan on behalf of the Japan Art Association in the fields of painting, sculpture, architecture, music, theatre and film.
  • Tokyo Police Officers Prize (都民の警察官, Tomin no Keisatsukan) - An award founded in 1952.
  • Peoples' Self-Defense Officials Prize (国民の自衛官, Kokumin no Jieikan) - An award commendating self-defense officials[clarify] founded in 2002.
  • Sankei Children's Book Award (産経児童出版文化賞, Sankei jidou shuppan bunka Shō) - The oldest children's literature award in Japan.
  • Naniwa Art Festival (なにわ藝術祭, Naniwa Geijutu Sai)[b] - Major traditional culture award for the arts of rakugo (comedic Japanese verbal entertainment), buyō (Japanese dance), modern dance, classical music and jazz, awarded since 1964.
  • Sankei International Calligraphic Art Exhibition (産経国際書展, Sankei Kokusai Sho-Ten) - A major kanji (Japanese calligraphy) award founded in 1984.

PhilanthropyEdit

  • Akemi Chan Fund (明美ちゃん基金, Akemi Chan Kikin) - a medical fund set up in Japan for impoverished children suffering from heart defects.[22]
  • Sankei Social Welfare Association (産経新聞厚生文化事業団, Sankei Kousei bunka jigyodan) - a nonprofit organization for societal welfare.[23]

OfficesEdit

Sankei Group affiliate companiesEdit

Notable corporate alumniEdit

ControversyEdit

In August 2014, South Korea filed suit against the Sankei for insults against Park Geun-hye, the president of South Korea, published in one of the newspaper's articles, and demanded Tatsuya Kato, head of the Seoul Bureau, present himself for questioning.[25][26][27][28][29] The article in question covered several rumors about Park during the Sinking of the MV Sewol, referring to Korean news reports in the Chosun Ilbo; however, only the Sankei was charged with defamation, considered an anti-Korean newspaper in Korea.[30] The Japanese media assumed the suit was a warning to the Sankei.[31][32] Kato, who was eventually acquitted of defamation charges in December 2015, was under prosecution without detention for a year and two months.[33] The South Korean court said press freedoms were taken into consideration in arriving at Kato's acquittal.

In December 2014, the newspaper apologized after running an advert for Richard Koshimizu promoting anti-semitic books.[34][35]

On February 11, 2015, regular columnist Ayako Sono wrote an opinion piece opining that though she considered it necessary for Japan to accept more immigrants in order to bolster its decreasing workforce, it would also be necessary for Japan to take steps to ensure the separation of immigrants in regards to living conditions, citing South African apartheid as an example of how to achieve this goal.[36][37][38]

See alsoEdit

NotesEdit

  1. ^ The paper's evening edition is published only for the Kansai region.
  2. ^ 'Naniwa' refers to the place that became the modern Japanese city of Osaka.

ReferencesEdit

  1. ^ a b Associated Press says "the conservative Sankei Shimbun" https://www.apnews.com/ecf1711daab94bcc9486a5c30e3d5a48
  2. ^ a b Reuters says "the conservative daily newspaper Sankei Shimbun" https://www.reuters.com/article/japan-hotel-sale-idUSL4N0WF3CO20150313
  3. ^ a b AFP says "the conservative Sankei Shimbun newspaper" https://www.yahoo.com/news/japan-pm-abe-attend-olympics-despite-sex-slave-013130699.html
  4. ^ a b "Tokyo protests Beijing's exclusion of Sankei Shimbun reporter from covering diplomatic meeting". The Japan Times. The Japan Times. 30 August 2018. Retrieved 17 October 2018.
  5. ^ Harvard University's Reischauer Institute of Japanese Studies published an analysis of the Japanese media's political spectrum, as part of an analysis of the constitutional reform issue. According to Harvard: "The Sankei Shimbun has generally been recognized as a "conservative" newspaper".
  6. ^ "Nationalism, nuclear power and Japans fragile media opposition". East Asia Forum. 1 October 2014. "But the newspaper world has become polarised into two ideological camps: the pro-nuclear camp led by Yomiuri Shimbun and the right-wing Sankei Shimbun ..."
  7. ^ "Court Acquits Journalist Accused of Defaming South Korean President". The New York Times. 17 December 2015. Retrieved 20 February 2020. Tatsuya Kato, a former Seoul bureau chief of Japan's right-wing Sankei Shimbun newspaper ...
  8. ^ "Summit collapse breaks hearts in South Korea, leaves Moon losing face". The Washington Post. 1 March 2019. Retrieved 12 June 2020. The right-wing Sankei Shimbun paper argued that Kim's "top-down strategy" had backfired, leading to the worst crisis for his leadership since he took over in North Korea in 2011.
  9. ^ "Japan's government tries to free its soldiers from pacifist shackles". The Economist. 26 February 2017. Retrieved 12 June 2020. "We must respond to America first-ism with Japan first-ism," says Masato Inui, executive editor of the Sankei Shimbun, a right-wing newspaper.
  10. ^ Alexis Dudden, ed. (23 June 2008). Troubled Apologies Among Japan, Korea, and the United States. Columbia University Press. p. 52. ISBN 9780231512046.
  11. ^ https://facta.co.jp/article/201812031.html 「全国紙」の看板下ろす産経
  12. ^ a b "History : COMPANY". sankei.jp. Archived from the original on 2014-07-31. Retrieved 29 Jan 2017.
  13. ^ http://kigyoka.com/news/magazine/magazine_20130508.html
  14. ^ "The Struggle for the Japanese Soul: Komori Yoshihisa, Sankei Shimbun, and the JIIA controversy". The Asia-Pacific Journal. 4 September 2006.
  15. ^ Matthews, Eugene A. (28 January 2009). "Japan's New Nationalism". Foreign Affairs. Retrieved 21 February 2020. ... And such sentiments appear regularly in Sankei Shimbun, Japan's nationalist daily ... Cite magazine requires |magazine= (help)
  16. ^ "Japanese right muzzling liberal media: Analysts". The Straits Times. 9 December 2014. Retrieved 21 February 2020. The Sankei Shimbun, a robustly nationalistic paper, and the right-wing Yomiuri Shimbun -- the world's biggest newspaper with 10 million copies sold daily -- devoted acres of coverage to the episode.
  17. ^ "Japan mulls revision of comfort women apology". Philippine Daily Inquirer. 24 February 2014. Retrieved 21 February 2020. Suga's comment came after a weekend opinion poll, jointly conducted by the nationalistic Sankei Shimbun daily and Fuji TV, in which 59 ...
  18. ^ Duncan Bartlett (20 November 2019). "Japan and South Korea: Headaches and Headlines". The Diplomat. Retrieved 4 July 2020. This suggestion is rejected outright by the conservative Japanese newspaper the Sankei, which is noted for its nationalism.
  19. ^ "Japanese Gov't to Restrict Chemical Material Exports to S. Korea". BusinessKorea. 1 August 2019. Retrieved 3 July 2020. Even the Sankei Shimbun, a far-right newspaper, criticized the Japanese government for the possible repercussions of the restrictions.
  20. ^ "Japan May Be Moving Right Politically, But Its Communist Party Still Holds Some Sway With Voters". Forbes. 30 October 2017. Retrieved 3 July 2020. They are subject to constant surveillance and harassment. Yet, their popularity has not waned. The party's newspaper, Akahata (赤旗), has over 1.12 million readers and one weekly magazine predicts they may eclipse Japan's far right newpaper, Sankei Shimbun in the near future.
  21. ^ https://apjjf.org/-David-McNeill/4409
  22. ^ https://web.archive.org/web/20161019012140/http://sankei.jp/business/bu_akemi.html (in Japanese)
  23. ^ http://sankei-fukusi.or.jp/ (in Japanese)
  24. ^ "Reopening the Abduction Case Files – Part Five: "Something strange is happening along the Sea of Japan" | JAPAN Forward". Japan Forward. 2017-02-24. Retrieved 2018-10-23.
  25. ^ http://www.koreaherald.com/view.phpōud=20140810000273[permanent dead link]
  26. ^ http://english.donga.com/srv/service.php3ōbiid=2014081155588[permanent dead link]
  27. ^ "Sankei Seoul bureau chief grilled over Park article". 18 August 2014 – via Japan Times Online.
  28. ^ "Archived copy". Archived from the original on 2014-08-19. Retrieved 2014-08-18.CS1 maint: archived copy as title (link)
  29. ^ Gale, Alastair (10 October 2014). "Korean Prosecutors Indict Japanese Journalist on Defamation Charge". Wall Street Journal – via online.wsj.com.
  30. ^ "Sankei Shimbun's defamation of Korea goes too far". Dong-a Ilbo. South Korea. 2014-08-11. Retrieved 2014-10-27.[permanent dead link]
  31. ^ "EDITORIAL: South Korea's suppression of press freedom undermines democracy". Asahi Shimbun. Japan. 2014-09-03. Archived from the original on 2014-10-27. Retrieved 2014-10-27.
  32. ^ "Seoul court acquits Japanese reporter of defaming president".
  33. ^ "Report: Park Geun-hye's office intervened in trial of Japanese journalist". UPI. Retrieved 2018-10-23.
  34. ^ Obe, Mitsuru (6 December 2014). "Japan Newspaper Apologizes Over Advertisement for 'Jewish Conspiracy' Books". Wall Street Journal.
  35. ^ "Conservative Daily Sankei apologizes for running anti-semitic ad". The Japan Times.
  36. ^ Johnston, Eric; Osaki, Tomohiro (12 February 2015). "Author Sono calls for racial segregation in op-ed piece" – via Japan Times Online.
  37. ^ Hayashi, Yuka (13 February 2015). "Author Causes Row With Remarks on Immigration, Segregation". Wall Street Journal.
  38. ^ Lies, Elaine (13 February 2015). "Japan PM ex-adviser praises apartheid in embarrassment for Abe". Reuters.

External linksEdit