Open main menu

Phoenix Television is a television network that offers channels with Mandarin and Cantonese-language content that serve the Chinese mainland and Hong Kong along with other markets with substantial Chinese viewers, operated by Phoenix Satellite Television Holdings Limited, a television broadcaster based in Hong Kong and registered in Cayman Islands. It has six different television channels, including Phoenix InfoNews Channel, Phoenix Chinese Channel, Phoenix Movies Channel, and Phoenix Hong Kong Channel. Phoenix Television provides news, information, and entertainment programmes.

Phoenix Satellite Television Holdings Limited
Native name
Television network
Satellite television
Cable television
Traded as(SEHK2008)
HeadquartersTai Po, New Territories, Hong Kong
Key people
Liu Changle (Chairman and chief executive officer),
Chui Keung (Deputy chief executive officer, Chief Compliance Officer),
Liu Shuang (Chief Operating Officer of Phoenix Satellite TV, CEO of Phoenix New Media)
ProductsTelevision content, Television programming
RevenueHK$1,530.505m (2009)[1]
HK$325.11m (2009)[1]
HK$299.746m (2009)[1]
  • Today's Asia Limited (37.13%)
  • Extra Step Investments Limited (19.69%)
  • TPG China Media, L.P. (12.16%)
  • China Wise International Limited (8.25%) Edit this on Wikidata
Phoenix Chinese Channel
Phoenix Chinese.svg
Launched31 March 1996
Owned byPhoenix Television
CountryHong Kong
Broadcast areaAsia region
Sister channel(s)Phoenix InfoNews Channel
Phoenix Chinese News and Entertainment Channel
Phoenix North America Chinese Channel
Phoenix Movies Channel
Phoenix Hong Kong Channel
Astro (Malaysia)Channel 312 (SD)
Channel 18 (HD 800/77/99)
Channel 69 (C01/C02)
Channel 164 (starting April 1, 2017)
Channel 382 (HD)
Channel 251
Sky Cable (Philippines)Channel 90 (Phoenix Chinese Channel), Channel 89 (Phoenix InfoNews Channel)
Destiny Cable (Philippines)90 (Phoenix Chinese Channel), Channel 89 (Phoenix InfoNews Channel)
First Media (Indonesia)Channel 203 (Phoenix Chinese Channel), Channel 202 (Phoenix InfoNews Channel)
TrueVisions (Thailand)Channel 779 (Phoennix InfoNews Channel)
StarHub TV (Singapore)Channel 805 (HD)
Cable TV Hong Kong (Hong Kong)Channel 376 (Will Be Off On Air From 26 October, 2019)
Macau Cable TV (Macau)Channel 14 (HD)
Cablelink (Philippines)Channel 250
MediaNet (Maldives)Channel 183
Now TV (Hong Kong)Channel 548
Phoenix Chinese Channel
Traditional Chinese鳳凰衛視中文台
Simplified Chinese凤凰卫视中文台
Phoenix Television
Traditional Chinese鳳凰衛視
Simplified Chinese凤凰卫视

The Group's Chinese Channel, InfoNews Channel, European Channel, American Channel, Movie Channel and Hong Kong Channel,carried on AsiaSat 7, China Sat-6B, EUROBIRD, Telsat-12, Directv, Echostar, G3-C, SATMEX-6, Bell ExpressVU and other broadcasting platforms, have achieved global coverage, with almost 60 news bureaus and production teams located worldwide. Phoenix is one of the few private broadcasters permitted to broadcast in mainland China.

The company's head office is located in Tai Po, New Territories, Hong Kong and it also has correspondents offices in Beijing, Shanghai, and Shenzhen. The Shenzhen office is said to be responsible for one half of the TV programs' production.[2]


The China Phoenix Building is the Shenzhen headquarters of Phoenix Television

What eventually became Phoenix Television started as a joint venture between Star TV, one private company in China, and China Central Television.[3]

Phoenix Chinese Channel was launched on 31 March 1996. It replaced Star Chinese Channel in Hong Kong and Mainland China; Star Chinese Channel remained available to the viewers in Taiwan.

Phoenix Chinese Channel, Phoenix Movies Channel and Phoenix InfoNews Channel are broadcast via cable in Hong Kong and via satellite to Taiwan, mainland China and other regions globally.

The Phoenix InfoNews Channel was established on 1 January 2001. It was the first Chinese-language channel that covered news from the regions of Greater China, including mainland China, Taiwan and Hong Kong. There is 24-hour broadcasting on financial news, stock market information as well as news headlines worldwide. In addition, it provides comments and analysis prepared by analysts on current issues and topics.

In January 2003, the Chinese State Administration of Radio, Films and Television (SARFT) granted landing rights (Chinese: 落地權) to Phoenix InfoNews Channel, making it one of the few non-government owned television broadcasters in mainland China.

The Phoenix CNE channel was founded to broadcast in Europe, and the Phoenix North America Chinese Channel established to broadcast in the Americas. In 2005 California-based broadcast and engineering director Tai Wang Mak was arrested for conspiring with his brother, Chi Mak, to act as an intelligence agent for China. A 10-year prison sentence was announced in 2008.[4][5]

On 28 March 2011 Phoenix Television launched Phoenix Hong Kong Channel, broadcasting exclusively in Cantonese.[6]

In 2011, Phoenix New Media formed a partnership with the BBC to offer the British broadcaster's programming on Phoenix's digital media platforms. This was followed by a similar partnership with the National Film Board of Canada in 2012, in which 130 NFB animated shorts and documentary films would be offered digitally in China.[7]

In October 2013, the 12.15% of share in Phoenix Television held by 21st Century Fox (through Star) was sold to TPG Capital for HK$1.66 billion (about USD $213.73 million).[8][9][10][11] This and 2014 sale of Star China Media marked 21st Century Fox's exit from Mandarin entertainment television market in mainland China.


Phoenix TV operates the following channels:

  1. Phoenix Chinese Channel, launched on 31 March 1996, one of the long-term foreign broadcasters in China
    • Phoenix Chinese Channel Australia Edition, launched on August 1999
    • Phoenix Chinese Channel Japan Edition, launched on September 2009
  2. Phoenix Movies Channel, launched on 28 August 1998. It is now an encrypted pay-television service in China and worldwide.
  3. Phoenix InfoNews Channel, launched on 1 January 2001, a 24-hour news channel.
  4. Phoenix North America Chinese Channel, launched on 1 January 2001, which now broadcasts on both EchoStar and DirectTV satellite systems and shares the same programming with "Phoenix Chinese News and Entertainment Channel" (Phoenix CNE Channel).
  5. Phoenix Chinese News and Entertainment Channel (also known as Phoenix CNE Channel), launched on August 1, 1999, which is now a 24-hour channel based in London and broadcasting via satellite Eurobird 1 across Europe.
  6. Phoenix Hong Kong Channel, launched on 28 March 2011, a Cantonese channel.


Phoenix features a mix of programmes, ranging from political and economic news and current affairs through talk shows, film and music reviews to movies, and mini series in both Chinese and foreign origins.

Since 1 September 2001, Phoenix Television has been broadcasting a range of United Nations television programming including 57 episodes of "UN in Action", 39 episodes of "World Chronicle", and also some awarded-winning documentaries. Phoenix is co-operating with the United Nations to produce more programmes.

The service of Phoenix is extended to WAP, which facilitates news messages transferred through the mobile technology (SMS and MMS). The service is charged.

Corporate governanceEdit


At launch, Star TV and a private sector company in China each owned 45% of the company, and state broadcaster China Central Television owned the remaining 10%.[3]

The original News Corporation's (and subsequently 21st Century Fox's) shares in Phoenix Television held through Star were gradually reduced over the years. Finally, 21st Century Fox sold its shares to TPG Capital in October 2013.[8][9][10][11]

As of 2018, the company is owned by the following entities:[12]

Name Shares Percentage Note
Today's Asia Limited 1,854,000,000 37.13% A company owned by Liu Changle (93.30%) and Chan Wing Kee (6.70%).
Extra Step Investments Limited 983,000,000 19.69% A company owned by China Mobile Hong Kong, which is a part of state-owned China Mobile.
TPG China Media, L.P. 607,000,000 12.16% Part of TPG Capital in the United States; shares previously held by 21st Century Fox through Star
China Wise International Limited 412,000,000 8.25% Interest indirectly owned by the PRC government; China Wise is eventually owned by Bank of China, which is owned by Central Huijin Investment, part of PRC government's China Investment Corporation.


Liu Changle (劉長樂), the CEO and founder of Phoenix TV, was a journalist for the Communist Party of China-controlled Central People's Broadcasting Station after the Cultural Revolution and had become one of China's richest men by the 1990s, being well-connected to the Beijing leadership.[13]

Mr. Shuang Liu (刘爽), assumed the position of COO of Phoenix TV on 17 February 2014. He continues to be the CEO of Phoenix New Media Limited (NYSE: FENG), a new media company in China.[14]

Key staffEdit

Mandarin news anchorsEdit

Phoenix Television features many well-known news anchors and talk show hosts. Most of them are degree holders in communications or language studies.[citation needed] Most are bilingual in Mandarin Chinese and English.[citation needed]

Some of their key news presenters are:

Cantonese news anchorsEdit


  1. ^ a b c "Annual Results Announcement for the Year Ended 31 December 2009" (Press release). Phoenix Satellite Television Holdings Limited. 18 March 2010. Retrieved 21 May 2010.
  2. ^ "Half of Phoenix Television programs are produced in Shenzhen" (in Chinese). 26 March 2010. Retrieved 21 May 2010.
  3. ^ a b Farley, Maggie (23 February 1996). "Star TV, Chinese Firm Reportedly in Joint Venture". Los Angeles Times. Retrieved 31 December 2018.
  4. ^ Bill Gertz (18 September 2006),ENEMIES The Washington Times
  5. ^ Josh Gerstein (22 April 2008), Chinese Spy Sentenced to 10 Years in Prison The New York Sun
  6. ^ 凤凰卫视将开播香港台 以广东话进行广播
  7. ^ Kushigemachi, Todd (12 June 2012). "Canucks find first TV niche in China". Variety. Retrieved 13 June 2012.
  8. ^ a b "TPG to Acquire 21st Century Fox’s Stake in Phoenix Satellite Television Holdings Limited" (press release) TPG Capital; 21st Century Fox Business Wire October 18, 2013
  9. ^ a b Tan, Clement "TPG pays Murdoch unit $214 million for Chinese media company stake" Reuters October 19, 2013
  10. ^ a b Joshua, Fellman "TPG China Media Buys Remaining Fox Stake in Phoenix Satellite TV" Bloomberg L.P. 18 October 2013
  11. ^ a b Frater, Patrick "21st Century Fox Sells Phoenix Stake" Variety October 22, 2013
  12. ^ Interim Report 2018, Phoenix Media Investment (Holdings) Limited
  13. ^ Philip Pan (19 September 2005), Making Waves, Carefully, on the Air in China The Washington Post
  14. ^ "凤凰新媒体 Phoenix New Media - Investor Relations - Company News". Retrieved 27 November 2017.

External linksEdit