Open main menu

KRCW-TV, virtual channel 32 (UHF digital channel 33), is a CW-affiliated television station serving Portland, Oregon, United States that is licensed to the state capital of Salem. The station is owned by the Tribune Broadcasting subsidiary of the Tribune Media Company. KRCW's studios are located on Southwest Arctic Drive in Beaverton, and its transmitter is located in the Sylvan-Highlands section of Portland. It operates a low-powered fill-in digital translator in Portland, KRCW-LP (VHF channel 5, also remapped to virtual channel 32 via PSIP), which operates its transmitter alongside KRCW's digital signal.

KRCW-TV
Portlandcw.png
This TV KRCW-TV Portland.png
SalemPortland, Oregon
Vancouver, Washington
United States
CitySalem, Oregon
BrandingPortland's CW (general)
KGW News (newscasts)
ChannelsDigital: 33 (UHF)
Virtual: 32 (PSIP)
Subchannels32.1 The CW
32.2 Antenna TV
32.3 This TV
32.4 TBD
TranslatorsKRCW-LP 5 (VHF) Portland (city)
AffiliationsThe CW (2006–present)
OwnerTribune Broadcasting
(sale to Nexstar Media Group pending[1][2])
(KRCW, LLC)
First air dateMay 8, 1989 (30 years ago) (1989-05-08)
Call letters' meaningRose City CW
or
Keeping Rose City Wonderful (unofficial motto/slogan)
Former callsignsKUTF (1989–1992)
KEBN (1992–1995)
KWBP (1995–2006)
Former channel number(s)Analog:
32 (UHF, 1989–2009)
Former affiliationsAnalog/DT1:
Independent (1989–1992, 1994–1995)
The WB (1995–2006)
DT2:
The Tube (2006–2007)
DT3:
Universal Sports (2011–2012)
Transmitter power750 kW
Height523.3 m (1,717 ft)
Facility ID10192
Transmitter coordinates45°30′57.8″N 122°44′3.1″W / 45.516056°N 122.734194°W / 45.516056; -122.734194
Licensing authorityFCC
Public license informationProfile
CDBS
Websiteportlandscw.com

Contents

HistoryEdit

Early historyEdit

The station was launched on May 8, 1989 under the call sign KUTF (standing for "Keep Up The Faith"), its original transmitter was located outside Molalla. The station's original programming format almost entirely consisted of religious programs. It was originally operated by Dove Broadcasting then sold to Eagle Broadcasting on July 17, 1991. On February 11, 1992, the station's callsign was changed to KEBN (standing for "Eagle Broadcasting Network"). The previous KUTF calls now reside on the Daystar owned-and-operated station in Logan, Utah. On April 26, 1992, it was announced that KEBN would adopt a general entertainment programming format as "Oregon's New Eagle 32". On October 1, the station went off the air but returned on September 5, 1994 airing a number of infomercials, public domain movies, and brokered shows for eight hours a day (it expanded to 24 hours by Labor Day of that year). James R. McDonald owned the station via Channel 32, Inc.

 
KWBP logo under ACME ownership used until 2003.

KEBN became a charter affiliate of The WB upon its launch on January 11, 1995 and changed its call letters to KWBP to reflect its new affiliation on October 2. By the fall of that year, bartered syndicated programming (including cartoons, and some older sitcoms and dramas) were added to the station's schedule. It also relayed the O. J. Simpson trial from future sister station KTLA in Los Angeles. After becoming a WB affiliate, KWBP significantly upgraded its on-air look and schedule. It acquired several first-run syndicated sitcoms and talk shows. It grew even further after being purchased by ACME Communications in 1997. At that point, a low-power relay, KWBP-LP (originally operating on channel 4, now on channel 5) was established in Downtown Portland to address signal issues in that area. By the start of the new millennium, KWBP had established itself as a solid competitor to established non-Big Three stations KPTV (channel 12) and KPDX (channel 49).

Tribune ownershipEdit

 
KWBP logo after purchase by Tribune used from 2003-2006.

On December 30, 2002, ACME sold KWBP and KPLR-TV in St. Louis, Missouri to the Tribune Company for $270 million ($70 million of which was declared as the purchase price for KWBP). KWBP's growth continued, especially with KPDX's parent company Meredith Corporation purchasing KPTV and absorbing both that station's Fox affiliation and news operation into KPTV, leaving KPDX a weakened rival in the aftermath.

On January 24, 2006, the Warner Bros. unit of Time Warner and CBS Corporation announced that the two companies would shut down The WB and UPN and combine the networks' respective programming to create a new "fifth" network called The CW.[3][4] KWBP was announced as Portland's CW affiliate through a 16-station group affiliation agreement with Tribune, while the market's UPN affiliate KPDX-TV (channel 49, owned by the Meredith Corporation) was named as the Portland affiliate of MyNetworkTV (another new network created by News Corporation as a result of the formation of The CW).

 
"NW 32 TV" logo used from 2009-2012.
 
KRCW "Portland's CW 32" logo used from 2012-2015.

On September 16, 2006, KWBP changed its call letters to the current KRCW-TV. It affiliated with The CW when it launched on September 18, 2006. On April 6, 2009, KRCW joined other Tribune-owned CW affiliates in phasing out the network's branding from the station's own on-air brand, referring to itself as "NW 32 TV." The station reinstated CW branding in August 2012, rebranding as "Portland's CW 32."

Aborted sale to Sinclair; pending sale to NexstarEdit

On May 8, 2017, Sinclair Broadcast Group—owner of ABC affiliate KATU (channel 2) and Univision affiliate KUNP (channel 16)—entered into an agreement to acquire Tribune Media for $3.9 billion, plus the assumption of $2.7 billion in debt held by Tribune, pending regulatory approval by the FCC and the U.S. Department of Justice's Antitrust Division. The creation of an additional duopoly in the Portland market would result in only seven full-power television owners. Under the previous rules, the companies would have been required to sell either KATU or KRCW to another station group in order to comply with Federal Communications Commission (FCC) ownership rules preceding approval of the acquisition (KUNP would not be affected as its contours do not overlap either station); however, a change in local ownership rules permitted duopolies in all markets (provided only one of the stations ranks in the top four), hence the duopoly became permissible. As a result, KRCW would become a sister station to KATU.[5][6][7][8][9]

On August 9, 2018, Tribune announced it would terminate the Sinclair deal, intending to seek other M&A opportunities. Tribune also filed a breach of contract lawsuit in the Delaware Chancery Court, alleging that Sinclair engaged in protracted negotiations with the FCC and the U.S. Department of Justice's Antitrust Division over regulatory issues, refused to sell stations in markets where it already had properties, and proposed divestitures to parties with ties to Sinclair executive chair David D. Smith that were rejected or highly subject to rejection to maintain control over stations it was required to sell.[10][11][12][13][14][15][16][17][18][19][20][21]

On December 3, 2018, Irving, Texas-based Nexstar Media Group—which has owned CBS affiliate KOIN (channel 6) since January 2017—announced it would acquire the assets of Tribune Media for $6.4 billion in cash and debt. Nexstar included the overlap between KOIN and KRCW-TV among the television stations in thirteen markets where the group may consider making divestitures to address national ownership cap issues related to the Tribune transaction and/or to comply with FCC local ownership rules preventing it from owning two or more stations in the same market. However, KRCW does not rank among the four highest-rated stations in the Portland market in total day viewership, and FCC regulations no longer preclude legal duopolies that would leave fewer than eight independently owned television stations in a single market (a KOIN/KRCW combination would leave only seven full-power commercial television stations with independent ownership remaining in the market, barring a second legal duopoly in the market under the previous "eight-voices test" rules repealed by the FCC in November 2017), hence there are no legal hurdles in place which would otherwise preclude a KOIN/KRCW duopoly.[22][23][24][25][26][27][28][29][1][2]

Digital televisionEdit

Digital channelsEdit

The station's digital channel is multiplexed:

Channel Video Aspect PSIP Short Name Programming[30]
32.1 1080i 16:9 KRCW-TV Main KRCW programming / The CW
32.2 480i 4:3 Antenna TV Antenna TV
32.3 This TV This TV
32.4 TBD TBD

In addition to KRCW's main channel, the station's digital subchannels are carried on the digital tiers of local cable providers; digital channel 32.3 is carried on Comcast channel 303 and Frontier FiOS digital channel 463, while digital subchannel 32.2 is carried on Comcast channel 304 and Frontier FiOS digital channel 462. The This TV affiliation on digital subchannel 32.3 was added on June 25, 2012, replacing the second digital subchannel of ABC affiliate KATU as that network's affiliate for the Portland market (KATU replaced This TV on its 2.2 subchannel with the network's then-sister network MeTV).

In June 2018, KRCW added new digital channel TBD on 32.4.

Analog-to-digital conversionEdit

KRCW-TV shut down its analog signal, over UHF channel 32, on June 12, 2009, the official date in which full-power television stations in the United States transitioned from analog to digital broadcasts under federal mandate. The station's digital signal remained on its pre-transition UHF channel 33,[31] using PSIP to display the station's virtual channel as its former UHF analog channel 32.

TranslatorsEdit

KRCW-LPEdit

In 1993, a small low-power station by the call letters K04OG was launched. It was licensed to Reedville with a transmitter on Cooper Mountain and carried programming from America One. Originally broadcasting on VHF channel 4, then-KWBP-LP moved to channel 5 when Paxson Communications petitioned the FCC to move KPXG-TV (channel 22)'s digital signal from UHF channel 20 to channel 4. On December 1, 1998, the call letters were changed to KENY-LP to reflect the founder of the station, Kenny J. Seymour. In 2000, KENY-LP was bought by ACME Communications and became a repeater station for KWBP. The transmitter was moved to Sylvan-Highlands to provide better coverage to the Downtown Portland area. The station changed its calls to KWBP-LP. In 2006, to coincide with its parent call letter change, the repeater became KRCW-LP. In 2014, KRCW-LP flash-cut to a digital signal.

Other translatorsEdit

In addition to its rebroadcast on KRCW-LP, KRCW-TV is repeated on the following low-power translator stations:

Call letters Channel City of license
K20ES 20 Pendleton
K24DX 24 Monument
K31GN-D 31 La Grande
K31HK-D 31 Longview, Washington

ProgrammingEdit

Syndicated programming on the station includes Seinfeld, Two and a Half Men, Modern Family, Jerry Springer, and Maury among others. In the 2000s, the station served as the over-the-air television home for the Seattle Mariners Major League Baseball team in the Portland market.

NewscastsEdit

From 2003 to 2005, NBC affiliate KGW (channel 8) produced a nightly 10 p.m. newscast called Northwest NewsChannel 8 at 10 on PAX for the area's Pax TV owned-and-operated station KPXG-TV (which is now with Pax successor Ion Television). The program was moved over to KWBP on October 3, 2005 through a news share agreement that was struck between KGW and KWBP. Renamed as Northwest NewsChannel 8 at 10 on Portland's WB, it was the first news program of any kind ever to be broadcast on this station. The program title was changed on September 18, 2006, when KRCW made the affiliation switch to The CW. On January 21, 2008, KGW became the first television station in the Portland market to begin broadcasting its local newscasts in high definition, the KRCW broadcast was included in the upgrade. On July 22, 2014, KRCW's newscast was retitled KGW News at 10 on Portland's CW 32, in accordance with KGW's retiring of the Northwest NewsChannel 8 brand after 20 years.

The prime time production originates from KGW's studios on Southwest Jefferson Street in Downtown Portland and competes with the hour-long and in-house 10 o'clock broadcast that airs on Fox affiliate KPTV (channel 12). KGW advertises the KRCW newscast as having the most important news of the day, along with an updated weather forecast in the first ten minutes of the program. In turn, KPTV promotes its broadcast as having the first weather forecast at 10. The KGW newscast on KRCW is similar to news share agreements that Tribune maintains in select other markets where a station of theirs does not operate a news department (such as the WPVI-TV-produced 10 p.m. newscast that airs on Philadelphia sister station WPHL-TV).

KRCW produced local news and weather cut-ins under the name Portland's Morning News during the Tribune-produced EyeOpener program; the cut-ins were anchored by Ken Ackerman in-studio and weather segments were anchored by Tim Joyce. On June 15, 2017, Tribune Broadcasting announced the launch of Morning Dose, a two-hour social media-focused morning show produced in partnership with Chicago-based digital content branding agency Dose, which will replace EyeOpener on the five Tribune stations carrying the latter program (KDAF, KIAH, KRCW, WDCW and WPHL). Hosted by Melissa Rycroft and Gary Striewski, with news segments anchored by Laila Muhammad (the only announced holdover from EyeOpener), the program features a mix of news stories selected by Dose through its social storytelling and scientific trend methodology to "[showcase] the content and advancing the stories that will drive the day’s social conversation." Nicole DeCosta provides in-studio lifestyle segment cut-ins for the KRCW audience.

ReferencesEdit

  1. ^ a b "Nexstar Media Group Enters into Definitive Agreement to Acquire Tribune Media Company for $6.4 Billion in Accretive Transaction Creating the Nation's Largest Local Television Broadcaster and Local Media Company". Nexstar Media Group. December 3, 2018. Retrieved December 3, 2018.
  2. ^ a b "Nexstar Media Group Enters Into Definitive Agreement To Acquire Tribune Media Company". Tribune Media. December 3, 2018. Retrieved December 3, 2018.
  3. ^ 'Gilmore Girls' meet 'Smackdown'; CW Network to combine WB, UPN in CBS-Warner venture beginning in September, CNNMoney.com, January 24, 2006.
  4. ^ UPN and WB to Combine, Forming New TV Network, The New York Times, January 24, 2006.
  5. ^ Stephen Battaglio (May 8, 2017). "Sinclair Broadcast Group to buy Tribune Media for $3.9 billion plus debt". Los Angeles Times. Tronc. Retrieved June 6, 2017.
  6. ^ Cynthia Littleton (May 8, 2017). "Sinclair Broadcast Group Sets $3.9 Billion Deal to Acquire Tribune Media". Variety. Prometheus Global Media. Retrieved June 6, 2017.
  7. ^ Todd Frankel (May 8, 2017). "Sinclair Broadcast to buy Tribune Media for $3.9 billion, giving it control over 215 local TV stations". The Washington Post. Nash Holdings, LLC. Retrieved June 6, 2017.
  8. ^ Liana Baker; Jessica Toonkel (May 7, 2017). "Sinclair Broadcast nears deal for Tribune Media". Reuters. Retrieved June 6, 2017.
  9. ^ Harry A. Jessell; Mark K. Miller (May 8, 2017). "The New Sinclair: 72% Coverage + WGNA". TVNewsCheck. NewsCheck Media.
  10. ^ Todd Shields (July 16, 2018). "Sinclair and Tribune Fall as FCC Slams TV Station Sale Plan". Bloomberg News. Retrieved July 19, 2018.
  11. ^ Harper Neidig (July 16, 2018). "FCC chair rejects Sinclair-Tribune merger". The Hill. Capitol Hill Publishing Corp. Retrieved August 9, 2018.
  12. ^ Robert Feder (July 16, 2018). "FCC throws Sinclair/Tribune deal in doubt". RobertFeder.com. Retrieved August 9, 2018.
  13. ^ Benjamin Hart (July 16, 2018). "FCC Throws Wrench Into Sinclair Media Megadeal". New York. New York Media, LLC. Retrieved August 9, 2018.
  14. ^ Edmund Lee (July 18, 2018). "Sinclair Tries to Appease F.C.C., but Its Tribune Bid Is Challenged". The New York Times. The New York Times Company. Retrieved August 9, 2018.
  15. ^ Lorraine Mirabella (July 18, 2018). "FCC orders hearing even as Sinclair changes plans to sell TV stations to address concerns about Tribune deal". Baltimore Sun. Tronc. Retrieved August 9, 2018.
  16. ^ "Tribune Terminates $3.9 Billion Sinclair Merger, Sues Broadcast Rival". The Wall Street Journal. News Corp. August 9, 2018.
  17. ^ Mark K. Miller (August 9, 2018). "Tribune Kills Sinclair Merger, Files Suit". TVNewsCheck. NewsCheck Media.
  18. ^ Christopher Dinsmore (August 9, 2018). "Tribune Media pulls out of Sinclair Broadcast merger". Baltimore Sun. Tronc.
  19. ^ Edmund Lee; Amie Tsang (August 9, 2018). "Tribune Ends Deal With Sinclair, Dashing Plan for Conservative TV Behemoth". The New York Times. The New York Times Company.
  20. ^ Jon Lafayette (August 9, 2018). "Tribune Ends Deal with Sinclair, Files Breach of Contract Suit". Broadcasting & Cable. NewBay Media.
  21. ^ Brian Fung; Tony Romm (August 9, 2018). "Tribune withdraws from Sinclair merger, saying it will sue for 'breach of contract'". The Washington Post. Nash Holdings LLC.
  22. ^ "Acquisition of Tribune Media Company" (PDF). Nexstar Media Group. December 3, 2018.
  23. ^ Mark K. Miller (December 3, 2018). "Nexstar Buying Tribune Media For $6.4 Billion". TVNewsCheck. NewsCheck Media.
  24. ^ Peter White; Dade Hayes (December 3, 2018). "Nexstar Confirms $4.1B Tribune Media Acquisition To Become Leading Local TV Station Owner". Deadline Hollywood. Penske Media Corporation.
  25. ^ Gerry Smith; Nabila Ahmed; Eric Newcomer (December 3, 2018). "Nexstar to buy WGN owner Tribune Media for $4.1 billion". Chicago Tribune. Tribune Publishing. Bloomberg News.
  26. ^ Arjun Panchadar; Sonam Rai (December 3, 2018). "Nexstar to buy Tribune Media for $4.1 billion". Reuters.
  27. ^ Jon Lafayette (December 3, 2018). "Nexstar Announces Deal to Buy Tribune for $6.4B". Broadcasting & Cable. NewBay Media.
  28. ^ Adam Jacobson (December 3, 2018). "It's Official: Nexstar Takes Tribune In Billion-Dollar Stock Deal". Radio-Television Business Report. Streamline-RBR, Inc.
  29. ^ Harry A. Jessell; Mark K. Miller (December 3, 2018). "Nexstar To Spin Off $1B In Stations". TVNewsCheck. NewsCheck Media.
  30. ^ RabbitEars TV Query for KRCW
  31. ^ "DTV Tentative Channel Designations for the First and Second Rounds" (PDF). Archived from the original (PDF) on 2013-08-29. Retrieved 2012-03-24.

External linksEdit