British Satellite Broadcasting

British Satellite Broadcasting (BSB) was a television company, headquartered in London, that provided direct broadcast satellite television services to the United Kingdom. It started broadcasting on 25 March 1990.[4] The company was merged with Sky Television plc on 2 November 1990[1][2][3] to form British Sky Broadcasting (BSkyB).

British Satellite Broadcasting plc
IndustryMedia
FateMerged with Sky Television plc to form BSkyB.[1][2][3]
SuccessorBritish Sky Broadcasting (BSkyB)
Founded11 December 1986
Defunct2 November 1990
HeadquartersMarco Polo House, London, England, United Kingdom
ProductsPay TV services and programming

HistoryEdit

Background informationEdit

In 1977, the World Administrative Radio Conference assigned each country five high-powered channels for Direct Broadcast by Satellite (DBS) for domestic use.[5] In 1982, after being awarded two of the channels, the BBC proposed its own satellite service,[6][7] but the government imposed two conditions on it:

  • Use of a satellite built by United Satellite, a consortium of British Aerospace and Matra Marconi Space (the former Marconi Space merged with Matra's former Matra Espace, the latter's space divisions later to become part of Astrium and then Airbus Defence and Space), with costs estimated at £24m per year.
  • A supplementary charter was agreed in May 1983 which allowed the BBC to borrow up to £225m to cover the cost of the project as it was not allowed to call on public funds, nor use existing sources of revenue to fund the project.[8]

During Autumn 1983, the cost of Unisat was found to be greatly underestimated and the new Home Secretary announced the three remaining channels would be given to the Independent Broadcasting Authority (IBA) to allow the private sector to compete against the BBC in satellite broadcasting. Within a few months, the BBC started talking with the IBA about a joint project to help cover the cost. Subsequently, the government allowed the IBA to bring in private companies to help cover the costs (dubbed as the "Club of 21"):

Within a year the consortium made it clear that the original launch date of 1986 would be delayed to 1989,[9] while also asking the government to allow them to tender out the building of the new satellite system, to help reduce cost.[10] The project failed in May 1985 when the consortium concluded that the cost of set-up was not justifiable. The BBC stated the costs were prohibitive, because the government insisted that the BBC and the Club of 21 should pay for the costs of constructing and launching a dedicated satellite.[11]

IBA satellite franchiseEdit

The IBA convinced the Home Secretary to revive the DBS project but under different conditions, broadly based on a report drawn up by John Jackson; by inviting private-sector companies to apply for a new television franchise via satellite, to provide a commercial service on the IBA's three DBS channels (of the five in total allocated to the United Kingdom) on 2 April 1986. One of the conditions imposed on applicants by the IBA was that they use a new untried transmission standard, D-MAC. This was part of the European Communities' support for the HD-MAC high-definition television (HDTV) standard which was being developed by Philips and other European companies. The technology was still at the laboratory stage and was incompatible with previous standards: HD-MAC transmissions could not be received by existing television sets which used PAL or SECAM standards. The condition to use a high-power (230 watt) satellite was dropped, and no winner was precluded from buying a foreign satellite system.

The IBA received five serious bids for the direct broadcast satellite franchises. It also received submissions from The Children's Channel and ITN to make sure their programmes were used on any successful bid.[12]

Franchise name Consortium led by Proposed channels
British Satellite Broadcasting (BSB) Granada Television, Pearson, Virgin Group, Anglia Television, Amstrad and Independent Television News (ITN) Screen, Zigzag, Galaxy and Now
Direct Broadcasting by Satellite (DBS) UK Limited Carlton Communications, London Weekend Television (LWT), Saatchi and Saatchi, Dixons and Robert Fleming Merchant Bank A news/sport/business channel, an entertainment channel, and Super Channel
Direct Broadcasting Limited (DBL) British and Commonwealth Shipping, Cambridge Electronic Industries, Electronics Rental Group, Rupert Murdoch's News International and Sears A channel for children and families, another for films, and a third would have broadcast Sky Channel
National Broadcasting Service (NBS) James Lee (former head of Goldcrest Films) and Robert Holmes à Court's Bell Group Schedules for children and sports fans, along with a news channel
SatUK Broadcasting Muir Sutherland, Jimmy Hartley, backed by Australian finanicier Alan Bond and Celtic Films A free-to-air entertainment channel, a £5 per month film channel and a £2 per month family channel

Winning bidEdit

British Satellite Broadcasting won the 15-year franchise on 11 December 1986 to operate the direct broadcast satellite system, with a licence to operate three channels. BSB forecast 400,000 homes would be equipped during its first year, but some doubts were cast whether this was possible. The Cable Authority welcomed the service, believing it would encourage more users, especially with its dedicated movie channel.[13][14]

BSB's original four satellite channels were:

Channel Description
Screen Feature film channel with a subscription price of £2.50 per week.
Zigzag Kids and lifestyle channel shared with Screen during the daytime hours.
Galaxy Entertainment channel with soap operas and quiz shows from 6.00pm.
Now Live 24-hour news, sport and current affairs service, operated by ITN.

Preparations for launchEdit

Around the time of the licence award, Amstrad withdrew its backing, as they believed it was not possible to sell a satellite dish and D-MAC standard receiver for £250. Australian businessman Alan Bond joined the consortium along with Reed International, Chargeurs, Next and London Merchant Securities, amongst others. BSB earmarked the bulk of the first round of financing for buying and launching two satellites (for redundancy and provision of further channels later), and planned a second round close to the commencement of broadcasting operations. It commissioned Hughes Aircraft to provide two high-powered satellites using launch vehicles from McDonnell Douglas. Both companies were American and had established reputations for reliability. Hughes was the main contractor and offered a commercial space industry as the first "in orbit delivery", whereby BSB's risk was reduced because payments became due only after the satellites were launched and operational.[15]

On 8 June 1988, rival tycoon Rupert Murdoch, having failed to gain regulatory approval for his own satellite service, and failing to become part of the BSB consortium, announced that his pan-European television station, Sky Channel, would be relaunched as a four-channel, United Kingdom-based service called Sky Television, using the Astra system and broadcast in PAL with analogue sound. BSB had been aware of the impending launch of Astra when it submitted its proposal to the IBA in 1986, but had discounted it, partly on advice from the IBA that it would not have been possible for Sky to securely scramble an analogue PAL signal, and a prediction that satisfactory reception from a medium-powered satellite such as Astra would not be possible with a dish of under 1.2 metres, which would require individual planning permission for each customer. Lazard Brothers, the Pearson subsidiary responsible for BSB's first fundraising memorandum, reportedly regarded Astra as technology-led rather than programming-led and, therefore, an unlikely threat.

The stage was set for a dramatic confrontation: BSB, expecting to be the United Kingdom's only satellite service, was faced with an aggressive drive by Murdoch's Sky to be the first service to launch. As Britain's official satellite television provider, BSB had high hopes, as the company planned to provide a mixture of highbrow programming and popular entertainment, from arts and opera to blockbuster movies and music videos. The service would also be technically superior, broadcasting in the D-MAC (Multiplexed Analogue Components type D) system, dictated by the European Union regulations, with potentially superior picture sharpness, digital stereo sound and the potential to show widescreen programming; rather than the existing PAL system. BSB claimed that Sky's PAL pictures would be too degraded by satellite transmission, and that in any case, BSB would broadcast superior programming. SES, the Astra operator, had no regulatory permission to broadcast, had plans (initially) for only one satellite with no backup, and the European satellite launch vehicle Ariane suffered repeated failures. However, SES used the resulting delay time to re-engineer the satellite to reduce the dish size needed, which would otherwise have been larger than 60 cm (24").

To distance itself from Sky and its dish antennas, BSB announced a new type of flat-plate satellite antenna called a "squarial" (i.e., "square aerial"). The illustrative model shown to the press was a dummy and BSB commissioned a working version which was under 45 cm (18") wide. A conventional dish of the same diameter was also available. The company had serious technical problems with the development of ITT's D-MAC silicon chips needed for its MAC receivers. BSB was still hoping to launch in September 1989, but eventually had to admit that the launch would be delayed.

During the summer of 1988, in a bid to gain more viewers, BSB and the BBC prepared a bid for a four-year deal for the rights to broadcast top league football, outbidding ITV's £44m offer.[16] BSB had also committed about £400 million to tying up the film libraries of Paramount, Universal, Columbia, and MGM/United Artists, with total up-front payments of about £85 million.

 
A photo of all three BSB dishes available, the squarial, a Sky dish for comparison, the round BSB dish, and the square BSB dish.

BSB's costs had started to climb, reaching £354m, while chief executive Anthony Simonds-Gooding denied that BSB had gone over budget and would require more than the planned £625m it required to operate up to 1993.[17] In December 1988, Virgin pulled out of the BSB consortium, ostensibly because it was going private again. Virgin had also become increasingly concerned about BSB's mounting costs. The film-rights battle proved to be the final straw for Virgin, since it would necessitate a "supplementary first round" of financing of £131 million in January 1989 in addition to the initial £222.5 million. After unsuccessfully offering its stake in BSB to the remaining founders, Virgin sold it to the Bond Corporation, already BSB's largest shareholder, for a nominal profit.

 
A squarial installed on a house wall

Despite the delayed launch, BSB continued to invest heavily in marketing in 1989 to minimize the effects of Sky's timing advantage. BSB also received a needed boost in June 1989 when it won the franchises for the two remaining British high-powered DBS channels, beating six other bidders when the BBC dropped all plans for use of its allocated channels. BSB revised its line-up to include separate channels for films, sports, pop music, general entertainment and living/current affairs. Unfortunately, this increased the size of the dishes which the public had to purchase from 25 centimetres to 35–40 centimetres; subsidies from BSB helped maintain retail prices at £250.

Launch of five-channel serviceEdit

 
BSB channel logos, clockwise from top left: BSB, The Sports Channel, Galaxy, Now, Power Station, The Movie Channel (The Computer Channel not present for it was not promoted)

BSB's five satellite channels for the general public were:

With a sixth part-time channel (using downtime when The Sports Channel was not broadcasting) on subscription for business users:

BSB launched its service on 25 March 1990, with the slogan It's Smart to be Square. The launch, six months late, came 13 months after Sky's launch.[18] BSB was due to start broadcasting in September 1989 but was delayed by problems with the supply of receiving equipment and because BSB wanted to avoid Sky's experience of launching when most shops had no equipment to sell.

BSB claimed to have around 750,000 subscriptions while Sky had extended its reach into more than 1.5 million homes. It was believed both companies could break even if subscriptions reached three million households, with most analysts expecting this to be reached in 1992.

BSB DatavisionEdit

Launched along with the channels for the general public, BSB Datavision was a subsidiary of the company which offered encrypted television services and data reception to business users through BSB's domestic receivers, such as The Computer Channel.[19][20]

Competition and mergerEdit

Sky's head start over BSB proved that the PAL system would give adequate picture quality, and that many viewers would be happy to watch Sky's more populist output as opposed to waiting for the promised quality programming pledged by BSB. Sky had launched its multichannel service from studios at an industrial estate in Isleworth, West London with a ten-year lease on SES transponders for an estimated £50 million, without backup. BSB, on the other hand, would operate from more expensive headquarters at Marco Polo House in Battersea, South London with construction and launch of its own satellites costing an estimated £200 million, the second of which was a backup.

When BSB finally went on air in March 1990, 13 months after Sky, the company's technical problems were resolved and its programming was critically acclaimed. However, its D-MAC receivers were more expensive than Sky's PAL equivalents and incompatible with them. Many potential customers compared the competition between the rival satellite companies to the format war between VHS and Betamax home video recorders, and chose to wait and see which company would win outright, in order to avoid buying potentially obsolete equipment. Both BSB and Sky had begun to struggle with the burden of huge losses, rapidly increasing debts and ongoing startup costs. On 2 November 1990,[1][2][3] a 50:50 merger was announced to form a single company, formally British Sky Broadcasting (BSkyB), but marketed as Sky.

ChannelsEdit

Following the merger, BSkyB moved quickly to rationalise the combined channels it now owned:

  • The entertainment channel Galaxy was closed with its transponder handed over to Sky One on 2 December 1990.
  • The factual, lifestyle and arts channel Now was closed with its transponder handed over to Sky News on 1 December 1990, although as some arts programming was still to be shown, a short term opt-out service called Sky Arts was launched for broadcast on the Marcopolo transponder at weekends until 31 December 1992.
  • Music channel The Power Station remained on air until 8 April 1991, and it was replaced on its Marcopolo transponder by Sky Movies Plus.
  • The Sports Channel retained its name for a while, then was rebranded to Sky Sports on 20 April 1991, and rebranded to Sky Sports 1 on 16 August 1996, when Sky Sports 3 was launched.
  • The Movie Channel remained on air with its Marcopolo transponder, shortly before the launch of the Astra 1B satellite on 15 April 1991 and kept its name until 1997, being briefly rebranded as Sky Movies Screen 2 (1 November 1997), followed by Sky Premier (10 September 1998), and then Sky Movies 2 (1 November 2003). The channel is now called Sky Cinema Showcase.

OutcomesEdit

BSB's shareholders and Murdoch's News International made huge profits on their investments, the 50:50 merged venture having an effective quasi-monopoly on British satellite pay-television. From a United Kingdom perspective, British Satellite Broadcasting's existence prevented 100% of these profits being made by News International, reducing Murdoch's ability to influence government policy. At one stage of the saga, News International was facing dismemberment at the hands of its bankers.[21]

Following the takeover of Sky by Comcast in October 2018, Murdoch was no longer involved in British television but retained his newspaper assets through News Corp.

Regulatory contextEdit

A new television transmission system, Multiplexed Analogue Components (MAC), was originally developed for high definition television but European manufacturers developed patented variants and successfully lobbied regulators such that it was adopted by the Commission of the European Communities as the standard for all direct broadcast satellites. This had the effect that the low-cost non-European manufacturers would not only have to pay royalties to the manufacturers, but would also not have direct access to the technology, and hence would always be behind with new developments.

In the United Kingdom, the Independent Broadcasting Authority developed a variant, D-MAC, which had marginal audio channel improvements, and insisted on its use by the satellite service to be licensed by itself. In the rest of Europe, satellite television manufacturers standardised on another variant, D2-MAC, which used less bandwidth and was compatible with the extensive existing European cable systems. With the launch of BSB, the IBA became a member of the secret "MAC Club" of European organisations which owned patents on MAC variants and had a royalty sharing agreement for all television and set top boxes sold.[citation needed]

The IBA was not directed to be an "economic regulator", so the free market in lower power satellite bandwidth satellites (such as SES-ASTRA) leveraged the benefits of the existing lower cost PAL transmissions with pre-existing set-top box technology. The IBA was rendered helpless and Rupert Murdoch made a voluntary agreement to adhere to those Broadcasting Standards Commission rules relating to non-economic matters, such as the technology used. Ironically the past-deadline encryption system in the D-MAC silicon chip technology was one primary reason for BSB having to merge with Sky, and hence the Far Eastern television manufacturers had largely unfettered access to the market when MAC was wound down in favour of PAL. Sky launched with free-to-air PAL receivers, adding the VideoCrypt technology when the D-MAC system was dropped, although Sky Sports and Sky Multichannels were launched.

Satellites and locationsEdit

 
Marco Polo House

As the company focused on the Astra system, which was not subject to IBA regulation, the Marcopolo satellites were eventually withdrawn and later sold (Marcopolo I in December 1993 to NSAB of Sweden and Marcopolo II in July 1992 to Telenor of Norway). Sky News began broadcasting services to Scandinavia from the former Marcopolo satellites, now renamed Thor. NSAB operated Marcopolo I (as Sirius 1) until successfully sending it to a safe disposal orbit in 2003 as it reached the normal end of its operational life when fuel ran out. Marcopolo II was operated (as Thor 1) until 2002 and disposed of successfully.

After the merger, BSB D-MAC receivers were sold off cheaply and some enthusiasts modified them to allow reception of D2MAC services available on other satellites. BSB receivers, Ferguson in particular, could be modified by replacing a microprocessor. Upgrade kits from companies such as Trac Satellite allowed re-tuning whilst other kits allowed fully working menu systems and decoding of 'soft' encrypted channels, although this required the receiver to have one of the later MAC chipsets. Some kits even included smart card readers and full D2-MAC decoding capability.

The Marco Polo House headquarters were vacated, leading to redundancy for most BSB staff with only a few moving to work at Sky's headquarters in Isleworth. The building was retained by the new company and from 1 October 1993 became the home of shopping channel QVC when its British channel launched. Broadcasting platform ITV Digital moved into part of the building as part of the settlement that saw Sky forced out of the original company, and the Marco Polo House was demolished on 8 March 2014.

See alsoEdit

Further readingEdit

  • New York Times 20 December 1990 Murdoch's Time of Reckoning
  • Peter Chippindale, Suzanne Franks and Roma Felstein, Dished!: Rise and Fall of British Satellite Broadcasting, (London: Simon & Schuster Ltd, 1991).
  • Broadcasting and New Media Policies in Western Europe Kenneth H. F. Dyson, Peter Humphreys ISBN 0415005094, 9780415005098

ReferencesEdit

  1. ^ a b c CPBF. "News Corporation and BSkyB: What price remedies?". Archived from the original on 22 February 2014. Retrieved 17 August 2012.
  2. ^ a b c "Archived copy". Archived from the original on 14 June 2012. Retrieved 2012-08-17.CS1 maint: archived copy as title (link)
  3. ^ a b c "Maggie Brown on the early years of Sky Television". The Guardian. London.
  4. ^ "Life Before Kallisto - The Birth of BSB". thevervoid.com. Archived from the original on 21 February 2014. Retrieved 17 August 2012.
  5. ^ The European Union and National Industrial Policy By Hussein Kassim P208
  6. ^ The Times, Friday, 5 March 1982; pg. 15; Joint UK satellite set up By Bill Johnstone, Electronics Correspondent.
  7. ^ The Times, Thursday, 25 February 1982; pg. 1; Satellite television BBC may get both 'space' channels By Julian Haviland, Political Editor.
  8. ^ a b Broadcasting and New Media Policies in Western Europe, Kenneth H. F. Dyson, Peter Humphreys p.232 ISBN 0415005094, 9780415005098
  9. ^ The Times, Monday, 25 June 1984; pg. 3;Completion date for TV satellite put back two years By Bill Johnstone, Technology Correspondent.
  10. ^ The Times, Monday, 17 December 1984; pg. 3; Cost threat to TV satellite By Staff Reporters
  11. ^ The Times, Saturday, 15 June 1985; pg. 3; British satellite TV project collapses By Bill Johnstone, Technology Correspondent.
  12. ^ Rapid decision on Satellite TV, by Jonathan Miller: The Times, 1 September 1986
  13. ^ Guardian Friday, 12 December 1986 Page: 2 "pioneer Contract is awarded for satellite tv"
  14. ^ Transdiffusion Broadcasting System (2 June 2012). "BSB contract award – December 1986" – via YouTube.
  15. ^ Stevenson, Richard W. (6 August 1987). "Talking Deals; Satellite Risks Shifted by Pact". The New York Times.
  16. ^ Guardian Friday, 22 July 1988 Page: 19 "BSB in the mood to counter"
  17. ^ Wednesday, 1 February 1989 Page: 12 BSB: £354m down and still eight months to go.
  18. ^ Guardian Monday, 22 May 1989 Page: 2 "Satellite TV hitch may delay launch"
  19. ^ "Datavision promotional video". Retrieved 27 February 2016.
  20. ^ "New Scientist article". Retrieved 27 February 2016.
  21. ^ New York Times 20 December 1990 Murdoch's Time of Reckoning

External linksEdit