Richard Desmond

Richard Clive Desmond (born 8 December 1951) is a British publisher, businessman and former pornographer.[3][4][5][6][7] He is the founder of Northern & Shell, which primarily operates in the businesses of property development, The Health Lottery and start-up ventures, but previously published a variety of pornographic titles and of celebrity magazines (including OK! and New!); and owned Britain's Channel 5 (before selling it to US broadcaster Viacom for £463m in May 2014)[8] and the pornographic television network, Portland, which it sold in April 2016 for less than £1m.[2] Desmond is also a former owner of Express Newspapers, which was sold to Reach plc (formerly Trinity Mirror) for £200m, of which £74m was invested in the Express newspapers pension scheme until 2027.[9] According to the 2020 Sunday Times Rich List, Desmond was the 70th richest person in the United Kingdom with a £2 billion fortune. In 2020, Desmond was involved in controversy after pressuring the Secretary of State for Housing, Communities and Local Government Robert Jenrick to overrule the Planning Inspectorate and approve a housing development for Desmond's company. The timing of the decision saved the company £40 million but was later overturned.

Richard Desmond
Chancellor George Osborne and Richard Desmond (cropped).jpg
Richard Desmond in 2010
Born
Richard Clive Desmond

(1951-12-08) 8 December 1951 (age 69)[1]
Hampstead, London, England
NationalityBritish
OccupationPublisher, businessman,
Years activesince 1972
Net worthDecrease £2 billion (Sunday Times Rich List, 2020)
TelevisionTelevision X (1995–2016)[2]
Red Hot TV (2000–2016)[2]
Channel 5 (2010–2014)
TitleOwner of Northern & Shell
Termsince 1974
Spouse(s)
  • Janet Robertson
    (m. 1983; div. 2010)
  • Joy Canfield
    (m. 2012)
Children1 daughter, 2 sons
Websitenorthernandshell.co.uk

Early lifeEdit

Desmond was born in Hampstead, London, into a Jewish family, the youngest of three children, and was raised in Edgware, in north west London.[10][11] His father was descended from Latvian Jews, and his mother was of Ukrainian-Jewish descent.[12] His father, Cyril, was at one time managing director of cinema advertising company Pearl & Dean. An ear infection caused the sudden loss of Cyril's hearing and, according to Richard, he used to take him along, when he was no more than three years old, to act as "his ears" in business meetings, where he ostensibly acquired his "first taste of business dealings".[13] After Cyril lost a significant amount of family money to gambling, his parents divorced[14] and 11-year-old Desmond moved with his mother, Millie, into a flat above a garage; he has described his impoverished early adolescence as a time when he was "very fat and very lonely".[14]

Desmond was educated at Edgware Junior School and Christ's College, Finchley.[12][15]

Early publishing careerEdit

Desmond left school at 15 and started working in the classified advertisements section of the Thomson Group, while playing the drums at gigs after a day's work.[15] After moving to another company, he became the advertising manager for the music magazine company Beat Publications, the publisher of Beat Instrumental.[16] Desmond owned two record shops by the time he was 21.[17] In the mid-1970s, Desmond combined his interest in music and advertising to found, with Ray Hammond, International Musician and Recording World, a monthly magazine for musicians which expanded to have editions in the UK, US, Australia, Japan and Germany.[16] This was followed by the publication of Home Organist, whose editor contributed the old-school motto Forti Nihil Difficile ("Nothing is difficult for the strong" – it was Disraeli's motto), still used by the Northern & Shell publishing group. Desmond eventually bought out Hammond.

Northern & Shell began publication of the celebrity OK! magazine as a monthly in 1993, later becoming a weekly in March 1996. It is the largest weekly magazine in the world, with 23 separate editions from the US to Australia to Azerbaijan and with a readership in excess of 31 million. It was originally an imitation of Hello! magazine but now outsells its rival.[15]

PornographyEdit

In 1982, Northern & Shell began to publish the UK edition of Penthouse, although the licensing deal ended in the 1990s.[18] The company soon moved on to publishing a range of pornographic magazines including Asian Babes, Readers Wives[19] and Barely Legal.[20] During the 1980s he also ran a premium rate phone sex company until 1988 when he sold the business after British Telecom raised concerns about the content.[21]

Desmond put the magazines up for sale in 2001 in an attempt to distance himself from pornography[19] and employed a spin doctor to try and rebrand himself.[22] In February 2004, in a move that some newspapers interpreted[23] as an attempt to clear and bolster his image[24] in view of his bid for the Daily Telegraph, Desmond sold the pornographic magazine business to Remnant Media for approximately £10 million.[25] Northern & Shell launched The Fantasy Channel in 1995 and was the first pornographic channel available on satellite television in the UK, competing against other channels available on cable.[26] The channel was later rebranded as Television X.[27] By 2003, the offering had expanded to seven channels, with plans to launch six more and the business was described as "extremely lucrative", generating £17m of the £60m operating profits of Northern & Shell.[28] He also launched the website fantasy121.com.[29]

Desmond is often referred to as "Richard 'Dirty' Desmond"[30] or "Dirty Des"[31] in the Private Eye magazine due to his company Northern & Shell formerly owning a number of pornographic magazines and television channels.[2] Desmond was apparently "wounded" by references to himself as a pornographer.[31] Desmond has emphasised that his material has been available through WHSmith and Freeview, saying that: "If it was pornography you would end up in prison because pornography is illegal".[31] A headline in the Evening Standard in 2000 said "Porn Publisher to Buy Express" in reference to Desmond.[31] In a 2002 interview for BBC Newsnight with Jeremy Paxman, Tony Blair was asked if it were appropriate to accept a controversial £100,000 donation from Desmond due to Desmond's links with the pornography industry,[32] to which Blair replied "if someone is fit and proper to own one of the major national newspaper groups in the country then there is no reason why we would not accept donations from them".[33] Northern & Shell's business interests in pornography ended in April 2016 when Portland Television, which broadcasts Television X and the Red Hot channels, was sold for under £1 million in a management buyout.[2]

Alleged involvement with New York mafiaEdit

According to The Guardian Desmond had made a deal in 1991 with Norman Chanes for running advertisements in his pornographic magazines for telephone sex lines run by Chanes mafia associate, Richard Martino of the Gambino crime family.[34][35] According to the BBC, Martino was "widely reported" to be linked to the mafia, but Desmond did not know. The deal reportedly left the Americans out of pocket and after Desmond refused to pay compensation, his employee was kidnapped and assaulted in New York. Desmond called this account "a fantasy" but encouraged his employee to report the incident to the police and hire a bodyguard to protect himself.[36] In February 2005, The Guardian reported that the claim Desmond had received death threats from the New York Gambino mafia family was contained in affidavits from FBI agents released during Martino's trial relating to the fraudulent use of the telephone lines.[35] Desmond has denied the whole episode; he asserted there was no evidence he knew about the fraud perpetrated by Martino.[35]

NewspapersEdit

In November 2000, Northern & Shell acquired Express Newspapers from United News & Media for £125 million,[37] enlarging the group to include the Daily and Sunday Express titles, the Daily Star and Daily Star Sunday (which Desmond started), and the Irish Daily Star (owned jointly with the Irish Independent News & Media group). The Daily and Sunday Express each sell around 700,000 copies per issue.[38] The Daily Star was the only national paper to increase sales year on year with an 18% increase from September 2008 to September 2009 [needs update] and circulation figures of around 850,000,[39] largely due to aggressive pricing policies which significantly undercut competitors such as The Sun. After buying Express Newspapers, Desmond became embroiled in a feud with Viscount Rothermere, publisher of the Daily Mail, the rival to the Daily Express, largely derived from stories relating to Rothermere's private life.[16] The Evening Herald reported in 2003 that Desmond was using the Express as a vehicle his racist views. Once when asked if he was racist, he commented "No. I just don't trust darkies or poofs".[20] In April 2004, the Daily Express reverted to supporting the Conservatives, after a period backing Labour. On the same day, Desmond accused The Daily Telegraph, (with which he was a joint venture partner in the West Ferry newspaper printing plant) then considering accepting a takeover by the German Axel Springer group, of giving in to Nazis.[40] Desmond reportedly harangued The Daily Telegraph's chief executive and associates in faux German at a business meeting and imitated Adolf Hitler.[15] This incident was described as a form of institutionalised racism prevalent among newspaper proprietors.[41] Previously, in August 2001, the National Union of Journalists' chapel at the Express & Star also condemned Desmond for the newspaper's "hysterical and racist" campaign against asylum seekers;[41] this campaign was also criticised by Yasmin Alibhai-Brown, writing for The Independent in June 2002.[42]

In August 2005, the former executive editor of the Daily Express, Ted Young made an out-of-court settlement with Desmond's company ahead of an industrial tribunal.[43] This related to an incident with Desmond in the newsroom in September 2004, during which Desmond was said to have hit the journalist. Desmond has repeatedly denied the claims.[44][45]

In 2008, Northern & Shell reported a turnover of £483.9 million.[46]

Libel caseEdit

Litigation began at the High Court on 6 July 2009 over claims in journalist Tom Bower's joint biography of Conrad Black and Barbara Amiel, Conrad and Lady Black: Dancing on the Edge, that Desmond had made a "humiliating climbdown" over an Express story at the end of 2002 on the state of Lord Black's finances, which it was alleged Desmond had ordered to be written.

This claim of a weakening of Desmond's "super-tough" reputation as a businessman was viewed as defamation by Desmond. Bower denied libel on the grounds of the story being "substantially true".[47] The following day, the presiding judge The Hon. Mr Justice Eady, discharged the jury as "fundamental" evidence and legal submissions had emerged.[48] The new jury later found in favour of Bower.[49]

A biography of Desmond, Rough Trader, was written by Bower and printed in 2006, but still awaits publication.[50][51]

Developments since 2010Edit

In July 2010, Desmond bought the UK terrestrial-television channel Channel 5, which was losing money, from the German group RTL, for £103.5 million.[52][53][54] "Never before", wrote Tom Bower in The Guardian at the time, "has a government regulator (Ofcom) lowered the threshold for the suitability of the prospective owner of a TV channel enough for someone like Desmond to control a potentially lucrative franchise."[55]

In the year before Desmond acquired Channel 5, it had made a total loss of €41m (£37m), or a €9m loss at an operating level. The new owner immediately proceeded to cut costs, starting with the dismissal of seven of Channel 5's nine directors, beginning a drive to eliminate "£20m of yearly expenses". The stated plan included the dismissal of up to 80 of the network's 300 employees.[56] Desmond also significantly increased the programming budget. In the first full year of Desmond's ownership, the broadcaster saw a 28% surge in revenue - the biggest TV advertising haul in its 14-year history - "thanks to factors including the arrival of Big Brother and the return of a major media buying contract with Aegis".[57] He sold Channel 5 to Viacom for £463m in May 2014.[58]

By December 2010, his privately owned publishing venture employed more than 2,000 people internationally, according to Desmond.[15] In 2010, Desmond was ranked the equal-57th richest man in Britain by The Sunday Times Rich List,[59] with a net worth of £950 million. In 2014, he was ranked 78th and worth £1.2 billion.[60] In 2016, Forbes estimated his fortune at close to $1.49 billion,[61] while the 2016 Sunday Times Rich List reported his net worth at £2.25 billion. According to the Sunday Times Rich List in 2019, Desmond has a net worth of £2.6 billion[62] falling to £2bn in 2020.[63]

In 2020, Robert Jenrick, Secretary of State for Housing, Communities and Local Government, accepted that his approval of a £1 billion luxury housing development on Westferry Road, Isle of Dogs, proposed by Desmond, had been unlawful.[64] Desmond sent Jenrick a text message after meeting him at a fundraising dinner stating "We don’t want to give Marxists loads of doe [sic] for nothing!" referring to money which would be owed to Tower Hamlets Council to pay for infrastructure improvements.[65] Jenrick's approval, which was against the advice of the planning inspector, met a deadline which would have saved Desmond £40m.[66] Additionally, the scheme proposed by Desmond only provided 21% affordable housing compared to the minimum target of 35%, which Tower Hamlets Council estimate would have saved Desmond up to £106m.[67] Desmond, whose company had donated to the Conservative Party in 2017,[66] made a further personal donation to the party shortly after the approval was given.[68] The Conservative Party Chairman susbsequently apologised to members of the 1922 Committee for having allowed Desmond to sit next to Jenrick and allowing Desmond to lobby him.[69]

Charity workEdit

In 2003, Desmond and Roger Daltrey formed the RD Crusaders, a rock group featuring Desmond on drums, to raise money for charitable causes.[70][non-primary source needed] Desmond became president of the UK Jewish charity Norwood in 2006. He also donated £2.5m to the £15m children's centre at Moorfields Eye Hospital and it his name was attached to it.[71][72]

Political activityEdit

In December 2014, during the run up the 2015 general election, Desmond was reported to have agreed to donate £300,000 to the UK Independence Party.[73] There was speculation at the time that a further donation could follow,[73] and in April 2015 it was announced that he had given an additional £1 million to the party.[74]

The Health LotteryEdit

Desmond's company, Northern and Shell, launched the Health Lottery in October 2011 of which around 20% of turnover goes to charity. The grants, distributed by the People's Health Trust (PHT), help many good causes and the elderly in local communities across the UK.[75] It supports local health causes throughout England, Scotland and Wales. The Health Lottery was to return 20.34p per £1 lottery ticket to good causes, which was compared unfavourably with the National Lottery donating 28p per £1 ticket. Sir Stephen Bubb, then chief executive of the Association of Chief Executives of Voluntary Organisations, accused Desmond of "profiteering on the back of charities".[76] In July 2020 it was announced that the proceeds given to charity was to increase to 25%.[77] In November 2019, Desmond announced his intention to bid for the National Lottery licence when it comes up for renewal at the end of the year.[78]

Personal lifeEdit

Desmond and Janet Robertson were married for 27 years;[79] the couple have a son, Robert.[15] In October 2010 Janet divorced him and Desmond subsequently married Joy Canfield, a former manager for British Airways, in 2012.[80] Joy was pregnant with Desmond's child when Janet divorced him.[81] The couple have two children; daughter Angel Millie (born 2011) and a son, Valentine (born 2015).[82][83]

The tycoon's autobiography, The Real Deal: The Autobiography of Britain's Most Controversial Media Mogul, was published in June 2015 by Random House.[84] It was ghost-written by Sunday Express editor Martin Townsend.[85][86] He also provided his voice for the audiobook version. The autobiography received a five-star review in the Desmond-owned Daily Express.[87]

ReferencesEdit

  1. ^ Davidson, Andrew (18 September 2011). "Desmond gives himself a clean bill of health". The Sunday Times. Retrieved 23 July 2020.
  2. ^ a b c d e Plunkett, John (1 April 2016). "Richard Desmond sells his adult TV channels". The Guardian. Retrieved 2 April 2016.
  3. ^ https://www.theguardian.com/media/2020/jun/25/richard-desmond-ex-express-owner-pursuing-a-big-profit-in-property
  4. ^ https://www.theguardian.com/commentisfree/2010/jul/24/richard-desmond-porn-kings-coup
  5. ^ https://www.theguardian.com/media/greenslade/2007/dec/10/desmondthemaverickpornograp
  6. ^ https://www.ft.com/content/b97297f4-f7e5-11e5-96db-fc683b5e52db
  7. ^ https://www.thedrum.com/news/2015/08/12/jk-rowling-tweet-blasts-express-owner-richard-desmond-over-pornography-links
  8. ^ Sweney, Mark (1 May 2014). "Viacom confirms purchase of Channel 5 from Richard Desmond for £450m". The Guardian. ISSN 0261-3077.
  9. ^ Sweney, Mark (9 February 2018). "Trinity Mirror buys Express and Star in £200m deal". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 30 April 2020.
  10. ^ Hosking, Patrick; Wighton, David (26 July 2009). "PROFILE Richard Desmond". The Times. London.
  11. ^ "Richard Desmond in new TV bid". BBC. 2010. Retrieved 15 June 2011.
  12. ^ a b Richard Desmond (18 June 2015). The Real Deal: The Autobiography of Britain's Most Controversial Media Mogul. Random House. ISBN 978-1-4735-1854-4.
  13. ^ "Richard Desmond: 'I've got so much money it's ridiculous'" The Independent, 21 June 2010
  14. ^ a b "Richard Desmond: Never afraid to Express himself" The Guardian, 15 August 2010
  15. ^ a b c d e f Blackhurst, Chris (1 December 2010) "The MT Interview: Richard Desmond". Management Today. Retrieved 25 June 2015
  16. ^ a b c Snoddy, Raymond (25 October 2004). "Richard Desmond: The demon proprietor of Fleet Street". The Independent. Retrieved 12 July 2014.
  17. ^ Alex Benady "Larging It Up With Richard Desmond", Management Today, 1 October 2003
  18. ^ Terry Kirby "From 'Penthouse' to penury? The man who would be King of the Centrefold", The Independent, 14 August 2003
  19. ^ a b "Desmond to sell 'adult' titles". BBC News. 11 January 2001. Retrieved 22 July 2020.
  20. ^ a b "Profiles: The porn king who took the gloss off a very aristocratic empire". Evening Herald. 8 February 2003.
  21. ^ Teather, David; Burkeman, Oliver; Brown, Maggie (23 November 2000). "Daily Express buyer Richard Desmond". The Guardian. Retrieved 22 July 2020.
  22. ^ Day, Julia (9 June 2005). "Desmond's spin doctor moves on after five years". The Guardian. Retrieved 22 July 2020.
  23. ^ "Desmond breaks links with porn as he fights for 'Telegraph'". The Independent. 2 March 2004.
  24. ^ "Profile: Richard Desmond". BBC News. 12 February 2004.
  25. ^ "The rebel entrepreneur who went too far". The Independent. 24 April 2004.
  26. ^ Marsh, Harriet (3 November 1995). "Media Launch; X marks the erotic TV slot". PR Week. Retrieved 22 July 2020.
  27. ^ Hunthcraft, Jak (17 November 2014). "We Went to the Video Shoot for the Television X Christmas Single". Vice (in Danish). Retrieved 22 July 2020.
  28. ^ Shah, Saeed (31 May 2003). "Sky to carry more Desmond channels". The Independent. Retrieved 22 July 2020.
  29. ^ Boggan, Steve (11 June 2002). "More crumpet, Prime Minister?". The Independent. Retrieved 23 July 2020.
  30. ^ "Richard 'dirty' Desmond: A Humbuggery Special". Private Eye (1323). 18 September 2012. Archived from the original on 2 February 2013. Retrieved 1 April 2016.
  31. ^ a b c d "Richard Desmond: 'I've got so much money it's ridiculous'". The Independent. 20 June 2010. Retrieved 1 April 2016.
  32. ^ "'Soft-porn' donation defended by Blair". BBC News Online. 17 May 2002. Retrieved 1 April 2016.
  33. ^ Hogson, Jessica (16 May 2002). "Desmond's good enough for me, says Blair". The Guardian. Retrieved 1 April 2016.
  34. ^ John Sweeney "Desmond's New York venture", The Observer, 20 May 2001
  35. ^ a b c Teather, David; Milmo, Dan (17 February 2005). "Mafia told Desmond: we'll kill you over porn deal". The Guardian. London. Retrieved 26 March 2009.
  36. ^ "Porn Star!", BBC News, 9 June 2004
  37. ^ Jorn Madslien (12 February 2006). "Profile: Richard Desmond". BBC.
  38. ^ "ABC Circulation Figures". Audit Bureau of Circulations. Retrieved 4 February 2009. (December 2008)
  39. ^ National newspaper circulations Press Gazette, 16 October 2009
  40. ^ Tryhorn, Chris (22 April 2004). "Desmond taunts Telegraph in 'Nazi' tirade". The Guardian. London. Retrieved 22 May 2010.
  41. ^ a b Keeble, Richard; Reeves, Ian (21 August 2014). The Newspapers Handbook. Routledge. ISBN 978-1-136-50077-0.
  42. ^ Alibhai-Brown, Yasmin (2 June 2002). "I can take Mr Desmond's porn but not his racism". The Independent. Retrieved 1 April 2016.
  43. ^ Tryhorn, Chris (24 August 2005). "Express settles with former executive". The Guardian. ISSN 0261-3077.
  44. ^ Tryhorn, Chris (23 August 2005). "Desmond punched me, claims former Express man". The Guardian. ISSN 0261-3077.
  45. ^ Aitkenhead, Decca (19 June 2015). "Richard Desmond: 'I hate to admit this, but I've never actually hit anyone'". The Guardian. ISSN 0261-3077.
  46. ^ Financial Results 2008 Northern & Shell announcement
  47. ^ James Robinson "Tom Bower book damaged Richard Desmond's 'super-tough' reputation, court hears", The Guardian, 7 July 2009
  48. ^ Alex Spence "Jury discharged in Richard Desmond libel case", The Times, 7 July 2009
  49. ^ Patrick Foster "Richard Desmond loses libel case with Tom Bower over Conrad Black claims", The Times, 24 July 2009
  50. ^ Tom Bower (26 July 2009). "My week: Tom Bower". London: The Observer. Retrieved 6 June 2013.
  51. ^ Greenslade, Roy (13 April 2015). "Tom Bower to speak to NUJ after being barred from Express offices". The Guardian. Retrieved 20 April 2015.
  52. ^ "RTL Group sells UK broadcaster Five" (Press release). RTL Group. 23 July 2010. Retrieved 24 July 2010.
  53. ^ Robinson, James (23 July 2010). "Richard Desmond promises Channel Five 'investment, drive and leadership'". The Guardian. London. Retrieved 24 July 2010.
  54. ^ "UK: Media tycoon Desmond seals deal for Five". The Spy Report. Media Spy. 24 July 2010. Retrieved 24 July 2010.
  55. ^ Bower, Tom (24 July 2010). "Richard Desmond: the porn king's coup". The Guardian. ISSN 0261-3077.
  56. ^ Sweney, Mark; Conlan, Tara (12 August 2010). "Bloodbath on Five as Richard Desmond clears out seven directors". The Guardian. ISSN 0261-3077.
  57. ^ Sweney, Mark (18 December 2011). "Channel 5 ad take rises 28%". The Guardian. ISSN 0261-3077.
  58. ^ Sweney, Mark (1 May 2014). "Viacom confirms purchase of Channel 5 from Richard Desmond for £450m". The Guardian. London. Retrieved 12 July 2014.
  59. ^ "Richard Desmond". The Times. London. 26 April 2009. Retrieved 22 May 2010.
  60. ^ "Sunday Times Rich List". Sunday Times, 24 April 2017.
  61. ^ "Richard Desmond". Forbes. Retrieved 26 April 2016.
  62. ^ Times, The Sunday (12 May 2019). "Rich List 2019: profiles 53-100, featuring Mike Ashley and Bernie Ecclestone". ISSN 0140-0460. Retrieved 31 July 2019.
  63. ^ "The Sunday Times Rich List 2020". The Sunday Times. Retrieved 22 July 2020.
  64. ^ "Minister accepts Isle of Dogs housing development 'was unlawful'". 27 May 2020. Retrieved 28 May 2020.
  65. ^ Murphy, Simon (22 July 2020). "Robert Jenrick says he regrets dining with donor before planning decision". The Guardian. Retrieved 22 July 2020.
  66. ^ a b "Former Tory donor's housing project 'unlawfully approved to avoid £40m hit'". 27 May 2020. Retrieved 28 May 2020.
  67. ^ Swann, Steve (24 June 2020). "Jenrick and Westferry: What's at stake in row?". BBC News. Retrieved 22 July 2020.
  68. ^ "Robert Jenrick urged to release documents in planning row". 10 June 2020. Retrieved 10 June 2020.
  69. ^ Jones, Amy (22 July 2020). "Tory Co-Chairmen given dressing down over decision to allow Richard Desmond to sit next to minister at infamous fundraising dinner". The Telegraph. Retrieved 22 July 2020.
  70. ^ Desmond, Richard (15 June 2015). "'You play the drums, don't you?' said Roger Daltrey. 'Put a band together and I'll sing'". Express.co.uk. Retrieved 30 October 2020.
  71. ^ "The Richard Desmond Children's Eye Centre". Moorfields Eye Hospital. 25 February 2009.
  72. ^ Camden New Journal, 8 February 2007
  73. ^ a b Kleinman, Mark (12 December 2014). "Express Owner Desmond Hands £300k To UKIP". Sky News. Retrieved 18 December 2014.
  74. ^ "Express owner Richard Desmond gives UKIP £1m". BBC News. 16 April 2015. Retrieved 16 April 2015.
  75. ^ Benjamin, Alsion (19 October 2011). "Is the health lottery good news for charities?". The Guardian. Retrieved 12 November 2017.
  76. ^ "Media group launches commercial lottery". BBC News. 27 September 2011. Retrieved 12 November 2017.
  77. ^ "Health Lottery increases proportion of ticket price that goes to good causes". Third Sector. 14 July 2020. Retrieved 22 July 2020.
  78. ^ "Richard Desmond gears up for National Lottery battle". Financial Times. 12 November 2019.
  79. ^ Summerskill, Ben (2 September 2002). "Profile: Richard Desmond". The Observer. London. Retrieved 20 September 2013.
  80. ^ Henry Mance (12 June 2015). "Lunch with the FT: Richard Desmond". The Financial Times. Retrieved 22 January 2016.
  81. ^ Sabbagh, Dan (9 February 2018). "Richard Desmond: a crude, ruthless proprietor who squeezed profits". The Guardian. Retrieved 23 July 2020.
  82. ^ Decca Aitkenhead (19 June 2015). "Richard Desmond: 'I hate to admit this, but I've never actually hit anyone'". The Guardian. Retrieved 22 January 2016.
  83. ^ "Penguin authors - Richard Desmond". Penguin Books. Retrieved 22 January 2016.
  84. ^ Greenslade, Roy (13 April 2015). "Tom Bower to speak to NUJ after being barred from Express offices". The Guardian. London. Retrieved 9 June 2015.
  85. ^ Greenslade, Roy (8 October 2014). "NUJ to Richard Desmond: sell Express Newspapers to someone who cares". The Guardian. Retrieved 8 June 2015.
  86. ^ Harris, Sarah Ann (19 June 2015). "Richard Desmond's Autobiography Gets Five Stars In The Daily Express - His Own Newspaper". The Huffington Post. Retrieved 24 June 2015.
  87. ^ Aitkenhead, Decca (19 June 2015). "Richard Desmond: 'I hate to admit this, but I've never actually hit anyone'". The Guardian (London).

External linksEdit