RBK Group

  (Redirected from Rbc.ru)

The RBC Group, or RosBiznesConsulting (Russian: Группа компаний «РБК» РБК, РосБизнесКонсалтинг), is a large Russian media group headquartered in Moscow. It was established in 1993. The company holds an informational agency RosBusinessConsulting, including a news web-portal, business newspaper RBC Daily [ru], monthly business magazine RBC, and RBC TV. Capitalization on MOEX is $44.13 million (as of 10 March 2018).

RBC Group
Native name
РосБизнесКонсалтинг
MCXRBCM
GenreMedia group
FoundedMoscow, Russia (1993 (1993))
Headquarters
Moscow
,
Russia
Key people
Director-general: Nikolay Molibog
ServicesInformational agency,
news web portal,
business newspaper,
business magazine,
business television
Revenue$92 million (2016)[1]
$26.5 million (2016)(2016)[1]
$14.4 million (2016)[1]
OwnerGrigoriy Beryozkin
Number of employees
1500[2]
Websitewww.rbc.ru

HistoryEdit

In 2000, RBC launched a free webmail and hosting project, one of the largest projects of its kind in Russia.[further explanation needed]

In 2002, RBC conducted the first Russian IPO on domestic exchanges, and the company became the fastest growing Russian company, according to the Deloitte Touche Tohmatsu 2002 European Technology Fast 500 rating list.[further explanation needed]

In 2003, RBC launched RBC TV, the first and the only business channel in Russia.[citation needed]

RBC was recognized in Russia for investigative journalism, including reports on corruption and abuse of power[3] which led to forced change of leadership, including the editor-in-chief Yelizaveta Osetinskaya, in May 2016.[4] In April 2016, searches were conducted at the ONEKSIM Group investment fund, controlling shareholder of the RBC Group, due to the recent publications about Vladimir Putin's daughter Katerina Tikhonova and her husband, Russian oligarch Kirill Shamalov,[5] as well as about the Panama Papers.[6] The Moscow Times reported that the 11 May 2016 RBC article "Oyster farming will begin in front of the "Putin's palace" near Gelendzhik" (Russian: Напротив «дворца Путина» под Геленджиком начнут разводить устриц) revealed that Alexander Ponomarenko is the owner of "Putin's Palace".[7][8] The publishing of the RBC article contributed to Mikhail Prokhorov, who has the majority ownership of the RBK Group after he purchased a 51% stake in it in 2009, to fire Maxim Solus, the editor-in-chief of RBC newspaper, which further resulted in the resignations of both Roman Badanin, rbc.ru's chief editor, and Yelizaveta Osetinskaya, RBC's chief editor.[7]

In September 2021, RBK Group sold 100% of shares of Ru-Center Group, the domain names registrar, to the syndicate of private investors, Ru-Web.Investments LLC, led by Proxima Capital Group (founded in 2013 by Vladimir Tatarchuk, ex-Alfa-Bank). RBK Group acquired 25% stake in Ru-Web.Investments LLC under the terms of the deal.[9]

CriticismEdit

In July 2021, the channel was twice criticized for false information about Turkmenistan.

The Ministry of Foreign Affairs of Turkmenistan expressed concern about ostensibly "the tense situation on the border between Turkmenistan and Afghanistan", which appeared on the RBK TV channel.[10] The TV channel disseminated false information.[11]

The Ministry of Health of Turkmenistan reported on inaccurate data on the sanitary situation in the country in the program of the RBK TV channel . On the air where information was announced regarding poliomyelitis in Turkmenistan, which is not true. The State Sanitary and Epidemiological Service of the Ministry of Health and Medical Industry of Turkmenistan that the information announced by the RBK TV channel has nothing to do with the real situation related to infectious diseases in Turkmenistan. The Ministry of Health of Turkmenistan expresses deep concern that the RBK TV channel prepares its materials based on inaccurate information.[12]

ReferencesEdit

  1. ^ a b c Annual Report 2016. // rbcholding.ru
  2. ^ "10 крупнейших интернет-компаний России: рейтинг "Forbes"". Forbes.ru. 27 February 2014. Retrieved 10 March 2018.
  3. ^ "Десять лучших расследований РБК". slon.ru. Retrieved 13 May 2016.
  4. ^ "Уволено руководство редакции РБК". slon.ru. Retrieved 13 May 2016.
  5. ^ Leonid Bershidsky (25 April 2016). "Being a Russian Media Mogul Is Dangerous". Bloomberg View. Retrieved 10 March 2018.
  6. ^ "Агентство Reuters связало отпуск шеф-редактора РБК с давлением Кремля — Meduza". Meduza. Retrieved 10 March 2018.
  7. ^ a b Ardayeva, Anya (13 May 2016). "Three Top Managers Leave Russia's RBC Media". The Moscow Times. Archived from the original on 14 May 2016. Retrieved 27 March 2021.
  8. ^ Бурлакова, Екатерина (Burlakova, Ekaterina); Пузырев, Денис (Puzyrev, Denis) (11 May 2016). "Напротив "дворца Путина" под Геленджиком начнут разводить устриц: ООО "Южная цитадель" получило для выращивания устриц и мидий 1 тыс. га акватории у мыса Идокопас под Геленджиком, у так называемого дворца Путина. Владелец "Южной цитадели" ранее работал в компании, управлявшей дворцом" [Oyster farming will begin in front of the "Putin's palace" near Gelendzhik: LLC “Yuzhnaya citadel” received 1,000 hectares of water area for growing oysters and mussels near Cape Idokopas near Gelendzhik, near the so-called Putin's palace. The owner of South Citadel previously worked for the company that operated the palace.]. «РБК» (RBC) (in Russian). Retrieved 27 March 2021.
  9. ^ "Консорциум во главе с Proxima Capital Group стал мажоритарием компании владельца Ru-Center" (in Russian). Интерфакс. 27 September 2021.
  10. ^ "Press release".
  11. ^ "Туркмения назвала данные РБК о переброске войск к афганской границе ложью". 11 July 2021.
  12. ^ "Заявление Министерства здравоохранения Туркменистана | Здоровье".

External linksEdit