Hürriyet

Hürriyet (Turkish pronunciation: [hyɾːiˈjet] (About this soundlisten), Liberty) is one of the major Turkish newspapers, founded in 1948. As of January 2018, it had the highest circulation of any newspaper in Turkey at around 319,000.[2] Hürriyet has a mainstream, liberal and conservative outlook.[1] Hürriyet's editorial line may be considered middle-market, combining entertainment value with comprehensive news coverage and a strong cadre of columnists.

Hürriyet
Hürriyet ilk sayi.jpg
First issue, dated 1 May 1948
TypeDaily newspaper
FormatBerliner (Broadsheet prior to 15 October 2012)
Owner(s)Demirören Holding
EditorHasan Kılıç
Founded1948 (1948)
Political alignmentMainstream
Liberalism
Secularism[1]
LanguageTurkish
HeadquartersGüneşli, Bağcılar
Cityİstanbul
CountryTurkey
CirculationDecrease 319,273 (8 January 2018 - 14 January 2018)[2]
Websitewww.hurriyet.com.tr Edit this at Wikidata

Hürriyet has regional offices in Istanbul, Ankara, Izmir, Adana, Antalya and Trabzon, as well as a news network comprising 52 offices and 600 reporters in Turkey and abroad, all affiliated with Doğan News Agency, which primarily serves newspapers and television channels that were previously under the management of Doğan Media Group (Doğan Yayın Holding). Hürriyet is printed in six cities in Turkey and in Frankfurt, Germany.[3] As of January 2017, according to Alexa, its website was the tenth most visited in Turkey, the second most visited of a newspaper and the fourth most visited news website.[4] On 21 March 2018, Doğan Yayın Holding, the parent company of Hürriyet, was sold to Demirören Holding for $1.2 billion.[citation needed] The Demirören Group is known for its pro-government stance.[5]

HistoryEdit

Hürriyet was founded by Sedat Simavi on 1 May 1948 with a staff of 48. Selling 50,000 in its first week,[6] Hürriyet was Simavi's 59th and last publication.

It is considered a high-circulation newspaper in Turkey.[7][8]

In 2018, Hurriyet was bought by Demirören Holding, owned by the Demirören family who are considered to be close to President Erdoğan.[9]

Tax fine controversyEdit

In February 2009, the newspaper received an 826.2 million TL (US$523 million) fine for tax evasion by Doğan Group/Petrol Ofisi. Following this, the Istanbul Stock Exchange suspended Doğan Holding's shares,[10][11][12] and Fitch downgraded Hürriyet to 'BB-'.[13]

Executives at the Doğan Group expressed the opinion that the tax fine was politically motivated "intimidation", caused by Hürriyet's linking of Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan and his political party, AKP, to a charity scandal in Germany. In March 2009, Jose Manuel Barroso, president of the European Commission, expressed public concern about the fine, saying that it threatened "pluralism and freedom of the press."[14]

In September 2009, Doğan Group was fined a record US$2.5 billion, related to alleged past tax irregularities.[14][15]

The September fine caused further expressions of public concern from the European Commission, as well as the Organization for Security and Co-operation in Europe.[16] It also caused some critics and global investors[17] to compare the fines to then-Russian President Vladimir Putin's use of tax-evasion charges to bankrupt oil company Yukos for allegedly political reasons. In an interview, Erdoğan denied this charge, calling it "very ugly" and "disrespectful" to both himself and Putin.[16]

Notable peopleEdit

Golden Butterfly AwardsEdit

Hürriyet, along with Pantene, sponsors the annual Golden Butterfly Awards, in which its readers vote for nominees in the fields of Turkish television and music.[18]

ReferencesEdit

  1. ^ a b Esra Özyürek Archived 2012-04-22 at the Wayback Machine, Nostalgia for the Modern: State Secularism and Everyday Politics in Turkey, 2006, p. 197, Duke University Press, 2006, ISBN 0822338955
  2. ^ a b "08 Ocak 2018 - 14 Ocak 2018 haftası Tiraj Tablosu". Retrieved 27 March 2018.
  3. ^ Throughout 60 years, Hürriyet from past to present Archived 2008-09-04 at the Wayback Machine. Hürriyet Kurumsal.
  4. ^ "Top Sites in Turkey". Alexa. Retrieved 4 January 2017.
  5. ^ New York Times. "Turkish Media Group Bought by Pro-Government Conglomerate". Retrieved 4 April 2019.
  6. ^ "HÜRRİYET'İN KİLOMETRE TAŞLARI". Hürriyet Kurumsal (in Turkish). 2005. Archived from the original on 23 March 2008. Retrieved 9 October 2008.
  7. ^ Finkel, Andrew (16 August 2007). "News fit to print?". Today's Zaman. Archived from the original on 27 May 2015. Retrieved 3 August 2008. I am no great fan of Hürriyet as a newspaper. I believe it abuses the considerable authority it wields.
  8. ^ Görmüş, Alper (19 December 2008). "Konu: Ergenekon haberciliği... Soru: Hürriyet bunu neden göze alıyor?". Taraf (in Turkish). Archived from the original on 18 April 2013. Retrieved 19 December 2008. ...Türkiye’nin en etkili gazetesi...
  9. ^ Times, The New York (21 March 2018). "Turkish Media Group Bought by Pro-Government Conglomerate (Published 2018)". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 3 March 2021.
  10. ^ "Archived copy". Archived from the original on 23 February 2009. Retrieved 6 May 2009.CS1 maint: archived copy as title (link)
  11. ^ "Archived copy". Archived from the original on 29 April 2009. Retrieved 6 May 2009.CS1 maint: archived copy as title (link)
  12. ^ "Turkish index suspends Dogan group, Petrol Ofisi shares". Reuters. 18 March 2009.
  13. ^ "Archived copy". Archived from the original on 6 December 2010. Retrieved 8 September 2009.CS1 maint: archived copy as title (link) [1] Archived 2011-07-22 at the Wayback Machine
  14. ^ a b Dogan Hit by $2.5 Billion Tax Fine in Erdogan Feud, Seda Sezer and Ben Holland, Bloomberg, September 8, 2009
  15. ^ Turkey gov't hits media group Dogan with tax fine, Reuters, September 8, 2009
  16. ^ a b Turkish Premier Defends Media Tax Battle, Marc Champion, The Wall Street Journal, October 5, 2009
  17. ^ Feud Shaking Turkey Pits Erdogan Against Dogan Newspaper Baron Archived 2012-11-03 at the Wayback Machine, Ben Holland and Firat Kayakiran, Bloomberg, June 23, 2009
  18. ^ "Golden Butterfly Awards recognize best of Turkey's TV and music world". Hürriyet. 14 November 2016. Retrieved 1 November 2019.

External linksEdit