The Manila Times

The Manila Times is the oldest extant English-language newspaper in the Philippines. It is published daily by The Manila Times Publishing Corp. with editorial and administrative offices at 2/F Sitio Grande Building, 409 A. Soriano Avenue, Intramuros, Manila.

The Manila Times
Manila Times Masthead.svg
The Manila Times Front Page (January 12, 2018).jpeg
The Manila Times front page on January 12, 2018
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s)Dante Ang
FoundedOctober 11, 1898; 121 years ago (1898-10-11)
Political alignmentCentre-right
Pro-administration
LanguageEnglish
HeadquartersIntramuros, Manila, Philippines
CountryPhilippines
Websitewww.manilatimes.net

It was founded on October 11, 1898, shortly after news that the Treaty of Paris would be signed, ending the Spanish–American War and transferring the Philippines from Spanish to American sovereignty.[1] It presently bills itself as having the fourth-largest circulation of the newspapers in the Philippines, beating the Manila Standard, but still behind the Philippine Daily Inquirer, the Manila Bulletin and The Philippine Star.

The current president and chief executive officer (CEO) and executive editor is Dante Francis "Klink" Ang II. On May 1, 2017, its chairman emeritus Dante Arevalo Ang was appointed by Philippine President Rodrigo Roa Duterte as special envoy of the President for international public relations.[2]

HistoryEdit

The Manila Times was founded by Thomas Gowan, an Englishman who had been living in the Philippines. The paper was created to serve mainly the Americans who were sent to Manila to fight in the Spanish–American War. At the time, most of the newspapers in the Philippines were in Spanish and a few others were in the native languages. Shortly after the paper's founding, reports reached Manila about the Paris Conference that would lead to the treaty ceding the Philippines to the United States from Spain.[1]

The first issue of The Manila Times on October 11, 1898 had a sheet of two leaves, or four pages, measuring about 12 by 8 inches, each page divided into two columns. The first page was taken up by announcements and advertisements. Page 2 was the editorial page. It contained the editorials and the more important news of the day. Page 3 was devoted to cable news from Europe and the United States all bearing on the Spanish–American War.[1]

In 1899, George Sellner acquired The Manila Times from Gowan, who joined the paper as business manager.[1]

In 1902, an American businessman acquired The Manila Times, reacquired by Sellner in 1905.[1]

In 1907, Thomas C. Kinney acquired The Manila Times from Sellner.[1]

On July 25, 1914, The Manila Times moved its headquarters from the Escolta Street to the Cosmopolitan Building.[1]

In 1919, future Philippine President during the Commonwealth period Manuel L. Quezon acquired The Manila Times and he owned until 1921, when sugar mmagnete George Fairchild acquired the paper.[1]

In 1926, Jacob Rosenthal acquired The Manila Times from Fairchild.[1]

On December 10, 1928, the Cosmopolitan Building was destroyed by a fire and The Manila Times headquarters were moved to Intramuros.[1]

On March 15, 1930, The Manila Times was shut down for the first time until 1945, when the paper re-opened after World War II and was sold to Chino Roces.[1]

By 1950, The Manila Times becomes the largest newspaper in the Philippines.[3]

On September 23, 1972, President Ferdinand Marcos declared martial law with Proclamation No. 1081, forcing the closure of The Manila Times for the second time .[1]

On February 5, 1986, The Manila Times re-opened before the People Power Revolution that ousted Marcos and installed Corazon Aquino as president.[1]

Chino Roces died on September 30, 1988 and in 1989, the paper was acquired by businessman John Gokongwei[1][4]

In 1999, The Manila Times faced controversy when it published a story about President Joseph Estrada called a "unwitting godfather" in a deal between the National Power Corporation (NAPOCOR) and Argentine firm Industrias Metalurgicas Pescarmona Sociedad Anonima (IMPSA).[5][1]

On March 9, 1999, Estrada filled a libel suit against The Manila Times, but the libel case withdraw one month later in April, and the libel case withdrawal triggered the resignation of the paper's editors and writers.[6][7][1][8]

On July 20, 1999, The Manila Times was acquired by Katrina Legarda and Reghis Romero from Gokongwei and then shut down for the third time on July 23, 1999 and later re-opened on October 11, 1999.[9][1][10] On May 14, 2001, Mark Jimenez acquired the paper, until he sold to Dante Ang, a publicist for President Gloria Macapagal Arroyo on August 8, 2001.[1]

2007 Times Person of the YearEdit

On December 30, 2007, The Manila Times chose Reynato Puno as "Times Person of the Year", chosen by all the newspaper's editors. Puno defeated 2nd choices OFW, Governor Eddie Panlilio, the Filipino Nurse, the DSWD social worker, the Pinoy Farmer, Manny Pacquiao and Joey de Venecia.[11][12]

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r "The Manila Times: 106 Years in a Nation's Rich History". The Manila Times. 2001. Archived from the original on June 30, 2007. Retrieved July 9, 2020.
  2. ^ "Times' chairman Dante Ang named special envoy". The Manila Times. May 10, 2017.
  3. ^ "A glimpse of the past". The Manila Times. October 11, 2017. Retrieved July 9, 2020.
  4. ^ "Joaquin Roces is Dead, Aquino Backer was 75". The New York Times. Associated Press. October 1, 1988. Retrieved July 9, 2020.
  5. ^ Jodesz Gavilan (July 18, 2017). "Is the Inquirer's impending sale a Manila Times redux?". Rappler. Retrieved July 9, 2020.
  6. ^ "Presidential Libel Suit vs. Manila Times". Philippine Headline News Online. March 10, 1999. Retrieved July 9, 2020.
  7. ^ "Palace Libel Suits vs. Manila Times Dropped". Philippine Headline News Online. April 9, 1999. Retrieved July 9, 2020.
  8. ^ Oliver Teves (April 8, 1999). "Manila Times Editors Quit". Associated Press. Retrieved July 9, 2020.
  9. ^ "Manila Times Re-Acquired by the Roces Family". Philippine Headline News Online. July 20, 1999. Retrieved July 9, 2020.
  10. ^ James Hookway (July 21, 1999). "Sale of Manila Times Triggers Controversy". The Wall Street Journal. Retrieved July 9, 2020.
  11. ^ manilatimes.net, CJ's official profile
  12. ^ manilatimes.net, Chief Justice Puno: Times Person of the Year

External linksEdit