Rossiya Segodnya

Coordinates: 55°44′15.38″N 37°35′24.92″E / 55.7376056°N 37.5902556°E / 55.7376056; 37.5902556

Rossiya Segodnya (Russian: Росси́я сего́дня, IPA: [rɐˈsʲijə sʲɪˈvodʲnʲə], English: Russia Today) is a news agency owned and operated by the Russian government, created by an Executive Order of the President of Russia.[1] It should not be confused with the TV network RT, which was known as Russia Today prior to 2009. However, the network is still sometimes referred to as "Russia Today" or the "New Russia Today" in foreign media.[2][3][4]

Rossiya Segodnya
Federal State Unitary Enterprise
IndustryNews media
Founded9 December 2013
HeadquartersZubovsky Boulevard 4, Moscow, Russia
Key people
Dmitry Kiselyov
Margarita Simonyan
ProductsWire service, international radio, internet website
OwnerGovernment of Russia
SubsidiariesSputnik
RIA Novosti
Websiteроссиясегодня.рф
(xn--c1acbl2abdlkab1og.xn--p1ai)

HistoryEdit

Rossiya Segodnya incorporates the former RIA Novosti news service and the international radio service Voice of Russia (formerly Radio Moscow). According to the Decree of the President of Russia on December 9, 2013,[5] the mandate of the new agency is to "provide information on Russian state policy and Russian life and society for audiences abroad."[6] Vladimir Putin's chief of staff, Sergei Ivanov, said that Rossiya Segodnya was being created in order to increase the cost efficiency in Russian state media.[7] However, RIA Novosti's own report about the move speculated it was an attempt to consolidate state control over the media sector[8] and Western news outlets stated that this was also a move by Putin to propagate a more pleasant image of Russia abroad.[4]

According to a report on the RT news channel, Rossiya Segodnya is "in no way related" to the RT news channel despite the similarity in name (RT was known as Russia Today prior to its rebranding in 2009). However, a report by the BBC states that it "seems likely [...] that [Rossiya Segodnya] will complement the work of the state-funded foreign-language TV station, RT."[9] On 31 December 2013, Margarita Simonyan was appointed editor-in-chief of the news agency, as well as being RT's news channel editor-in-chief. She will serve in both positions concurrently.[10]

On 10 November 2014, the agency launched the Sputnik multimedia platform with Radio Sputnik as its audio component, replacing the Voice of Russia.[11] The radio service is available internationally on FM, digital DAB/DAB+ (Digital Radio Broadcasting), HD-Radio, as well as mobile phones and the Internet. Within Russia itself, Rossiya Segodnya continues to use the RIA Novosti brand as its Russian-language news agency using the website ria.ru.

In 2015 Rossiya Segondya received 6.48 billion Rubel from the state budget.[12] Following his transfer from Ukraine to Russia on 7 September 2019 as part of the Ukraine-Russia prisoner exchanges,[13] Kirill Vyshinsky became the executive director of Rossiya Segodnya on 9 September 2019.[14]

ControversyEdit

Allegations of homophobiaEdit

This organisatation is headed by Dmitry Kiselyov, a pro-Putin[4] news presenter on the domestic Russia-1 television channel, who has gained significant controversy in the Western media with his remarks claiming foreign conspiracies against Russia and verbally abusing homosexuals.[7]

Dmitry described as the "spearhead" of such anti-LGBTQ propaganda on the network,[3] making various provocative comments regarding the Russian LGBTQ community. He has stated that a gay person's organs are unworthy of being transplanted heterosexual, and that gay men should be prohibited from donating blood or sperm. The Russian LGBTQ community has also been referred to by Kiselyov as an "aggressive minority" opposed to "parents fighting to give their children a healthy upbringing", stating falsified statistics that "40% of children brought up by homosexuals have venereal diseases".[3]

Allegations of censorshipEdit

On December 1, 2014, Ukrainian journalist Oleksandr Chalenko accused "Russia Today" of censorship after an interview with the former Defense Minister of the self-proclaimed Donetsk People's Republic, Igor Strelkov. The Strelkov's press service and the agency's editorial staff reduced it, removing the confirmation of Igor Strelkov's own title of Colonel of the FSB and the negative assessment of the assault by Donetsk airport units.[15][16]

AwardsEdit

On May 17, 2017 MIA Rossiya Segodnya design center was awarded The Communicator Awards: gold - in the category "Marketing and Promotion" and two silver.[17]

OperationsEdit

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. ^ Pizzi, Michael (December 9, 2013). "Putin dissolves RIA Novosti news agency". Al Jazeera America.
  2. ^ Pizzi, Michael (9 December 2013). "Putin dissolves RIA Novosti news agency". Al Jazeera. Retrieved 1 August 2014.
  3. ^ a b c Ennis, Stephen. "Homophobia spreads in Russian media". bbc.co.uk. BBC Monitoring. Retrieved 26 December 2014.
  4. ^ a b c "Putin appoints homophobic presenter to head state news agency". theguardian.com. Retrieved 26 December 2014.
  5. ^ Zurcher, Anthony (2013-12-10). "Putin press move: Russia media react". BBC News. Retrieved 2020-07-01.
  6. ^ Cerabino, Frank. "Cerabino: Jupiter businessman says he's no foreign agent of Russia". The Ledger. Retrieved 2020-07-01.
  7. ^ a b Myers, Steven Lee (9 December 2013). "With No Notice, Putin Scraps Kremlin News Agencies". The New York Times. Retrieved 9 December 2013.
  8. ^ "RIA Novosti to be liquidated in state-owned media overhaul". RIA Novosti. 9 December 2013. Retrieved 9 December 2013. The move is the latest in a series of shifts in Russia’s news landscape, which appear to point toward a tightening of state control in the already heavily regulated media sector.
  9. ^ "Putin's RIA Novosti revamp prompts propaganda fears". BBC News. 9 September 2013. Retrieved 10 September 2013.
  10. ^ "RT editor Simonyan to head Kremlin-backed news agency". BBC News. 31 December 2013. Retrieved 31 December 2013.
  11. ^ "Sputnik closes Nordic language services". The Independent Barents Observer (in Russian). Retrieved 2020-07-01.
  12. ^ "Россия создаcт новый интернет-проект для пропаганды за границей". РБК (in Russian). Retrieved 2020-07-01.
  13. ^ "Kremlin welcomes exchange of detainees conducted between Russia and Ukraine: Kremlin Spokesman Dmitry Peskov confirmed that Director of RIA Novosti Ukraine Kirill Vyshinsky is among those who have returned to Russia". TASS. 7 September 2019. Retrieved 19 October 2019.
  14. ^ "Вишинському дали посаду в Росії" [Vyshinsky was given a position in Russia]. Ukrayinska Pravda (in Ukrainian). 7 October 2019. Retrieved 19 October 2019.
  15. ^ ""Дважды урезанное" интервью Стрелкова: ни слова об ФСБ". BBC News Русская служба (in Russian). Retrieved 2020-07-02.
  16. ^ "Интервью Стрелкова на «России сегодня» подверглось двойной цензуре". republic.ru (in Russian). Retrieved 2020-07-02.
  17. ^ "Дизайн-центр "Россия сегодня" везет в Россию три награды". РИА Новости (in Russian). 2017-05-17. Retrieved 2020-07-01.

External linksEdit