Open main menu

Wikipedia β

Népszabadság (Hungarian pronunciation: [ˈneːpsɒbɒtʃaːɡ],[1] means "Liberty of the People") was a major left-leaning Hungarian newspaper.

Népszabadság
Nepszabadsag logo.svg
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Mediaworks Hungary Zrt. (99.9%) → Vienna Capital Partners
Editor András Murányi
Founded 2 November 1956
Political alignment Left-wing
Language Hungarian
Ceased publication 8 October 2016
Headquarters Budapest
Website www.nol.hu

Contents

History and profileEdit

 
Front page of the first issue from 2 November 1956

Népszabadság was founded on 2 November 1956 during the Hungarian Revolution[2] as successor of Szabad Nép (meaning Free People in English) which was established in 1942 as the central organ of the dissolved Hungarian Working People's Party.[3] Népszabadság was also the organ of the party.[4]

At the beginning of the 1990s, following the collapse of the communist regime, the paper was privatized and the owners became Bertelsmann AG Germany (50%), the Free Press Foundation (Szabad Sajtó Alapítvány in Hungarian), a foundation of the Socialist Party (MSZP) (26%), the First Hungarian Investment Fund (16.8%), and the Editorial Staff Association (6%).[2][5] In 2005, the paper was acquired by Ringier; in 2014, after the Hungarian Competition Authority prevented the merger of Ringier and Axel Springer partly because of their ownership of Népszabadság, it was sold to Vienna Capital Partners, which created a subsidy, Mediaworks Hungary Zrt., for its Hungarian media interests.[6][7] MSZP sold its shares to Mediaworks in 2015.[8]

The paper was published in broadsheet format[9] and had its main office in Budapest.[3] In 2004, the newspaper secured sufficient funds to build an entirely new, high-capacity, full-color printing facility for its own exclusive use, which was unusual for the Hungarian press. The expanded use of color was meant as a means to help Népszabadság's competitive position among daily newspapers. It had more copies circulated than all of its Hungarian competitors combined, although circulation was already in the process of decline (see below).

The paper was close to the MSZP and Alliance of Free Democrats (SZDSZ) parties and its editorials often supported, though frequently also criticized, the socialist-liberal government. Its international agenda was usually supportive of the EU's and the USA's policies, though rare criticism included U.S. President George W. Bush's "democracy export" initiative.[10] Népszabadság followed the USA in calling certain countries rogue states or part of the axis of evil and is somewhat critical of Arab countries, both on political and human rights grounds.[citation needed]

Marcell Murányi was appointed as editor-in-chief in July 2014.[11] He resigned in May 2015 after being charged with a fatal hit and run, and was replaced in August by his brother András Murányi.[12] Murányi Marcell was eventually sentenced to a jail term suspended for two years; he continued to serve as an advisor for the Népszabadság.[13]

The paper was suddenly closed by its owner Mediaworks on 8 October 2016. The journalists were preparing for a move to a new headquarters; on Friday they vacated their old office and were still planning a Sunday opening party in the new office; on Saturday they were told they were all suspended and not allowed to enter the building. Publication ceased and its website was disconnected. The departure of former Mediaworks CEO Balázs Rónai was announced on the same day. Mediaworks announced that the closure was a business decision due to the paper suffering losses.[14] The liquidation of the paper was performed by acting CEO Viktor Katona, who himself resigned (claiming health reasons) on the following Monday, making it impossible for the journalists to negotiate with anyone in charge.[15]

The closure was considered by the political left to be the work of governing party Fidesz acting behind the scenes.[16] Alleged meetings between prime minister Viktor Orbán and Mediaworks owner Heinrich Pecina over the transfer of Népszabadság were reported as early as June.[17] Contrary to the owner's assertion of unprofitability, portal 'The Budapest Beacon' commented that after the previous losses, the paper turned a profit of HUF 130 million (USD 480,000) in 2015, but does not provide any source or proof for this information.[14] Heinrich Pecina, the owner of the Mediaworks Hungary Zrt said that the decision was based merely on a financial basis: in the last few years the Népszabadság had a 5 billion Forints loss in total. He also added that he had offered to sell the Népszabadság to the Hungarian Socialist Party, but this later "had no courage to buy it".[18][19]

CirculationEdit

Népszabadság had the largest circulation in Hungary until 2002 when it was overtaken by Blikk, a tabloid newspaper and Metropol, a free newspaper. The circulation of Népszabadság then declined[20] and the number of readers fell significantly in the period between 2005 and 2010.[20] Even so, it had the highest circulation amongst political dailies (the next largest, Magyar Nemzet, had a circulation of 17,390 in the second quarter of 2016).[21]

The following circulation numbers are based on audited data:[22]

  • 1989: 460 thousand
  • 1991: 327 thousand
  • 1993: 305 thousand
  • 1994: 300 thousand[2]
  • 1995: 285 thousand
  • 1998: 225 thousand[23]
  • 2000: 203 thousand
  • 2002: 195 thousand
  • 2003: 172 thousand[9]
  • 2009: 99,446[3]
  • 2010: 70 thousand
  • 2011: 63 thousand
  • 2013: 46 thousand
  • 2016: 37 thousand

ScandalsEdit

In 2003, Népszabadság was subject to a high-profile scandal after the paper published a letter on the front page purportedly from Edward Teller. The letter, later proved to be a fake, appeared in Népszabadság shortly after the death of the Hungarian-born physicist and known Fidesz-sympathiser Teller, claiming to express dissatisfaction with antisemitism and anti-US sentiments in the party. The letter turned out to be written by the retired journalist László Zeley, Teller's Hungarian editor, who tried but failed to convince Teller to sign it.[24] Népszabadság published the letter without verifying its authenticity, and had to retract it the following day, prompting an ethical reprimand from MÚOSZ (Association of Hungarian Journalists).[25] The editor-in-chief resigned following the affaire, and got elected to the head of the Ethical Committee of the MÚOSZ between 2004 and 2011.

ReferencesEdit

  1. ^ How to pronounce "népszabadság" in Hungarian
  2. ^ a b c Marina Popescu; Gábor Tóka (April 2000). "Campaign Effects in the 1994 and 1998 Parliamentary Elections in Hungary" (PDF). ECPR. Retrieved 26 November 2014. 
  3. ^ a b c "Communicating Europe: Hungary Manual" (PDF). European Stability Initiative. December 2010. Retrieved 26 November 2014. 
  4. ^ Carter R. Bryan (December 1962). "Communist Advertising: Its Status and Functions" (PDF). Journalism and Mass Communication Quarterly. Retrieved 7 April 2015. 
  5. ^ (in Hungarian) The history and ownership of Népszabadság
  6. ^ "Gazdaság: Új tulajdonoshoz kerül a Népszabadság - NOL.hu" (in Hungarian). 2015-10-27. Archived from the original on 27 October 2015. Retrieved 2016-10-15. 
  7. ^ Zrt., HVG Kiadó (2014-10-01). "Óriási magyar médiabiroldalom megalakulását jelentették be". hvg.hu (in Hungarian). Retrieved 2016-10-15. 
  8. ^ "Népszabadság sold to Mediaworks Hungary Zrt.". The Budapest Beacon. 24 June 2015. Retrieved 10 October 2016. 
  9. ^ a b "World Press Trends" (PDF). World Association of Newspapers. Paris. 2004. Retrieved 15 February 2015. 
  10. ^ (in Hungarian) Collection of examples at a website on antisemitism
  11. ^ Csaba Toth (1 July 2014). "Blikk’s Marcell Muranyi named Nepszabadsag editor-in-chief". The Budapest Beacon. Retrieved 19 January 2015. 
  12. ^ "Murányi András kerül a Népszabadság élére | 24.hu". 24.hu (in Hungarian). 2015-08-03. Retrieved 2016-10-15. 
  13. ^ Szalay Dániel (1 July 2014). "After condemned the former editor-in-chief works as advisor for Nepszabadsag". 24.hu. Retrieved 21 October 2016. 
  14. ^ a b "Mediaworks Hungary suspends publication of Népszabadság and nol.hu - The Budapest Beacon". The Budapest Beacon. 2016-10-08. Retrieved 2016-10-15. 
  15. ^ "Lemondott a Mediaworks vezérigazgatója". Origo (in Hungarian). Retrieved 2016-10-15. 
  16. ^ Bienvenu, Helene (2016-10-11). "Newspaper Closes in Hungary, and Hungarians See Government’s Hand". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 2016-10-15. 
  17. ^ "A Népszabadságról tárgyalhat Orbán Viktor | 24.hu". 24.hu (in Hungarian). 2016-06-15. Retrieved 2016-10-15. 
  18. ^ Von Red (2016-10-15). "Interview: Heinrich Pecina on "Népszabadág"-suspension" (in German). Profil.at. Retrieved 2016-10-17. 
  19. ^ Pecina: A most hangoskodók közül senki sem akarja a Népszabadságot - Origo.hu, 2016.10.15.
  20. ^ a b Borbála Tóth (5 January 2012). "Mapping digital media. Hungary" (PDF). Open Society Foundation. Retrieved 27 November 2014. 
  21. ^ "A Népszabadság kétszer annyi példányszámban kelt el, mint a Magyar Nemzet". nyugat.hu (in Hungarian). 2016-10-09. Retrieved 2016-10-15. 
  22. ^ "Mass media and mass communications in Hungary". Elektronikus Könyvtárunk. Retrieved 8 December 2013. 
  23. ^ Mihály Gálik; Beverly James (1999). "Ownership and control of the Hungarian press". The Public. 6 (2). Retrieved 12 November 2014. 
  24. ^ Munkatársainktól. "Teller-levél: cáfolat és cáfolat". mno.hu (in Hungarian). Retrieved 2016-10-15. 
  25. ^ József, Spirk. "Teller-levél: etikai megrovást kapott Eötvös" (in Hungarian). Retrieved 2016-10-15. 

External linksEdit