Open main menu

Dylan Howard (born 19 January 1982)[1][2] is an Australian entertainment journalist who is the Vice President and Chief Content Officer at American Media. He oversees Us Weekly, OK!, Star, In Touch, Life & Style, Closer, The National Enquirer and its U.K. edition, Globe, The National Examiner, and RadarOnline.com.[3] He is a television producer and documentarian who has developed and created shows for Investigation Discovery,[4] TLC,[5] REELZ,[6] and other networks.

Dylan Howard
Born (1982-01-19) 19 January 1982 (age 37)
EducationDeakin University (BA)

Howard was named the 2011 Entertainment Journalist of the Year at the National Entertainment Journalism Awards (NEJA). He is a five-time NEJA winner, 14-time finalist and has previously won L.A. Press Club awards for online news reporting—Mel Gibson audio tapes—and investigative journalism, for exposing a secret Hollywood poker ring involving A-List actors Tobey Maguire, Ben Affleck, Matt Damon and Leonardo DiCaprio. He has been nominated 11 times for various L.A. Press Club awards.

In February 2019, Jeff Bezos claimed that Howard, in his role as an editor at American Media, took part in an effort to blackmail him.[7] Howard was a party to a September 2018 non-prosecution agreement with Southern District of New York federal prosecutors.[8]

Contents

Early careerEdit

Howard grew up in Geelong, Victoria.[2] He holds a Bachelor of Arts in Journalism from Deakin University in Australia.

In January 2009, he moved to United States after a stint as a television journalist. During that time, he worked for the Seven Network based in Melbourne, Australia.

Howard's 2007 report on the impending sacking of an Australian football coach was highly commended for a prestigious Quill Award - for excellence in Victorian journalism, in the Best TV News Report category.[citation needed]

He also worked for Reuters Television in New York, The Geelong Advertiser and Southern Cross Television in Tasmania; the latter both Australian media outlets.

He began his career at The Geelong Advertiser, the six-day-a-week paper for the city of Geelong. He wrote an opinion page for the Saturday edition, Sport Section, titled "Howard's Way" until he moved to the United States.[9]

While at Southern Cross, he obtained interviews with former Governor Richard Butler and Crown Prince Frederik of Denmark and his partner Mary Donaldson.

Howard also has been published in the News of the World, Hello, Woman's Day, New Idea, Grazia, OK! Magazine, Men's Style, Alpha, Ralph Magazine, Loaded, M Magazine Dubai, In Touch, and The Sunday Mail's Celebs on Sunday.

Channel 7Edit

Howard joined Channel 7 in 2005 as a sports reporter. His primary reporting focus was AFL, but during the summer months he would present the sports report on the 6 o'clock Channel 7 Melbourne news. Howard didn't have his contract renewed by Channel 7 in January 2009.[10]

ControversyEdit

Drugs in SportEdit

  • Michael Braun. Jason Akermanis wrote an article [11] for Melbourne's NewsCorp paper the Herald Sun, stating that he 'felt' that a player that was his direct opponent in a game earlier in one season, seemed able to run faster and had better recovery against him in another game later in that season. The implication was that Akermanis felt that this player was using a form of performance-enhancing drugs. Jason didn't name the player in his article. Howard's role in this issue became evident just days after this article was published. Howard, who to date has yet to name his source,[12] revealed that the player who Jason was referring to was Michael Braun [13] a player for the West Coast Eagles. No other evidence has ever surfaced to support the claims made by Akermanis, who later apologised to Braun.
  • Medical records. The medical records of players from an AFL club were claimed to have been found in the gutter outside a clinic by a woman. After allegedly attempting to return the documents to the clinic and finding that the gates were locked tried to ring all the media outlets in Melbourne to offer the documents, as a "public service".[14] Her asking price was A$3,000. Channel 7 decided to purchase the documents. At or around 4:15 Friday 24 August 2007, Channel 7 started promoting on-air that it had a "huge story" related to AFL and drugs and would reveal this in its nightly news at 6pm AEST. Howard then went to air and named the club that these two players played for. A court injunction was sought to suppress the name and club mentioned in the records and was granted by Justice Kim Hargrave of the Supreme Court of Victoria.[15] Later on 24 August, during half time on Channel 7's Friday Night Football, Howard participated in an on-air interview, conducted by Tim Watson where he claimed that after contacting the AFL, it had given Howard "approval" to go to air with the story. This interview went live, via Fox Sports to New South Wales and Queensland and on the CCTV at the Telstra Dome, but was not in the program that aired on the Seven Network during the delayed coverage into Victoria, South Australia or Western Australia after Howard admitted he inadvertently misspoke. Howard, on Tuesday 28 August 2007, went on 3AW during the Sport's Today program and explained to Caroline Wilson that his comments on Friday night had been misinterpreted and that he had "apologised to those who misunderstood that at the time".[16] The AFL CEO, Andrew Demetriou, then responded to Howard's interview on 3AW, saying that "It's mischievous, and we have asked him to apologise, given that it went to air in two states, and all Dylan Howard had to do was apologise. We will not be misrepresented to people about the AFL supporting a story that we've already said publicly we find obscene, abhorrent, the route of gutter journalism".

Harvey Weinstein allegationsEdit

Howard received media attention for providing Harvey Weinstein with information about Rose McGowan, an actress who made a sexual harassment claim directed toward Weinstein. Howard provided this information to Weinstein at the time Weinstein was denying any harassment claims, and did so to maintain a strong working relationship with Weinstein due to "mutual business interests."[17] Howard stated that he pursued Weinstein's request "as a courtesy" but refused to publish any material about the subject,[18] resisting each of Weinstein's "repeated efforts" to have Howard publish favourable stories about him or unfavorable stories about his accusers.[19]

On March 7, 2018, Howard successfully sued Nine Network's 60 Minutes after they unlawfully trespassed on private property and attempted to question him about the Weinstein story in the lobby of his New York office.[19]

In 2017, the Associate Press reported on an inquiry conducted by American Media in 2012 about a sexual harassment allegation toward Howard, but concluded there was no serious wrongdoing.[20] American Media has supported Howard through the accusations, calling the accusations "baseless."[21]

Blackmail claims by Jeff BezosEdit

On February 7, 2019, Jeff Bezos, CEO of Amazon.com and owner of the Washington Post, accused Howard and others at AMI of attempting to blackmail him by threatening to release private photos of Mr Bezos. Bezos published an email sent by Howard to Bezos' attorney in which he described various lurid private photographs in AMI's possession. Bezos also disclosed Howard's email address. AMI attorney Jon Fine followed the email with demands that Bezos cease an ongoing investigation of AMI's previous release of Bezos' private text messages.[22][23]

OtherEdit

Howard has been involved in a number of controversial stories in his career at Channel 7: He was on assignment in Ireland when it emerged star footballer Brendan Fevola had been in a fight with that pub's bartender while he was a member of the All Australian team visiting Ireland for the International Rules Series[24] Seven News purchased the video tape from a pub in Galway, Ireland.

The New York Times reported on August 23, 2018 that Howard was cooperating with federal investigators examining hush payments made by Michael Cohen to two women on behalf of President Donald Trump.[25] Vanity Fair reported that Howard had received witness immunity in exchange for his testimony.[26]

Entertainment JournalismEdit

Howard left Reuters in May 2010 after being approached to head RadarOnline.com. During his tenure guiding RadarOnline.com, the celebrity news site attained a new level of visibility in the world’s media, after Howard broke the Gibson scandal after covertly obtaining the expletive laden audiotapes.

In 2011, Howard was named Entertainment Journalist of the Year at the National Entertainment Journalism Awards, where the judges labeled him the "go-to guy for authoritative showbiz news and analysis on cable and over-the air television." In awarding him the top national honor, they also noted: "In the world of celebrity and entertainment news, even mainstream media couldn’t ignore exclusive stories broken under Dylan Howard’s tenure as senior executive editor of RadarOnline.com."

Howard also won Entertainment Journalism Story of the Year (2011) at the Los Angeles Press Club for ‘Mel Gibson: Sex, Lies & Audiotapes’ and a highly commended title for Best TV News Report in the 2007 Quill Awards, for excellent in Australian journalism.

In 2012, Howard joined BuzzMedia as editor in chief of Celebuzz.com. He returned as editor in chief of RadarOnline.com in April 2013. Thirteen months later, the site's parent company, American Media, Inc. named Howard editor in chief of the National Enquirer in addition to his role as editorial director of RadarOnline.com.

ReferencesEdit

  1. ^ Toobin, Jeffrey. "The National Enquirer's Fervor for Trump". New Yorker. Retrieved 14 December 2017.
  2. ^ a b Horgan, Richard (18 July 2012). "SO WHAT DO YOU DO, DYLAN HOWARD, EDITOR-IN-CHIEF OF CELEBUZZ?". Mediabistro. Retrieved 18 October 2014.
  3. ^ "A.M.I., Tabloid Giant and Trump Ally, Expands Its Reach". Retrieved 5 September 2018.
  4. ^ "Leading True Crime Network Investigation Discovery Explores the Controversial and Tragic Case 'Casey Anthony: An American Murder Mystery'". Discovery. 7 March 2017. Retrieved 6 February 2018.
  5. ^ "TLC and ID Partner to Present CHANDRA LEVY: AN AMERICAN MURDER MYSTERY, 9/4". Broadway World. 21 August 2017. Retrieved 6 February 2018.
  6. ^ Petersen, Anne Helen (30 April 2018). "The Company Behind "The National Enquirer" Just Bought "Us Weekly" — Here's Why That Matters". Buzzfeed. Retrieved 6 February 2018.
  7. ^ https://medium.com/@jeffreypbezos/no-thank-you-mr-pecker-146e3922310f
  8. ^ Jim Rutenberg and Karen Weise (7 February 2019). "Jeff Bezos Accuses National Enquirer of 'Extortion and Blackmail'". NYTimes.com. Retrieved 8 February 2019.CS1 maint: Uses authors parameter (link)
  9. ^ Pitstock, Kevin (2 October 2008). "Geelong Cup Festival Ambassador Named". Australian Racing Greyhound. Retrieved 6 February 2018.
  10. ^ Channel 7 journalist Dylan Howard dumped over AFL scandal [Herald Sun] Published 28 November 2008
  11. ^ Jason Akermanis story Cycling can teach AFL on drugs fight Herald Sun Published 1 August 2007
  12. ^ ASADA: no leak with us Herald Sun Mark Stevens Published 8 August 2007
  13. ^ BRAUN NOT DRUG TAINTED: FATHER FootyHeads article by Nino Bucci Published 7 August 2007
  14. ^ Seven's ethics in the gutter By Patrick Smith Fox Sports Published 28 August 2007
  15. ^ Court extends injunction on AFL details By Katie Bice and AAP NewsCorp Published 30 August 2007
  16. ^ Howard's interview on 3AW's Sports Today program 3AW Broadcast 28 August 2007
  17. ^ Twohey, Megan; Kantor, Jodi; Dominus, Susan; Rutenberg, Jim; Eder, Steve (5 December 2018). "Weinstein's Complicity Machine". The New York Times. Retrieved 1 February 2018.
  18. ^ Farrow, Ronan (6 November 2017). "Harvey Weinstein's Army of Spies". The New Yorker. Retrieved 1 February 2018.
  19. ^ a b Whitbourn, Michaela (13 March 2018). "Australian linked to Weinstein scandal sues Channel Nine". The Sydney Morning Herald. Retrieved 15 March 2018.
  20. ^ Pearson, Jake; Horwitz, Jeff (6 December 2017). "AP Exclusive: Top gossip editor accused of sexual misconduct". The Associated Press. Retrieved 6 February 2018.
  21. ^ Levine, Joe (6 December 2017). "National Enquirer Owner Stands by Top Editor Dylan Howard, Denies 'Baseless' Misconduct Accusations". The Wrao. Retrieved 15 March 2018.
  22. ^ Rutenberg, Jim; Weise, Karen (7 February 2019). "Jeff Bezos Accuses National Enquirer of 'Extortion and Blackmail'" – via NYTimes.com.
  23. ^ Honig, Elie. "Ex-prosecutor: Could AMI's alleged actions on Bezos amount to extortion?". CNN.
  24. ^ Brendan Fevola home early Irish scrap next year's International Rules The Age Published 10 December 2006
  25. ^ "David Pecker, American Media Chief, Is Said to Have Immunity in Trump Inquiry". Retrieved 23 August 2018.
  26. ^ Sherman, Gabriel. ""Holy shit, I thought Pecker would be the last one to turn": Trump's National Enquirer allies are the latest to defect". Vanity Fair. Retrieved 25 August 2018.