Al Arab (Arabic: العرب, romanizedThe Arabs) was the first Arabic daily following the independence of Qatar. It was printed between 1972 and 1995 and was relaunched on 18 November 2007 as an e-newspaper which is based in Doha, Qatar.[1]

Al Arab
TypeDaily e-newspaper
Owner(s)Dar Al Sharq
Editor-in-chiefAbdullah Taleb Al-Marri
Associate editorMohammed Haji
Founded6 March 1972
2007 (as an online newspaper)
Ceased publication1995 (print)
Sister newspapersAl Sharq
The Peninsula
WebsiteAl Arab

History and profile Edit

Al Arab was established in 1972.[2] The paper was first published on 6 March 1972 as a weekly tabloid and became Qatar's first post-independence Arabic publication.[3][4] The paper is also the first political paper of the country.[5]

The founder and the first editor-in-chief of the daily was Qatari intellectual Abdullah Hussein Nemma,[6] known as "Dean" of the Qatari press.[3] The publisher was Dar Al Orouba.[6] Al Arab was converted into a broadsheet daily on 22 February 1974.[3] It was closed down in 1995.[7] The license of the paper was sold by Nemma's family to the Minister of Foreign Affairs Hamad bin Jassim Al Thani in the 1990s.[7]

It was relaunched on 18 November 2007 as online newspaper.[8] Abdulaziz Al-Mahmoud who also contributed to the foundation of the daily was named as editor-in-chief and served in the post until November 2009.[9] As of 2013 Ahmed Al Romaihi was the editor-in-chief of the paper[10][11] and his deputy is Mohammed Haji.[12]

In July 2020 the newspaper canceled its paper edition and continued to be published on the website.[13] Its owner is Dar Al Arab.[14]

Political stance and content Edit

Al Arab in its first period has an independent political stance.[3] In 2013, BBC describes it as a pro-government paper.[15]

In 2009, Al Arab contributor Samar Al Mogren, a Saudi Arabian novelist and feminist, received death threats due to her article in which she criticized Saudi cleric Mohammed Al Arifi for vilifying Shiites and calling Iraqi Ayatollah Sistani "an Infidel".[16] In August 2013, Faisal Al Marzoqi published an article in the daily, accusing the officials of the Qatar Museums Authority of power misuse.[10] The criticism also indirectly targeted Al Mayassa Al Thani, chairperson of the authority and caused reaction by the Qatari officials.[10]

Activities Edit

The daily was one of the media sponsors for the Schools Olympic Program (SOP) in March 2013.[12]

See also Edit

References Edit

  1. ^ "Al Arab Newspaper". Wikimapia. Retrieved 19 September 2013.
  2. ^ The Middle East and North Africa 2004 (50th ed.). London: Europa Publications. 2003. p. 954. ISBN 978-1-85743-184-1.
  3. ^ a b c d Mohamed M. Arafa (1994). "Qatar". In Yahya R. Kamalipour; Hamid Mowlana (eds.). Mass Media in the Middle East: A Comprehensive Handbook. Westport, CT: Greenwood Press. ISBN 978-0313361623.
  4. ^ William A. Rugh (2004). Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics. Westport, CT; London: Praeger. p. 60. ISBN 978-0-275-98212-6.
  5. ^ "Qatar Press, Media, TV, Radio, Newspapers". Press Reference. Retrieved 11 September 2014.
  6. ^ a b "About Us". Arabian Establishment for Commerce. Archived from the original on 22 August 2014. Retrieved 11 September 2014.
  7. ^ a b "Al Jazeera Website Director to Quit; Start New Newspaper". Wikileaks. Doha. 2 March 2006. Archived from the original on 21 September 2013. Retrieved 19 September 2013.
  8. ^ "Biography of Abdulaziz Ibrahim Al Mahmoud". Wharton University. Retrieved 19 September 2013.
  9. ^ "Abdulaziz Al Mahmoud". Forbes Associates. Archived from the original on 16 June 2012.
  10. ^ a b c "QMA threatens legal action over controversial newspaper column". Doha News. August 2013. Archived from the original on 28 August 2013. Retrieved 19 September 2013.
  11. ^ "UAE journalists in Qatar pressured to quit". Al Jazeera. 9 March 2014. Retrieved 11 September 2014.
  12. ^ a b "Al Arab Newspaper named as media sponsor for SOP". Qatar Olympic Committee. 12 March 2013. Archived from the original on 3 October 2013. Retrieved 19 September 2013.
  13. ^ "العرب"-القطرية-تلغي-طبعتها-الورقية "صحيفة "العرب" القطرية تلغي طبعتها الورقية". Alaraby (in Arabic).
  14. ^ "دار الشرق تستحوذ على دار العرب وإعادة إصدار صحيفة العرب قريباً". جريدة الشرق (in Arabic). 12 September 2020.
  15. ^ "Qatar profile". BBC. 26 July 2013. Retrieved 19 September 2013.
  16. ^ "Al Arab newspaper condemns death threats". Qatar Living. 2009. Retrieved 11 September 2014.

External links Edit