Open main menu

Al-Monitor (Arabic: المونيتور‎) is a media site launched in February 2012 by the Arab American entrepreneur Jamal Daniel[1] and is based in Washington, DC. Al-Monitor provides reporting and analysis from and about the Middle East.

Al-Monitor
Al-Monitor Logo.png
Type of site
Digital Media
Available inEnglish, Arabic, Hebrew, Persian, Turkish
OwnerJamal Daniel (Private)
Websiteal-monitor.com
CommercialYes
Launched13 February 2012
Content license
Copyright

Contents

History and organizationEdit

Al-Monitor was launched on 13 February 2012 by the Arab-American Jamal Daniel (who was born in Syria, but grew up in Lebanon).[2] It was founded with the intention to publish a diverse set of perspectives on the region, bridging the gap of information available to both those in the Middle East and those elsewhere with a desire to better understand a rapidly changing region[3].

In 2018, Al-Monitor partnered with North Base Media which was founded by Marcus Brauchli and Sasa Vucinic in managing Al-Monitor in order "to provide top-level operational and financial decision-making, and work with the company to explore possible content and commercial avenues."[4]

At its founding, the site also translated content from countries in the Middle East; however, the site now only provides original content and does not translate from partners. Among its media partners are El Khabar, Al-Masry Al-Youm, Azzaman, Calcalist, Yedioth Ahronoth, Al-Qabas, An-Nahar, As-Safir (now closed), Al-Hayat, Al-Iktissad Wal-Aamal, Habertürk, Milliyet, Radikal (now closed), Sabah, Taraf (now closed), Al Khaleej, and Al-Tagheer.[5]

ContentEdit

Al-Monitor features reporting and analysis by journalists and experts from the Middle East, with special focus sections (that Al-Monitor terms "pulses") on Egypt, the Persian Gulf, Iran, Iraq, Israel, Jordan, Lebanon, North Africa, Palestine, Syria, Turkey as well as Russia's relationship with the Middle East.

In 2015, Al-Monitor relaunched its website and expanded coverage to include further reporting on Washington, the addition of a culture section, a new podcast and video coverage[6][7].

Contributors have included Vitaly Naumkin, director of the Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences; Kadri Gursel, formerly and editor with Cumhuriyet; Bruce Riedel of the Brookings Institution; Amberin Zaman, formerly a Turkey correspondent for The Economist; Sultan al Qassemi, former columnist with the United Arab Emirates–based The National and one of Time's 140 Best Twitter Feeds of 2011 selections;[8] Barbara Slavin, former diplomatic correspondent for USA Today and senior fellow at the Atlantic Council; Laura Rozen, a former foreign policy reporter for Politico, Foreign Policy, and Yahoo; and Madawi al-Rasheed, professor of social anthropology at King's College London; the late Cairo-based political analyst Bassem Sabry, an Egyptian writer who wrote extensively on Egypt and the Arab Spring;[9] Akiva Eldar, a long-time Israeli political columnist formerly with Haaretz, and Gaza-based Asmaa al-Ghoul.

The site also conducts interviews with newsmakers, including former Deputy Secretary of State William Joseph Burns; former Director of Policy Planning for the U.S. State Department Anne-Marie Slaughter; former U.S. Senator Chuck Hagel; and Mustafa Barghouti, one-time candidate for Palestinian Authority president.

AwardsEdit

In 2014, the International Press Institute awarded Al-Monitor its Free Media Pioneer Award, stating that Al-Monitor's "unrivalled reporting and analysis exemplify the invaluable role that innovative and vigorously independent media can play in times of change and upheaval".[10]

In 2017, the Online News Association awarded Al-Monitor an Online Journalism Award for Best Explanatory Reporting for the series: "Middle East Lobbying: The Influence Game".[11]

ReceptionEdit

In January 2013, Ian Burrell of The Independent called Al-Monitor "an ambitious website that pulls together the commentary of distinguished writers from across the region."[12] [13] In 2012, former The Washington Post foreign affairs blogger Max Fisher called Al-Monitor "an invaluable Web-only publication following the Middle East."[14] The Huffington Post has referred to Al-Monitor as "increasingly a daily must-read for insightful commentary on the Middle East[15]," and The Economist recommended Al-Monitor's Egypt[16] and Iran[17] coverage in its What to Read section.

While acknowledging a range of different opinions among the media site's writers, Lee Smith of the American Jewish Tablet magazine has alleged that Al-Monitor's stance towards Syrian and Lebanese issues often mirrors the official positions of the Syrian government and the Hezbollah.[18]

ReferencesEdit

  1. ^ "About". The Levant Foundation. Retrieved 5 November 2013.
  2. ^ "About Us". Al-Monitor. Retrieved 5 November 2013.
  3. ^ "About". www.al-monitor.com. Retrieved 2019-03-26.
  4. ^ "Crest Media to partner with North Base Media in managing Al-Monitor". MarketWatch. Retrieved 2019-03-26.
  5. ^ "About Us". Al-Monitor. Archived from the original on 19 April 2012. Retrieved 4 May 2012.
  6. ^ Grinapol|August 23, Corinne; 2017. "Al-Monitor Relaunches". www.adweek.com. Retrieved 2019-03-26.
  7. ^ "5 years in, Al-Monitor is relaunching its website and expanding its coverage". Poynter. 2017-08-22. Retrieved 2019-03-26.
  8. ^ Fastenberg, Dan (28 March 2011). "The 140 Best Twitter Feeds of 2011". Time. Retrieved 4 May 2012.
  9. ^ "Top Twitter Influentials in MENA". Archived from the original on 2013-05-30. Retrieved 2013-05-25.
  10. ^ "Al-Monitor named Free Media Pioneer Award winner". ipi.media. Retrieved 2019-03-26.
  11. ^ "Middle East Lobbying: The Influence Game". Online Journalism Awards. Retrieved 2019-03-26.
  12. ^ Burrell, Ian (29 January 2013). "Rupert Murdoch's Twitter slap-down has big implications - and not just for News Corp editors". The Independent. London. Retrieved 5 November 2013.
  13. ^ "Al-Monitor named Free Media Pioneer Award winner," Archived 2014-04-08 at the Wayback Machine International Press Institute (IPI), (26 February 2014). Retrieved 22 May 2014.
  14. ^ Fisher, Max (October 22, 2012). "What then-U.S. national security adviser for Iran says about 'Argo'". The Washington Post. Retrieved 5 November 2013.
  15. ^ "Just Foreign Policy's Iran Online Petition Urges New York Times To Investigate Story Claims". web.archive.org. 2012-04-23. Retrieved 2019-03-27.
  16. ^ "On Egypt". The Economist. 2013-09-09. ISSN 0013-0613. Retrieved 2019-03-26.
  17. ^ "On Iran". The Economist. 2013-09-23. ISSN 0013-0613. Retrieved 2019-03-26.
  18. ^ "Mideast News Site Offers Diverse Voices—but Often Parrots Syrian Regime," Tablet (June 20, 2013). Retrieved 22 May 2014.