Open main menu

Wikipedia β

Repercussions of the 1994 United States broadcast TV realignment

The 1994 United States broadcast television realignment consisted of a series of network affiliation switches and other transactions that resulted from a multimillion-dollar deal between the Fox Broadcasting Company (commonly known as simply Fox) and New World Communications, a media group that – in addition to its involvement in film and television production – owned several VHF television stations affiliated with major broadcast networks, primarily CBS.

The agreement between Fox and New World resulted not only in Fox affiliating with stations with histories as major network affiliates but also various other deals, most notably the buyout of CBS by Westinghouse, that caused several other broadcasting companies to reach affiliation deals that either extended ties with networks that were already aligned with some stations owned by the individual groups or created new relationships between at least one of the networks and the affected partner groups.

The repercussions of this realignment were gradual but swift, with nearly 70 stations in 30 media markets throughout the United States changing affiliations between September 1994 and September 1996. Fox ascended to the status of a major television network, comparable in influence to the Big Three television networks (CBS, NBC and ABC), while CBS was dealt the major blows of losing both its partial broadcast rights to the National Football League (NFL) and key affiliates in several major markets to Fox. All three major networks also wound up affiliating with stations that broadcast on the UHF band in a few cases, the vast majority of which operated as either Fox affiliates or independent stations prior to the switches; most of the new Big Three affiliates also created news departments from scratch or expanded their existing ones.

Contents

BackgroundEdit

On December 17, 1993, Fox signed a four-year, $1.58 billion contract with the National Football League to televise games involving teams in the National Football Conference (NFC), effective with the 1994 season, as well as Super Bowl XXXI. CBS – then run by Laurence Tisch, known for instituting various cost-cutting measures during his tenure as chief operating officer of network parent (the original) CBS Corporation in part through the sale of underperforming units of the company – was reportedly unwilling to approach the price of Fox's bid and offered to pay only $290 million to renew the contractual rights to the NFC television package.[1] The deal stripped CBS of professional football broadcasts for the next four years, before it resumed its broadcasting relationship with the NFL when the network acquired the television rights to the American Football Conference (AFC) from NBC in 1998.[2]

In order to bolster the network's new NFL television package, Fox sought to reach affiliation deals with VHF stations (broadcasting on channels 2 to 13) that had established histories as major network affiliates, and carried more value with advertisers.[3] On May 23, 1994, Fox agreed to purchase a 20% stake (a $500 million investment) in New World Communications, a media company controlled by investor Ronald Perelman that had entered into television broadcasting just over a year earlier after Perelman purchased a 51% stake in SCI Television in February 1993, and subsequently acquired stations owned by Argyle Television Holdings and Great American Communications (which would be renamed Citicasters later that year) in May 1994.[4][5][6][7] As a result of the deal, New World also signed a group affiliation agreement with Fox to switch most of the company's television stations to the network beginning in September 1994. Twelve stations – six that New World had already owned and eight that the company was in the process of acquiring from Argyle and Great American/Citicasters in the deals struck the same month that the agreement was made – would join the network as affiliation contracts with their existing network partners came to an end.[8][9][10]

SF Broadcasting, a venture between Fox and film/television production firm Savoy Pictures,[11] purchased four television stations owned by Burnham Broadcasting in two separate deals reached in July and August 1994 for a combined $267 million;[12] the deal resulted in Fox also signing a separate agreement to affiliate these stations (three NBC affiliates and one ABC affiliate) with the network.[13] The New World agreement and Burnham Broadcasting purchases resulted in Fox gaining VHF affiliates in ten NFC markets – eight that were the home markets of teams in the conference, and two that were secondary markets of nearby franchises.

The deals caused major affiliation shakeups in the markets affected by the deals, as ABC, NBC and CBS immediately began seeking new affiliates, although the agreements that came about also created a domino effect in which all three longer-established networks switched affiliate partners in certain markets where neither New World nor Burnham owned stations.

Station group deals resulting from the New World agreementEdit

Scripps/ABC affiliation dealEdit

On June 16, 1994, ABC and Scripps-Howard Broadcasting renewed affiliation agreements with the company's two largest television stations, WEWS (channel 5) in Cleveland and WXYZ-TV (channel 7) in Detroit. In addition, Scripps agreed to affiliate four of its other stations, including two affected by the New World deal, with ABC:[14][15]

  • NBC affiliate WMAR-TV (channel 2) in Baltimore, replacing WJZ-TV (channel 13);
  • CBS affiliate WCPO-TV (channel 9) in Cincinnati, replacing WKRC-TV (channel 12) and reversing an affiliation switch that occurred in 1961;[16][17]
  • KNXV-TV (channel 15) in Phoenix, which was slated to lose Fox to CBS affiliate KSAZ-TV (channel 10) through the New World deal, replacing market-leading KTVK (channel 3).[18]
  • WFTS-TV (channel 28) in Tampa, which was also to be displaced by Fox for CBS affiliate WTVT (channel 13), replacing WTSP (channel 10).

Prior to the deal, WXYZ and WEWS were both being courted to affiliate with CBS. As a contingency plan if WXYZ-TV did reach a deal to switch to CBS, on October 3, 1994, ABC purchased its Flint, Michigan affiliate WJRT-TV (channel 12) and NBC affiliate WTVG (channel 13) in Toledo, Ohio – whose signals covered the Detroit market – from SJL Broadcast Management, which was in the process of selling its five television stations at the time.[19][20] The deal, valued at $155 million, closed on August 29, 1995.[21] However, because its affiliation contract with that network did not expire until November 1, ABC had to run WTVG (which as WSPD-TV, was a primary ABC affiliate from 1958 to 1969) as an NBC affiliate for two months, while the latter network searched for a new affiliate; NBC ended up aligning with Toledo's former ABC affiliate, WNWO-TV (channel 24). ABC's purchase of WJRT, along with CBS' affiliation agreement with WNEM-TV (channel 5), resulted in NBC affiliating with former CBS affiliate WEYI-TV (channel 25). Separately, Scripps also signed a deal to affiliate another displaced Fox station, KSHB-TV (channel 41) in Kansas City, Missouri, with NBC, picking up the affiliation from WDAF-TV (channel 4).

Westinghouse/CBS affiliation dealEdit

 
The former offices of Philadelphia's KYW-TV, which became a CBS station in 1995 due to Westinghouse's deal with CBS.

The recruitment of WMAR-TV as Baltimore's new ABC affiliate concerned Westinghouse Broadcasting (popularly known as Group W), the broadcasting division of Westinghouse and owner of WJZ-TV (channel 13), as WJZ was one of ABC's strongest affiliates (as well as its longest-tenured affiliate) in contrast to perennial third-place WMAR (which CBS left for then-NBC affiliate WBAL-TV (channel 11) in August 1981 over dissatisfaction with its frequent preemptions of CBS programs and the poor ratings performance of its newscasts).[22][23][24] Group W had already held discussions with several networks – including CBS, NBC and Fox – for group-wide affiliation deals before the Fox-New World partnership was announced; these talks accelerated once ABC announced its agreement with WMAR.[25]

On July 14, 1994, Group W agreed to affiliate WJZ-TV, and NBC affiliates WBZ-TV (channel 4) in Boston and KYW-TV (channel 3) in Philadelphia with CBS;[26][27] while renewing affiliation agreements with KDKA-TV (channel 2) in Pittsburgh and KPIX (channel 5) in San Francisco, which both began carrying the entire CBS schedule that September as a condition of the deal. WJZ-TV and WBZ-TV switched to CBS on January 2, 1995 (the switch in Baltimore was originally slated to occur on August 29, however Group W executives elected not to exercise a six-month opt-out clause in WJZ's contract with ABC, which was set to expire on January 1, choosing to delay the transaction by five months), followed by KYW-TV on September 10; in Baltimore and Boston, NBC respectively affiliated with former CBS outlets WBAL-TV and WHDH-TV (channel 7).[28]

KYW-TV's switch to CBS prompted an additional swap between CBS and NBC, involving KYW and WCAU-TV (channel 10) in Philadelphia – which CBS had owned since 1958 – resulting in switches in three other markets. At one point, New World had considered buying WCAU, which would have resulted in that station becoming a Fox affiliate (and therefore would have allowed it to continue airing Philadelphia Eagles games, which it had done since 1950). Additionally, in August 1993, Fox announced that it would purchase independent station WGBS-TV (channel 57) from Combined Broadcasting, which would have resulted in the network's Philadelphia affiliation being taken away from Paramount Stations Group-owned WTXF-TV (channel 29). That October, Paramount announced that WTXF would disaffiliate from Fox and become a charter affiliate of the United Paramount Network (UPN) upon that network's launch on January 16, 1995.[29] Fox later chose to instead bid for WTXF in the event that New World did not purchase WCAU, and eventually purchased it outright; Paramount purchased WGBS (assigning it new call letters, WPSG) and made that station Philadelphia's UPN charter outlet.

In acquiring WCAU, NBC traded KCNC-TV (channel 4) in Denver and KUTV (channel 2) in Salt Lake City to CBS (NBC affiliated with CBS affiliate KSL-TV (channel 5) and ABC affiliate KUSA-TV (channel 9) in the respective markets). As compensation for the trades, CBS-owned WCIX in Miami swapped transmitter facilities and channel frequencies with NBC-owned WTVJ. Westinghouse and CBS then formed a joint venture that involved KUTV, KCNC and WCIX (the latter of which had its call letters changed to WFOR-TV upon moving to the former channel 4 position of WTVJ, which in turn moved to channel 6) with Group W as the majority (51%) owner.[30] All of the stations involved in the deal switched on September 10, 1995.

Other station group dealsEdit

  • McGraw-Hill, as part of a deal that renewed agreements with the company's existing ABC affiliates WRTV (channel 6) in Indianapolis and KGTV (channel 10) in San Diego, also agreed to switch its two CBS-affiliated stations – KERO-TV (channel 23) in Bakersfield, California, and KMGH-TV (channel 7) in Denver – to ABC.[31] KMGH-TV – which lost its CBS affiliation due to the deals spurred by NBC's purchase of WCAU – joined ABC on September 10, 1995, when KCNC became a CBS owned-and-operated station and KUSA became an NBC affiliate; KERO-TV waited until its affiliation contract with CBS expired on February 29, 1996 before becoming an ABC affiliate the following day on March 1, with CBS moving to former ABC outlet KBAK-TV (channel 29).
  • Sinclair Broadcast Group and Belo Corporation both renewed affiliation agreements for their respective ABC-affiliated stations. However, in Sacramento, California, Sinclair, then-owner of ABC affiliate KOVR (channel 13, now a CBS owned-and-operated station), agreed to swap networks with CBS affiliate KXTV (channel 10), then-owned by Belo; the two stations switched affiliations on September 10, 1995.[32][33]
  • Allbritton Communications signed a group deal with ABC, renewing agreements with its four existing affiliate stations, flagship WJLA-TV (channel 7) in Washington, D.C., KATV (channel 7) in Little Rock, Arkansas, KTUL (channel 8) in Tulsa, Oklahoma and WHTM (channel 27) in Harrisburg, Pennsylvania. The deal included an agreement to affiliate five other stations owned and/or operated by Allbritton with the network:
    • Upstart WJXX (channel 25) in Orange ParkJacksonville, Florida and WB affiliate WBSG (channel 21, now WPXC-TV) in Brunswick, Georgia, both of which replaced WJKS-TV (channel 17, now CW affiliate WCWJ) as Jacksonville's ABC affiliate on February 9, 1997 (WBSG, which converted into a satellite station of WJXX on that date at the latter station's sign-on, would become a Pax TV affiliate in March 2000, shortly before Allbritton sold the station to the network's parent company Paxson Communications);
    • NBC affiliate WCIV (channel 4, now Heroes & Icons affiliate WGWG; the WCIV call letters and intellectual unit now reside on channel 36 through a 2014 programming swap resulting from Sinclair's 2013 purchase of Allbritton) in Charleston, South Carolina, which switched networks with WCBD-TV (channel 2) on August 19, 1996;
    • CBS affiliates WCFT-TV (channel 33, now Heroes & Icons affiliate WSES) in Tuscaloosa and WJSU-TV (channel 40, now Heroes & Icons affiliate WGWW) in Anniston, Alabama (Allbritton had acquired WCFT and the non-license assets of WJSU in September 1995, entering into a local marketing agreement with the latter's owner Osborne Communications Corporation, which subsequently sold WJSU to Flagship Broadcasting); both were converted into full-power satellites of upstart low-power station W58CK (channel 58, now WBMA-LD) in Birmingham – which Allbritton also purchased to comply with Nielsen rules for market ratings reporting as Tuscaloosa and Anniston were separate markets from Birmingham at the time – to become the ABC affiliates for central Alabama once WBRC-TV (channel 6)'s contract with the network expired on September 1, 1996.[34][35][36]
  • The Outlet Company reached a long-term affiliation agreement with NBC that renewed the network's contracts with Outlet's two existing NBC affiliates, WJAR-TV (channel 10) in Providence and WCMH-TV (channel 4) in Columbus, Ohio.[37][38] As part of the deal, Outlet also agreed to switch WNCN (channel 17) in Goldsboro, North Carolina – which the group purchased from Group H Broadcasting for $5.4 million in May 1994 – to NBC. WNCN had been a charter affiliate of The WB for nine months prior to the switch, but also carried select NBC programs that had been pre-empted by the network's existing RaleighDurham affiliate, WRDC (channel 28, now a MyNetworkTV affiliate), which had been one of NBC's lowest-rated affiliates throughout its tenure with the network. When WNCN joined NBC on September 3, 1995 (one month earlier than its originally announced date of October 1), WRDC affiliated with UPN, while the WB affiliation moved to upstart WRAZ (channel 50, now a Fox affiliate) when that station signed on four days later on September 7. Outlet sold its broadcasting holdings to NBC's owned-and-operated station group, NBC Television Stations, for $396 million in August 1995 (beating out an initial purchase bid by Renaissance Broadcasting), resulting in WNCN becoming that network's first owned-and-operated station on the UHF band since 1959, when it sold WNBC (channel 30) in New Britain, Connecticut to Plains Television in June of that year (NBC would repurchase that station, by then known as WVIT, in July 1997 from the Paramount Stations Group).[39][40][41] On February 29, 2016, through an affiliation agreement with Media General (which acquired WNCN as part of its purchase of five NBC O&Os located in mid-sized markets in 2006), WNCN switched to CBS, trading network affiliations with WRAL-TV (channel 5) as a result of a disagreement during contract renewal negotiations between WRAL owner Capitol Broadcasting Company and CBS over terms of increasing the share of retransmission revenue that the station would pay the latter (the deal reunited NBC with WRAL, which had previously served as its original Raleigh–Durham affiliate from 1956 to 1968).[42]

Impact on CBSEdit

 
One of the few VHF stations available for CBS was Phoenix's first television station, KPHO-TV, whose former transmitter atop Westward Ho is pictured here.

As expected, CBS bore the brunt of the changes. The network had developed a stodgy and overly budgeted image under Laurence Tisch, who had become CEO in 1985. Tisch was already notorious for having made deep cuts at CBS News and for selling off major portions of the company, such as the 1988 sale of Columbia Records to Sony. When CBS lost the National Football Conference rights to Fox, the "Tiffany Network"'s problems accelerated as it struggled to compete in the ratings with a slate of programming that attracted an older audience than the other networks, although it finished ahead of Fox. The Late Show with David Letterman, which often dominated late-night talk competitor The Tonight Show in its first two years, saw its viewership decline in large part due to the affiliation switches, at times even finishing third in its time slot behind the ABC newsmagazine Nightline.[43]

CBS eventually recovered and surpassed NBC – the leading broadcast network in the U.S. throughout the 1990s – as the most-watched network by 1999, until it was surpassed by ABC in 2000. After briefly retaking the lead from NBC in 2002, CBS rose to first place once again in 2005, and has been America's most watched television network for much of the period since then (except during the 2007–08 season, when Fox became the first non-Big Three network to reach first place in the Nielsen season ratings).

CBS' problems were especially evident in the recruiting of new affiliates; as a direct result of the New World-Fox alliance, only six of the new CBS affiliates were VHF stations:

  • In DallasFort Worth, Gaylord Broadcasting-owned independent station KTVT (channel 11) replaced KDFW (channel 4) as the market's CBS affiliate on July 1, 1995 (a move that resulted in KTVT – which, prior to affiliating with the network, was available on cable providers throughout the South Central United States – abdicating its regional superstation status);[44] CBS eventually purchased KTVT from Gaylord in April 1999.[45] KDAF (channel 33, now a CW affiliate), an original Fox-owned station,[46] was sold to Renaissance Broadcasting and became an affiliate of The WB, which originally affiliated with Christian Broadcasting Network-owned independent KXTX-TV (channel 39, now a Telemundo owned-and-operated station) when that network launched on January 11, 1995.
  • As a byproduct of the KTVT deal, SeattleTacoma sister station KSTW (channel 11) affiliated with CBS on March 13, 1995 (as with KTVT, KSTW – which was distributed on cable providers in much of Washington, northern Idaho and much of British Columbia – lost its regional superstation status as a result). KIRO-TV (channel 7), which affiliated with UPN at that time,[44][47][48] rejoined CBS on June 30, 1997 following Belo Corporation's sale of KIRO to Cox Enterprises (incidentally, in 1997, Fox planned a trade of KSAZ-TV in Phoenix and KTBC (channel 7) in Austin to Belo in exchange for KIRO-TV, which never materialized).[49][50] Through its 2000 merger with Viacom, CBS has since acquired KSTW, which is now a CW owned-and-operated station.[51]
  • As a condition of renewing its affiliation with KCTV (channel 5) in Kansas City, CBS persuaded the Meredith Corporation to affiliate independent station KPHO-TV (channel 5) in Phoenix (which was that market's original CBS affiliate from 1949 to 1953) and NBC affiliate WNEM-TV in Bay City, Michigan with the network. KPHO replaced KSAZ-TV as Phoenix's CBS affiliate on September 12, 1994 (KSAZ operated as an independent station for three months until the affiliation contracts of ABC affiliate KTVK and Fox affiliate KNXV-TV expired on December 11, when KSAZ joined Fox and KNXV formally affiliated with ABC, after a two-month transitional period in which it carried select ABC programs dropped by KTVK); WNEM became the network's affiliate for the Flint–Bay City–Saginaw market on January 16, 1995, at which time it also added secondary affiliations with UPN and The WB (with both networks' programming airing in late-night on tape delay).[52][53]
  • The two Citicasters stations displaced in the ABC-Scripps alliance, WTSP in Tampa-St. Petersburg (which switched to CBS on December 12, 1994) and WKRC-TV in Cincinnati (which waited until WCPO-TV's contract with CBS ended on June 1, 1996 to switch), also affiliated with CBS.[16]

Because of the New World and Scripps deals, and other stations' unwillingness to switch to the then-struggling network, CBS found itself in extremely undesirable situations in three major markets, where it ended up on low-profile UHF stations with far less transmitting power and viewer recognition than their previous affiliates:

  • In Atlanta, CBS affiliated with independent station WGNX (channel 46, now WGCL-TV),[54] which was originally slated to become a charter affiliate of The WB (by way of the partial ownership interest in the network held by then-owner Tribune Broadcasting, which agreed to affiliate WGNO (channel 26) in New Orleans – which did affiliate with The WB at the network's January 1995 launch – with ABC to replace WVUE-TV (channel 8), which joined Fox on January 1, 1996 through the SF Broadcasting agreement); WGNX replaced WAGA-TV (channel 5) as the market's CBS outlet when that station joined Fox on December 11, 1994.[55] Shortly beforehand, CBS almost purchased independent station WVEU (now CW owned-and-operated station WUPA), which broadcast on channel 69, the highest available channel in the U.S. during the later era of analog television;[56] it would later buy that station in 2000 as a UPN affiliate. The market's former Fox O&O, WATL (channel 36, now a MyNetworkTV affiliate), was sold to Qwest Broadcasting and became a WB affiliate.
  • In Milwaukee, CBS faced difficulty in finding an affiliate to replace WITI (channel 6), and considered importing the signals of O&Os WBBM-TV (channel 2) in Chicago or WFRV-TV (channel 5, now an affiliate of the network) in Green Bay, or its Madison, Wisconsin affiliate WISC-TV (channel 3) via cable. One week before WITI was scheduled to switch to Fox, after an attempt to buy religious station WVCY-TV (channel 30) fell through,[57] CBS struck an affiliation deal with WDJT-TV (channel 58), a general entertainment independent station with some ethnic and time-brokered religious programming, which switched to the network on December 11, 1994. Its owner, Weigel Broadcasting, had its roots in running Chicago independent WCIU-TV (channel 26) – which, on December 31, 1994, lost its part-time Univision affiliation and converted into a full-time English language independent station in an unrelated deal to fellow English independent WGBO-TV (channel 66), which Univision purchased from Combined Broadcasting in January of that year after Weigel management refused its stipulation that WCIU drop its part-time English programming and become a full-time affiliate of the Spanish language network – and at the time never had any of its stations affiliated with a major network. Former Fox affiliate WCGV-TV (channel 24, now a MyNetworkTV affiliate) joined UPN when that network launched one month later.[58][59][60][61][62] As WDJT lacked cable carriage in the market, several of CBS' remaining sports properties, most notably the Daytona 500, could not be viewed on some southeastern Wisconsin cable systems during 1995 until the station could sign new carriage contracts. In January 1996, WDJT moved its operations from the Marc Plaza Hotel to a larger studio space in one of the former buildings of the Allis-Chalmers complex in West Allis and started a news department. WDJT built a new transmitter in 1999, which has transmitting power equal with the five other commercial stations in the market.
  • In Detroit, finding an affiliate to replace WJBK-TV (channel 2) proved especially difficult for CBS, particularly after WXYZ-TV was eliminated as an option when Scripps renewed its agreement with ABC. NBC affiliate WDIV (channel 4) and independent station WXON (channel 20, now MyNetworkTV affiliate WMYD) displayed disinterest in entering into negotiations with CBS, while the network was unable to strike an affiliation deal with soon-to-be former Fox affiliate WKBD-TV (channel 50), as then-owner Paramount Stations Group had committed it to become a UPN charter affiliate. Like in Milwaukee, CBS was faced with the prospect of having to convince area cable providers to import affiliates from nearby markets (WNEM-TV, whose involvement in the Meredith deal with CBS was mainly to provide a default affiliate, as its signal reached most of Detroit's northern suburbs; WLNS-TV (channel 6) in Lansing, which built a translator in Ann Arbor; and WTOL-TV (channel 11) in Toledo) to relay its programming in the event that it could not land an affiliate within Detroit itself. CBS had earlier broken off negotiations to affiliate with WADL (channel 38), when that station's owner, Kevin Adell, began making unreasonable demands. In an eleventh-hour deal reached one month before WJBK was set to switch to Fox on December 11, 1994, CBS purchased WGPR-TV (channel 62) from an African-American group of Masons for $24 million, subsequently changing its calls to WWJ-TV.[9][10][15][63] The purchase of WGPR (notable for being the first U.S. television station to have been owned by African-Americans) by a major network instead of a minority-owned broadcaster was controversial, leading Spectrum Detroit Inc., an investment group led by Lansing-based real estate investor and broadcaster Joel Ferguson, to sue to block the purchase and gain control of the station;[64] however, a court ruled in 1995 to allow the sale to CBS to go forward. WGPR previously had the weakest signal of any UHF station in Detroit, but CBS invested heavily in the station and significantly upgraded its facilities; however, its viewership suffered as a result of WWJ-TV's lower profile in Detroit as a whole and its limited cable carriage in the outer portions of the market for more than a year after it joined CBS. The former Fox affiliate, WKBD (now a CW owned-and-operated station and co-owned with WWJ-TV), joined UPN.[56]

While the former CBS affiliates in the three markets were all considered to be ratings contenders, ratings for CBS programming in these markets dropped significantly after the network moved to the lower-profile UHF stations, which had virtually no significant history as a former major network affiliate or as a first-tier independent station.

CBS also affiliated with UHF stations in two other markets affected by the New World deal, WOIO (channel 19) in Cleveland and KEYE-TV (channel 42) in Austin, through individual agreements with Malrite Communications Group and Granite Broadcasting that were respectively signed in July and October 1994.[65][66] However, unlike in Atlanta, Milwaukee and Detroit, KEYE and WOIO both had network affiliations prior to switching to CBS, as both stations – which respectively lost their affiliations with that network to KTBC-TV and WJW-TV (channel 8) – had been affiliated with Fox since it launched in October 1986. CBS had to affiliate with a UHF station by default in both cases; in Cleveland, WEWS renewed its contract with ABC through the network's agreement with Scripps, while NBC had owned a 49% interest in WKYC-TV (channel 3) at the time (with Multimedia Inc. holding the remaining controlling interest); in Austin, the vast majority of the television stations in that market (with KTBC as the only major exception) broadcast on the UHF band.

Other effectsEdit

  • The Westinghouse deal involving WBZ-TV resulted in CBS selling WPRI-TV (channel 12) in Providence, Rhode Island to Clear Channel Communications for $68 million on April 14, 1996. CBS had acquired WPRI from Narragansett Television L.P. eleven months earlier in March 1995 for $80 million,[67] a purchase that was the catalyst of another affiliation switch, as the ABC affiliation in Providence moved from WPRI to CBS affiliate WLNE (channel 6) on September 10, 1995, reversing an affiliation swap between the two stations that occurred in June 1977 (which itself resulted from a group affiliation deal between ABC and WPRI's owner at that time, Knight Ridder Broadcasting).[68][69][70] The sale of WPRI resulted from rules enforced at the time by the Federal Communications Commission (FCC) that prohibited common ownership of stations in adjacent markets with overlapping signals, with no consideration for a waiver for stations with large overlapping coverage areas (WPRI's signal carried over into most of the Boston market, whereas WBZ-TV's signal covered almost all of Rhode Island).
  • In Monroe, Louisiana, ABC affiliate KARD (channel 14) switched to Fox on April 17, 1994; however, because the Monroe–El Dorado market was served by only three commercial television stations at the time, this prevented ABC from being able to find a station to become a full-time affiliate and the network did not elect for a secondary affiliation with either CBS affiliate KNOE-TV (channel 8) or NBC affiliate KTVE (channel 10). Thereafter, ABC programming could only be received via cable in the Monroe–El Dorado market through either Little Rock affiliate KATV, Shreveport affiliate KTBS-TV (channel 3) or Alexandria affiliate KLAX-TV (channel 31); the network would regain an over-the-air affiliate when KAQY (channel 11, now MeTV affiliate KMLU; its former intellectual unit, including the ABC affiliation, was moved to the second digital subchannel of KNOE-TV in September 2014) signed on in December 1998.
  • In Evansville, Indiana, longtime ABC affiliate WTVW (channel 7, now a CW affiliate) switched to Fox on December 3, 1995 through a deal with then-owner Petracom Communications (a company in which Fox had acquired a 20% interest shortly after Petracom purchased WTVW earlier that year). At that time, ABC programming moved to WEHT (channel 25); the CBS affiliation displaced by WEHT moved to the market's original Fox affiliate WEVV-TV (channel 44). Fox disaffiliated from WTVW on July 1, 2011, due to a dispute with then-owner Nexstar Broadcasting Group (which subsequently traded WTVW to partner company Mission Broadcasting in order to acquire WEHT) after the company objected to a plan by the network to increase the share of retransmission revenue its affiliates paid to the network. The Fox affiliation then moved to WEVV's digital subchannel (which was already affiliated with MyNetworkTV), while WTVW became an independent station.[71]
  • In Binghamton, New York, NBC affiliate WICZ (channel 40) became a Fox affiliate on April 4, 1996, after its contract with the former network expired.[72] The agreement, which was signed in November 1995, expanded upon an existing arrangement with Fox that began seven months earlier in September 1995, when WICZ added a secondary affiliation with the network for the purpose of carrying its children's programming block, Fox Kids (resulting in the station pre-empting NBC's daytime and Saturday morning programming, particularly the network's soap opera lineup). Prior to the switch (and effectively, before even the addition of Fox Kids on WICZ), Fox's entertainment and sports programming was only available in the Binghamton market on area cable providers via either the network's national feed, Foxnet, or through its stations in nearby markets (such as New York City owned-and-operated station WNYW).[72] On the date of the switch, WETM (channel 18) in Elmira launched a cable-only feed of the station with separate advertising targeted at Binghamton to replace WICZ as the market's NBC affiliate;[73] Smith Broadcasting, then-owner of WETM, later purchased low-power station WBGH-CA (channel 20) to operate as a part-time repeater of its Elmira sister station in 1997.
  • In Terre Haute, Indiana, ABC affiliate WBAK-TV (channel 38) switched to Fox on January 31, 1995. Due to a lack of available stations in the market for ABC to maintain a full-time affiliation (NBC affiliate WTWO (channel 2) and CBS affiliate WTHI-TV (channel 10) are the only other commercial full-power stations in Terre Haute), this left viewers with only fringe access to out-of-market ABC stations, including WEHT, WRTV in Indianapolis and WAND (channel 17) in Decatur, Illinois (the latter market's ABC affiliation moved to former NBC affiliate WICS (channel 20) and its Champaign-Decatur semi-satellite WICD (channel 15) in 2005). Due to the same dispute that led WTVW to lose its Fox affiliation in 2011,[71] what had become WFXW rejoined ABC and changed its call letters to WAWV-TV, while Fox moved to a subchannel of WTHI.
  • In San Diego, UPN affiliate KUSI-TV (channel 51, now an independent station) tried unsuccessfully to take the Fox affiliation away from Tijuana, Baja California, Mexico-licensed XETV (channel 6), citing FCC regulations preventing any foreign station outside of the United States from airing live American sporting events without an FCC-approved license; Fox was eventually granted the permit to allow XETV to carry the games.[74]
  • In Honolulu, Hawaii, where its longtime affiliate KHON-TV (channel 2) joined Fox through the affiliation deal tied to SF Broadcasting's purchase of the Burnham stations, NBC courted ABC affiliate KITV (channel 4) for an affiliation. However, after KITV was sold to Argyle Television Holdings II and opted to remain affiliated with ABC instead, NBC instead chose to affiliate with former Fox affiliate KHNL (channel 13). KHNL officially became the market's NBC affiliate on January 1, 1996.
  • In South Bend, Indiana, where full-power affiliate WSJV (channel 28) switched to Fox on October 18, 1995,[75] ABC affiliated with Weigel-owned W58BT (channel 58, now on channel 57), a low-power translator of WCIU-TV which also carried Fox programming, almost by default due to the lack of another available commercial full-power station in the market (WNDU-TV (channel 16) and WSBT-TV (channel 22) were respectively under ongoing contracts with NBC and CBS, while the only other choice, WHME-TV (channel 46), was owned by religious organization Lester Sumrall Evangelistic Association and had no intent to sell or take on a network affiliation).[76] This caused the same cable entanglements and reception problems that occurred in Milwaukee, particularly as W58BT's existing transmitter suffered a partial failure on the morning of the switch that would not be fixed for a few days (ABC representatives insisted that W58BT affiliate with the network on the same date that WSJV joined Fox, even though a new transmitter that would expand its coverage area to a 40-mile radius of South Bend was two months away from completion), though the market had fringe access to several other ABC stations, including its Chicago O&O WLS-TV (channel 7) and Battle Creek, Michigan affiliate WOTV (channel 41). W58BT eventually became a licensed low-power outlet under the calls WBND-LP; it did not start a limited news operation until 2008, and launched a full locally based news department in April 2011.[77] The switch had the benefit of allowing viewers in South Bend to better receive Fox's broadcasts of Chicago Bears games, a team for which South Bend has long served as a secondary market (prior to that deal, WSBT had signed an agreement with Fox in March 1994 to air the network's NFL telecasts).[78] Because of its weakness in the market, Weigel tried to sell WBND, along with sister CW and MyNetworkTV low-power stations WCWW-LP (channel 51) and WMYS-LP (channel 69), to Schurz Communications, the founding owners of WSBT-TV, in 2008. However, FCC inaction and concerns about Schurz having a virtual television monopoly in South Bend led to the deal being aborted in August 2009 (the sale would have been legal, as the FCC permits common ownership of low-power and full-power television stations in the same market).
  • In Ada, Oklahoma, primary NBC/secondary ABC affiliate KTEN (channel 10) joined Fox as an additional primary affiliation in September 1994, in addition to its existing carriage of the majority of NBC's schedule and select prime time, daytime and children's programs from ABC (KTEN scheduled Fox's prime time lineup in a hodgepodge manner, airing a few of the network's shows in their designated evening slots while the remainder were aired in late-night; it also cleared select Fox Sports programs and the Fox Kids children's program block). After KTEN became an exclusive NBC affiliate in September 1998, viewers in the Ada-Sherman-Denison market could only access Fox and ABC programming via cable respectively through either KDFW and WFAA (channel 8) in Dallas or KOKH-TV (channel 25) and KOCO-TV (channel 5) in Oklahoma City, due to the lack of available commercial stations for either network to maintain an exclusive affiliation (KTEN and CBS affiliate KXII (channel 12) are the only commercial full-power stations in the market, while low-powered KOKT-LP (channel 20, now defunct) opted to affiliate with UPN upon that station's 1995 launch); KXII would launch a Fox-affiliated secondary subchannel in September 2006, while KTEN launched a tertiary subchannel affiliated with ABC in May 2010.[79]
  • In Rapid City, South Dakota, full-power NBC affiliate KEVN-TV (channel 7; its call letters, virtual channel and intellectual unit, including the Fox affiliation, moved to a low-power station in February 2016[80]) and its satellite KIVV-TV (channel 5) in Lead became a Fox affiliate on July 1, 1996, as a byproduct of Heritage Media's sale of the two stations to Blackstar, LLC, a minority-controlled company which had non-voting equity interests held by Fox Television Stations and Silver King Communications; NBC moved its affiliation to low-power station KNBN-LP (channel 24).[81][82] Prior to the switch, ABC affiliate KOTA-TV (channel 3, now MeTV affiliate KHME; its former call letters, virtual channel and intellectual unit, including the ABC affiliation, moved to the former KEVN full-power signal in February 2016, through a programming swap resulting from Schurz Communications' 2015 acquisition by Gray Television) maintained a secondary affiliation with Fox beginning in September 1994, mainly to carry its NFL game telecasts; the remainder of the network's entertainment programming could only be received in the market via cable through Foxnet or its then-owned-and-operated station KDVR (channel 31) in Denver. Conversely, due to a lack of available full-power stations in the market for NBC to maintain a full-time affiliation (KOTA-TV and KCLO-TV (channel 15, a satellite of Sioux Falls CBS affiliate KELO-TV) were the only other commercial full-power stations in the Rapid City market at the time), viewers were only able to access KNBN-LP over-the-air in Rapid City proper and adjacent rural areas. Viewers living outside of Rapid City or those who could not receive the KNBN-LP signal could only access out-of-market full-power NBC stations via local cable providers, including KUSA-TV (since KNBN-LP was not available on cable in the market). The market would regain a local full-power NBC affiliate when KNBN-TV (channel 21) signed on in May 2000, after which KNBN-LP became a repeater of that station and later changed its callsign to KKRA-LP.
  • In Macon, Georgia, ABC affiliate WGXA-TV (channel 24) – which had been sold to GOCOM Media months before – switched to Fox on January 1, 1996, trading affiliations with WPGA-TV (channel 58), which had affiliated with Fox only ten months earlier in February 1994.[17] WPGA disaffiliated from ABC on January 1, 2010, citing conflicts with the risqué content of some of the network's programming (specifically involving homosexuality) and the station's "family-friendly" programming focus, and objections to the network demands that WPGA owner Register Communications increase the share of retransmission consent revenue it pays to ABC to in order to remain an affiliate. The ABC affiliation reverted to WGXA, which began carrying the network on its second digital subchannel.[83] The decision by Register management to convert WPGA into an independent station led to legal entanglements between Register and cable provider Cox Communications, which intended to place WGXA-DT2 on the channel slots held by WPGA, a case that was eventually settled by a December 2011 ruling by the FCC that WPGA had elected for retransmission consent (Register Communications president Lowell Register stated it had elected must-carry carriage, but representatives neglected to file to retain that status) in its original carriage contract with Cox, requiring it to negotiate an agreement to be carried on the provider.[84][85][86]
  • In Yuma, ArizonaEl Centro, California, KECY-TV (channel 9) switched from CBS to Fox in September 1994, as a result of an agreement signed between the network and KECY's then-owner Pacific Media Corporation that was spurred in part by disagreements between CBS and Pacific Media over several issues;[87] KECY would also add a secondary affiliation with UPN when that network launched in January 1995, carrying its programming in late-night after Fox prime time programming. Because the Yuma–El Centro market had only three full-power commercial stations (KYMA (channel 11) and KSWT (channel 13) were the only others at the time), KSWT's decision to rejoin CBS (which had previously been affiliated with that station from 1970 to 1991, at which time it moved its programming to KYMA) resulted in viewers in the Yuma–El Centro market having to rely on cable to receive ABC programming (through either KNXV-TV in Phoenix on the Arizona side of the market or KGTV in San Diego on the California side). KECY would rejoin ABC in January 2007, when it launched a second digital subchannel affiliated with the network[88] (conversely before KECY joined Fox, that network's programming was only available via cable through either XETV-TV in Tijuana–San Diego on the California side of the market or KNXV-TV on the Arizona side or via Foxnet on cable).
  • The Pacific Media deal resulted in a concurring switch in Palm Springs, California, involving K40DB (channel 40, now KDFX-CD on channel 33; the channel 40 allocation is now occupied by Univision affiliate KVER-CA), an Indio-based low-power translator of KECY that was a major catalyst for the company's agreement with Fox as CBS had opposed a proposal by Pacific Media to convert K40DB into a full-power station (effectively resulting in an upgrade of the station's signal to reach the entire market).[87] Although Fox supported the idea, the conversion plan never materialized, and the station continues to operate as a low-power outlet. The Palm Springs market has only two full-power commercial stations (NBC affiliate KMIR-TV (channel 36) and ABC affiliate KESQ-TV (channel 42)); however, rather than settling for an affiliation with one of the area's low-power outlets, CBS opted to relay its programming to the Coachella Valley via cable through Los Angeles owned-and-operated station KCBS-TV (channel 2) or KFMB-TV (channel 8) in San Diego. The network would not have an over-the-air affiliate in Palm Springs until Desert Television signed on KPSP-LP (channel 38) in September 2002. Lambert Broadcasting converted K40DB into a separate outlet from KECY after it acquired the station in 1997.
  • In Wilmington, North Carolina, Pacific Media's agreement with Fox caused another affiliation switch involving one of its CBS affiliates, WJKA (channel 28, now WSFX-TV), in September 1994.[87] Prior to WJKA affiliating with the network, Wilmington was the only North Carolina market that did not have an over-the-air Fox affiliate (with area cable providers having to carry WLFL (channel 22, now a CW affiliate) in Raleigh by default), although the switch had the side effect of causing CBS to no longer be available over-the-air in the market until March 2000, when low-power UPN affiliate WILM-LP (channel 10) switched to the network (in the interim, cable providers carried either WRAL-TV in Raleigh, WNCT-TV (channel 9) in Greenville or WBTW (channel 13) in Myrtle Beach, South Carolina as default CBS affiliates). The switch resulted in WSFX becoming the default Fox affiliate for the southern portion of the Florence–Myrtle Beach market until WGSE-TV (channel 43, now WFXB) affiliated with the network in 1996 (beforehand, cable providers in the Florence area either received WGSE or WFXI (channel 8) in Morehead City as default Fox affiliates, since the broadcast signal of WFXI did not reach the Pee Dee region).
  • In some smaller markets where Fox did not have an affiliate, the network had to strike deals with Big Three-affiliated stations to carry its football telecasts. In Wausau, Wisconsin, ABC affiliate WAOW-TV (channel 9) aired Fox's NFL broadcasts until Wittenberg-licensed Fox affiliate WFXS (channel 55, now defunct; channel now occupied by WZAW-LD, which assumed the intellectual assets of WFXS, including the Fox affiliation, in July 2015) signed on in 1999 (as a result, WAOW carried up to thirteen Green Bay Packers games per year from 1994 to 1998 through both Fox and ABC). In Cedar Rapids, Iowa, CBS affiliate KGAN-TV (channel 2) carried the NFL on Fox package, as a result of Fox affiliate KOCR-TV (channel 28, now KFXA) ceasing operations temporarily in 1994 due to its failure to make electricity payments and the station's eviction from its facilities.[89] ABC affiliate WYTV (channel 33) in Youngstown, Ohio took on Fox as a secondary affiliation strictly for the NFL package, due to the ownership of the San Francisco 49ers being locally based, as well as to be able to air Pittsburgh Steelers and Cleveland Browns home games against NFC teams (the latter reasoning would temporarily become moot due to the Browns' temporary deactivation from 1995 to 1998), until CBS affiliate WKBN-TV (channel 27) launched WYFX-LP (channel 21) as a full-time Fox affiliate in 1998 (WYTV is now operated by WKBN though a shared services agreement).

Programming repercussionsEdit

Because Fox programmed far fewer hours of network content than CBS, NBC and ABC, the affiliation transactions in which the former aligned with stations previously affiliated with one of the latter three established networks resulted in time slots being opened up on the new Fox affiliates for those stations to fill via syndication. Despite this, several popular first-run syndicated programs at the time (such as The Oprah Winfrey Show, Wheel of Fortune, Jeopardy! and Entertainment Tonight) were dropped by many of the New World stations – with a few exceptions – which replaced them with lower-budget syndicated programs or newer series (such as Access Hollywood and Judge Judy, the latter of which has since become a staple of many Fox stations). In several of the affected markets, the stations that switched to Fox kept or later acquired some of the aforementioned programs (for example, WVUE and WLUK now air both Wheel of Fortune and Jeopardy!; while KHON continued to carry Oprah until it ended in May 2011 and continues to carry Wheel).

The new Big Three outlets that were previously affiliated with Fox or operated as independent stations also dropped some first-run and off-network syndicated programs – mainly sitcoms and children's programs – due to local programming commitments and the heavier amount of programming being provided by their new network. The divested programs were acquired by other stations in the affected markets, primarily independents or charter affiliates of UPN and The WB. While these stations largely removed animated and some live-action syndicated children's programs from their schedules, some of the new Big Three stations continued to maintain a reduced syndication inventory that closely mirrored those typical of independent or Fox stations (at the time, CBS, NBC and ABC stations had begun refocusing their programming schedules outside of locally produced and network content around first-run syndicated shows, with a decreased emphasis on first-run and off-network scripted programs – dropping or scaling back sitcoms and relegating drama series to weekend early access and late-night time periods). A few of these newfound major network affiliates that retained certain off-network scripted series that they carried before joining their new networks (such as KSHB-TV, WGNO and WDJT-TV) chose to use those programs to fill select time slots traditionally occupied by local newscasts, until they were either able to start news departments or expanded their news programming output.

Stations that were impacted by the switches began turning down weaker programs aired by their departing network. In Phoenix, KTVK turned down an offer to affiliate with CBS in anticipation of renewing its affiliation agreement with ABC. However, after KNXV was awarded the ABC affiliation through the Scripps deal, KTVK began pre-empting most of the network's programming. On its final day as a lame-duck ABC affiliate (January 8, 1995), KTVK only had ABC's prime time lineup, major soap operas and sports programming remaining on its schedule, with KNXV picking up the pre-empted ABC programs. In Atlanta, WAGA began turning down some weaker CBS programs on a week-by-week basis before it switched to Fox on December 11, 1994, with those programs being aired in the interim by independent station WVEU.[90]

Local newscastsEdit

In 1994, Fox (which only had a few affiliates that carried local newscasts at the time) began demanding that its affiliates launch newscasts in the run-up to the launches of Fox News Channel, and their connecting affiliate news sharing service, Fox NewsEdge in late 1996 (prior to and after NewsEdge's launch in August of that year, the new Fox stations as well as its news-producing charter outlets relied solely on external video feeds from CNN Newsource and in some cases, Associated Press Television News and/or the Reuters News Service to cover national and international news stories). The primary plus for the new Fox stations collectively was an increase in the amount of local news programming (in contrast with the syndication-dominant format of most Fox stations at the time), which Fox had a strong interest in its stations maintaining as the network did not have national newscasts – the lone exception later being Fox News Sunday, a political talk show that debuted in April 1996.

The new Fox affiliates retained most of their existing newscasts (though WVUE-TV, WALA-TV (channel 10) in Mobile and WLUK-TV (channel 11) in Green Bay would later drop those in the midday and, as with KSAZ and KTBC, 6:00 p.m. timeslots), but expanded their morning newscasts by one or, most commonly, two hours and early evening newscasts by a half-hour to replace news programs aired by their former network (though WAGA, WJBK, WITI, WJW and WTVT had dropped CBS This Morning in 1992 in favor of their own morning newscasts;[91] WVUE, however, did not launch a morning newscast until September 2002); exceptions to such expansions were WICZ and WSJV, which cancelled their early evening newscasts upon joining Fox, limiting news programming to prime time and (in the case of WSJV) morning newscasts. WDAF, KHON and KTBC replaced evening network newscasts with local programs with a similar focus on national and international news; KHON's Hawaii's World Report, which replaced NBC Nightly News after its January 1996 switch to Fox, is the only such program that remains as of 2016. The new Fox stations also added newscasts in the final hour of prime time (9:00 or 10:00 p.m., depending on the time zone), which either supplanted (such as on WJBK, WJW and WAGA) or were paired with (such as on KDFW, WDAF and WITI) existing late newscasts in the traditional 11:00/10:00 p.m. time slot – however upon joining Fox, KTVI (channel 2) in St. Louis, KTBC and KHON aired syndicated programs in the hour following Fox's prime time lineup instead, and would not add their own primetime newscasts until September 1996, August 2000 and September 2014[92][93] respectively.

Over time, Fox affiliates that did not have existing news operations have debuted their own local newscasts, usually starting with a prime time newscast, with broadcasts in other time periods being added gradually (Fox stations in some medium and most small markets, however, have had their newscasts produced by a local Big Three affiliate through news share agreements, an arrangement that typically limits them from maintaining a news-intensive schedule akin to the Big Three stations that joined Fox through the New World and SF Broadcasting deals, with some of them later terminating these partnerships to start producing their own newscasts); many Fox charter stations (including those owned and operated by the network), as well as the former Big Three stations which had aired newscasts for years, would gradually expand their news programming. Before the New World deal was announced, Fox was in the process of launching prime time newscasts on its owned-and-operated stations in Atlanta (WATL) and Dallas (KDAF), and had even hired a news director at WATL; these plans were shelved as a result of Fox affiliating with WAGA and KDFW (KDAF eventually launched a news department in September 1999; while WATL would not air news until September 2006, when it launched a 10:00 p.m. newscast produced by NBC affiliate WXIA-TV (channel 11), which became its sister station around that time after Tribune Broadcasting sold WATL to the Gannett Company).

By the time of Fox's buyout of the company in 1996, some of New World's stations were still underperforming. Observers cited "a reluctance of station managers to embrace the new network and a tendency to cling to conservative news and promotional styles."[94] Indeed, many of the group's stations retained their Big Three-era branding schemes after affiliating with Fox (such as WDAF, which retained its universal Newschannel 4 branding; KTBC, which retained its "Channel 7" and Newscenter 7 brands; and KDFW, which continued to title its newscasts as News 4 Texas but otherwise used the moniker "Fox 4 Texas"), but received major image overhauls between 1996 and 1998 (such as WTVT and WAGA dropping their heritage Eyewitness News branding, and KSAZ dropping its "sunset 10" logo after nearly fifteen years). In contrast, WITI, WJBK and KTVI discontinued their respective previous brand identities by the winter of late 1995, becoming the first New World stations to adopt those compliant with Fox's station branding conventions prior to Fox's acquisition of the group: WJBK and KTVI respectively replaced their "TV-2"/Eyewitness News and "Channel 2"/2 News Team brands in favor of the "Fox 2" moniker (although WJBK retained the Eyewitness News title for its newscasts until May 1996), while WITI – branding similarly to WJW – identified as "Fox is Six" for general promotion and "Six is News" for newscasts from 1996 until 1998, when it rebranded as "Fox Six" (altered to the numerical "Fox 6" in 1999). In September 1995, WJW controversially dropped its longtime "TV8" and Newscenter 8 brands in favor of "Fox is ei8ht" for general purposes and ei8ht IS NEWS for its newscasts;[95] both new brands were used fairly repititiously in promotions, until WJW rebranded as "Fox 8" when Fox purchased the station.

Additionally, some of the new Fox affiliates, perhaps in appealing to Fox's younger-skewing audiences, moved many older news personalities to daytime broadcasts or released them entirely from their news staffs (one notable exception is Dick Goddard, who joined WJW as its lead meteorologist in 1968 and remains with the station as of 2016 in a reduced role as the weeknight meteorologist for its 10:00 p.m. newscast, a role from which Goddard will depart upon his retirement from television broadcasting in November 2016).[96] Some of these personalities eventually wound up on other stations, such as the new Big Three affiliates.

To this day, New World's Fox affiliates saw mixed results with their newscasts:

  • In Tampa, after it switched to Fox, WTVT lost its first-place position among the market's local television newscasts to WFLA-TV (channel 8), which was the only major network station in the market that was not affected by the switches, as it remained an NBC affiliate through an existing contract between the network and WFLA owner Media General.
  • In Cleveland, WEWS (which shunned CBS via the ABC-Scripps deal) overtook WJW-TV as the market's top-rated news station. The problems with WJW's news coverage were especially evident following the Oklahoma City bombing on April 19, 1995, as it had to rely on external feeds from CNN Newsource since Fox did not have a news division (and would not until 1996). NBC station WKYC-TV, a longtime also-ran that for years (until the network sold a controlling stake in the station to Multimedia Inc. in 1990) had been used as a "farm team" outlet under NBC ownership to build up talent for its owned-and-operated sister stations in larger markets, began to post higher ratings for the first time in decades.[97] WJW has since regained the ratings lead for most of its newscasts, while WEWS fell to third – and eventually, fourth – place behind WOIO, which originally had its newscasts produced by then-LMA partner and independent station-turned-primary WB/secondary UPN affiliate WUAB (channel 43, now a MyNetworkTV affiliate co-owned with WOIO through Raycom Media) – which had been producing a prime time newscast of its own since September 1988 – when it joined CBS before reversing the arrangement between the two by 2002.
  • In Austin, KTBC – which had long been the market's dominant news station (and the sole VHF station) – fell to the bottom of the ratings behind two of its UHF competitors, NBC affiliate KXAN-TV (channel 36) and ABC affiliate KVUE (channel 24), and in some time slots, even behind the station that replaced it as Austin's CBS affiliate, KEYE-TV.
  • In Phoenix, NBC affiliate KPNX (channel 12) – the only VHF commercial station not affected by the complex four-station switch spurred by KSAZ-TV's move to Fox – rose from third to first place in the market, overtaking KTVK (which, after losing ABC to KNXV, affiliated with The WB before the network moved to its upstart then-LMA partner, KASW (channel 61), in September 1995 in an effort to ease issues with KTVK's newly expanded inventory of local news and syndicated programming) for the position.
  • Some New World stations, however, have maintained their ratings dominance. In Birmingham, WBRC places first in most news timeslots (which has been the case historically due partly to its status as a VHF station in a market where the mountainous terrain within the area hampered reception of UHF stations), and its prime time newscast is considered to be one of the nation's highest-rated individual newscasts. After briefly falling to second behind ABC affiliate KMBC-TV (channel 9), whose reclamation of first place after WDAF's switch to Fox further intensified the rivalry between the two stations, WDAF in Kansas City has since finished at #1 in several timeslots, including in the morning and at 9:00 p.m. (in timeslots where the station does not have an absolute hold in that position, WDAF competes for second place with KCTV).
  • Another key positive was also in regards to the expanded morning newscasts on the new Fox affiliates, most of which perform competitively and even place first in the ratings overall and/or in certain hours during the programs' duration (even overtaking one or more of the national morning news-talk programs aired by CBS, ABC and NBC in the 7:00 to 9:00 a.m. time period), in contrast to the constant flux and upheavals with CBS' morning shows.

Many of the new Big Three UHF affiliates found difficulty gaining an audience, and whether or not they were successful depended on their previous affiliations. As these were former Fox affiliates or independents that either did not have news departments or only offered a prime time newscast at the time they switched, almost all of them had to give in to launching new newscasts to back up the national news programs provided by the networks – replicating the previous news programming output of their new network's departing affiliate as part of the new affiliation deals in some cases, and carrying evening-only newscasts at the outset (with morning and, in many instances, midday newscasts being added at a later date) in others. Generally, the stations that continue to air newscasts to this day have generally finished in third or fourth place in overall viewership behind their VHF competitors. However, while many of these stations often finish near or at the bottom of their markets' local news ratings,[98] some – such as KNXV, WFTS, KSHB and WOIO (in the latter's case after making a switch to tabloid journalism in 2002 that garnered it national attention, eventually reverting to a traditional format in August 2015) – have experienced gradual ratings growth.

Furthermore, other new affiliates that launched newscasts failed to gain traction with their competitors and eventually either cancelled or outsourced their newscasts. In Evansville, WEVV-TV moved its 9:00 p.m. newscast to 10:00 p.m. (expanding it from five to seven days a week) and added newscasts at noon and 5:00 p.m. upon joining CBS on December 3, 1995. However, due to declining ratings, its news department was shut down in June 2001;[99] months after the station was sold to Bayou City Broadcasting (by way of an aborted deal to sell the station to a shell corporation of the Nexstar Broadcasting Group), WEVV relaunched an in-house news department on August 3, 2015.[100][101] In Detroit, WKBD began producing an 11:00 p.m. newscast for sister station WWJ-TV (in an arrangement identical to that between WOIO and WUAB) in April 2001, after the two formed a duopoly as a result of Viacom's 2000 merger with CBS. Despite being network-owned, prior to the launch of the program, WWJ-TV was the only station that became a Big Three outlet as a result of Fox's various affiliation deals that had not provided any news programming through a newly launched or existing news department. The WKBD and WWJ newscasts were canceled in December 2002 after WKBD entered into a news share agreement with WXYZ-TV to produce its 10:00 p.m. newscast, which was canceled in 2005.[102][103] As a result, WWJ became the largest major-network station by market size, and the only O&O of any major network at the time, without newscasts of any kind. From 2006 to 2008, WWJ-TV made light of this fact in its slogan, "Where No News is Good News", used to promote programming during periods where there would usually be newscasts. In May 2009, WWJ debuted First Forecast Mornings, a weekday morning newscast produced in association with the Detroit Free Press, which was cancelled in December 2012 due to low ratings.[104][105]

ABC affiliates KDNL-TV (channel 30) in St. Louis and WXLV-TV (channel 45) in Greensboro, North Carolina (which respectively replaced KTVI and WGHP (channel 8) as the ABC outlets for those markets as a result of Fox's agreement with then-KTVI owner New World and Fox Television Stations' purchase of WGHP due to FCC national ownership caps that forced New World to divest that station) also experienced difficulty with their newscasts. KDNL, which is currently one of ABC's weakest affiliates (perhaps the weakest among the 50 largest markets in sharp contrast to KTVI, which – although it ranked in third place locally for much of its tenure with the network – was one of ABC's strongest stations), shut down its news department in October 2001 after six years, a move widely blamed on a sharp ratings decline resulting from a transmitter problem that caused the station to go dark for several days. From January 3, 2011 to January 31, 2014, NBC affiliate KSDK (channel 5) produced weeknight-only newscasts for KDNL through a news share agreement (the agreement also allowed KDNL to air weekend rebroadcasts of KSDK's tourism/lifestyle program Show Me St. Louis);[106][107] afterward, KDNL began airing weather cut-ins during Good Morning America, which are now provided by Columbus, Ohio sister station WSYX (channel 6). KDNL resumed news production on January 13, 2015 with the debate-driven news program The Allman Report,[108] hosted by KFTK-FM radio host Jamie Allman. WXLV, which shut down its first news department on January 11, 2002, began producing an 11:00 p.m. newscast from 2004 to 2005 through owner Sinclair Broadcast Group's controversial News Central experiment; it was cancelled after Sinclair discontinued the local/national hybrid format due to poor ratings. In February 2012, News 14 Carolina (now Spectrum News North Carolina after Charter's acquisition of Time Warner Cable in May 2016) began producing daily newscasts for WXLV, as part of a retransmission consent dispute settlement between Time Warner Cable and Sinclair.[109]

Fox Kids repercussionsEdit

Uncharacteristic for a major network affiliate, nearly all of the ten stations involved in the New World-Fox deal chose not to carry Fox's children's programming block, Fox Kids, due to an interest in airing more local news. In contrast, Big Three affiliates were required to air their network's children's programming, often airing them at the time around local weekend morning newscasts (though some stations have historically pre-empted some portion of the networks' children's blocks); however, ABC, NBC and CBS only aired their blocks on Saturday mornings, whereas Fox Kids aired Monday through Saturdays (consisting of a one-hour morning block and a two-hour afternoon block on weekdays, in addition to a four-hour Saturday morning lineup). Conversely, the SF Broadcasting stations and other new Fox affiliates from ancillary deals spurred by the New World agreement chose to carry Fox Kids.

Owing to it being acquired by the network outright, WGHP initially cleared Fox Kids upon its switch to Fox; but by the spring of 1996, Fox had decided to allow its owned-and-operated stations the option of dropping the block if another station in their local market was interested in airing it (as the New World stations had done). That March, Fox Kids moved to WB affiliate WBFX (channel 20, now CW affiliate WCWG). WBRC, which had also planned to air Fox Kids, likewise allowed former Fox affiliate WTTO (channel 21, now a CW affiliate) and its satellite WDBB (channel 17) to continue airing the block even after it became an independent station. These moves, along with WBRC remaining an ABC affiliate for its first six months under Fox ownership and the eventual acquisition of New World, made it the fourth network which had O&Os that did not air all network programming (as a CBS O&O, WCAU did not air CBS' Sunday morning cartoons during 1978; WPVI-TV (channel 6) in Philadelphia pre-empted an hour of ABC programming even after its owner Capital Cities Communications bought the network in 1986; and after its 1987 purchase of the station, NBC was forced to run WTVJ as a CBS affiliate until its contract ended on December 31, 1988). WTTO dropped Fox Kids in September 2000, with the former WBFX (renamed WTWB-TV) following suit a year later.

In St. Louis, religious station KNLC (channel 24), owned by the New Life Christian Church, began airing Fox Kids in August 1995 in lieu of KTVI; however, the church's reverend, Larry Rice, refused to show commercials during the block's program breaks, replacing them with ministry messages – some of which dealt with such controversial topics as abortion, same-sex marriage and the death penalty.[110] Concerned about this, Fox moved the block to KTVI in September 1996, making it the only former New World station to air Fox Kids (KTVI later carried its successors FoxBox and 4Kids TV); however, the station aired the Saturday block two hours earlier than other stations, in order to air a morning newscast at 9:00 a.m. In Cleveland, WBNX-TV (channel 55, now a CW affiliate) gained an extensive children's programming inventory when it acquired Fox Kids (in lieu of WJW) in September 1994, along with several syndicated children's programs dropped by WOIO (WBNX would later add the Kids' WB block in September 1997, when it assumed the WB affiliation from WUAB, which became an exclusive UPN affiliate). Even in markets without a New World/Fox-owned station, Fox affiliates began passing Fox Kids off to another local station, usually an independent station or minor network affiliate – such as in San Antonio, where 4KidsTV moved from KABB (channel 29) to WB-affiliated sister station KMYS (channel 35, now a CW affiliate) in September 2006, and Fresno, where KMPH-TV (channel 26) moved the block to its WB-affiliated sister KFRE-TV (channel 59, also now a CW affiliate) in September 2005.

Because of the various clearance shifts, Fox Kids/FoxBox/4Kids TV was merely a syndication package, even though Fox advertised in promos that aired during certain prime time shows (as well as in fall preview specials for the blocks that the affected stations were obligated to carry) that its children's programming was part of the network. Although New World stations in Atlanta, Austin, Cleveland, High Point and Phoenix had turned down the various iterations of Fox's children's program blocks (Fox Kids, FoxBox and 4Kids TV), none of them filled the Saturday morning timeslots with newscasts, carrying paid programming and local real estate presentation shows in their place; those stations, along with other Fox stations that did not air the blocks, also aired children's programs acquired via syndication – eventually incorporating series (such as Safari Tracks and Beakman's World) that meet FCC rules requiring stations to air three hours of educational and informative children's programs each week (unlike most seen on 4Kids TV) – either following a newscast or in place of it (as part of its Major League Baseball coverage, Fox aired This Week in Baseball to count towards a half-hour of E/I programming across the network,[111] which was replaced in 2013 by the short-lived MLB Player Poll). In Atlanta, Austin, Birmingham and the Piedmont Triad, 4Kids TV was not carried in those markets after stations that had held the local rights dropped the lineup.

Owing to the preemptions and other factors (such as a pay dispute with 4Kids Entertainment, and the shift of Saturday morning children's audiences to cable television and video on demand services), 4Kids TV ended on December 27, 2008.[112] Fox gave two of the block's four hours back to its stations, while the remaining two hours were retained to program a paid programming block under the branding Weekend Marketplace.[113] Many of the stations which took 4KidsTV in lieu of the local Fox stations (such as WMLW-CA (channel 41) in Milwaukee) chose not to take Weekend Marketplace, along with those Fox stations; as a result, the block saw limited clearance outside of O&Os and Fox stations which previously cleared 4Kids TV. On September 13, 2014, Fox debuted Xploration Station, a two-hour syndicated block of live-action programs from Steve Rotfeld Productions that focus on the STEM fields.[114] The block, which is designed to fulfill the FCC's educational programming requirements (stations carrying the block continue to air syndicated E/I-compliant programs to meet the entire three-hour quota), is primarily carried on Fox stations owned by Fox Television Stations and Tribune Broadcasting (including those that declined to carry Fox's earlier children's programming efforts and Weekend Marketplace);[115] however like Weekend Marketplace and Fox's predecessor children's program blocks, the block is carried on a CW or MyNetworkTV affiliate, or an independent station in most markets.

Canadian repercussionsEdit

Until the affiliation switches, subscription television providers in Canada could carry three American commercial networks and those three only if they also committed to carry a PBS member station (per an obscure rule dating to the late 1970s, referred to by the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission at the time as the "3+1 rule"), with exceptions made to allow additional stations receivable over-the-air in certain areas (as a result, some towns in British Columbia received Fox programming via KAYU-TV (channel 28) in Spokane, Washington, and the WindsorEssex County region in Ontario received nearly the entire lineup of Detroit stations on cable and over-the-air, while towns in Alberta were denied such importation of signals). The CRTC had stated in June 1994 – a few weeks after New World agreed to affiliate most of its stations with Fox – that it was not willing to modify this rule,[116] but due to pressure from both citizens and cable operators, by September, it allowed Canadian cable providers to pick up a station affiliated with Fox without having to bump one affiliated with a Big Three network for it;[117] the "3+1" rule effectively became the "4+1" rule as a result.

Additional changes were in store for Canadian cable providers that carried the major network affiliates based out of Detroit; while they were able to continue carrying WJBK when it switched to Fox because of the new rules, they also had to add a CBS station, often from its new Detroit O&O WWJ-TV; providers in Southwestern Ontario had issues receiving the UHF signal of the network's new Cleveland affiliate, WOIO.

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. ^ "NBC Gets Final N.F.L. Contract While CBS Gets Its Sundays Off". The New York Times. The New York Times Company. December 21, 1993. Retrieved June 22, 2012. 
  2. ^ Milton Kent (September 4, 1998). "CBS mood positively 'electric' after reconnecting with NFL; Intercepting AFC games caps network's comeback from rights turnover in '94". Baltimore Sun. Times Mirror Company. Retrieved June 22, 2012. 
  3. ^ Joe Flint (January 10, 1994). "Fox uses NFL to woo network affiliates." (PDF). Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. Retrieved February 13, 2013 – via American Radio History. 
  4. ^ Geraldine Fabrikant (February 18, 1993). "THE MEDIA BUSINESS; Perelman Agrees to Acquire Control of SCI Television". The New York Times. The New York Times Company. Retrieved December 23, 2015. 
  5. ^ "Entertainment: Tampa TV Station Sold". Los Angeles Times. Times Mirror Company. February 17, 1993. Retrieved December 23, 2015. 
  6. ^ Geoffrey Foisie (May 30, 1994). "Argyle socks away profit. (New World Communications Group Inc. acquires Argyle Television Holdings)". Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. Retrieved December 12, 2015 – via HighBeam Research. 
  7. ^ "COMPANY NEWS; GREAT AMERICAN SELLING FOUR TELEVISION STATIONS". The New York Times. The New York Times Company. May 6, 1994. Retrieved December 23, 2015. 
  8. ^ Bill Carter (May 24, 1994). "Fox WILL SIGN UP 12 NEW STATIONS; TAKES 8 FROM CBS". The New York Times. The New York Times Company. Retrieved October 22, 2012. 
  9. ^ a b Geoffrey Foisie (May 30, 1994). "Fox and the New World order." (PDF). Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. p. 6. Retrieved February 13, 2013 – via American Radio History. 
  10. ^ a b Geoffrey Foisie (May 30, 1994). "Fox and the New World order." (PDF). Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. p. 8. Retrieved February 13, 2013 – via American Radio History. 
  11. ^ "THE MEDIA BUSINESS; Savoy and Fox TV Venture". The New York Times. The New York Times Company. March 18, 1994. p. 15. 
  12. ^ "Company Town Annex". Los Angeles Times. Times Mirror Company. July 29, 1994. Retrieved May 9, 2014. 
  13. ^ Andy Meisler (August 27, 1994). "COMPANY NEWS; Fox Adds 3 Network-Affiliated Stations". The New York Times. The New York Times Company. Retrieved October 22, 2012. 
  14. ^ "COMPANY NEWS; TV Stations Shift to ABC". The New York Times. The New York Times Company. June 17, 1994. Retrieved October 21, 2012. 
  15. ^ a b Geoffrey Foisie (June 20, 1994). "ABC pre-empts CBS in Cleveland, Detroit." (PDF). Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. Retrieved February 13, 2013 – via American Radio History. 
  16. ^ a b Tom Hopkins (June 3, 1996). "ANALYSIS: Networks Switch Channels". Dayton Daily News. Cox Enterprises. Retrieved June 29, 2012 – via NewsBank.   
  17. ^ a b Harry A. Jessell (September 11, 1995). "ABC, Fox change partners again: ABC is switching to WCPO-TV in Cincinnati, Fox is moving to WGXA-TV in Macon, Ga.". Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. Retrieved December 28, 2015 – via HighBeam Research. 
  18. ^ "Phoenix Stations Change Affiliation". The Daily Courier. Western Newspapers. Associated Press. June 16, 1994. Retrieved October 21, 2012. 
  19. ^ "NATION // BUSINESS IN BRIEF: ABC BUYS 2 TV STATIONS". Chicago Sun-Times. Hollinger International. October 4, 1994. Retrieved September 21, 2015 – via HighBeam Research. 
  20. ^ "PLUS BUSINESS". Chicago Sun-Times. Hollinger International. October 3, 1994. Retrieved September 21, 2015 – via HighBeam Research. 
  21. ^ "Capital Cities-ABC Completes Buy of Two TV Stations". Associated Press. August 30, 1995. Retrieved April 10, 2015. 
  22. ^ David Zurawik (January 1, 1995). "Changing Channels; Get ready, get set, get confused, in TV's big switch in Baltimore". Baltimore Sun. Times Mirror Company. Retrieved June 29, 2012. 
  23. ^ David Zurawik (June 17, 1994). "ABC-TV to switch from WJZ to WMAR". Baltimore Sun. Times Mirror Company. Retrieved December 28, 2015. 
  24. ^ "CBS switches affiliation to WBAL-TV in Baltimore" (PDF). Broadcasting. March 9, 1981. p. 152. 
  25. ^ "THE MEDIA BUSINESS; Group W's Negotiations". The New York Times. The New York Times Company. July 11, 1994. p. 8. 
  26. ^ Bill Carter (July 15, 1994). "CBS to Add Three Affiliates in Deal With Westinghouse". The New York Times. The New York Times Company. Retrieved July 12, 2012. 
  27. ^ Julie A. Zier (July 18, 1994). "CBS, Group W form historic alliance" (PDF). Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. Retrieved February 13, 2013 – via American Radio History. 
  28. ^ David Zurawik (August 5, 1994). "Delaying switches until Jan. annoys WMAR, WBAL". Baltimore Sun. Times Mirror Company. Retrieved December 28, 2015. 
  29. ^ Joe Flint (November 1, 1993). "It's Warner v. Paramount" (PDF). Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. pp. 1, 6. Retrieved September 26, 2014 – via American Radio History. 
  30. ^ Tom Jicha (November 22, 1994). "CBS, NBC changing channels.". South Florida Sun-Sentinel. Tribune Publishing. Retrieved February 13, 2013. 
  31. ^ Dusty Saunders (October 22, 1994). "TV Stations Play Spin the Dial Channel 7 Quits CBS, Joins ABC, Kicking Off Network Realignment". Rocky Mountain News. E. W. Scripps Company. Retrieved October 21, 2012 – via NewsBank.   
  32. ^ David Wilkerson (June 1, 1999). "Belo closes Austin ABC buy". MarketWatch. Dow Jones & Company. Retrieved October 21, 2012. 
  33. ^ "Sinclair sells KOVR to Viacom". The Record. Omaha World-Herald Company. Dow Jones & Company/Associated Press. December 3, 2004. Retrieved October 21, 2012. 
  34. ^ Elizabeth Rathbun (January 8, 1996). "Allbritton takes another route to Birmingham". Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. Retrieved December 28, 2015 – via HighBeam Research. 
  35. ^ "Allbritton Communications Co. and ABC have signed a 10-year affiliation agreement". Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. April 22, 1996. Retrieved December 28, 2015 – via HighBeam Research. 
  36. ^ "In Brief: Gannett to buy WJXX". Daily Record. Gannett Company. November 17, 1999. Retrieved August 25, 2012.   
  37. ^ "NBC will switch affiliates in 32nd-ranked market Raleigh-Durham, N.C., on Oct. 1, 1995". Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. November 7, 1994. Retrieved December 28, 2015 – via HighBeam Research. 
  38. ^ "Robust Economy Spurs Broadcast Deals". The Fayetteville Observer. Fayetteville Publishing Co. May 13, 1994. Retrieved December 28, 2015. 
  39. ^ "NBC BUYS OUTLET COMMUNICATIONS". The Buffalo News. BH Media. August 3, 1995. Retrieved December 28, 2015 – via HighBeam Research. 
  40. ^ Steve McClellan (August 7, 1995). "Outlet sells for $396 million to NBC. (Outlet Communications)". Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. Retrieved December 28, 2015 – via HighBeam Research. 
  41. ^ "NBC Acquires WVIT-TV, Channel 30". Hartford Courant. Times Mirror Company. August 1, 1997. Retrieved December 28, 2015. 
  42. ^ "WNCN, WRAL Swap Affiliations In Raleigh". TVNewsCheck. NewsCheck Media. January 15, 2016. Retrieved January 18, 2016. 
  43. ^ Bill Carter (May 15, 1995). "Letterman in London, Seeking Boost at Home". The New York Times. The New York Times Company. Retrieved August 21, 2012. 
  44. ^ a b "Gaylord gets CBS affiliates in Seattle and Dallas." (PDF). Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. September 19, 1994. p. 14 – via American Radio History. 
  45. ^ "CBS Corporation to Acquire KTVT-TV, Dallas-Ft. Worth, from Gaylord Entertainment". CBS Corporation/UBM plc. PR Newswire. April 12, 1999. Retrieved June 23, 2012. 
  46. ^ "Don't feel sorry for Channel 33". Fort Worth Star-Telegram. The McClatchy Company. June 28, 1998. Retrieved December 3, 2012. 
  47. ^ Chuck Taylor (January 15, 1995). "The Expanding Network Universe -- CBS' Move From KIRO To KSTW Is Just Part Of The Channel-Changing That's Shaking Up Seattle's TV". The Seattle Times. The Seattle Times Company. Retrieved October 23, 2012. 
  48. ^ Chuck Taylor (March 12, 1995). "The CBS Switch -- Questions, Answers On Tomorrow's Big Move". The Seattle Times. The Seattle Times Company. Retrieved October 23, 2012. 
  49. ^ Chuck Taylor (June 12, 1997). "KIRO-TV Sets Show Lineup For CBS Return". The Seattle Times. The Seattle Times Company. Retrieved June 29, 2012. 
  50. ^ Chuck Taylor (February 5, 1997). "Three-Network Switch Possible For Seattle TV". The Seattle Times. The Seattle Times Company. Retrieved October 23, 2012. 
  51. ^ "KIRO-TV, KSTW-TV changing hands in station swap". Puget Sound Business Journal. American City Business Journals. February 21, 1997. Retrieved July 1, 2012. 
  52. ^ "Meredith Shifts Stations to CBS". The New York Times. The New York Times Company. June 30, 1994. p. 6. Retrieved December 28, 2015. 
  53. ^ "CBS revs up for Detroit." (PDF). Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. July 4, 1994. p. 13 – via American Radio History. 
  54. ^ Steve McClellan (November 21, 1994). "CBS signs WGNX Atlanta" (PDF). Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. p. 8 – via American Radio History. 
  55. ^ "Tribune, Warner Bros. plan TV network Atlanta's WGNX to be an affiliate". The Atlanta Journal and The Atlanta Constitution. Cox Enterprises. November 3, 1993. Retrieved March 14, 2013 – via NewsBank.   
  56. ^ a b "CBS buys UHFs in Atlanta, Detroit." (PDF). Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. September 26, 1994. p. 7 – via American Radio History. 
  57. ^ "CBS Rejected on Takeover". The New York Times. The New York Times Company. September 28, 1994. Retrieved June 22, 2012. 
  58. ^ Duane Dudek (May 24, 1994). "Channel 6 switch shakes TV market WITI-TV flips to Fox; CBS left looking". Milwaukee Journal Sentinel. Journal Communications. Retrieved January 15, 2013 – via NewsBank. 
  59. ^ Jim Benson (January 10, 1994). "Combined to sell WGBO-TV to Univision network". Variety. Cahners Business Information. Retrieved September 8, 2015. 
  60. ^ "Univision Tunes Into WGBO". Chicago Tribune. Tribune Publishing. August 3, 1994. Retrieved September 8, 2015. 
  61. ^ Steve Nidetz (January 1, 1995). "WCIU-Ch. 26 Declares Its Independence". Chicago Tribune. Tribune Publishing. Retrieved September 8, 2015. 
  62. ^ "WCGV-TV in Milwaukee to join MyNetworkTV". The Business Journal. American City Business Journals. March 3, 2006. Retrieved January 15, 2013. 
  63. ^ "CBS buys Detroit station to replace one lost to Fox". Milwaukee Journal Sentinel. Journal Communications. November 3, 1994. Retrieved December 28, 2015. 
  64. ^ Dan Holly (March 1, 1995). "The battle to keep Detroit's WGPR; blacks are fighting to block CBS's purchase of the nation's first black-owned TV station". Black Enterprise. Earl G. Graves Publishing Company, Inc. Retrieved June 22, 2012 – via The Free Library. 
  65. ^ John Carmody (October 4, 1994). "THE TV COLUMN". The Washington Post. The Washington Post Company. Retrieved December 28, 2015. 
  66. ^ "CBS signs new Cleveland affiliate". United Press International. July 8, 1994. Retrieved December 28, 2015. 
  67. ^ "CBS announced last week that it is selling WPRI-TV Providence, R.I., to Clear Channel for $68 million". Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. April 15, 1996. Retrieved December 28, 2015 – via HighBeam Research. 
  68. ^ "CBS Agrees to Buy Providence TV Station WPRI-TV". Associated Press. March 3, 1995. Retrieved December 28, 2015. 
  69. ^ "CBS buys Providence V." (PDF). Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. March 6, 1995. p. 10 – via American Radio History. 
  70. ^ Joe Flint (August 14, 1995). "WPRI SELL-OFF LOOMING". Variety. Cahners Business Information. Retrieved December 28, 2015. 
  71. ^ a b "Nexstar swapping Fox for ABC in Evansville". TVNewsCheck. NewsCheck Media. August 8, 2011. Retrieved March 7, 2013. 
  72. ^ a b Joe Flint (November 26, 1995). "Fox Lures WICZ From Peacock Nest". Variety. Cahners Business Information. Retrieved December 28, 2015. 
  73. ^ Chuck Ross (April 22, 1996). "TV STATION HOOKS UP WITH CABLE OUTLET; NEW YORK'S WETM CRAFTS LOCAL MARKETING AGREEMENT". Advertising Age. Crain Communications. Retrieved December 28, 2015. 
  74. ^ Jube Shiver (August 17, 1994). "Fox's live NFL telecasts may violate FCC trade rules". Los Angeles Times. Times Mirror Company. Retrieved February 6, 2013.   
  75. ^ "ABC out, Fox in at WSJV". The News-Sentinel. Ogden Newspapers. April 21, 1995. Retrieved October 25, 2012 – via NewsBank.   
  76. ^ "Rocky Start for New South Bend ABC Affiliate". Times-Union. Reub Williams and Sons, Inc. Associated Press. October 19, 1995. Retrieved October 25, 2012. 
  77. ^ "Weigel Makes Bold News Move In South Bend". TVNewsCheck. NewsCheck Media. November 30, 2010. 
  78. ^ Steve Nidetz (March 30, 1994). "South Bend TV Station Puts Bears Before CBS". Chicago Tribune. Tribune Publishing. Retrieved December 28, 2015. 
  79. ^ "ABC-TV Gets New Affil In Sherman-Ada". TVNewsCheck. NewsCheck Media. April 6, 2010. Retrieved December 28, 2015. 
  80. ^ "Gray Television Sells Some, Buys Some". TVNewsCheck. NewsCheck Media. October 1, 2015. Retrieved July 18, 2016. 
  81. ^ Joe Flint (September 11, 1995). "Blackstar gets affil.". Variety. Cahners Business Information. Retrieved December 28, 2015. 
  82. ^ "Changing Hands" (PDF). Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. September 25, 1995. pp. 37–8. Retrieved December 28, 2015. 
  83. ^ Phillip Ramati (December 7, 2009). "Cox, WPGA at odds over channel placement". The Telegraph. Register Communications. Retrieved December 28, 2015. 
  84. ^ Michael Malone (December 14, 2009). "WPGA Losing Affiliation, Cable Partner". Broadcasting & Cable. Reed Business Information. Retrieved December 28, 2015. 
  85. ^ "Judge dismisses WPGA lawsuit against Cox". The Telegraph. Register Communications. April 4, 2010. Retrieved December 28, 2015. 
  86. ^ Philip Ramati (December 8, 2011). "FCC clears way for Cox to drop WPGA from cable lineup". The Telegraph. Register Communications. Retrieved December 28, 2015. 
  87. ^ a b c Joe Flint (April 14, 1994). "CBS loses trio of affils to Fox". Variety. Cahners Business Information. Retrieved December 28, 2015. 
  88. ^ Ben Grossman (December 27, 2006). "ABC Adds KECY in Yuma and El Centro". Broadcasting & Cable. Reed Business Information. Retrieved December 28, 2015. 
  89. ^ Douglas Neumann (October 7, 1994). "KOCR-TV is evicted, but Fox still on cable". The Gazette. The Gazette Company. Retrieved August 21, 2012 – via NewsBank.   
  90. ^ "Picking apart CBS programming in Atlanta.". Adweek Western Edition. A/S/M Communications Inc. November 14, 1994. p. (44.46): 10. 
  91. ^ Bill Carter (September 14, 1992). "THE MEDIA BUSINESS; CBS's Ruptured Ties To Affiliates". The New York Times. The New York Times Company. Retrieved July 18, 2016. 
  92. ^ Gary Dinges (June 25, 2014). "Fox 7 to launch 10 p.m. newscast". Austin American-Statesman. Cox Enterprises. Retrieved September 24, 2015. 
  93. ^ Erika Engle (July 30, 2014). "Dashefsky returns to KHON to anchor 9 p.m. newscast". Honolulu Star-Advertiser. Oahu Publications Inc. Retrieved September 19, 2014. 
  94. ^ Jon Lafayette (January 20, 1997). "Change looms for Fox's New World.". Electronic Media. pp. 32–3. 
  95. ^ "Viewers Seeing Changing Faces at Anchor Desks Major Differences are Apparent in Last 15 Months". Akron Beacon Journal. Knight Ridder. April 28, 1996. Retrieved March 16, 2013 – via NewsBank.   
  96. ^ Mark Dawidziak (May 18, 2016). "Channel 8's Dick Goddard ending 55-year run as weatherman in November". The Plain Dealer. Advance Publications. Retrieved May 19, 2016. 
  97. ^ "WKYC Springs to No. 1 with 6 p.m. Local News, Channel 3 Celebrates Top Ranking, Perhaps Its First Ever, But Competitors Point to Boost from Talk Show". Akron Beacon Journal. Knight Ridder. March 7, 1998. Retrieved November 18, 2012 – via NewsBank.   
  98. ^ R. Hernandez (August 13, 2004). "Univision's top spot scrutinized by mainstream stations". The Business Journal of Phoenix. American City Business Journals. Retrieved October 21, 2012. 
  99. ^ Bob Boxell (November 2011). "The Big Switch". Evansville Living. Retrieved September 24, 2015. 
  100. ^ Susan Orr (December 9, 2014). "WEVV to add local news programming". Evansville Courier & Press. Journal Media Group. 
  101. ^ Zach Evans (July 24, 2015). "WEVV readying young news team for Tri-State". Evansville Courier & Press. Journal Media Group. 
  102. ^ Dan Trigoboff (April 9, 2001). "WWJ-TV LAUNCHES NEWSCAST". Broadcasting & Cable. Reed Business Information. Retrieved September 24, 2015 – via HighBeam Research. 
  103. ^ Dan Trigoboff (November 24, 2002). "CBS Drops News in Detroit". Broadcasting & Cable. Reed Business Information. Retrieved September 24, 2015. 
  104. ^ Carl Marcucci (March 29, 2009). "Free Press will join WWJ-TV for reports". Radio-Television Business Report. Streamline RBR, Inc. Retrieved June 22, 2012. 
  105. ^ Michael Malone (December 12, 2012). "Exclusive: WWJ Detroit Scrapping Morning News". Broadcasting & Cable. NewBay Media. Retrieved December 12, 2012. 
  106. ^ Joe Holleman (November 12, 2010). "KSDK, KDNL enter news partnership". St. Louis Post-Dispatch. Lee Enterprises. Retrieved June 22, 2012. 
  107. ^ Lisa Brown (June 20, 2013). "KSDK to stop producing newscasts for KDNL". St. Louis Post-Dispatch. Lee Enterprises. Retrieved June 22, 2013. 
  108. ^ Gail Pennington (November 24, 2014). "KDNL will launch 'non-traditional newscast' in January". St. Louis Post-Dispatch. Lee Enterprises. Retrieved November 24, 2014. 
  109. ^ Diana Marszalek (February 21, 2012). "WXLV, TWC Share (and Share) News Alike". TVNewsCheck. NewsCheck Media. Retrieved June 22, 2012. 
  110. ^ Alan Bash (August 30, 1995). "A grim outlook for Moore's `TV Nation'". USA Today. Gannett Company. Retrieved February 10, 2013.   
  111. ^ "WALA-TV FCC children's programming report: 10/5/12" (PDF). WALA-TV. LIN Media. Retrieved November 19, 2012. 
  112. ^ "4Kids to End Its Fox Programming Block in December". Anime News Network. November 10, 2008. Retrieved July 1, 2012. 
  113. ^ Michael Schenider (November 23, 2008). "Longform ads replace kid fare on Fox". Variety. Reed Business Information. Retrieved September 24, 2015. 
  114. ^ "06/18/14: Fox to launch STEM-focused kids block; Jim Davis Q&A; return of The Powerpuff Girls; Saban launches Emojiville brand". Cynopsis Kids. Cynopsis Media. June 18, 2014. Retrieved June 19, 2014. 
  115. ^ "Steve Rotfield Clears New Science and Technology Two Hour E/I Block With FOX Station Group". TV by the Numbers (Press release). Tribune Digital Ventures. December 18, 2013. Retrieved June 19, 2014. 
  116. ^ Michael Jenkinson (June 6, 1994). "Wishing on a deathstar (Inset: "A FOX in the CRTC's henhouse.")". Alberta Report / Newsmagazine. pp. 31–2. 
  117. ^ "Canadian cablecos to do the FOX trot.". Alberta Report / Newsmagazine. September 12, 1994. p. 43.