Open main menu

Politika (Serbian Cyrillic: Политика; English: Politics) is a Serbian daily newspaper, published in Belgrade. Founded in 1904[1] by Vladislav F. Ribnikar, it is the oldest daily newspaper still in circulation in the Balkans and is considered to be Serbia's newspaper of record.[2]

Политика
Politika
Serpol7nd.jpg
TypeDaily newspaper
FormatBerliner
Owner(s)Politika AD (50%)
East Media Group (50%)
Founder(s)Vladislav F. Ribnikar
PublisherPolitika novine i magazini d.o.o.
EditorŽarko Rakić
Founded25 January [O.S. 12 January] 1904
Political alignmentCentre to Centre-right
LanguageSerbian
HeadquartersTrg Politika 1, Belgrade, Serbia
Circulation~45,000 copies sold (2016)
ISSN0350-4395
OCLC number231040838
Websitewww.politika.rs

Contents

Publishing and ownershipEdit

Politika is published by Politika novine i magazini (PNM), a joint venture between Politika AD and East Media Group.[3][4]

PNM also publishes:

HistoryEdit

Ever since its launch in January 1904, Politika was published daily, except for several periods:

  • Due to World War I, there were no issues from 14 November 1914 to 21 December 1914, and again from 23 September 1915 to 1 December 1919
  • Due to World War II, there were no issues from 6 April 1941 to 28 October 1944
  • In protest against government's intentions to turn Politika into a state-owned enterprise, a single issue was not published in the summer of 1992

The launch issue had only four pages and a circulation of 2,450 copies, and its record high circulation was the 25 December 1973 issue (634,000 copies).

Editorial historyEdit

  • Vladislav F. Ribnikar (1904-1915)
  • Miomir Milenović i Jovan Tanović (1915-1941)
  • Živorad Minović (1985-1991)
  • Aleksandar Prlja (1991-1994)
  • Boško Jakšić (1994)
  • Dragan Hadži Antić (1994-2000)
  • Vojin Partonić (2000-2001)
  • Milan Mišić (2001-2005)
  • Ljiljana Smajlović (2005-2008)
  • Radmilo Kljajić (2008)
  • Dragan Bujošević (2008-2013)
  • Ljiljana Smajlović (2013-2016)
  • Žarko Rakić (since 2016)

ControversiesEdit

In the run-up to and during the breakup of Yugoslavia and the Yugoslav wars, Politika was under the control of Slobodan Milošević and the League of Communists of Serbia and was used as an information guide to show the truth of what was happening to the Serbs in other republics, together with the Radio Television of Serbia. It blamed the local Kosovo Albanians for sodomizing Đorđe Martinović, and published fabricated reader letters claiming that the Albanians were "raping hundreds of Serbian women". Before and during the Croatian War of Independence, it published opinions on how "blood may shed again" in Croatia because of World War II, published claims on how the Vatican funded Croatia to break up Yugoslavia, etc. At the end of the Battle of Vukovar, it ran the fabricated story of the Vukovar children massacre.[5][6][7][8] The article was however retracted with a statement published the following day.[5][dead link]

In 1987, Politika published a controversial text known as Vojko i Savle.[citation needed]

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. ^ Robert Thomas (January 1999). Serbia Under Milošević: Politics in the 1990s. C. Hurst & Co. Publishers. p. 15. ISBN 978-1-85065-367-7. Retrieved 2 August 2015.
  2. ^ "Grigorev Commentary in Politika: Serbs Vote is Pragmatic". The Bulletin Arcadia University. 1 February 2011. Retrieved 9 March 2014. ... wrote a commentary in the Jan. 26 issue of Politika, the Serbian newspaper of record and the oldest daily in the Balkans.
  3. ^ "Germany's WAZ in surprise sale of stake in Serbian daily". B92. 2012-07-17. Archived from the original on 2012-07-19. Retrieved 2012-07-30.
  4. ^ "Daily Politika has new owner". Tanjug. 2012-07-18. Retrieved 2012-07-30.[permanent dead link]
  5. ^ a b Renaud de la Brosse (2003-02-04). "Political Propaganda and the Plan to Create a "State for all Serbs" - Consequences of Using the Media for Ultra-Nationalist Ends - Part 1" (PDF). Office of the Prosecutor of the International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia. Archived from the original (PDF) on 2005-12-12. Retrieved 2012-04-16.
  6. ^ Renaud de la Brosse (2003-02-04). "Political Propaganda and the Plan to Create a "State for all Serbs" - Consequences of Using the Media for Ultra-Nationalist Ends - Part 2" (PDF). Office of the Prosecutor of the International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia. Archived from the original (PDF) on 2005-12-12. Retrieved 2012-04-16.
  7. ^ Renaud de la Brosse (2003-02-04). "Political Propaganda and the Plan to Create a "State for all Serbs" - Consequences of Using the Media for Ultra-Nationalist Ends - Part 3" (PDF). Office of the Prosecutor of the International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia. Archived from the original (PDF) on 2005-12-12. Retrieved 2012-04-16.
  8. ^ Renaud de la Brosse (2003-02-04). "Political Propaganda and the Plan to Create a "State for all Serbs" - Consequences of Using the Media for Ultra-Nationalist Ends - Part 4" (PDF). Office of the Prosecutor of the International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia. Archived from the original (PDF) on 2005-12-12. Retrieved 2012-04-16.

External linksEdit