Danas (newspaper)

Danas (pronounced [ˈdǎnas], Serbo-Croatian for "today") is an independent daily newspaper of record published in Belgrade, Serbia.[2] It is a left-oriented media, promoting social-democracy and European integrations. It is a vocal media supporter of Serbian NGO activities towards human rights and minorities protection.[2]

Danas
border
9 June 2017 front page (20th anniversary edition)
TypeDaily newspaper
FormatBerliner
Owner(s)United Media
EditorDragoljub Petrović
Founded9 June 1997; 24 years ago (1997-06-09)
Political alignmentCentre-left
Pro-Europeanism
Anti-nationalism
LanguageSerbian (Latin script)
HeadquartersAlekse Nenadovića 19-23, Belgrade, Serbia
Circulation~4,000 copies sold (June 2016[1])
Websitewww.danas.rs

HistoryEdit

The first issue of Danas appeared on 9 June 1997. It was established in 1997 after a group of discontented journalists from the Naša borba newspaper walked out after getting into a conflict with the paper's new private majority owner.[3]

Right from the start the paper employed a strong independent editorial policy with respect to Milošević's regime. Because of open reporting and uncensored coverage on issues and events plaguing Yugoslav and Serbian society in the late 1990s, the paper often found itself targeted by Serbian authorities.[citation needed] Danas was one of the three newspapers (Dnevni telegraf and Naša borba being the other two) to be banned by governmental decree on 14 October 1998 for "spreading fear and defeatism" at a time when NATO bombing of FR Yugoslavia seemed a distinct possibility. As the threat of bombing went away (for a few months anyway), the ban was lifted on 20 October 1998, only to be replaced by a piece of legislation called the Information Law.[citation needed] Under that law, Danas was fined severely and on numerous occasions. The paper's day-to-day operations were often under threat of shutting down until the regime was finally overthrown on 5 October 2000.[citation needed]

In the period since the regime change, Danas has been one of the rare Serbian newspapers (or Serbian media outlets in general, for that matter) to ignore the commercial temptations of yellow journalism. Its circulation has been continually in decline. Most of the foreign investors in Serbian media market have been avoiding it.[citation needed] Danas currently publishes political comic strips drawn by the famous caricaturist Predrag Koraksić Corax.[4]

Editorial historyEdit

  • Veseljko Koprivica (1997)
  • Grujica Spasović (1997-2006)
  • Mihal Ramač (2006-2009)
  • Zoran Panović (2009–2016)
  • Dragoljub Petrović (since 2016)

Ownership and publishingEdit

The paper is published and managed by an entity called Dan Graf d.o.o. - a limited liability company based in Belgrade. The company's ownership was previously shared by 6 individuals: Dušan Mitrović (26,67%), Zdravko Huber (24,22%), Radomir Ličina (20,92%), Vesna Ninković (13,94%), Grujica Spasović (11,10%), Rade Radovanović (3,15%).[5] However, in March 2021, the company was sold to Luxembourg-based group United Media for 1,5 million USD.[6][7]

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. ^ "U SRBIJI NEMAMO KONKURENCIJU! Informer ubedljivo prvi - I NAJPRODAVANIJI I NAJČITANIJI!". Informer. 20 July 2016. Retrieved 18 June 2017.
  2. ^ a b "Danas". VOXeurop. 18 January 2017. Retrieved 2 January 2018.
  3. ^ "Archived copy" (PDF). Archived from the original (PDF) on 2009-03-06. Retrieved 2008-12-27.CS1 maint: archived copy as title (link)
  4. ^ "Corax - Dnevni list Danas".
  5. ^ "Претрага правних лица и предузетника". Pretraga.apr.gov.rs. Archived from the original on 2012-07-28.
  6. ^ "Junajted medija i formalno postala vlasnik lista „Danas"". UNS. 10 March 2021. Retrieved 2 September 2021.
  7. ^ "List Danas i izdavaštvo prodati za milion i po evra". Raskrikavanje. 12 March 2021. Retrieved 2 September 2021.

External linksEdit