Draft:هوش مصنوعی در سلامت روان



پیش زمینه edit

بر اساس آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۹ میلادی، از هر ۸ نفر در جهان ۱ نفر (معادل ۱۲.۵٪) با معضلات مربوط به سلامت روان دست و پنجه نرم می کند. این رقم معادل ۹۷۰ میلیون نفر از جمعیت کل کره زمین است. مشکلاتی نظیر اضطراب واختلالات افسردگی از متداول ترین مشکلات مربوط به سلامت روان هستند.

با شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ و پیامد های ناشی از آن، تعداد مبتلایان به اختلالات افسردگی به صورت قابل توجهی افزایش یافت. ذکر این نکته حائز اهمیت است که، شیوع مشکلات روانی و اعتیاد در میان زنان و مردان و با توجه به ماهیت مسئله تقریبا برابر است.

تکنولوژی هوش مصنوعی در ارتقاء سلامت روان در فراهم آوردن دسترسی موثر و مناسب بیماران به درمان و مراقبت های لازم میتواند پتانسیل بالقوه ای داشته باشد. پیش بینی می شود، ارزش بازار کاربرد هوش مصنوعی سلامت روان از سالیانه 5 میلیارد دلار در سال 2020 به 45 میلیارد دلار در سال 2026 میلادی برسد. این رشد خیره کننده نشان دهنده این است که تکنولوژی هوش مصنوعی ظرفیت برطرف کردن چالش های حیاتی از طریق توسعه و به کارگیری راه حل های نوآورانه به وِیژه در بخش مراقبت و درمان را دارد.

انواع هوش مصنوعی در سلامت روان edit

تا سال ۲۰۲۰، استفاده از هوش مصنوعی در روانپزشکی توسط هیچ نهاد رسمی ای تایید نشده بود. اما دو زیر شاخه از هوش مصنوعی یعنی یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی به صورت گسترده در حوزه های مختلف از جمله سلامت روان کاربرد دارند.

یادگیری ماشین edit

یادگیری ماشین به روشی گفته می شود که رایانه ها بدون هیچ گونه برنامه ریزی و یا دستورالعمل مشخصی از مجموعه داده های بزرگ یاد میگیرد.

کاربردها edit

تشخیص edit

درمان edit

مزایا edit

استفاده از هوش مصنوعی دارای مزایای گوناگونی است که در ادامه به آن میپردازیم:

  • بهبود دقت تشخیص: سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند داده‌ها را از منابع مختلف، مانند تصویربرداری مغز و آزمایش‌های ژنتیک، برای شناسایی بیومارکرهای شرایط سلامت روان و بهبود دقت تشخیص تجزیه و تحلیل کنند. [1]
  • درمان شخصی: سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند داده‌های EHR، تصویربرداری مغز و آزمایش‌های ژنتیکی را برای شناسایی مؤثرترین درمان برای افراد خاص تجزیه و تحلیل کنند. [1]
  • بهبود دسترسی به مراقبت‌های بهداشت روان: سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند برای ارائه مداخلات سلامت روان، مانند درمان شناختی رفتاری، در محیط‌های مجازی مورد استفاده قرار گیرند، که می‌تواند دسترسی به مراقبت‌های بهداشت روان را در مناطقی که دسترسی محدود است، بهبود بخشد. [1]

ازیر شاخه های هوش مصنوعی در سلامت روان edit

نقدها edit

تکنولوژی هوش مصنوعی در حوزه بهبود سلامت، نو ظهور است. به همین خاطر، انتقادات و نگرانی هایی در رابطه با کاربرد این تکنولوژی در این حوزه وجود دارد که عبارت است از:


جستارهای وابسته edit

منابع edit

  1. ^ a b c "AI in Mental Health - Examples, Benefits & Trends". ITRex. 2022-12-13. Retrieved 2023-01-17.