DMG Media

dmg media is an intermediate holding company for Associated Newspapers, Northcliffe Media, Harmsworth Printing and other subsidiaries of Daily Mail and General Trust. It is based at Northcliffe House in Kensington.

dmg media Limited
Subsidiary
IndustryMass media
Founded1905 (as Associated Newspapers
2013 (as DMG Media)
HeadquartersLondon, United Kingdom
Key people
The Viscount Rothermere
Chairman
Kevin Beatty
Chief executive
Paul Dacre
Editor-in-chief
ProductsNewspapers and websites
RevenueIncrease £931 million
ParentDaily Mail and General Trust
Websitewww.dmgmedia.co.uk

Associated Newspapers Limited was established in 1905 and owns the Daily Mail, MailOnline, The Mail on Sunday, Metro, Metro.co.uk, i newspaper and inews.co.uk. Its portfolio of national newspapers, websites and mobile and tablet applications regularly reach 62%[1] of the GB adult population every month: it includes two major paid-for national newspaper titles as well as a free nationally available newspaper. The firm is also responsible for overseeing and developing the Group's online consumer businesses and for the group's UK newspaper printing operations.

Harmsworth Printing Limited produces all of its London, Southern England and South Wales editions of the national titles out of a print work site in Thurrock, Essex.

TitlesEdit

dmg media publishes the following titles:

  • Daily Mail – the Daily Mail is the leading mid-market daily newspaper in the UK. Established in 1896 by Kennedy Jones, Harold and Alfred Harmsworth.[2] It is edited by Geordie Greig. Saturday's edition includes Weekend magazine, which focuses on the best of the week’s TV and radio schedule.
  • The Mail on SundayThe Mail on Sunday is the UK's second largest national Sunday newspaper. Edited by Ted Verity, it is known for its investigative, exposé journalism and its lifestyle magazines You and Event.
  • MailOnline – MailOnline is the world's largest newspaper website with more than 54 million monthly unique visitors globally.[citation needed]It is also America's third biggest online newspaper with US traffic of 20 million monthly unique visitors and almost 2 million daily visits.[3]
  • Metro – an urban tabloid free newspaper distributed throughout many UK cities, Metro is the UK's third-largest print newspaper and is edited by Ted Young.
  • Metro.co.uk – UK online newspaper with a daily circulation of 1.6 million.[4]
  • i newspaper – a British national morning paper distributed across the UK. Edited by Oliver Duff, it is aimed at "readers and lapsed readers" of all ages and commuters with limited time.
  • inews.co.uk – The website of the British compact newspaper, the i, also owned by dmg media.

Other servicesEdit

  • Mail Plus – Mail Plus is an app available via subscription on Apple and Android tablets. It features all the content of the printed edition plus interactive features, games and puzzles.
  • Mail Travel – Mail Travel started out as a Reader Offer department of the newspaper but has become a travel business offering holidays and cruises from over 20 suppliers. It relaunched its website in September 2014.
  • Wowcher – Wowcher launched in 2009 by Nick Brummitt and sold to DMGT in March 2011[5] and has since grown to become the UK's second largest online vouchering website. The brand is focused on affluent, urban, young women.
  • Jobsite – Jobsite.co.uk is a UK recruitment site for engineers, IT/tech, finance, sales and admin roles. It reaches over 65% of the UK population; 26% of candidates use Jobsite exclusively.[citation needed]
  • This Is Money – thisismoney.co.uk – financial section of MailOnline. Provides consumer financial advice. Reprints Daily Mail and Mail on Sunday.
  • Extra.ie[6]
  • Evoke.ie[6]
  • Rollercoaster.ie[7]

Former titlesEdit

  • Evening Standard – previously owned by Associated Newspapers, after facing financial difficulties the paper was purchased by Russian businessman Alexander Lebedev, on 21 January 2009, for the price of £1.[8]
  • London Lite – free sheet that was formerly called the Standard Lite, but was re-designed to compete with News International's new free sheet thelondonpaper. It was also a free sheet, handed out by vendors in the evening around the London Zone 1 area. The Lite closed on 13 November 2009.
  • Elite Daily – an American website targeted at millennials, which was sold in 2017.[9][10]
  • Mail Today – a 48-page compact size newspaper launched in India on 16 November 2007 that is printed in Delhi, Gurgaon and Noida with a print run of 110,000 copies. Based on a subscription model, the newspaper has the same fonts and feel as the Daily Mail, and was set up with investment from Associated Newspapers and editorial assistance from the Daily Mail newsroom.[11] Indian foreign media ownership laws restrict holdings to 26 percent.
  • 7DAYS – free tabloid newspaper based in Dubai, United Arab Emirates,[12] was established in 2003 and is the only English language newspaper in that country without any government ownership.

Legal actionEdit

On 27 April 2007, Associated Newspapers was ordered to pay undisclosed damages to Hugh Grant. He sued over claims made about his relationships with his former girlfriends in three separate tabloid articles, which were published in the Daily Mail and The Mail on Sunday on 18, 21 and 24 February. Grant's lawyer stated that all of the articles' "allegations and factual assertions are false."[13]

In a written statement, Grant said he took the action because: "I was tired of the Daily Mail and Mail on Sunday papers publishing almost entirely fictional articles about my private life for their own financial gain. I'm also hoping that this statement in court might remind people that the so-called 'close friends' or 'close sources' on which these stories claim to be based almost never exist."[14]

The publisher has also lost libel cases and paid damages to personalities including television presenter Thea Rogers,[15] and Oisin Fanning, former CEO of Smart Telecom.[16]

On 1 October 2019, Prince Harry, Duke of Sussex announced via a statement that his wife, the Duchess of Sussex, Meghan Markle is suing Associated Newspapers over a private letter one of its newspapers, Mail on Sunday, had published.[17] The handwritten letter, which Markle addressed to her father, Thomas Markle, was published by the paper in February 2019.[18] The statement claims that the paper misused private information, copyright infringement and breached the UK's Data Protection Act 2018.[17] Furthermore, the Duke and Duchess alleges the letter was published illegally and edited selectively to hide "lies" the paper had told about the Duchess.[17] Prince Harry added that the legal action "hinges on one incident in a long and disturbing pattern of behavior" against his wife by British tabloid media.[17]

Associated Newspapers was ordered to pay damages of £120,000 and published two apologies, in April and May 2019, to a charitable organisation for wrongly claiming links to terrorism.[19]

ReferencesEdit

  1. ^ Published Audience Measurement Company (PAMCo) data released April 2018.
  2. ^ Brake, Laurel; Demoor, Marysa (2009). Dictionary of Nineteenth-century Journalism in Great Britain and Ireland. Academia Press. ISBN 9789038213408.
  3. ^ comScore, January 2013
  4. ^ "ABC Newsbrand report April 2017". Archived from the original on 21 December 2016. Retrieved 15 June 2017.
  5. ^ Nick Brummitt, founder of Wowcher
  6. ^ a b Miley, Ingrid (1 March 2019). "Irish Daily Mail seeks redundancies to save costs". Retrieved 29 April 2019 – via www.rte.ie. Cite journal requires |journal= (help)
  7. ^ Slattery, Laura. "'Irish Daily Mail' publisher reaches redundancy target". The Irish Times. Retrieved 29 April 2019.
  8. ^ "Ex-KGB spy buys UK paper for £1". BBC News. 21 January 2009. Retrieved 2 July 2013.
  9. ^ "How Elite Daily's 20-something founders sold their startup to Daily Mail for ~ $50 Million in cash". Business Insider. Retrieved 5 March 2015.
  10. ^ "Bustle acquires Elite Daily from Daily Mail and rebrands as Bustle Digital Group". 17 April 2017. Retrieved 15 June 2017.
  11. ^ "Thomas Jacob on Mail Today's launch into India's booming newspaper market". Archived from the original on 21 February 2012.
  12. ^ "Dubai news and what to do in Dubai". 7DAYS Dubai. 17 December 2013. Retrieved 29 April 2019.
  13. ^ "Hugh Grant accepts libel damages". BBC News. 27 April 2007. Retrieved 2 July 2013.
  14. ^ Tryhorn, Chris (27 April 2007). "Associated pays Grant damages". The Guardian. London. Retrieved 2 July 2013.
  15. ^ Sweney, Mark (8 May 2007). "Associated Newspapers to pay libel damages to BBC producer". The Independent.
  16. ^ "Newspaper bosses are left smarting after libel action". Independent.ie.
  17. ^ a b c d Foster, Max; Kent, Lauren; Lewis, Aimee. "Prince Harry and Meghan sue UK tabloid". CNN. Retrieved 1 October 2019.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  18. ^ Kindelan, Katie (1 October 2019). "Prince Harry says Meghan is 'falling victim to the same powerful forces' as Diana". ABC News. Retrieved 1 October 2019.
  19. ^ https://www.carter-ruck.com/images/uploads/documents/INTERPAL_TRUSTEES_PRESS_RELEASE-13062019.pdf

External linksEdit