Open main menu

Wikipedia β

DMG Media, formerly Associated Newspapers, is a national newspaper and website publisher in the UK. It is a subsidiary of DMGT. The group was established in 1905 and is currently based at Northcliffe House in Kensington. It takes responsibility for Harmsworth Printing Limited which produces all of its London, Southern England and South Wales editions of the national titles out of print works in Thurrock, Essex, and Didcot, Oxfordshire.

DMG Media Limited
Subsidiary
Industry Mass media
Founded 1905
2013 (current name)
Headquarters London, United Kingdom
Key people
The Viscount Rothermere
Chairman
Kevin Beatty
Chief executive
Paul Dacre
Editor-in-chief
Products Newspapers and websites
Revenue Increase £931m
Parent Daily Mail and General Trust
Website www.dmgmedia.co.uk

DMG Media is home to the Daily Mail, MailOnline, the Mail on Sunday, Metro, Wowcher, Jobsite and Jobrapido. Its portfolio of national newspapers, websites and mobile and tablet applications regularly reach 55%*[1] of the GB adult population: it includes two major paid-for national newspaper titles as well as a free nationally available newspaper. The firm is also responsible for overseeing and developing the Group’s online consumer businesses, which also include Teletext Holidays, and for the group’s UK newspaper printing operations.

Contents

TitlesEdit

DMG Media publishes the following titles:

  • Daily Mail - The Daily Mail is the leading mid-market daily newspaper in the UK. Established in 1896, it is edited by Fleet Street's longest-serving editor, Paul Dacre.
  • Mail on Sunday - The Mail on Sunday is the UK's second largest national Sunday newspaper. Edited by Geordie Greig, it is known for its investigative, exposé journalism and its lifestyle magazines You and Event.
  • MailOnline - MailOnline is the world's largest newspaper website with more than 54 million monthly unique visitors globally.[citation needed]It is also America's third biggest online newspaper with US traffic of 20 million monthly unique visitors and almost 2 million daily visits.[2]
  • Mail Plus - Mail Plus is an app available via subscription on Apple and Android tablets. It features all the content of the printed edition plus interactive features, games and puzzles.
  • Metro – an urban tabloid free newspaper distributed throughout many UK cities, Metro is the UK's third largest print newspaper.
  • Metro.co.uk – popular UK online newspaper with a daily circulation of 1.6 million[3]
  • Mail Today - a 48-page compact size newspaper launched in India on 16 November 2007 that is printed in Delhi, Gurgaon and Noida with a print run of 110,000 copies. Based around a subscription model, the newspaper has the same fonts and feel as the Daily Mail, and was set up with investment from Associated Newspapers and editorial assistance from the Daily Mail newsroom.[4] Indian foreign media ownership laws restrict holdings to 26 percent.
  • 7DAYS – a tabloid free newspaper based in Dubai, United Arab Emirates, 7DAYS was established in 2003 and is currently the only English language newspaper in that country without any government ownership.

Other servicesEdit

  • Mail Travel – Mail Travel started out as a Reader Offer department of the newspaper but has become a travel business offering holidays and cruises from over 20 suppliers. It relaunched its website in September 2014.
  • Wowcher – Wowcher launched in 2009 by Nick Brummitt and sold to DMGT in March 2011[5] and has since grown to become the UK's second largest online vouchering website. The brand is focused on affluent, urban, young women.
  • Jobsite – Jobsite.co.uk is a UK’ recruitment site for engineers, IT/tech, finance, sales and admin roles. It reaches over 65% of the UK population; 26% of candidates use Jobsite exclusively.[citation needed]
  • This is Money – thisismoney.co.uk – provides consumer financial advice.

Joint ventures and associatesEdit

  • Zoopla Property Group - in which DMG Media has a majority share (52.6%), owns and operates online property brands including Zoopla.co.uk and Primelocation.com.

Former titlesEdit

ControversyEdit

On 27 April 2007, Associated Newspapers was ordered to pay undisclosed damages to Hugh Grant. Grant has sued over claims made about his relationships with his former girlfriends in three separate tabloid articles, which were published in the Daily Mail and The Mail on Sunday on 18, 21 and 24 February. His lawyer stated that all of the articles' "allegations and factual assertions are false."[9]

In a written statement, Grant said he took the action because: "I was tired of the Daily Mail and Mail on Sunday papers publishing almost entirely fictional articles about my private life for their own financial gain. I'm also hoping that this statement in court might remind people that the so-called 'close friends' or 'close sources' on which these stories claim to be based almost never exist."[10]

The publisher has also lost libel cases and paid damages to personalities including television presenter Thea Rogers,[11] and Oisin Fanning, former CEO of Smart Telecom.[12]

ReferencesEdit

  1. ^ NRS July 2012-June 2013, comScore June 2013
  2. ^ comScore, January 2013
  3. ^ "ABC Newsbrand report April 2017". Retrieved 15 June 2017. 
  4. ^ "http://www.thomascrampton.com/media/thomas-jacob-mail-todays-india-newspaper-ifra/". Archived from the original on 21 February 2012.  External link in |title= (help)
  5. ^ Nick Brummitt, founder of Wowcher
  6. ^ "Ex-KGB spy buys UK paper for £1". BBC News. 21 January 2009. Retrieved 2 July 2013. 
  7. ^ "How Elite Daily's 20-something founders sold their startup to Daily Mail for ~ $50 Million in cash". Business Insider. Retrieved 2015-03-05. 
  8. ^ "Bustle acquires Elite Daily from Daily Mail and rebrands as Bustle Digital Group". 17 April 2017. Retrieved 15 June 2017. 
  9. ^ "Hugh Grant accepts libel damages". BBC News. 27 April 2007. Retrieved 2 July 2013. 
  10. ^ Tryhorn, Chris (27 April 2007). "Associated pays Grant damages". London: The Guardian. Retrieved 2 July 2013. 
  11. ^ Sweney, Mark (8 May 2007). "Associated Newspapers to pay libel damages to BBC producer". 
  12. ^ "Newspaper bosses are left smarting after libel action - Independent.ie". 

External linksEdit