American Thinker

American Thinker is a daily online magazine dealing with American politics from a politically conservative viewpoint.[1][2] It was founded in 2003 by attorney Ed Lasky, health-care consultant Richard Baehr, and sociologist Thomas Lifson, and initially became prominent in the lead-up to the 2008 U.S. Presidential election for its attacks on then-candidate Barack Obama.[3] The magazine has been described as a conservative blog.[4][5] The Southern Poverty Law Center has called the site "a not so thoughtful far-right online publication."[6]

American Thinker
American Thinker logo.jpg
Type of businessPrivate
Type of site
News, commentary
Available inEnglish
FoundedMarch 2005; 16 years ago (2005-03)
HeadquartersEl Cerrito, California, United States
Founder(s)Ed Lasky, Richard Baehr, Thomas Lifson
Key peopleThomas Lifson, Editor-in-Chief
Ed Lasky, News Editor
URLamericanthinker.com
LaunchedNovember 2003
Current statusActive

In the aftermath of Donald Trump's loss in the 2020 U.S. Presidential election, the American Thinker promoted a variety of false conspiracy theories and claims of election fraud as part of the Republican Party's attempt to overturn the election result.[7] Faced with a lawsuit from Dominion Voting Systems, Lifson acknowledged that the site had relied upon "discredited sources who have peddled debunked theories".[8] The American Thinker likewise admitted that its election claims were "completely false and have no basis in fact" and that "it was wrong for us to publish these false statements."[9]

ContributorsEdit

One of the American Thinker's most prolific contributors, Raymond Ibrahim, has written over 100 articles extremely critical of Islam.[10] Another, David Solway, in the months following the 2020 presidential election, contributed seven articles perpetuating the myth of a stolen election based on evidence such as "Biden’s rallies routinely featured twenty or so vehicles in a car park. That alone tells us that Biden was never in the game."[11][12]

CoverageEdit

In 2009, in the wake of the election of Barack Obama, the American Thinker joined a wave of conservative media publications discussing the possibility of a second Civil War. They forecast the possibility of "several regional republics" emerging following the "overbearing, oppressive leviathan" of Obama's presidency.[13]

A 2008 column in the American Thinker drew attention to a California plan to require programmable thermostats that could be controlled by officials in the event of power-supply difficulties. According to The New York Times, the column was "by turns populist..., free-market..., and civil libertarian".[14]

Right Wing Watch has written about American Thinker, including that the site had in 2014 published a complimentary piece on white nationalist Jared Taylor and in 2015 asserted that rainbow-colored Doritos are a "gateway snack to introduce children to the joys of homosexuality".[15] In a 2020 blog post on the site, Thomas Lifson referenced a paper published in Geophysical Research Letters to claim that sea level rise has been slow and constant, and that this rise pre-dated industrialization.[16][non-primary source needed] This claim went viral over social media in March 2020.[17] The author of the paper describes this interpretation as factually incorrect, constituting climate misinformation.[17]

Under threat of litigation, in January 2021 American Thinker published a retraction of unsupported stories it published asserting that Dominion Voting Systems engaged in a conspiracy to rig the 2020 presidential election against President Donald Trump, acknowledging, "These statements are completely false and have no basis in fact."[18][19][20]

ReferencesEdit

  1. ^ "American Thinker: About Us". American Thinker. Archived from the original on 23 June 2010. Retrieved 2010-06-22.
  2. ^ Groner, Danny (December 30, 2010). "The Politics of Mayor Bloomberg's Snow Removal Response". The Huffington Post.
  3. ^ Libit, Daniel (February 18, 2010). "For the Tea Party Movement, Sturdy Roots in the Chicago Area". The New York Times. Retrieved November 20, 2017.
  4. ^ Stolberg, Sheryl Gay (March 29, 2011). "Still Crusading, but Now on the Inside". The New York Times. Retrieved 24 June 2019.
  5. ^ McKinley, Jesse (2007-09-13). "University Fences In a Berkeley Protest, and a New One Arises". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 2019-06-24.
  6. ^ "American Thinker Needs to Start Thinking". splcenter.org. April 24, 2014. Retrieved March 19, 2021.
  7. ^ "Conservative website apologizes to Dominion voting system after defamation letter from attorneys". WKBN-TV. January 15, 2021.
  8. ^ Wang, Amy (May 1, 2021). "Newsmax apologizes to Dominion employee for falsely alleging he manipulated votes against Trump". Washington Post.
  9. ^ Corasaniti, Nick (January 25, 2021). "Rudy Giuliani Sued by Dominion Voting Systems Over False Election Claims". The New York Times.
  10. ^ https://www.americanthinker.com/author/raymond_ibrahim/
  11. ^ https://www.americanthinker.com/author/david_solway/
  12. ^ Solway, David (November 15, 2020). "Donald Trump is the only legitimate 'President-Elect'". American Thinker. Retrieved March 19, 2021.
  13. ^ Avlon, John P. (2014). Wingnuts : extremism in the age of Obama (2nd ed.). New York. pp. 224–227. ISBN 9780991247608.
  14. ^ Barringer, Felicity (2008-01-11). "California Seeks Thermostat Control". The New York Times. Archived from the original on May 13, 2012. Retrieved 2008-10-13.
  15. ^ "All Posts About American Thinker". Right Wing Watch.
  16. ^ Lifson, Thomas (March 7, 2020). "New study shows sea level rise has been slow and a constant, pre-dating industrialization". American Thinker.
  17. ^ a b "Sea levels rose faster in the past century than in previous time periods". Climate Feedback. March 12, 2020. Retrieved March 13, 2020.
  18. ^ Corasaniti, Nick (January 25, 2021). "Rudy Giuliani Sued by Dominion Voting Systems Over False Election Claims". The New York Times. ISSN 0362-4331. Archived from the original on January 25, 2021. Retrieved January 25, 2021.
  19. ^ Lifson, Thomas (January 15, 2021). "Statement". American Thinker. Retrieved 2021-01-15.
  20. ^ Evon, Dan (January 15, 2021). "Did a Conservative News Site Admit Its Voter-Fraud Claims Were False?". Snopes. Snopes Media Group Inc. Retrieved January 20, 2021.

External linksEdit