Open main menu

The American quiz show scandals of the 1950s were a series of revelations that contestants of several popular television quiz shows were secretly given assistance by the show's producers to arrange the outcome of an ostensibly fair competition. The quiz show scandals were driven by a variety of reasons. Some of those reasons included the drive for financial gain, the willingness of contestants to "play along" with the assistance, and the lack of then-current regulations prohibiting the rigging of game shows.[1]

Contents

BackgroundEdit

In 1954, the U.S. Supreme Court ruled in Federal Communications Commission v. American Broadcasting Co., Inc. 347 U.S. 284,[2] that quiz shows were not a form of gambling; this paved the way for their introduction to television. The prizes of these new shows were unprecedented. The $64,000 Question became the first big-money television quiz show during the 1950s. In 1955, Joyce Brothers first earned fame by becoming the first woman to earn the $64,000 prize. It was revealed later that the show was "controlled"; the producers did not want her to win and deliberately gave her questions perceived to be beyond her ability, which she answered correctly anyway. The $64,000 Question was one of the game shows ultimately implicated to be fixed in some fashion.[1][3] In 1956, the Jack Barry-hosted game show Twenty-One featured a contestant, Herb Stempel, who had been coached by producer Dan Enright to allow his opponent, Charles Van Doren, to win the game. Stempel took the fall as requested. A year later, Stempel told the New York Journal-American's Jack O'Brian that his winning run as champion on the series had been choreographed to his advantage, and that the show's producer then ordered him to purposely lose his championship to Van Doren. With no proof, an article was never printed.[4]

Stempel's statements gained more credibility when match-fixing in another game, Dotto, was publicized in August 1958. Quiz show ratings across the networks plummeted and several were cancelled amidst allegations of fixing. The revelations were sufficient to initiate a nine-month long County of New York grand jury.[5] No indictments were handed down, and the findings of the grand jury were sealed by judge's order.[6] A formal congressional subcommittee investigation began in summer 1959.[6] Enright was revealed to have rigged Twenty-One; Van Doren also eventually came forth with revelations about how he was persuaded to accept specific answers during his time on the show.[7] These elements of the scandal were portrayed in the 1994 movie Quiz Show. As a result, many contestants' reputations were tarnished.

In 1960, the United States Congress amended the Communications Act of 1934 to prohibit the fixing of quiz shows. As a result of that action, many networks canceled their existing quiz shows and replaced them with a higher number of public service programs.[7] Most networks also imposed a winnings limit on their existing and future game shows, which would eventually be removed by inflation and the rise of the million-dollar jackpot game shows starting in 1999.

RevelationEdit

Stempel was a contestant on Twenty-One who was coached by Enright. While Stempel was in the midst of his winning streak, both of the $64,000 quiz shows were in the top-ten rated programs but Twenty-One did not have the same popularity. Enright and his partner, Albert Freedman, were searching for a new champion to replace Stempel to boost ratings. They soon found what they were looking for in Van Doren, who was an English teacher at Columbia University when a friend suggested he try out for a quiz show. Van Doren decided to try out for the quiz show Tic-Tac-Dough. Enright, who produced both Tic-Tac-Dough and Twenty-One, saw Van Doren's tryout and was familiar with his prestigious family background that included multiple Pulitzer Prize-winning authors and highly respected professors at Columbia University. As a result, Enright felt that Van Doren would be the perfect contestant to be the new face of Twenty-One.[8] As part of their plan, the producers of Twenty-One arranged the first Van Doren-Stempel face-off to end in three ties. As prize money per-point in the margin of victory increased by $500 after each tie game, the next game would offer $2,000 for every point the winner led by; this was duly-noted in promotion of the following week's episode, which helped to attract significant viewership. After achieving winnings of $69,500, Stempel's scripted loss to the more popular Van Doren occurred on December 5, 1956. One of the questions Stempel answered incorrectly involved the winner of the 1955 Academy Award for Best Motion Picture (the correct answer was Marty, one of Stempel's favorite movies; as instructed by Enright, Stempel gave the incorrect answer On the Waterfront, winner of Best Motion Picture the previous year).

Although the manipulation of the contestants on Twenty-One helped the producers maintain viewer interest and ratings, the producers had not anticipated the extent of Stempel's resentment at being required to lose the contest against Van Doren.[9] After his preordained loss, Stempel spoke out against the operation, claiming that he deliberately lost the match against Van Doren on orders from Enright.[citation needed] Initially, Stempel was dismissed as a sore loser, due in part to the fact that there was no solid reason to question the reputations of the quiz shows themselves. In August 1958, the abrupt cancellation of the quiz show Dotto bolstered his credibility when Edward Hilgemeier, Jr, a stand-by contestant three months earlier, sent an affidavit to the Federal Communications Commission claiming that while backstage, he had found a notebook containing the very answers contestant Marie Winn was delivering on stage.[10] Although the reason for Dotto's August cancellation was never given to the press, it was worked out in the days after that the reason was the implication that the game had been fixed. The story of fixing was widely known soon after. The American public's reactions were quick and powerful when the quiz show fraud became public: between 87% and 95% knew about the scandals as measured by industry-sponsored polls.[11] Over the course of the second half of 1958, quiz shows implicated by the scandal were canceled rapidly. Among them, with their cancellation dates, were the following shows:

  • Dotto (August 16)
  • The $64,000 Challenge (September 14)
  • Twenty-One (October 16)
  • The $64,000 Question (November 9)
  • Tic-Tac-Dough, primetime edition (December 29)

Late in August, New York prosecutor Joseph Stone convened a grand jury to investigate the allegations of the fixing of quiz shows. At the time of the empaneling, neither being a party to a fixed game show nor fixing a game show in the first place were crimes in their own right. Some witnesses in the grand jury acknowledged their role in a fixed show, while others denied it, directly contradicting one another. Many of the coached contestants, who had become celebrities due to their quiz show success, were so afraid of the social repercussions of admitting the fraud that they were unwilling to confess to having been coached, even to the point of perjuring themselves to avoid backlash. Show producers, who had legally rigged the games to increase ratings but did not want to implicate themselves, the show sponsors or the networks they worked for in doing so, categorically denied the allegations. After the nine-month grand jury, no indictments were handed down and the judge sealed the grand jury report in Summer 1959.[5] The 86th United States Congress, by then in its first session, soon responded; in October 1959, the House Subcommittee on Legislative Oversight, under Representative Oren Harris' chairmanship, began to hold hearings investigating the scandal. Stempel, Snodgrass and Hilgemeier all testified.[12] Van Doren, initially reluctant, finally agreed to testify also. The gravity of the scandal was confirmed on November 2, 1959 when Van Doren said to the Committee in a nationally televised session that, "I was involved, deeply involved, in a deception. The fact that I, too, was very much deceived cannot keep me from being the principal victim of that deception, because I was its principal symbol."[13]

AftermathEdit

Law and politicsEdit

All of the regulations regarding television at that time were defined under the Federal Communications Act of 1934, which dealt with the advertising, fair competition, and labeling of broadcast stations. The Act and regulations written by the U.S. Federal Communications Commission (FCC) were indefinite in regards to fixed television programs. Due to the fact that there were no specific laws regarding the fraudulent behavior in the quiz shows, it is debatable whether the producers or contestants alike did anything illegal. Instead, it could be inferred that the medium was ill-used.[9] After concluding the Harris Commission investigation, Congress passed a law prohibiting the fixing of quiz shows (and any other form of contest).[14] These public hearings triggered amendments passed to the Communications Act in 1960. Therefore, the bill that President Eisenhower signed into law on September 13, 1960, was a fairly mild improvement to the broadcast industry. It allowed the FCC to require license renewals of less than the legally required three years if the agency believes it would be in the public interest, prohibited gifts to FCC members, and declared illegal any contest or game with intent to deceive the audience.[9] However, at the time, while the actions may have been disreputable, they were not illegal. As a result, no one went to prison for rigging game shows. The individuals who were prosecuted were charged because of attempts to cover up their actions, either by obstruction of justice or perjury.[citation needed]

ContestantsEdit

Many quiz show contestants' reputations were ruined, including:

  • Charles Van Doren, who had become a regular on NBC's The Today Show, lost his job in the television industry. He was also forced to resign his professorship at Columbia University. Van Doren took a job as an editor at Encyclopedia Britannica earning about 20% of what he had been paid on Today and continued working as an editor and writer until his retirement in 1982.[citation needed] He refused requests for interviews for more than three decades and chose not to participate in the production of The Quiz Show Scandal, a 1992 one-hour documentary aired in the United States on PBS. He later turned down an offer of $100,000 to act as a consultant on the 1994 Robert Redford-directed feature film Quiz Show after discussing the matter with his family members who, with the exception of his son John, were against his participation.[15] In 2008, Van Doren broke his silence, describing his quiz show experience in an essay-length memoir published in The New Yorker.[15]
  • Marie Winn, whose notebook triggered Dotto's exposure and subsequent demise, eventually became a journalist whose books include The Plug-In Drug, a scathing critique on television's influence over children.
  • Terry Nadler, whose $264,000 haul on The $64,000 Challenge stood as a record for two decades, resorted to applying for a temporary job with the United States Census Bureau when his prize money started running short; he was exposed as a likely fraud when he failed the civil service exam.[16]

Hosts and producersEdit

In September 1958, a New York grand jury called producers who had coached contestants to appear in testimony. It was later estimated by a prosecutor on the case that of the 150 sworn witnesses before the panel, only 50 told the truth.[11] Some producers included Barry, Enright and Frank Cooper. Barry and Enright's reputations suffered the most from the scandals as the result of the rigging of Twenty-One. Barry was effectively blacklisted from national television until 1969. Enright went to Canada to continue working in television and was unable to get a job in American television until 1975. Although he went through a difficult five-year period (according to an interview with TV Guide before his death in 1984), Barry moved to Los Angeles, eventually finding work on local television. He would later admit in an article in TV Guide that, in order to determine if he still had a bad reputation (because of the requirement to have a license with the FCC), he raised money to buy a Redondo Beach radio station, the current-day KDAY. Barry returned to hosting with The Generation Gap in 1969 and had success with The Joker's Wild, which premiered in 1972. Barry and Enright resumed their partnership full-time in 1976. Their production of game shows, notably the syndicated Tic-Tac-Dough (which Barry did not host) and Joker (which he did) in the 1970s and 1980s, resulted in millions of dollars in revenue and, more importantly for both, forgiveness from the public for their involvement in the scandals. Indeed, Barry and Enright were able to sponsor the teen-sex comedy film Private Lessons, based on Dan Greenberg's novel Philly and starring Eric Brown alongside Sylvia Kristel and Howard Hesseman, using revenue from their renewed success.

Other producers met the same fate as Barry and Enright, but were unable to redeem themselves afterwards. One of the more notable is Cooper, whose Dotto ended up being his longest-running and most popular game. Hosts such as Jack Narz and Hal March continued to work on television after the scandals. March died in January 1970 from lung cancer. Narz, who passed a lie-detector test at the time of the Dotto affair, had an extensive career as a game show host after the incident (as did his brother Tom Kennedy), retiring in 1982; he died in October 2008 after suffering two massive strokes. Sonny Fox, the original host of The $64,000 Challenge, left long before it could become tainted and became a popular children's host in the northeast, remembered best as the suave, genial host of the Sunday morning learn-and-laugh marathon Wonderama. Fox's replacement, Ralph Story, went on to become a newscaster for KNXT-TV/KCBS-TV in Los Angeles.

TelevisionEdit

The quiz show scandals exhibited the necessity for an even stronger network control over programming and production. Quiz show scandals also justified and accelerated the growth of the networks' power over television advertisers concerning licensing, scheduling and sponsorship of programs. The networks claimed to be ignorant and victims of the quiz show scandals. The NBC president at the time stated, "NBC was just as much a victim of the quiz show frauds as was the public."[17] Quiz shows virtually disappeared from prime time American television for decades. Those that continued to air had substantially reduced prizes and many shows adopted limits on the number of games a player could win (usually five, the number of programs that could make up one broadcast week). Quiz shows became game shows, shifting focus from knowledge to puzzles and word games. NBC's comedy/game show Jackpot Bowling and ABC's more serious Make That Spare! were the only big-money game shows still on television after the fallout. Professional bowlers competed for prizes on these shows and the shows were typically considered sporting programs rather than game shows. Those shows continued to air into the early 1960s. The Price Is Right and CBS's slate of low-budget panel games were largely unaffected by the collapse; those shows would continue to air on network television into the mid-1960s, with The Price Is Right still offering lavish prizes throughout its prime time run.

A quiz for big money would not return until ABC premiered 100 Grand in 1963; it went off the air after three weeks. It would not be until the late 1960s that five-figure prizes would again be offered on American television, and not until the late 1970s that six-figure prizes could be won; seven-figure prizes were sparingly awarded on The $1,000,000 Chance of a Lifetime (which aired between 1986 and 1987), but would not be fully introduced until 1999 when Who Wants to Be a Millionaire? premiered, setting off an era of million-dollar game shows including Greed (which premiered in November 1999), The Weakest Link (which premiered in April 2001) and Deal or No Deal (which premiered in February 2006). Australia's short-lived Million Dollar Wheel of Fortune format was adopted to the U.S. version in 2008. ABC limited a contestant's winnings to $30,000 (although contestants were retired after winning $20,000) before permanently removing the limit in 1984. CBS initially limited a contestant's winnings to $25,000 beginning in 1972; contestants were allowed to keep up to $10,000 (and later $25,000) in excess of the limit, which would increase to $50,000 in 1984 (after Michael Larson won $110,237 on Press Your Luck), $75,000 in 1986 and $125,000 in 1990 (with no money being allowed above the latter limit) before being permanently eliminated by 2006, when The Price Is Right contestants won over $140,000 in both the first and final episodes of the season during Bob Barker's final season; the show has since offered a high-stakes $100,000 pricing game and prizes over $100,000 during themed weeks (Big Money and Dream Car). NBC never utilized a winnings limit on any of its game shows but kept cash and prizes within a reasonable range that created a de facto limit (for instance until its 1989 NBC cancellation, Wheel of Fortune forced contestants to cash in their winnings per round on presented merchandise or apply it to a gift certificate or build their winnings for a later round at the risk of losing those winnings on penalties such as a "Bankrupt" spin). Some syndicated game shows also used a winnings limit: for example, contestants on Jeopardy! were limited to $75,000 in regular play between its 1984 revival to 1990; after Frank Spangenberg set a winnings record, the cap was raised to $100,000, and later to $200,000 in 1997 (before being abolished in 2001 after the clue values were doubled). Jeopardy!'s five-day champions limit was abolished in 2003, allowing for the show to create star contestants; since then, four contestants appeared on the show four or more consecutive weeks -- Ken Jennings (15 weeks, 74 wins), James Holzhauer (6+ weeks, 32 wins), Julia Collins (4+ weeks, 20 wins), and David Madden (4 weeks, 19 wins); Matt Jackson (13), Austin Rogers (12), Seth Wilson (12), and Arthur Chu (11) were the other double-digit game winners on the show since the rule change.

The demise of the big-money quiz shows also gave rise to television's newest phenomenon: westerns. The disappearance of quiz shows, many of which were (apparent) demonstrations of highbrow intelligence and their replacement by dumbed-down game shows may have been one of many factors in the end of the Golden Age of Television; by 1960, numerous television critics were lamenting the rise of a vast wasteland of lowbrow television.

Rigging in other countriesEdit

United KingdomEdit

In 1958, ITV pulled its version of Twenty-One almost immediately after contestant Stanley Armstrong claimed that he had been given "definite leads" to the answers. In 1960, this resulted in the Independent Television Authority's placement of a permanent winnings cap for ITV game shows of £1,000, which the Independent Broadcasting Authority increased to £6,000 in 1981 (though the British version of The $64,000 Question did receive special permission to offer £6,400 when it premiered in 1990). The winnings cap was permanently eliminated by the Independent Television Commission in 1993. For many decades, British game shows earned a reputation for being cheap, low-budget affairs that focused more on entertainment than actual game play and prizes, in large part because of the restrictions put on game shows following the scandal. In addition to prize limits, games of chance were also largely forbidden, meaning that a number of American game shows could not be faithfully reproduced in the U.K. The lifting of these limits initially allowed more American shows to be adapted into British versions and within a few years, the rise of game shows with much higher prize limits — in particular Who Wants to Be a Millionaire? — would originate largely in the U.K. and make its way to the U.S. in the late 1990s.

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. ^ a b Venanzi, Katie (1997). "An Examination of Television Quiz Show Scandals of the 1950s". Retrieved 7 December 2016.
  2. ^ "FCC V. AMERICAN BROADCASTING CO., INC., 347 U. S. 284 (1954) - US Supreme Court Cases from Justia & Oyez". Justia.us. Retrieved February 17, 2010.
  3. ^ "Quiz Shows of the Fifties - Twenty-One, $64,000 Question. Price is Right and more| FiftiesWeb". Fifities Web. Retrieved 2016-10-15.
  4. ^ "The American Experience | Quiz Show Scandal | Program Transcript". www.pbs.org. Retrieved 2016-10-16.
  5. ^ a b "The Museum of Broadcast Communications - Encyclopedia of Television - Quiz Show Scandals". www.museum.tv. Retrieved 2016-10-15.
  6. ^ a b "TV Quiz Shows". CQ Almanac. 1959. Retrieved 2016-10-15.
  7. ^ a b Gross, L. S. (2013). Electronic media: An introduction. New York, NY: McGraw-Hill.
  8. ^ Anderson, Kent. Television Fraud: The History and Implications of the Quiz Show Scandals. Westport, Connecticut: Greenwood, 1978. Print.
  9. ^ a b c Anderson, K. (1978). Television fraud: The history and implications of the quiz show scandals. Westport and London: Greenwood Press.
  10. ^ "28 Aug 1958, Page 6 - The News Journal at Newspapers.com". Newspapers.com. Retrieved 2016-10-15.
  11. ^ a b Boddy, W.(1990). Fifties Television: The Industry and Its Critics. Urbana, IL: University of Illinois Press.
  12. ^ United States. Congress. House. Committee on Interstate and Foreign Commerce (1960). Investigation of television quiz shows. Hearings before a subcommittee of the Committee on Interstate and Foreign Commerce, House of Representatives, Eighty-sixth Congress, first session. Washington : U.S. Govt. Print. Off. p. III.
  13. ^ United States. Congress. House. Committee on Interstate and Foreign Commerce (1960). Investigation of television quiz shows. Hearings before a subcommittee of the Committee on Interstate and Foreign Commerce, House of Representatives, Eighty-sixth Congress, first session. Washington : U.S. Govt. Print. Off. p. 624.
  14. ^ Enacted in the 1960 amendments to the Communications Act of 1934. See 47 U.S.C. §509 and associated legislative history.
  15. ^ a b Van Doren, Charles, "All the Answers : The quiz-show scandals—and the aftermath", The New Yorker, July 28, 2008
  16. ^ "Off the Map". Time Magazine. Time Inc. March 28, 1960. Archived from the original on September 30, 2007. Retrieved September 1, 2007.
  17. ^ Fifties Television: The Industry and Its Critics, William Boddy, University of Illinois Press, 1992, ISBN 978-0-252-06299-5

Further readingEdit

External sourcesEdit