طایفه شنبه زهی رده اقوام طایفه ها استان سیستان و بلوچستان

زرگان این طایفه به استناد روایت قبیله ای، ریشه نژادی خود را از اقوام آریایی اصیل می دانند که در ناحیه کرمان کنونی ساکن شده بودند. بعد از حمله ترکان غز این طایفه در ناحیه‌ای به نام ریگستان حدود زاهدان و خاش کنونی مستقر شدند که این منطقه هم اکنون سرحد نامیده می‌شود. ناحیه سرحد از شمال به کهنوک، پابید و جون آباد، از شرق به تهلاب ریگ ملک و از جنوب به گوهر کوه و از غرب به محل سکونت طایفه شه بخش محصور است. این منطقه محل زندگی طایفه سرحدی نیز می‌باشد.

تعداد قابل توجهی از طایفه ریگی در سیستان زندگی می‌کنند که بدون تردید از بلوچ‌های اصیل سیستانی به حساب می‌آیند. با توجه به محدوده سیستان بزرگ، که سرحد (ریگستان) قسمتی از آن را تشکیل می‌داده است حتی ریگی‌های منطقه مذکور نیز اصالتا سیستانی به حساب می‌آیند.

استقرار دائمی برخی از ریگی‌ها در سیستان کنونی، زمانی صورت گرفت که دامنه ناامنی‌های ناشی از هجوم و حمله افغانی‌ها و نیروهای وابسته به غارتگران داخلی و خارجی به ناحیه سرحد (ریگستان) کشیده شد.

ریگی ها با توجه به شجره نامه موجود از سادات حسنی و منتصب به امام حسن مجتبی می باشند به همین دلیل به آنها لقب میر به معنی حاکم داده شده است و در زمان قحطی سفره ی بزرگان این طایفه برای مستمندان پهن بوده است .

قسمتی از شجره نامه طایفه ریگی به شرح ذیل می باشد:

سردار مهرالله بن سردار تاج محمدخان بن سردار محمد رضا خان بن غلامعلی خان بن ابراهیم خان ریگی بن مرادخان بن سردار میر بولان بن نتو بن میر حسن .

میربولان سپه سالار لشکر در زمان نادر شاه افشار بوده است که با اندیشیدن ترفند نظامی ضمینه فتح هندوستان را فراهم کرد که پس از 47نسل یا پشت به امام حسن مجتبی خلیفه پنجم مسلمین می رسند . سید عبدالقادر گیلانی از که سر سلسله تصوف و عرفان است از اجداد این طایفه است .

میر چاکر ...که فتح هندوستان در کارنامه افتخارات او ثبت است .میر حمل شهید مبارزه با پرتغالی ها که کار حراست از وطن خود را انجام داد . که فرمانده پرتغالی ها پیشنهاد ازداواج با دخترش را به وی می دهد که وی در پاسخ می گوین زنان فرنگی باب میل حمل نیستند چون نه وضو می گیرند و نه نام خدای متعال را می گیرند سرنجام وی درگیر می شود وبه شهادت می رسد ولی سواحل جنوب را به آنها واگذار نمی کند .

برخی از تیره های طایفه ریگی :

نتوزهی : میرجاوه ،لادیز ، جون آباد

گنگوزهی : گزو ،پشتکوه ، گروک

حسین بُر : گشت ، سراوان ،جالق

میرکازهی :اسکل آباد ، خاش

بهادرزهی: سازینک ،شهدادشیرو، کولی که

زنگی زهی: سه راهی خاش

جری زهی : زاهدان

ارباب : لادیز ، زاهدان ،میرجاوه-دهستان لوتک

شنبه زهی :میرجاوه- دهستان لوتک

شه کرم زهی : گوهرکوه

بولاغ زهی :گوهرکوه

سندزهی : زاهدان

عیسی زهی : چانعلی

رخشانی :میرجاوه-انده

میربولان یکی از فرماندهان پیاده نظام لشکر نادر شاه افشار

وی با اندیشیدن ترفند نظامی توانست ارتش را از گذز گاه بولان عبور داده و هندوستان را فاتح نمایند ماجرا بدین قرار بود که زمان او ارتش ایران اسب سوار بودند و سواره نظام ارتش هندوستان فیل سوار اسبها در مواجه با فیلها ترسیده وپا به فرار می گذارند و ارتش ایران ناکام شده میر بولان به شتر سواران وجنبازا دستور می دهد که ... بر روی کوهان شتران ببندند و پراز خار و خاشاک نمایند به محض رسیدن به فیل سواران کوره ها را اتش بزنند گرمای اتش کوهان شتر باعث شد که سر و صدای آنها بلند شده وغرش شترها سبب رب ووحشت شده و نظم سواره نظام هندوستان برهم خورده و ارتش ایران از این وضعیت بهره برداری نموده و هندوستان را بدست می گیرد به پاس این کار نام این کوهها را تنگه میر بولان نامیده وثبت نموده اند . در حال حاضر چندین منطقه به وی اختصاص داده اند از جمله کوهستان بولان گذرگاه بولان معروف ترین دانشکده پزشکی در پاکستان به نام وی مسمی گردیده شهر میر جاوه که در اصل می جاه بوده که منظور میر بولان ریگی است .این طایفه در میل گذاری مرز هم نقش به سزایی داشته است از ملک سیاه کو تا پسا بندر را میل گذاری نموده اند .

طایفه ریگی ساکن دهستان لوتک از تیره شنبه زهی وارباب میباشند که بصورت پراکنده در اطراف لوتک زندگی میکنند

خلیفه روزالدین ریگی و غلامنبی ریگی ومرحوم جیل ریگی از تیره شنبه زهی اند

مرحوم شیردل ریگی (پدر شیری )از تیره ارباب میباشند.