مصطفی صالحی نژاد (زاده 30 شهریور 1366) تهیه کننده، کارگردان، مستندساز، تدوینگر، روزنامه نگار و مترجم ایرانی است. وی مدیر کمیسیون فرهنگی و روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران و قطر است.او فعالبت حرفه ای خود را در سال 1388شروع کرد و از آن زمان به کارگردانی، مستندسازی و تهیه کنندگی فیلم مشغول بوده است. صالحی نژاد همچنین با برنامه غذای جهانی به صورت داوطلبانه همکاری میکند.

مستند ها

edit
  • زیر درخت بلوط
  • هانیه
  • مادر
  • ملاقات با گورکن
  • باد سرد می وزد
  • سه متر و چند سانتی متر

آثار صالحی نژاد چه در داخل و چه در خارج توسط جشنواره های مختلف مورد تقدیر قرار گرفته اند که از این جشنواره ها میتوان به جشنواره سباستوپول، جشنواره کن، جشنواره بین المللی فیلم های کوتاه هند (IFFC)، جشنواره فیلم ویوا، پون، اوراسیا، مایهودو، فوکا و فستیوال فیلم کاردییف اشاره کرد.


هانیه

یکی از فعالیت های قابل توجه صالحی نژاد تهیه و کارگردانی مستندی درباره دختری 9 ساله به نام هانیه بود که در پی زلزله کرمانشاه در سال 1396 برای نجات خواهر کوچکش به داخل خانه برگشت و زیر آوار گرفتار شد که این اتفاق منجر به آسیب به ستون فقرات وی شد. انتشار مستند صالحی نژاد سبب واکنش گسترده ای از اصحاب رسانه تا دولتمردان شد که از این واکنش ها میتوان به اعلام آمادگی شهردار خوزستان و اصفهان برای کمک به هانیه و خانواده اش اشاره کرد.

به دنبال رسانه ای شدن این حادثه به لطف مستند صالحی نژاد، هنرمندان و سلبریتی های متعددی به بازتاب این حادثه کمک و یک کمپین خیریه راه اندازی کردند و یک خیریه نیز منزلی برای آنها فراهم کرد.

پوران درخشنده نیز در بیمارستان از وی عیادت کرده و اعلام کرد که فیلمی درباره او خواهد ساخت.

ملاقات با گورکن

ملاقات با گورکن اولین مستند صالحی نژاد در سال 1397 بود که در عراق فیلمبرداری و در روز 8 فروردین منتشر شد. این مستند نیز در جشنواره بین المللی فیلم های کوتاه هند به نمایش درآمد و مورد تقدیر قرار گرفت و جایزه ای را نیز از آن خود کرد.

باد سرد میوزد

باد سرد میوزد نیز در سال 1397 فیلم برداری و در تاریخ 22 فروردین این سال به انتشار رسید. این مستند در ایران فیلمبرداری شد و همچنین در جشنواره هایی مانند : جشنواره اوراسیای روسیه و جشنواره بین المللی پون به نمایش درآمد و مورد تقدیر قرار گرفت.

سه متر و چند سانتی متر

سه متر و چند سانتی متر جدیدترین ساخته صالحی نژاد که از قضا پرافتخارترین کار او نیز است، در جشنواره های متعددی در سرتاسر جهان برنده یا نامزد جوایز مختلفی شده است. این مستند در جشنواره های بین المللی سباستوپول، جشنواره فیلم ویوا، جشنواره کن، میهیدوو فوکا مورد تقدیر قرار گرفته و برنده جوایزی نیز شده است. جِرنی من پیکچرز که در صنعت فیلمسازی نامی شناخته شده است نیز اخیرا با مصطفی صالحی نژاد قراردادی انحصاری برای پخش این مستند بسته است.

همچنین مصاحبه ای با Jean Mcglothlin با مصطفی صالحی نژاد در باره موضوع این مستند و مسائل فرهنگی موجود انجام شده است.

جوایز و افتخارات

edit