South Eastern Times

The South Eastern Times was a newspaper established in Millicent, South Australia in 1891, advertised on its masthead as covering the area which includes Millicent, Robe, Beachport, Tantanoola, Kalangadoo and Southend. After 129 years of publishing, however, the newspaper (along with sister publication The Pennant) was discontinued on 21 August 2020.[1][2][3]

HistoryEdit

A weekly paper named the Millicent Times was founded in July 1891 by Roland Campbell and was taken over in 1894 by his brother Donald Campbell.[4] The Campbells severed connection with the paper in 1901; Donald became M.P. for Victoria and Albert in 1906. It was taken over by a consortium of businessmen led by Henrich Wilhelm Altschwager, and in 1906 given its present title, though the old name persisted, at least colloquially. The first managing editor was J. C. Harper, of Woodend, Victoria,[5] who left for Broken Hill in 1907 to manage the Barrier Truth. It became, like its competitor The Border Watch, a twice weekly publication.

Reuben Cranstoun Mowbray, who had recently arrived from Gippsland, Victoria to take a position as reporter, became editor.[6] He became the major shareholder[7] then in 1921 sole owner. In 1952 Mowbray left, selling the business to the newspaper's staff.[8] Bob Chewings became editor following Reuben Mowbray and remained in the role until his retirement in 1989. The McRostie family were the proprietors from 1989 until 2006 when the business was sold to Allan Scott. Scott died in 2008 and the business remained in the family as part of The Border Watch Media Group.[9]

AwardsEdit

The newspaper won the Country Press SA Newspaper of the Year: Under 2500 circulation in 2012, 2013 and 2015.[10]

ReferencesEdit

  1. ^ "Paper closure a sad day: SA treasurer". The Transcontinental. 2020-08-21. Retrieved 2020-09-15.
  2. ^ "Another SA media blow as Adelaide Review shuts doors". InDaily. 2020-09-09. Retrieved 2020-09-15.
  3. ^ Blackiston, Hannah (2020-08-19). "38 redundancies as Mount Gambier's local newspaper, The Border Watch, closes after 159 years". Mumbrella. Retrieved 2020-09-15.
  4. ^ R. M. Gibbs, 'Campbell, Donald (1866–1945)', Australian Dictionary of Biography, National Centre of Biography, Australian National University,, published first in hardcopy 1979, accessed online 20 November 2014.
  5. ^ "Current Comment". The Herald. Adelaide: National Library of Australia. 23 December 1905. p. 3. Retrieved 20 November 2014. CS1 maint: discouraged parameter (link)
  6. ^ "Journalistic". The Narracoorte Herald. SA: National Library of Australia. 29 March 1907. p. 2. Retrieved 20 November 2014. CS1 maint: discouraged parameter (link)
  7. ^ "Mr. Mowbray for Legislative Council". The Chronicle. Adelaide: National Library of Australia. 16 June 1932. p. 42. Retrieved 20 November 2014. CS1 maint: discouraged parameter (link)
  8. ^ "S.E. Paper Taken Over by Staff". The Naracoorte Herald. SA: National Library of Australia. 3 March 1952. p. 1. Retrieved 20 November 2014. CS1 maint: discouraged parameter (link)
  9. ^ "Paper ownership rich in family history". The South Eastern Times. 15 December 2016.
  10. ^ "Major accolade for newspaper". The South Eastern Times. 23 February 2016.

External linksEdit