Shuntian Times

Shuntian Times (Chinese: 順天時報),[1] also known as Shuntian Daily, [2] or Shuntian Shibao, [3] was a Chinese-language newspaper under Japanese ownership, [4] published in the Shuntian Prefecture (Beiping) area of China, founded in December 1901 by Japanese entrepreneur Nakajima Masao (中島真雄).[5] It is the first daily newspaper published by foreigners in Beiping.[6]

Shuntian Times
順天時報
TypeDaily newspaper
Founder(s)Nakajima Masao
FoundedDecember 1901
Political alignmentPro-Japan
Anti-Soviet
Anti-Communism
LanguageChinese
Ceased publicationMarch 26, 1930
HeadquartersBeiping
OCLC number18193516

Shuntian Times was a daily newspaper established by Nakajima Masao in Beiping in December 1901, when the Empress Dowager Cixi fled to Xi'an after the Boxer Rebellion. The newspaper was originally titled Yanjing Times (燕京时报),[7] but was named "Shuntian Times" when Kuga Katsunan came to Beiping.[8] In 1905, Shuntian Times became Japan's official propaganda organ.[9] It was anti-Soviet and anti-Communism, calling the Soviet Union a red-blooded aggressor.[10]

The newspaper had reporters in major cities in China, collecting intelligence on the Chinese political situation everywhere, and vigorously supporting China's pro-Japanese warlords, so it was ridiculed by people as Nitian Times (逆天时报).[11]

On March 26, 1930, Shuntian Times published to No. 9284, and it was suspended due to the resistance of the Chinese people.[12]

There was an American sinologist argued that, in addition to its pro-Japanese leanings, the Shuntian Times was a reliable and progressive journal. Generally speaking, it had a positive impact on Chinese political and cultural affairs.[13]

ReferencesEdit

  1. ^ Janet Y. Chen (1 December 2013). Guilty of Indigence: The Urban Poor in China, 1900-1953. Princeton University Press. pp. 296–. ISBN 978-0-691-16195-2.
  2. ^ Susan Naquin (15 January 2001). Peking: Temples and City Life, 1400-1900. University of California Press. pp. 685–. ISBN 978-0-520-92345-4.
  3. ^ Nina Berman; Klaus Muehlhahn; Patrice Nganang (19 July 2018). German Colonialism Revisited: African, Asian, and Oceanic Experiences. University of Michigan Press. pp. 193–. ISBN 978-0-472-03727-8.
  4. ^ Guanhua Wang (23 March 2020). In Search of Justice: The 1905–1906 Chinese Anti-American Boycott. Brill Academic Publishers. pp. 111–. ISBN 978-1-68417-360-0.
  5. ^ Endymion Porter Wilkinson; Scholar and Diplomat (Eu Ambassador to China 1994-2001) Endymion Wilkinson (2000). Chinese History: A Manual. Harvard Univ Asia Center. pp. 995–. ISBN 978-0-674-00249-4.
  6. ^ Liu Jialin (2005). General History of Chinese Journalism. Wuhan University Press. pp. 76-. ISBN 978-7-307-04606-1.
  7. ^ Dong Yao (1 January 2016). Yuan Shikai (a figure of Beiyang). China Yanshi Publishing House. pp. 377-. ISBN 978-7-5171-1653-0.
  8. ^ Western Thought in Modern China. Social Science Academic Press. 2005. pp. 390-. ISBN 978-7-80190 -848-3.
  9. ^ Yong Zhang Volz (2006). Transplanting Modernity: Cross-cultural Networks and the Rise of Modern Journalism in China, 1890s-1930s. University of Minnesota Press. pp. 35–.
  10. ^ Huang He (1992). Beijing Newspaper History. Culture and Art Publishing House. pp. 72-.
  11. ^ YuZhao (2000). Beijing Old Stories. Academic Press. pp. 544-. ISBN 978-7-5077-1284-1.
  12. ^ Beijing Traditional Culture Handbook. Beijing Yanshan Publishing House. 1992. pp. 985-.
  13. ^ Roswell Sessoms Britton (9 April 2015). Modern Chinese Newspaper History. Central Compilation and Translation Bureau. pp. 128-. GGKEY:YHKR7ZE28C7.