Open main menu

Expressen ("The Express") is one of two nationwide evening newspapers in Sweden, the other being Aftonbladet. Expressen was founded in 1944;[1] its symbol is a wasp and its slogans are "it stings" or "Expressen to your rescue".[citation needed]

Expressen
Expressen wordmark.svg
TypeDaily newspaper
FormatTabloid
Owner(s)Bonnier AB
Editor-in-chiefThomas Mattsson
FoundedNovember 16, 1944; 74 years ago (1944-11-16)
Political alignmentIndependent liberal
HeadquartersStockholm
Circulation270,900 (2010)
ISSN1103-923X
Websitewww.expressen.se

OverviewEdit

The first edition of Expressen was published on 16 November 1944.[2][3] A main feature that day was an interview with the crew members of a British bomber who were successful in sinking the German ship Tirpitz.

The editor in chief of Expressen is Thomas Mattsson. The paper is owned by the Bonnier Group.[4][5] As of 2005, the paper had a liberal stance,[6] but it declared its independent leaning in 1995.[2]

Through mergers, the Gothenburg edition of Expressen is titled GT (originally Göteborgs-Tidningen) and the Malmö edition is titled Kvällsposten, but the three share half of the content. Expressen (with GT and Kvällsposten) maintains a centre-right political profile, describing its editorial position as "independent liberal", while the competitor Aftonbladet is social-democratic. Ownership of Expressen (and Sweden's largest morning newspaper Dagens Nyheter) is controlled by the Bonnier family, while Aftonbladet is owned jointly by Swedish trade unions and the Norwegian publishing family Schibsted.

CirculationEdit

In 1998, the circulation of Expressen was 316,000 copies on weekdays and 396,000 copies on Sundays.[2] The paper had a circulation of 334,000 copies in 2001.[7] The 2004 circulation of the paper was 335,000 copies.[5] It was 339,400 copies on weekdays in 2005.[6] The 2010 circulation of the paper was 270,900 copies.[8]

CriticismEdit

In September 2016, Expressen published a column in which columnist Cecilia Hagen called political opponents "rats", proceeded to ask how to get rid of them, and then suggested using poison.[9] The column drew heavy criticism; the editorial of another major Swedish newspaper, Göteborgs-Posten, strongly condemned the column [10] while a number of media personalities, human rights activists and lawyers published a call in Svenska Dagbladet saying that Expressen's column "comparing humans to rats and expressing a wish to kill them" was "deeply worrying".[11]

KvällspostenEdit

Kvällsposten, founded in 1948, is – since 1998 – an edition of Expressen distributed in the south of Sweden, including Skåne and Blekinge counties. Its editorial offices are in Malmö and the editor in chief is Magnus Ringman.

GTEdit

Göteborgs-Tidningen or GT was a tabloid newspaper founded in Gothenburg in 1902. GT was owned by Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, but in 1973 was acquired by Göteborgs-Posten. In 1998, Bonnier AB bought the newspaper and since then it has become a regional edition of Expressen – distributed in the southwest of Sweden, including Västra Götaland County.

GT's headquarters are in Gothenburg[12] and its editor in chief is Christer El-Mochantaf.[13]

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. ^ Lennart Weibull (2013). "What has Happened with the Political Press? Perspectives on the Erosion in Swedish Newspaper Readership". In Henrik Oscarsson; Stefan Dahlberg; Lena Wängnerud (eds.). Stepping Stones (PDF). Göteburg: University of Gothenburg. Retrieved 8 January 2015.
  2. ^ a b c Stig Hadenius; Lennart Weibull (1999). "The Swedish Newspaper System in the Late 1990s. Tradition and Transition" (PDF). Nordicom Review. 1 (1). Retrieved 31 December 2014.
  3. ^ Karl Erik Gustafsson; Per Rydén (2010). A History of the Press in Sweden (PDF). Gothenburg: Nordicom. ISBN 978-91-86523-08-4. Archived from the original (PDF) on 13 February 2015. Retrieved 2 March 2015. Cite uses deprecated parameter |deadurl= (help)
  4. ^ Robert G. Picard. "Media Ownership and Concentration in the Nordic Nations" (PDF). Le Centre d'études sur les médias. Retrieved 13 August 2014.
  5. ^ a b "The press in Sweden". BBC News. 2004. Retrieved 18 November 2014.
  6. ^ a b "Swedish mass media" (PDF). Swedish Institute. 2006. Archived from the original (PDF) on 25 September 2013. Retrieved 18 November 2014. Cite uses deprecated parameter |deadurl= (help)
  7. ^ Adam Smith (15 November 2002). "Europe's Top Papers". campaign. Retrieved 7 February 2015.
  8. ^ "Expressen". Nationalencyklopedin (in Swedish). Retrieved 25 March 2011.
  9. ^ "Hur ska man bli av med mänskliga brunråttorna?". Expressen (in Swedish). 29 September 2016. Retrieved 4 October 2016.
  10. ^ "Vad är det som håller på att ske i Sverige?". Göteborgs-Posten. 30 September 2016. Retrieved 4 October 2016.
  11. ^ ""Djupt oroande när människor kallas råttor"". Svenska Dagbladet. 4 October 2016. Retrieved 4 October 2016.
  12. ^ "Så kontaktar du GT". Göteborgs-Tidningen (in Swedish). Retrieved 25 October 2009.
  13. ^ Expressen-GT 5 April 2019

External linksEdit