Daily Voice (South African newspaper)

Daily Voice is a South African tabloid newspaper that is distributed on weekdays and published by Independent Newspapers (Pty) Limited (part of the greater Independent News & Media) in the Western Cape province. It is published in English, with Afrikaans mixed in.[1] In late 2013, the Daily Voice was the most-read daily newspaper in the Cape Town metropolitan area with 456,000 readers, and a total daily readership of 528,000.[1]

Daily Voice
Daily Voice Logo
Ons Skrik Vir Niks
TypeDaily newspaper
FormatTabloid
Owner(s)Sekunjalo Investments
EditorTaariq Halim
Founded16 March 2005
HeadquartersCape Town, South Africa
Websitewww.dailyvoice.co.za

History and focusEdit

Daily Voice was launched on 16 March 2005 in the Western Cape, selling at the price of R1.50.[2] Its publication was a reaction to the success of the tabloid Daily Sun, published by Media24 and begun in 2002, and was part of a "tabloidisation" wave in the country.[1] The Daily Voice was also modelled after the tabloid The Sun in the UK.[1]

Initially, the paper focused stories on their tag-line "sex, scandal, skinner, sport". Daily Voice has a team of local journalists to report on stories which are original, relevant and produced for their specific audience.[3]

The motto of the paper in Afrikaans is "Ons skrik vir niks" (English: "We are not scared of anything"). The former executive editor, Karl Brophy, explained that the paper accommodates the socioeconomic classes who have perhaps been left out by the rest of the country’s newspapers.[4]

The Daily Voice attracts a dominant Cape Coloured community.[3] The targeted readership speaks a mixture of English and Afrikaans, which is typical of the Cape Flats and is why the paper is multilingual.

The Daily Voice has a section where readers can share their views on stories and social issues by sending an SMS to the Rek Jou Bek (Have your own opinion) feature.

The Daily Voice has since been sold for R4.00 in Cape Town and surrounds, while its Afrikaans edition was distributed on the West Coast, in the Winelands, the Overberg and even as far as Oudtshoorn. The Afrikaans edition of the Daily Voice was discontinued in June 2013.

Page 3 controversyEdit

Page 3 of the Daily Voice used to depict a naked woman, which caused quite a stir. Many people saw the publication was defining women as sex symbols and this caused complaints and disapproving comments.[3] In response to this, the chief executive, Tony Howard, of the paper's publishing house, Independent Newspapers, said that sex would be a key element, as with all tabloids, but it would complement rather than dominate other key selling parts.[3] The nude Page 3 girl was dropped from the paper in 2010, and has been replaced by celebrity news.

Team of journalistsEdit

The former executive editor of the Daily Voice was Karl Brophy. Brophy had been a spin doctor for the Irish Government and worked for the Daily Mirror in London, the Irish Examiner, and the Irish Independent.[3] Brophy handed over to Elliott Sylvester in 2008. In 2011, the Irishman Shane Doran became editor. Doran was part of the Irish team sent to South Africa to oversee the Irish group's newspaper assets. In July 2013, Doran stepped down and returned to Ireland after Independent Newspapers was sold to Sekunjalo Investments. The Daily Voice chief sub-editor Taariq Halim was appointed acting editor, and in 2015 officially appointed as the new editor.

Distribution areasEdit

Distribution[5]
2008 2013
Eastern Cape Y Y
Free State
Gauteng
Kwa-Zulu Natal
Limpopo
Mpumalanga
North West
Northern Cape
Western Cape Y Y

Readership figuresEdit

Estimated Readership[6][7]
AIR
Jan 2012 – Dec 2012 463 000
Jul 2011 – Jun 2012 493 000
Dec 2014 516 000 (AMPS)

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. ^ a b c d "The press in South Africa". MediaClubSouthAfrica.com. Retrieved 19 June 2012.
  2. ^ Wasserman, Herman (2010). Tabloid Journalism in South Africa. Lansdowne: UCT Press.
  3. ^ a b c d e Glenn, Ian; Knaggs, Angie. "The Daily Voice and the return of the Coloured repressed". Human Sciences Research Council. Archived from the original on 11 May 2011. Retrieved 12 April 2011.
  4. ^ van der Walt, Judy (17 April 2005). "Another day, another tabloid". Independent Online. Retrieved 13 April 2011.
  5. ^ "Inc Website (Daily Voice)". Archived from the original on 28 July 2013. Retrieved 20 March 2013.
  6. ^ SAARF AMPS (Previous Presentations)
  7. ^ SAARF AMPS (Industry Presentations)

External linksEdit