Al Akhbar (Egypt)

Al Akhbar (Arabic: الأخبار‎; The News in English) is an Arabic daily newspaper based in Egypt.[1] It is a state-owned semi-official newspaper.[2]

Al Akhbar
PublisherDar Akhbar El Yom
Founded1 May 1952; 68 years ago (1952-05-01)
WebsiteAl Akhbar

History and profileEdit

Al Akhbar was first published in May 1952 as a part of Akhbar el-Yom.[3][4] The founders were the Amin brothers, Ali and Mustafa Amin.[5] The publisher is Dar Akhbar El Yom.[6] The paper is headquartered in Cairo.[7]

Egyptian novelist Gamal El-Ghitani is one of the former contributors and editors-in-chief of the daily.[8] He was appointed to the post in 1985.[8] Another prominent Egyptian author Anis Mansour was also the editor-in-chief of the daily.[9] In January 2011 Mohamed Barakat was appointed editor-in-chief, replacing Mohamed Mahdy Fadly in the post.[10] Mohammad Hassan El Bana assumed the post during the Morsi era.[11] Ibrahim Abdul Meguid worked for the daily and was dismissed during the same period due to his critical articles about the Muslim Brotherhood.[12] The paper also ceased its "free opinion" section and fired several contributors during the same period.[11][12]

In terms of institutional size, it is the second daily in the country after Al Ahram.[2] During the 1950s Al Akhbar had a circulation of over 700,000 copies.[5] In 1976, the paper was the most read daily in Egypt with a circulation of 650,000 copies.[13] The circulation of the daily in 2000 was 1.1 million copies.[14] The 2005 circulation of the daily was 750,000 copies.[15]


  1. ^ "Egypt. Media Landscape". European Journalism Center. Archived from the original on 27 September 2014. Retrieved 13 September 2014.
  2. ^ a b "Sunday's News: Mubarak back on the field". Egypt Independent. 25 April 2010. Archived from the original on 6 October 2014. Retrieved 20 October 2013.
  3. ^ "Publication overview" (PDF). Ipsos. Retrieved 9 November 2013.
  4. ^ "Al Masry Al Youm transforming Egyptian press". Tavaana. Archived from the original on 13 September 2014. Retrieved 13 September 2014.
  5. ^ a b Arthur Goldschmidt (2000). Biographical Dictionary of Modern Egypt. Lynne Rienner Publishers. p. 21. ISBN 978-1-55587-229-8. Retrieved 13 September 2014.
  6. ^ Al Akhbar (Egypt) Archived 13 September 2014 at the Wayback Machine Publicitas. Retrieved 13 September 2014.
  7. ^ Egypt Foreign Policy and Government Guide. Int'l Business Publications. 1999. p. 215. ISBN 978-0-7397-3550-3.
  8. ^ a b Safaa Azab (7 August 2014). "Gamal El-Ghitani: Nasser should have listened to Naguib Mahfouz". Asharq Al Awsat. Retrieved 13 September 2014.
  9. ^ William B. Quandt (1988). The Middle East: Ten Years After Camp David. Brookings Institution Press. p. 19. ISBN 0-8157-2052-1.
  10. ^ Safaa Abdoun; Marwa Al A’asar (18 January 2011). "Shoura Council reshuffles editors of state papers, magazines". Daily News Egypt. Cairo. Retrieved 6 October 2014.
  11. ^ a b Mohammed Saad (15 August 2012). "Egypt's state Al-Akhbar newspaper stops articles by prominent intellectuals". Al Ahram Online. Retrieved 13 September 2014.
  12. ^ a b "Freedom of the Press 2013 - Egypt". Freedom House. 9 August 2013. Retrieved 29 September 2013.
  13. ^ Mushira Eid (1 January 2002). The World of Obituaries: Gender across Cultures and over Time. Wayne State University Press. p. 52. ISBN 0-8143-3655-8. Retrieved 13 September 2014.
  14. ^ Sahar Hegazi; Mona Khalifa (October 2000). "Increasing the Coverage of Reproductive Health Issues in Egyptian Press Project" (PDF). FRONTIERS/Population Council. Archived from the original (PDF) on 6 October 2014. Retrieved 30 September 2014.
  15. ^ "Zoellick's visit to Egypt (July 13–14)". Wikileaks. 18 July 2005. Retrieved 2 January 2014.

External linksEdit