Asharq Al-Awsat

  (Redirected from Al-Sharq Al-Awsat)

Asharq Al-Awsat (Arabic: الشرق الأوسط‎, romanizedAš-Šarq al-ʾAwsaṭ, meaning "The Middle East") is an Arabic international newspaper headquartered in London. A pioneer of the "off-shore" model in the Arabic press, the paper is often noted for its distinctive green-tinted pages.[2]

Asharq al-Awsat
Asharq Al-Awsat cover.jpg
Front page of Asharq Al-Awsat
TypeDaily newspaper
Owner(s)Saudi Research and Marketing Group
Editor-in-chiefGhassan Charbel
Circulation234,561 (2004)[1]

The New York Times in 2005 called Asharq Al-Awsat "one of the oldest and most influential in the region."[3] Although published under the name of a private company, Saudi Research and Marketing Group (SRMG), the paper was founded with the approval of the Saudi royal family and government ministers, and is noted for its support of the Saudi government.[3] The newspaper is owned by Faisal bin Salman bin Abdulaziz Al Saud, a member of the Saudi royal family.[4]

Launched in London in 1978, and printed on four continents in 14 cities,[5] the paper is often billed as "the leading Arab daily newspaper,"[6] and calls itself "the premier pan-Arab daily newspaper"[5] based on the fact that past estimates of its circulation have given it the largest circulation of the off-shore pan-Arab dailies, a category including its chief competitor Al-Hayat.[7] However, reliable estimates are available only from the early 2000s, before rival Al-Hayat launched a massive effort to increase circulation in Saudi Arabia.[8]

Asharq Al-Awsat covers events through a network of bureaus and correspondents throughout the Arab world, Europe, the United States, and Asia. The paper also has copyright syndications with The Washington Post, Los Angeles Times, The New York Times, and Global Viewpoint, permitting it to publish Arabic translations of columnists like Thomas Friedman and David Ignatius.[5]



The paper's first editor-in-chief Jihad Khazen,[9] now a columnist and editor emeritus for the rival pan-Arab daily Al-Hayat, gave credit to Hisham Hafiz, with the subsequent support of his brother Mohammed Ali Hafez, for the initial idea of establishing an Arabic-language newspaper in London.[10] Then the daily was launched in 1978.[11] Former editor-in-chief Othman Al Omeir has likewise given credit to the brothers, Hisham and Mohammad Hafiz, for founding and then overseeing the paper.[12] Together with El Khazen, the brothers set out to prove the value of the idea through a number of trial issues to the then-Crown Prince and later king Fahd, who had initially warmed to the thought but then lost his enthusiasm.[10] Khazen also gave credit to the then-Saudi ambassador to London and then-deputy minister of information in helping gain Fahd's verbal approval for issuing the newspaper while the prince was on an official visit to England.[10]

Controversy over the Camp David AccordsEdit

After the news of the paper's first big scoop (regarding the formation of the U.S. Central Command for the Middle East), the still new newspaper made its name through the controversy surrounding the Egypt–Israel Peace Treaty.[10]

In the face of widespread criticism from contributors and staff toward the Camp David Accords and Egyptian President Anwar Sadat, Cairo bureau chief Salah al Din Hafez resigned. Then, Sadat held a press conference with the new Asharq Al Awsat bureau chief by his side in which the Egyptian president attacked the newspaper and its stance toward the peace process in general, citing his suspicions of the bureau chief's "high" salary, and accusing Prince Fahd of using the newspaper as a weapon against Egypt and the Egyptian president personally.[10]

Khazen later reminisced about the events, saying: "I think that this press conference was worth a million dollars (in its value at the time) of free publicity for the newspaper, which since became the subject of interest for many foreign governments and the foreign media."[10]

Prominent editorsEdit

In addition to Jihad Khazen, other well-known past editors include Erfan Nizameddine, Othman Al Omeir (founder of Elaph),[12] and Abdul Rahman Al Rashed (general manager of Al Arabiya between April 2004 and November 2014).[13]

Former editor was Tariq Alhomayed whose leadership earned mixed reviews as it was associated with much criticism of Asharq Al-Awsat. In July 2012, Adel Al Toraifi, chief editor of The Majalla, was appointed deputy chief editor of Asharq Al Awsat.[14] On 1 January 2013, Al Toraifi replaced Alhomayed as editor of the paper.[15] Al Toraifi's term ended in July 2014.[16]

Notable columnsEdit

In April 2019, Saudi journalist businessman Hussein Shobakshi published a column in Asharq Al-Awsat in which he condemned the prevalence of anti-Semitism in Islamic culture. He claimed that this anti-Semitism had led to the Jewish exodus from Arab and Muslim countries. "The intensity of the Jew-hatred," he wrote, "disseminated by the media and art, literature, and political cartoons has reached a degree that cannot be ignored." He continued: "antisemitism in the Arab world is the product of loathsome, racist education that is rooted in the Arab mentality that is used to labeling people according to tribal, family, and racial affiliation, and according to the religious school which they belong. It is this education that prompted thousands of Jews were citizens of Arab countries to emigrate after the establishment of the State of Israel."[17]

Reputation and competitionEdit

Though the newspaper is owned by Faisal bin Salman, and is considered more pro-Saudi than rival Al-Hayat,[18] Asharq Al-Awsat has billed itself as the "leading international Arabic paper," as it was the first Arabic daily to use satellite transmission for simultaneous printing in a number of sites across the world.[5] Media scholar Marc Lynch has called Asharq al-Awsat "the most conservative" of the major pan-Arab papers.[19]

The paper's chief competitors in Saudi Arabia are Al Hayat and Okaz; globally, its chief competitor is Al Hayat, though it is often paired with Al-Quds Al-Arabi which is considered to be its polar opposite.[19] According to this dichotomy, Asharq Al Awsat represents the "moderate camp" when compared to the "rejection camp" of Al-Quds Al-Arabi.[19]

Controversies and criticismsEdit

Debated reporting 2004-08Edit

Ex-editor Alhomayed is widely criticised[by whom?] for publishing a series of vindictive articles about the State of Qatar between 2004 and 2008, a period that witnessed a disturbance in Saudi/Qatari official relations. The highlight of that phase was when the paper published three reports about the Qatari Prime Minister Sheikh Hamad bin Jassim al-Thani's trip to an Arab foreign ministers' conference in Beirut during the Lebanon conflict in August 2006.[20] Asharq Al Awsat claimed in August 2006 that he had held discussions with Israeli ministers en route to the conference, briefing them on the Arab position. Sheikh Hamad denied the allegations and Asharq Al Awsat printed a second article, accusing him of lying. A third piece in March 2007, an opinion piece written by Alhomayed himself, repeated the claims.[21][better source needed]

However, in July 2008, Alhomayed stated that the allegations were untrue and apologized at the High Court in London "for any embarrassment" caused.[20][dead link] In its apology, which the newspaper also published in its print and web edition, Alhomayed said that "Sheikh Hamad did not hold secret discussions with the Israeli government en route to the Beirut Conference". Sheikh Hamad's solicitor, Cameron Doley, said: "It is an unequivocal victory. Allegations of that nature at that time could have been damaging to him and Qatar. The paper has accepted that it got it wrong. My client is happy with that—there was never anything more in it for him than getting that admission." This story was confirmed in Asharq Al Awsat's sister publication, Arab News, which reported that the settlement had been reached amicably out of court without any payment for damages.[21]

However, on another occasion Asharq Al Awsat was accused[by whom?] of publishing a false interview regarding football club Portsmouth. The following day The Guardian mentioned that the interview was actually true.[citation needed]

Alleged banning of critical writers 2006-2010Edit

Critics of Alhomayed[who?] claim he banned Asharq Al Awsat writers who are highly critical of Saudi Arabia or its allies.[citation needed]

One example is Mona Eltahawy, who wrote for the paper from January 2004 to early 2006, focusing on protests against the Mubarak government in Egypt. She wrote that its new English-language website, designed to present a liberal face to the world, was far more critical of Arab governements than its Arabic editions:

The trouble with Asharq al-Awsat, beyond its disturbing acquiescence to Arab regimes, is that it claimed a liberalism that was patently false... the newspaper in Arabic would abide by the red lines that govern criticism of Arab leaders while in English it ran roughshod over those very same lines. A column I wrote tearing into the Egyptian regime for allowing its security forces to beat peaceful protesters and to sexually assault female journalists and demonstrators was spiked from the Arabic newspaper and web site but appeared in its entirety on the English web site... The major red lines at Asharq al-Awsat could be quite simple —in descending order they were the Saudi royal family, Saudi Arabia’s allies in the Gulf (Qatar, a rival, was considered fair game) and then Saudi Arabia’s other Arab allies. Within such a hierarchy of red lines, the Egyptian regime can indeed pull rank and demand that Asharq al- Awsat silence a critic.[22] However, she was the one who stepped down. Alhomayed responded to Eltahawy in both the English and Arabic version of Asharq Al Awsat.[23][24]

Eltahawy noted that in the majority of cases the writer was left to discover on their own that he or she was banned rather than receiving a reason or justification from Alhomayed.[24]

Alhomayed is believed[by whom?] to have banned several other writers including the Managing Director of Al Arabiya News Channel and former editor in chief of Asharq Al Awsat, Abdulrahman Al Rashed.[citation needed] However, Al Rashed's banning caused quite an international stir in mid-September 2010 and Alhomayed told AFP that the newspaper never banned him.[citation needed] Nothing official was reported about the matter until 16 September 2010 when the paper quoted Al Rashed saying that he voluntarily stopped writing for them.[25] On 18 September 2010, Al Rashed returned to writing in Asharq Al Awsat.[citation needed] As of 2021, he remains a regular contributor.[26]

Alleged Saudi bias 2009-2012Edit

Alhomayed's era witnessed some major Saudi-related stories being ignored or censored. For example, under Alhomayed Asharq Al Awsat completely ignored[citation needed] the 2011 story of the Saudi princess who was granted asylum in the UK after facing death threats in her country for giving birth to 'love-child' of a British citizen[27] and the 2010 trial of Saudi prince Bandar Abdulaziz, who murdered his servant in 2010.[28] This was openly criticized by a member of the newspaper staff, Manal Lutfi Khalil, who spoke of how the Saudi paper intentionally ignored the story on BBC Arabic.[citation needed]

Also under Alhomayed, Asharq Al Awsat ignored many sensitive stories relating to Saudi allies, such as the United Arab Emirates.[citation needed] For example, it didn't report on the scandal of Emirati Sheikh Issa bin Zayed, who was filmed torturing one of his workers.[29] Another example of Alhomayed's perceived bias towards Saudi allies was shown when he joined other Arab newspaper columnists in labeling US President Barack Obama as the lead contributor for Syria's ongoing crisis for not accepting requests to take military action in Syria.[30]

Furthermore, Alhomayed was accused[by whom?] of having double standards for not reporting freely about his own country but having his reporters say as they wish about other; this was one of the examples that Hafiz Al Merazi, a TV presenter for Al Arabiya, used[when?] to portray bias in the Saudi-owned media outlets such as Asharq Al Awsat.[citation needed]

Sacking of Baghdad corespondent 2016Edit

In 2016, Asharq al-Awsat published a report accusing Iranian pilgrims taking part in the Shiite Muslim commemoration of Arbaeen in Iraq of sexually harassing women, which was proven to be false, according to Agence France-Presse; the paper sacked its Baghdad correspondent over a report.[31] The article had said that a World Health Organization report had described "unplanned pregnancies and [...] disease" seen "following the arrival of scores of unregulated Iranians to take part in the annual Shia pilgrimage to Karbala." According to the article, 169 unmarried women had become pregnant from the Iranian pilgrims.[32] The UN’s health agency said no such report had been published by WHO, and condemned mentioning its name in what it called "unfounded" news.[31][33] According to Rana Sidani, spokeswoman for the WHO, the organization was "shocked" by the report. She said that they were "consulting with the Iraqi ministry of health on possible legal action against the paper."[34] Haider al-Abadi, Iraqi Prime Minister, and "several other leading Shiite figures" condemned the Asharq al-Awsat's report and demanded an "apology".[31]


  1. ^ "Statistics on the Arab Media" (PDF). Arab Reform Bulletin.
  2. ^ Fattah, Hassan, M., "Spreading the Word: Who's Who in the Arab Media", 6 February 2005. Retrieved 25 March 2008
  3. ^ a b Hassan M. Fattah. (6 February 2005). "Spreading the Word: Who's Who in the Arab Media". Retrieved 26 March 2008
  4. ^ "Saudi Research & Marketing Group: Media and Publishing Sector". Mubasher. Archived from the original on 25 May 2012. Retrieved 16 February 2011.
  5. ^ a b c d "About Us". Asharq Al-Awsat. Archived from the original on 22 April 2011. Retrieved 25 April 2011.
  6. ^ "al Sharq al Awsat". Retrieved 25 April 2011.
  7. ^ "Statistics on the Arab Media" (PDF). Arab Reform Bulletin. Carnegie Endowment. Retrieved 25 April 2011.
  8. ^ "Al-Hayat readership & circulation of local Saudi edition". Archived from the original on 27 June 2011. Retrieved 25 April 2011.
  9. ^ Alterman, Jon B. (1998). "New Media New Politics?" (PDF). The Washington Institute. 48. Retrieved 7 April 2013.
  10. ^ a b c d e f Jihad Khazen (9 January 2011). "Ayoon Wa Azan: The First "Scoop"". Al Hayat. Archived from the original on 28 September 2011. Retrieved 25 April 2011.
  11. ^ William A. Rugh (2004). The Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics. Greenwood Publishing Group. p. 169. ISBN 978-0-275-98212-6.
  12. ^ a b Paula Mejia (21 May 2010). "The Murdoch of the Middle East". The Majalla. Archived from the original on 28 January 2013. Retrieved 25 April 2011.
  13. ^ Greg Barker (27 March 2007). "Interview With Abdul Rahman al-Rashed, General Manager, Al Arabiya". PBS Frontline. Retrieved 25 April 2011.
  14. ^ "Adel Al-Toraifi appointed Deputy Editor-in-Chief of Asharq Al Awsat". The Majalla. 4 July 2012. Archived from the original on 6 October 2012. Retrieved 14 December 2012.
  15. ^ "Appointment of Dr. Adel Al-Toraifi editor-in-chief of Asharq Al-Awsat". The Majalla. 10 December 2012. Archived from the original on 3 April 2013. Retrieved 7 January 2013.
  16. ^ "Adel Al Toraifi". Arabian Business. Retrieved 26 June 2014.
  17. ^ Zack Evans (13 April 2019). "Saudi Journalist Condemns Arab Anti-Semitism". The Jerusalem Post. Retrieved 13 April 2019.
  18. ^ Hassan, M. Fattah. (6 February 2005). "Spreading the Word: Who's Who in the Arab Media". Retrieved 26 March 2008
  19. ^ a b c Marc Lynch (10 February 2009). "Arabs watching the Israeli elections". Foreign Policy. Retrieved 4 April 2010.
  20. ^ a b Dysch, Marcus (24 July 2008). "Apology to Qatar PM for 'Israel visit' claims". The Jewish Chronicle Online, accessed 16 November 2011.
  21. ^ a b "Qatari premier and Asharq Al Awsat reach amicable settlement" Archived 1 July 2012 at Arab News (4 August 2008), Retrieved 16 November 2011.
  22. ^ Mona Eltahawy. (19 June 2006). "A perilous dance with the Arab press". The New York Times, Retrieved 16 November 2011.
  23. ^ "بين الطحاوي و"الهيرالد تريبيون".. الإعلام أيضا ضحية - طارق الحميد". Archived from the original on 1 April 2012. Retrieved 16 September 2012.
  24. ^ a b Eltahawy, Mona (21 June 2006). "A perilous dance with the Arab Press". Khaleej Times. Retrieved 4 May 2021.
  25. ^ "عبد الرحمن الراشد يعتبر ما قيل في حق "العربية" و"الشرق الأوسط" ملفقا جملة وتفصيلا". Archived from the original on 1 April 2012. Retrieved 16 September 2012.
  26. ^ "Abdulrahman Al-Rashed". Asharq AL-awsat. Retrieved 4 May 2021.
  27. ^ Verkaik, Robert (20 July 2009). "Princess facing Saudi death penalty given secret UK asylum". The Independent, Retrieved 16 November 2011.
  28. ^
  29. ^ "US concern after UAE acquits sheikh in torture case". BBC (11 January 2010), Retrieved 16 November 2011.
  30. ^ "Arab columnists are harshly critical of Obama’s lack of action in Syria" Kurdistan National Assembly-Syria, Retrieved 16 September 2012.
  31. ^ a b c "Saudi paper sacks Iraq correspondent over 'fake' report". NST Online. Agence France-Presse. Retrieved 23 November 2016.
  32. ^ "Are scores of Iraqi women being impregnated by Iranian pilgrims?". Al Bawaba. 20 November 2016. Retrieved 23 November 2016.
  33. ^ "بيان إعلامي: منظمة الصحة العالمية تنفي خبراً كاذباً عن العراق". WHOofficial website. Retrieved 23 November 2016.
  34. ^ "WHO: Saudi Media Claims on Iraq Report "Unfounded"". Al manar. Retrieved 23 November 2016.

External linksEdit