Open main menu

Wikipedia β

WJW, virtual and VHF digital channel 8, is a Fox-affiliated television station licensed to Cleveland, Ohio, United States. Its second digital subchannel serves as an owned-and-operated station of the classic TV network Antenna TV. The station is owned by the Tribune Broadcasting subsidiary of Tribune Media. WJW's studios are located on Dick Goddard Way (named for the station's longtime weatherman—previously known as South Marginal Road) just northeast of downtown Cleveland near the shore of Lake Erie, and its transmitter is located in suburban Parma, Ohio.

WJW
WJW (TV) logo.png
Cleveland, Ohio
United States
Branding Fox 8 (general)
Fox 8 News (newscasts)
Slogan Cleveland's Own (general)
The Most Powerful Name in Local News (news)
Channels Digital: 8 (VHF)
Virtual: 8 (PSIP)
Translators 21 (UHF) Canton
46 (UHF) Austintown
Application:
WI9X3Y 31 (UHF) Cleveland
Affiliations
Owner Tribune Broadcasting
(sale to Sinclair Broadcast Group pending; possible resale to Fox Television Stations thereafter)
(WJW License, LLC)
First air date December 19, 1949 (67 years ago) (1949-12-19)
Call letters' meaning W-John F. Weimer
owner of WJW (850 AM)[1]
Former callsigns
  • WXEL (1949–1956)
  • WJKW-TV (1977–1985)
Former channel number(s)
  • Analog:
  • 9 (VHF, 1949–1953)
  • 8 (VHF, 1953–2009)
  • Digital:
  • 31 (UHF, 1998–2009)
Former affiliations
Transmitter power WJW: 11 kW
WI9X3Y: 430 kW
Height 342 m (1,122 ft)
Facility ID 73150
Transmitter coordinates 41°21′48″N 81°42′57″W / 41.36333°N 81.71583°W / 41.36333; -81.71583Coordinates: 41°21′48″N 81°42′57″W / 41.36333°N 81.71583°W / 41.36333; -81.71583
Licensing authority FCC
Public license information: Profile
CDBS
Website fox8.com

Contents

HistoryEdit

WXELEdit

The television station first signed on the air on December 19, 1949 as WXEL, originally broadcasting on VHF channel 9. It was founded by the Empire Coil Company, a wartime manufacturer of radio coils and transformers.[2] In its early years, WXEL was a primary DuMont affiliate, and later became a secondary provider of ABC programs, sharing that affiliation with WEWS (channel 5). WXEL also carried a number of CBS programs that WEWS declined to air. Some of the daytime shows originated at Cinecraft Productions on Franklin Boulevard in Ohio City. WXEL also carried an affiliation with the short-lived Paramount Television Network, and in fact was one of that network's strongest affiliates. The station aired such Paramount Network programs as Hollywood Wrestling,[3] Bandstand Revue,[4] and Time for Beany.[5] During the late 1950s, the station was also briefly affiliated with the NTA Film Network.[6]

Following the 1952 release of the Federal Communications Commission' s Sixth Report and Order, a realignment of VHF channels in the Midwest forced WXEL to move to channel 8 on December 10, 1953. Its former channel 9 allocation was moved to Steubenville and given to a new station, WSTV-TV (now WTOV); the switch took place only two weeks before WSTV-TV went on the air.

In 1954, Empire Coil sold two of its television interests—WXEL and KPTV in Portland, Oregon, the United States' first UHF station—to Storer Broadcasting. George B. Storer, the company's founder and president, was a member of the board of directors of CBS, and used his influence to take the CBS television affiliation from WEWS in March 1955.[7][8] WEWS went full-time with the ABC affiliation, while the DuMont network shutting down in 1955.

WJW-TV (1956–77)Edit

 
WJW-TV logo used from 1966 to 1977; it was introduced when the station began transmitting programs in color.

Storer changed channel 8's call letters to WJW-TV on April 15, 1956, to complement Cleveland sister stations WJW (850 AM) and WJW-FM (104.1 FM)—now radio stations WKNR and WQAL, respectively. All three stations later moved to the former Esquire Theater building at 1630 Euclid Avenue, near Playhouse Square.

In its early years, the station lagged behind its competitors in producing local programming, perhaps because its studio was located at the transmitter in Parma, while the other stations had studios downtown. A young Alan Freed, previously at WAKR radio in Akron, worked for WXEL starting in 1949. Freed hosted an afternoon movie and performed live commercials for several years before he became the self-titled father of "rock and roll" while as an evening host on WJW radio, before moving on to radio jobs in New York City. Soupy Sales, then known as Soupy Hines, had a weekday variety program called Soup's On where he started his pie-in-the-face routines. In 1961, WJW-TV became the broadcast rights holder of the Cleveland Indians. Channel 8's partnership with the team continued through 1979, when the Indians moved to then-independent station WUAB (channel 43). WJW also carried Indians games that were part of the CBS, and later, Fox network packages of Major League Baseball games.

On November 16, 1963, approximately 30 WJW radio and television personalities went on strike, forcing both stations to use supervisory and production personnel in those roles, many from parent company Storer Broadcasting stations in Atlanta and Miami. The main bargaining point was Storer's attempt to institute a new, drastically reduced fee schedule for performers. On November 20, WJW-TV broadcast a taped panel segment that offered the striking performers the opportunity to state its case, since management had presented its side two nights earlier. After nearly reaching agreement on November 23 before talks collapsed, the two sides finally came to an agreement on November 27.

 
1960s station advertisement for Ghoulardi, the immensely popular Cleveland horror host.

One of the most memorable programs produced by WJW-TV was the Friday late night horror movie hosted by "Ghoulardi", a character created by Ernie Anderson.[9] Wearing a bad fright wig and phony beard and a pair of sunglasses with only one lens, he interacted with the movies and created an ongoing patter and rehearsed skits during the movie breaks. The program began on January 11, 1963 as "Shock Theater" and created a generation of fans who could recite catch phrases such as "Turn Blue", "Stay Sick", "Camera Four" and "Ova Dey." Before Ghoulardi, Anderson had a weekday morning program on channel 8 starting in 1961 called Ernie's Place with sidekick Tim Conway (then credited as "Tom Conway"), that included live skits reminiscent of Bob and Ray.[10]

When Anderson left for lucrative voice-over work in Hollywood in September 1966, the Friday night movie slot was succeeded by The Hoolihan and Big Chuck Show—cohosted by Bob "Hoolihan" Wells, who did the station weather forecasts as "Hoolihan the Weatherman"; and Charles "Big Chuck" Schodowski, a station engineer who had risen to director and had appeared in some of Ghoulardi's skits. After Bob Wells departed channel 8 in September 1979, his position was filled by local jeweler and little person "Lil' John" Rinaldi, who had also previously performed in skits on the show. The program was renamed The Big Chuck and Lil' John Show, and it continued airing on Friday nights before moving to Saturday nights in the early 1990s. The show ended its run on June 16, 2007, as Chuck Schodowski retired after a 47-year career at channel 8. At the time of its conclusion, The Big Chuck and Lil' John Show had been the only locally produced television show in the Cleveland market that was primarily entertainment, that is not news or informational (Big Chuck and Lil' John made a comeback of sorts when they began hosting a new half-hour, weekly program featuring their classic skits that WJW premiered on September 10, 2011).[10]

As WJKW-TV, then back to WJWEdit

The logo originally introduced by channel 8 following the call sign change to WJKW-TV in 1977.
Modified version of the WJKW-era logo used from 1985 to 1992, following its reversion to WJW-TV call sign.

The station moved to its present studios at 5800 South Marginal Road on November 2, 1975. While WJW-FM (104.1 FM, now WQAL) was sold in the late 1960s, Storer kept WJW (850 AM, now WKNR) until late 1976, when the group sold the radio station to Lake Erie Broadcasting. The AM station's new owners were allowed to keep the WJW call letters, forcing channel 8 to change theirs, per a since-repealed FCC rule that prohibited radio and television stations in the same city, but with different owners from sharing the same base call letters. As a result, channel 8 changed its callsign to WJKW-TV on April 22, 1977. The added "K" did not stand for anything.[9]

On September 16, 1985, the station reacquired the WJW-TV callsign (eventually shortened to simply WJW), as WJW (AM) had changed its callsign following the radio station's own transfer of ownership to Booth American Broadcasting (the aforementioned call letter rule was still in effect then).[9] After Storer Broadcasting was bought out by Kohlberg Kravis Roberts in 1985, the station underwent a series of ownership changes. KKR sold the stations to Gillett Communications in 1987; shortly thereafter, SCI Television was spun off from Gillett to take over the stations after Gillett's bankruptcy.

On February 17, 1993, one day after SCI purchased WTVT in Tampa from Gillett Holdings in a separate agreement for $163 million, New World Pictures purchased a 51% ownership stake in SCI Television from Gillett for $100 million and $63 million in newly issued debt; the film and television production company folded WJW and its six sister stations—fellow CBS affiliates WTVT, WAGA-TV in Atlanta, WJBK-TV in Detroit and WITI-TV in Milwaukee, NBC affiliate KNSD in San Diego and independent station WSBK-TV in Boston—into a new broadcasting subsidiary, New World Communications.[11][12][13] Like most of its sister stations, channel 8 pre-empted portions of the CBS schedule, usually the late morning daytime shows. In the 1990s, WJW-TV and its fellow New World stations prepared to launch their own morning newscasts, and as a result, channel 8 began to pre-empt CBS This Morning as well. The station also gained notoriety in September 1993 by being one of the few CBS affiliates that chose to air the Late Show with David Letterman on a half-hour tape delay, in favor of airing Murphy Brown reruns immediately following its 11:00 p.m. newscast. Despite the preemptions, CBS was generally satisfied with WJW, which was one of the network's strongest affiliates.

Switch to FoxEdit

On May 23, 1994, as part of an overall deal in which network parent News Corporation also purchased a 20% equity interest in the group, New World signed a long-term affiliation agreement with Fox to switch thirteen television stations—five that New World had already owned and eight that the company was in the process of acquiring through separate deals with Great American and Argyle Television Holdings (which New World purchased one week later in a purchase option-structured deal for $717 million), including WJW-TV—to the network. The stations involved in the agreement—all of which were affiliated with one of the three major broadcast networks (CBS, ABC and NBC)—would become Fox affiliates once individual affiliation contracts with each of the stations' existing network partners had expired.[14][15] The deal was motivated by the National Football League (NFL)'s awarding of the rights to the National Football Conference (NFC) television package to Fox on December 18, 1993, in which the conference's broadcast television rights moved to the network effective with the 1994 NFL season, ending a 38-year relationship with CBS.[16]

At the time the agreement was signed, the affiliation contracts of WJW-TV and a then-recently acquired New World property, NBC affiliate WDAF-TV in Kansas City, were up for renewal as they were set to expire on or shortly after September 1, 1994. The timing of New World's purchase of channel 8 and the signing of its affiliation deal with Fox automatically gave CBS only a five-month span until the conclusion of its contract with the station to find another outlet to replace WJW-TV as its Cleveland affiliate (by comparison, depending on the station, the existing affiliation contracts of most of the other New World stations that were slated to join Fox were not due to expire until as early as December 1994 to as late as September 1996, giving NBC, ABC and CBS more time to find a replacement affiliate). The agreement with New World concerned CBS executives, as New World planned to switch several of the network's stronger-performing affiliates in other markets to Fox, a move that often forced CBS to affiliate with either a former Fox affiliate or a lower-profile independent station, as many of the Big Three stations and—with the exception of those in DallasFort Worth and Phoenix—some higher-rated independents it approached rejected offers to join CBS due to its faltering ratings and the older-skewing programming slate it had at the time. To prevent such a situation from happening in Cleveland, CBS approached the E. W. Scripps Company to lure WEWS to replace channel 8 as the network's Cleveland outlet, in addition to courting Detroit sister station WXYZ-TV to replace fellow outgoing CBS affiliate WJBK-TV[17] (ABC subsequently bought WTVG in Toledo and WJRT-TV in Flint, [[Michigan from SJL Broadcast Management [later Montecito Broadcast Group, now SJL Broadcasting and once again controlled by the principals of Lilly Broadcasting as a contingency plan to serve as a default outlet for the Detroit area, in case it was unable to find a replacement local affiliate had CBS convinced Scripps to switch WXYZ's affiliation; both stations are no longer owned by ABC).

On June 16, 1994, ABC and Scripps-Howard Broadcasting signed a long-term deal with ABC that would keep WEWS and WXYZ as the network's Cleveland and Detroit outlets through at least 2005. As a condition of that agreement, four other Scripps-owned television stations—WFTS-TV in Tampa–St. Petersburg, WCPO-TV in Cincinnati, KNXV-TV in Phoenix and WMAR-TV in Baltimore—also agreed to switch their affiliations to ABC.[18][19] In Cleveland, CBS would reach an agreement with Malrite Communications to move its programming to Fox charter affiliate WOIO (channel 19). WJW switched to Fox on September 3, 1994, becoming the first New World station to switch to the network under the agreement (WDAF-TV was the only other station in the group that switched to the network before December of that year, as it switched to Fox on September 12); WOIO concurrently switched to CBS.[20]

 
WJW transmission antenna in Parma, Ohio.

Channel 8 was one of two stations involved in the deal between Fox and New World which was located in a market served by an NFL franchise that is not a member of the National Football Conference (NFC); the Cleveland Browns—whose games had occasionally aired on the station dating back to its tenure with CBS—are part of the American Football Conference (AFC), which at the time of the switch, had most of their over-the-air game telecasts carried on WKYC-TV (channel 3) by way of NBC's broadcast rights to the AFC (WDAF-TV, located in the home market of the AFC's Kansas City Chiefs, was the only other New World station in a non-NFC professional football market that switched to Fox). Since 1994 (with exception of the team's three-year operational hiatus that began in 1996), channel 8 has carried at least two Browns games per year, usually consisting of interconference games in which the team plays host to an NFC team at FirstEnergy Stadium; in addition, with the institution of the league's "cross-flex" broadcast rules in 2014, any games that are arbitrarily moved from WOIO will be shown on WJW if Fox acquires the regional telecasting rights.

On July 17, 1996, News Corporation announced that it would acquire New World in an all-stock transaction worth $2.48 billion, with the latter company's ten Fox affiliates being folded into the former's Fox Television Stations subsidiary, making them all owned-and-operated stations of the network (the New World Communications name continued as a licensing purpose corporation for WJW-TV and its sister stations until 2007 under Fox, and from 2009 to 2011 under Local TV ownership);[21][22] Under Fox ownership, WJW added stronger first-run syndicated shows as well as stronger off-network sitcoms to the programming mix. It was the only (fully) network owned-and-operated station among the "Big Four" network outlets in the Cleveland area, and was the only Fox-owned station to carry a historic 1920s three-letter call sign. It remains the only Fox television affiliate in existence, as well as one of three current Tribune-owned television stations (alongside Tribune flagship and independent station WGN-TV in Chicago, and NBC station WHO-TV in Des Moines), to utilize a three-letter call sign.

On December 22, 2007, Fox sold WJW-TV and seven other owned-and-operated stations—WDAF-TV, WBRC in Birmingham, WGHP in High Point, North Carolina, KTVI in St. Louis, WITI in Milwaukee, KDVR in Denver and KSTU in Salt Lake City—to Local TV (a broadcast holding company operated by private equity firm Oak Hill Capital Partners that was formed on May 7 of that year to assume ownership of the broadcasting division of The New York Times Company) for $1.1 billion; the sale was finalized on July 14, 2008.[23][24][25] On February 1, 2012, WJW redesigned its web site under the new WordPress-hosted design implemented months earlier by sister stations WDAF and WITI, replacing the site design previously used for the Local TV stations that was developed by Tribune Interactive (now Tribune Digital). On July 1, 2013, the Tribune Company (which in 2008, had formed a joint management agreement involving its Tribune Broadcasting subsidiary and Local TV to operate stations owned by both companies and provide web hosting, technical and engineering services to those run by the latter group) acquired the Local TV stations for $2.75 billion;[26] the sale was completed on December 27.[27][28]

Pending sale to Sinclair; possible loss of Fox affiliationEdit

On May 8, 2017, Sinclair Broadcast Group announced that it would acquire Tribune Media for $3.9 billion, plus the assumption of $2.7 billion in debt held by Tribune. If the deal receives regulatory approval by the FCC and the U.S. Department of Justice's Antitrust Division, the proposed sale would give Sinclair ownership or operational management of television stations in six of Ohio's nine television markets, with Lima and Zanesville (both markets with only one news operation) and Youngstown (locked up by Nexstar Media Group and the locally based Maag family) becoming the only remaining markets in the state where it does not have a presence (Sinclair already owns ABC affiliates WSYX in Columbus and WKEF in Dayton, NBC affiliates WTOV-TV in Steubenville and WNWO-TV in Toledo, and the Cincinnati duopoly of CBS affiliate WKRC-TV and MyNetworkTV affiliate WSTR-TV; through shared services agreements, it also operates Fox affiliate WTTE and CW affiliate WWHO in Columbus, and Fox affiliate WRGT-TV in Dayton).[29][30][31][32][33][34][35] The deal has brought concerns by Fox who see Sinclair as a competitor towards conservative-leaning news, as well as increased leverage by Sinclair on reverse compensation to air Fox programming.

On August 2, 2017, it was reported that Fox Television Stations was in talks with Ion Media to create a joint venture that would own their respective stations. The partnership was said to include plans to shift affiliations from Sinclair stations in favor of Ion-owned stations, such as those whose affiliation agreements are soon to expire.[36] In Cleveland's case, this would include shifting Fox from WJW to WVPX-TV. In the event that WJW loses its Fox affiliation, the station may either go independent or pick up an affiliation with another network. With WKYC, WEWS-TV, and even WBNX-TV being among their network's strongest affiliates, the most likely option would be to try to regain the CBS affiliation from WOIO; however, prying CBS away seems unlikely now due to WOIO having built up its news department in the years since the two stations swapped affiliations. Additionally, WOIO is now on better terms with the Browns ownership since the team was sold to Jimmy Haslam in 2012; the family of previous owner Randy Lerner had issues with WOIO dating back to 2006.

The chances of WJW keeping its Fox affiliation increased in October 2017 when Ion elected its stations to have must-carry status instead of retransmission consent, which the FCC ruled Ion must keep for three years. However, must-carry only applies to a main signal, allowing Fox to possibly affiliate with a digital subchannel on WVPX-TV and other Ion stations.[37]

On December 15, 2017, it was speculated that Sinclair would then resell WJW back to Fox Television Stations, but no official announcement has been made as yet.[38]

Digital televisionEdit

Digital channelsEdit

The station's digital channel is multiplexed:

Channel Video Aspect PSIP Short Name Programming[39]
8.1 720p 16:9 WJW-DT Main WJW programming / Fox
8.2 480i 4:3 Antenna TV
8.3 480i 4:3 Comet
8.4 480i 4:3 Charge!

Analog-to-digital conversionEdit

WJW shut down its analog signal, over VHF channel 8, on June 12, 2009, the official date in which full-power television stations in the United States transitioned from analog to digital broadcasts under federal mandate.[40] The station's digital signal relocated from its pre-transition UHF channel 31 to VHF channel 8.[41]

ATSC 3.0Edit

The former temporary channel 31 transmitter has remained in a functional, though dormant state since the transition; Tribune Broadcasting donated the transmitter to the National Association of Broadcasters, which it used to conduct a six-month test of the "Futurecast" ATSC 3.0 standard advanced by LG Corporation and GatesAir beginning in May 2015, as WI9X3Y.[42][43] The transmitter remained active for the duration of the 2016 World Series (which the Indians played in), broadcasting in 4K UHD to the Cleveland area using the ATSC 3.0 standard with Dolby AC-4 Audio (though the audio standard has not been completely finalized yet, with AC-4 and competitor MPEG-H as the remaining options for audio).[44] This station also broadcasts brief, intermittent ATSC 1.0-compatible signals during parts of the day for reception comparisons under the callsign of WI9XJY.[45][46]

ProgrammingEdit

In addition to carrying the entire Fox network schedule, syndicated programs broadcast on WJW (as of September 2017) include Judge Judy, Crime Watch Daily With Chris Hansen, Seinfeld, The Big Bang Theory, Two and a Half Men, The Real and The Dr. Oz Show.[47] Since it joined the network in September 1994, channel 8 has only aired Fox's prime time, late night, news and sports programming, with the only content it has aired involving Fox's children's programming having been of fall preview specials and network promotions for those blocks that aired within the network's prime time lineup for the final twelve years that Fox carried programming aimed at that demographic. The only notable program preemption outside of the network's children's blocks has been that of the secondary Sunday morning NFL pre-game show Fox NFL Kickoff, of which WJW has declined carriage on the station's main channel since the program moved to Fox from Fox Sports 1 in September 2015; WJW instead airs a half-hour extension of its Sunday morning newscast and paid real estate programming in the program's network-recommended time slot, deferring Fox NFL Kickoff to the station's second digital subchannel.

As with most of its sister stations under its former New World ownership (with the subverted exception of St. Louis sister station KTVI), WJW has always declined carriage of Fox's children's programming; it opted not to run the Fox Kids weekday and Saturday blocks when it affiliated with the network, airing children's programs acquired via syndication on Saturday mornings instead (the pre-emptions of Fox Kids by the New World stations led the network to change its carriage policies to allow Fox stations uninterested in carrying the block the right of first refusal to transfer the local rights to another station, restructuring Fox Kids as a network-syndicated program package; by 2001, affiliates were no longer required to run the Fox Kids lineup even if Fox had not secured a substitute carrier). WBNX-TV (channel 55, now a CW affiliate) carried Fox Kids – along with its successor blocks FoxBox and 4Kids TV – from the September 1994 switch until Fox ceased supplying children's programming within the network's schedule on December 28, 2008.[48] On September 13, 2014, WJW began carrying Xploration Station, a live-action educational program block distributed by Steve Rotfeld Productions that is syndicated primarily to Fox stations, on Saturday mornings through an agreement involving Tribune's Fox-affiliated stations.[49][50]

News operationEdit

WJW presently broadcasts 68 hours of locally produced newscasts each week (with 11½ hours on weekdays, five hours on Saturdays and 5½ hours on Sundays); in regards to the number of hours devoted to news programming, it is the largest local newscast output among any station in the state of Ohio, and one of the highest weekly newscast totals of any television station in the United States.

During its early years of operation, channel 8 broadcast a popular and unique 11:00 p.m. newscast, The Sohio Reporter, featuring a Western Reserve University speech professor named Warren Guthrie who delivered the entire newscast from memory, speaking directly into the camera long before the days of the teleprompter.[9] In September 1963, WJW-TV was one of the first stations to employ a two-man news anchor team, Joel Daly and Doug Adair, in the studio together. The station retitled its evening newscasts as City Camera News, in a format which had reporters equipped with Polaroid cameras to photograph news events, so that pictures could be quickly broadcast when they returned to the studio.[51] Station programming also featured Adventure Road, hosted by Jim Doney, which presented filmed travelogues narrated by the filmmakers.

Dick Goddard came to channel 8 as its chief weatherman in 1966, following a prior five-year tenure at WKYC-TV (Goddard went along with nearly all of Westinghouse's former Cleveland staffers following a reversal of a 1956 station swap with NBC that saw Westinghouse Broadcasting reacquire WRCV-TV in Philadelphia and move the KYW-TV calls there, but returned to Cleveland after only a few months). Goddard said that the incentive for joining WJW-TV was the fact that CBS carried Cleveland Browns games through its contract with the National Football League (the rights to which were ironically lost to WKYC in 1970 upon the team's move to the AFC). Goddard later became the team's statistician, a position he held until 2011. Goddard—who was honored for his 50 years of broadcasting in the Cleveland market, with the renaming of the stretch of South Marginal Road that runs in front of the WJW studios as "Dick Goddard Way" in May 2011—remained with WJW until his retirement on November 22, 2016.[52]

Daly and Adair reigned as Cleveland's top news team until June 1967, when Daly was hired away by WBKB-TV in Chicago. Adair remained at channel 8 through July 1970, when he joined WKYC (channel 3), which was then owned by NBC. Later in 1964, WJW-TV was the first full CBS affiliate in Ohio, and the first Cleveland TV station, to start local color broadcasts. Following Daly's departure, Martin Ross became Adair's on-air news partner for the next three years, then teamed with Murray Stewart when Adair left. The duo worked together until Ross's death from cancer in April 1973. Jeff Maynor had filled in when Ross was undergoing treatment, and continued in that role for the next four months until Jim Hale teamed with Stewart beginning on September 11, 1973. Just over a year later, Stewart asked to be taken off the broadcast, citing health problems, and was later reassigned to the noon news, with Maynor taking his place on the nightly broadcast. Stewart committed suicide on August 3, 1976, overdosing on Nembutal in a suburban Cleveland motel.

At the time of the call sign change to WJKW, the station hired former WKYC-TV and NBC Radio news anchor Virgil Dominic as its news and public affairs director (a position which he held until 1983 when he became the general manager for WJKW/WJW until his retirement in 1995), and also began to pump considerable money into its news operation. The name of the newscasts even underwent a transition as well, going from City Camera News to Newscenter 8 around the summer of 1977. Within a year, channel 8 had overtaken longtime leader WEWS as the highest-rated news station in Cleveland – a lead it kept for almost 20 years. Tim Taylor joined WJW-TV as consumer reporter in the summer of 1977, having been hired away from WEWS, where he held a similar role. The following year, Taylor became Judd Hambrick's partner on the station's 6:00 and 11:00 p.m. weeknight newscasts. For much of Taylor's 27-year run as an anchor at WJW (the second longest in Cleveland television history, behind Ted Henry, who worked at WEWS for 37 years from 1972 to 2009), he served alongside several female anchors (including Tana Carli, Denise D'Ascenzo, Robin Swoboda, Denise Dufala and Wilma Smith). Taylor retired from broadcasting on December 23, 2005, after which he was replaced by fellow longtime Cleveland TV newsman Lou Maglio; one month prior, Taylor and Goddard were reunited with Swoboda and former sports anchor Casey Coleman in a special segment during Fox 8 News in the Morning. The foursome has been quoted as one of "Cleveland's most successful news teams" during the 1980s, and helped lead Newscenter 8 to number one in the Cleveland market during that decade.

In 1991, WJW implemented the "24-Hour News Source" concept that was originally developed the year prior by rival WEWS, positioning itself as "Cleveland's Own 24 Hour Newsroom". At that time, the station began producing news updates of 30 seconds in length during local commercial break inserts within syndicated and CBS network programs at or near the top of each hour in time periods when the station was not carrying regularly scheduled, long-form newscasts or the half-hourly updates it aired during CBS This Morning. After WJW became a Fox affiliate on September 12, 1994, the station underwent a major shift in its programming philosophy that more heavily emphasized its local news programming. The station initially expanded its news production to over 40 hours a week, and through the years continued expanding, eventually reaching 65½ hours per week by 2015.

In May 1995, WJW retired the "Newscenter 8" branding and the "24-Hour News Source" concept, and adopted a hard-hitting format that saw the implementation of the phrase "ei8ht is News" as the title of its newscasts (the "ei8ht" logo was itself based on a logo used by WJW from 1966 to 1977 that was first used to herald the station's switch to color broadcasts). Consequently, the station used "Fox is ei8ht" as a generalized branding to promote the station's non-news programming, in particular, those offered through its new Fox affiliation (thereby, becoming one of the first New World outlets to fully include network references in its branding). This accompanied a change in format for harder-edged news; viewers did not respond positively to either the format changes, or the constant branding reinforcement (to the point that a story in the Cleveland Plain Dealer was titled "Some viewers squawking that ei8ht is enough, already"). They instead turned to the more traditional WEWS; WKYC was likewise busy trying to find an audience after years of being used as NBC's 'farm' station. The "ei8ht is News" branding ended upon Fox's purchase of the station, after which it was replaced by "Fox 8 News", which remains in use to this day as the station's news branding.

One triumph for WJW was its weekday morning newscast, as, without a national morning news program supplied by Fox, WJW could produce an all-local, 3½-hour-long program to fill part of the time period. Many Cleveland viewers preferred the local show over the national broadcasts aired on WKYC, WEWS and WOIO. This was especially true since WEWS' long-running local show The Morning Exchange was moved to 9:00 a.m. around the time of the Fox/CBS switch. With the exception of a brief period from late 1994 through late 1995 when it was titled Good Day Cleveland, Fox 8 News in the Morning has constantly been Cleveland's top rated morning newscast since the time of its debut. Another advantage of the affiliation switch was the shift of the late newscast from 11:00 p.m. to 10:00, which also resulted in the program's expansion into a one-hour-long broadcast; with conversion of the news department launched six years earlier by WUAB to serve as a joint operation with newly minted CBS outlet WOIO and the balancing act of managing both stations, along with the unproven lead-in of WUAB's new UPN programming, WJW quickly overtook WUAB's longer-established prime time newscast at 10:00 p.m. without much issue. In news programming, the station retook the top position from WEWS in 2001. By mid-2002, all of WJW's newscasts placed first. This continued until January 2004, when viewers began turning away from WJW's hard-hitting style to the more traditional WKYC-TV. Even Fox 8 in the Morning lost its top spot to WKYC's morning newscast for about two months. As a result of the overall decline, WJW replaced longtime 6:00 and 10:00 p.m. lead anchors Wilma Smith and Tim Taylor, with Bill Martin and Stacy Bell at 10:00 p.m., hoping the two would attract a younger audience to the program. The change paid off for channel 8, and today its newscasts frequently rank number-one in the ratings.

Notable alumniEdit

ReferencesEdit

  1. ^ Bob Dyer (1988-08-07). "Mystery of WJW call letters solved: Grandfather's initials launched station, woman says". Akron Beacon Journal. p. B2. Retrieved 2007-04-29. 
  2. ^ http://home.comcast.net/~kptv/History/history.htm
  3. ^ "Television". The Coshocton Tribune. Coshocton, OH. 1953-12-11. p. 14. 
  4. ^ "Television". The Coshocton Tribune. Coshocton, OH. 1955-08-27. p. 4. 
  5. ^ "New Castle News". New Castle News. New Castle, PA. 1950-06-08. p. 30. 
  6. ^ "Require Prime Evening Time for NTA Films". Boxoffice: 13. November 10, 1956. 
  7. ^ "Westinghouse pays record to buy DuMont's WDTV (TV)." Broadcasting - Telecasting, December 6, 1954, pp. 27-28. [1][permanent dead link][2][permanent dead link]
  8. ^ "CBS-TV big switches." Broadcasting and Telecasting, January 10, 1955, pg. 28.
  9. ^ a b c d "Encyclopedia of Cleveland History: WJW-TV (Channel 8)". ech.case.edu. 
  10. ^ a b "Northeast Ohio's Horror Movie Hosts - Retro Junk Article". www.retrojunk.com. 
  11. ^ Geraldine Fabrikant (February 18, 1993). "THE MEDIA BUSINESS; Perelman Agrees to Acquire Control of SCI Television". The New York Times. The New York Times Company. Retrieved December 23, 2015. 
  12. ^ "Entertainment: Tampa TV Station Sold". Los Angeles Times. Times Mirror Company. February 17, 1993. Retrieved September 18, 2017. 
  13. ^ "SCI Television and New World Entertainment. (to be merged into New World Group)". Mediaweek. November 29, 1993. Retrieved September 18, 2017 – via HighBeam Research. 
  14. ^ Bill Carter (May 24, 1994). "FOX WILL SIGN UP 12 NEW STATIONS; TAKES 8 FROM CBS". The New York Times. The New York Times Company. Retrieved October 22, 2012. 
  15. ^ "Fox Gains 12 Stations in New World Deal". Chicago Sun-Times. Hollinger International. May 23, 1994. Retrieved June 1, 2013 – via HighBeam Research. 
  16. ^ "CBS, NBC Battle for AFC Rights // Fox Steals NFC Package". Chicago Sun-Times. Adler & Shaykin. December 18, 1993 – via HighBeam Research. 
  17. ^ Steve McClellan (June 6, 1994). "Counterstrike: CBS targets Scripps". Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. Retrieved September 15, 2017 – via HighBeam Research. 
  18. ^ "COMPANY NEWS; TV Stations Shift to ABC". The New York Times. The New York Times Company. June 17, 1994. Retrieved October 21, 2012. 
  19. ^ Geoffrey Foisie (June 20, 1994). "ABC pre-empts CBS in Cleveland, Detroit" (PDF). Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. Retrieved February 13, 2013 – via American Radio History. 
  20. ^ "The Archives @ BostonRadio.org: The 1994-1996 Network Television Affiliation Mess". www.bostonradio.org. 
  21. ^ Brian Lowry (July 18, 1996). "New World Vision : Murdoch's News Corp. to Buy Broadcast Group". Los Angeles Times. Times Mirror Company. Retrieved June 22, 2012. 
  22. ^ "THE MEDIA BUSINESS;Murdoch's News Corp. Buying New World". The New York Times. The New York Times Company. Reuters. July 18, 1996. Retrieved October 9, 2015. 
  23. ^ "The New York Times Company Announces Plan to Sell Its Broadcast Media Group" (Press release). The New York Times Company. September 12, 2006. Retrieved July 23, 2008. 
  24. ^ Nancy Kercheval (December 27, 2007). "News Corp. to Sell U.S. TV Stations for $1.1 Billion". Bloomberg, L.P. Retrieved June 22, 2012. 
  25. ^ "Oak Hill Capital Partners Completes Acquisition of 8 TV Station sales". Oak Hill Capital Partners. July 14, 2008. Retrieved August 17, 2014 – via The Free Library. 
  26. ^ Robert Channick (July 1, 2013). "Acquisition to make Tribune Co. largest U.S. TV station operator". Chicago Tribune. Tribune Publishing. Retrieved July 1, 2013. 
  27. ^ "Company Completes Final Steps of Transaction Announced in July". Tribune Company. December 27, 2013. 
  28. ^ "Tribune Closes Local TV Holdings Purchase". TVNewsCheck. NewsCheck Media. December 27, 2013. 
  29. ^ Stephen Battaglio (May 8, 2017). "Sinclair Broadcast Group to buy Tribune Media for $3.9 billion plus debt". Los Angeles Times. Tronc. Retrieved June 6, 2017. 
  30. ^ Cynthia Littleton (May 8, 2017). "Sinclair Broadcast Group Sets $3.9 Billion Deal to Acquire Tribune Media". Variety. Prometheus Global Media. Retrieved June 6, 2017. 
  31. ^ Todd Frankel (May 8, 2017). "Sinclair Broadcast to buy Tribune Media for $3.9 billion, giving it control over 215 local TV stations". The Washington Post. Nash Holdings, LLC. Retrieved June 6, 2017. 
  32. ^ Liana Baker; Jessica Toonkel (May 7, 2017). "Sinclair Broadcast nears deal for Tribune Media". Reuters. Retrieved June 6, 2017. 
  33. ^ Harry A. Jessell; Mark K. Miller (May 8, 2017). "The New Sinclair: 72% Coverage + WGNA". TVNewsCheck. NewsCheck Media. 
  34. ^ "Sinclair to acquire Tribune in approximately $4 billion deal, creating a network of TV stations in 72% of U.S. homes". USA Today. Gannett Company. May 8, 2017. 
  35. ^ Joey Morona (May 8, 2017). "Tribune Media, owner of WJW Ch. 8, being bought by Sinclair for $3.9 billion". The Plain Dealer. Advanced Publications. Retrieved June 13, 2017. 
  36. ^ Sakoui, Anousha (August 2, 2017). "Fox in Talks With Ion Media to Operate Local TV Stations, Source Says". Bloomberg. Retrieved August 3, 2017. 
  37. ^ http://www.broadcastingcable.com/news/washington/analyst-ion-could-still-get-retrans-fox-stations/169467
  38. ^ Jones, Scott (December 15, 2017). "DOJ Gives The OK To Sinclair, Now Look for..." FTV Live. Retrieved December 17, 2017. 
  39. ^ RabbitEars TV Query for WJW
  40. ^ [3]Archived February 7, 2009, at the Wayback Machine.
  41. ^ "DTV Tentative Channel Designations for the First and the Second Rounds" (PDF). Archived from the original (PDF) on 2013-08-29. Retrieved 2012-03-24. 
  42. ^ Jessell, Henry. "Cleveland To Be Site Of Next-Gen Test Station". TVNewsCheck. Retrieved 2 April 2015. 
  43. ^ Kovacs, Bob. "A Look Inside the Cleveland Futurecast's ATSC 3.0 Transmission Test". TVTechnology. Retrieved 12 August 2015. 
  44. ^ TvTechnology. "World Series Gets ATSC 3.0 Broadcast in Cleveland". 
  45. ^ "ATSC 3.0 Tests - Page 2". 
  46. ^ http://www.fccbulletin.com/callsign/?q=WI9XJY
  47. ^ "TitanTV Programming Guide -- What's on TV, Movies, Reality Shows and Local News: WJW-TV schedule". Titan TV. Broadcast Interactive Media, LLC. Retrieved September 18, 2017. 
  48. ^ Michael Schenider (November 23, 2008). "Longform ads replace kid fare on Fox". Variety. Reed Business Information. Retrieved September 24, 2015. 
  49. ^ "06/18/14: Fox to launch STEM-focused kids block; Jim Davis Q&A; return of The Powerpuff Girls; Saban launches Emojiville brand". Cynopsis Kids. Cynopsis Media. June 18, 2014. Retrieved June 19, 2014. 
  50. ^ "Steve Rotfield Clears New Science and Technology Two Hour E/I Block With FOX Station Group". TV by the Numbers (Press release). Tribune Digital Ventures. December 18, 2013. Retrieved June 19, 2014. 
  51. ^ "WJW-TV - City Camera News - Retro Junk Commercial". www.retrojunk.com. 
  52. ^ Mark Dawidziak (November 23, 2016). "Dick Goddard says tearful goodbye to 55-year career as a Cleveland weather forecaster". The Plain Dealer. Advance Publications. Retrieved September 18, 2017. 

Further readingEdit

  • Coughlin, Dan (2010). Crazy, With the Papers to Prove It. Cleveland, OH: Gray & Company, Publishers. ISBN 978-1-59851-068-3
  • Feran, Tom and Heldenfels, Rich (1997). Ghoulardi: Inside Cleveland TV's Wildest Ride. Cleveland, OH: Gray & Company, Publishers. ISBN 978-1-886228-18-4
  • Schodowski, Chuck (2008). Big Chuck: My Favorite Stories from 47 Years on Cleveland TV. Cleveland, OH: Gray & Company, Publishers. ISBN 978-1-59851-052-2
  • Zurcher, Neil (2010). Tales from the Road: Memoirs from a Lifetime of Ohio Travel, Television, and More. Cleveland, OH: Gray & Company, Publishers. ISBN 978-1-59851-064-5

External linksEdit