Večernje novosti

Večernje novosti (Serbian Cyrillic: Вечерње новости; Evening News) is a Serbian daily tabloid newspaper.[1] Founded in 1953, it quickly grew into a high-circulation daily. Novosti (as most people call it for short) also employs foreign correspondents spread around 23 national capitals around the globe.

Вечерње новости
Večernje novosti
Večernje novosti.svg
VechernieNovOkFr.jpg
TypeDaily newspaper
FormatTabloid
Owner(s)Novosti AD
EditorMilorad Vučelić
Founded16 October 1953; 67 years ago (1953-10-16)
Political alignmentSerbian Progressive Party[citation needed]
Populism[citation needed]
HeadquartersTrg Nikole Pašića 7, Belgrade, Republic of Serbia
Circulation~68,000 copies sold (2016)
Websitenovosti.rs

The principal Yugoslav-level media companies were Borba and Tanjug. Borba published two daily newspapers, Borba and Večernje novosti. Borba was a daily broad-sheet, was well known as the official voice of the governament, and in the early 1950s, it was the best-selling newspaper in Yugoslavia.[1] The second daily newspaper published by Borba was Večernje novosti, a well-edited evening paper. It was a modern tabloid with short news, human interest stories, big photos, well-written headlines, and many sports, city and regional reports. For a long period of time Veĉernje novosti had the largest circulation in Yugoslavia. Only Večernji list from Zagreb occasionally beat them.[1]

HistoryEdit

It first appeared on stands on 16 October 1953, edited by Slobodan Glumac, who set the newspaper's tone for years to come. Housing an extensive network of journalists and contributors, the paper reported and commented on various issues and events according to its mantra: fast, brief and clear.

In mid-1980s Novosti got a big scoop by publishing the old files of the State Commission for War Crimes, which shed new light on Austrian president Kurt Waldheim's involvement in war crimes during World War II.[2] The file F-25572 dated 17 November 1947, which Novosti published for the first time gave new details of Waldheim's whereabouts in Yugoslavia during the war.[3]

Yugoslav Wars eraEdit

In September 1986, parts of the SANU Memorandum were published by Večernje novosti.[4]

 
Uroš Predić's painting "Orphan on mother's grave" (1888), presented as an actual photograph of "Serbian boy whose whole family was killed by Bosnian Muslims", published by Večernje novosti during Bosnian War.[5]

Although it is one of the region's longest enduring newspapers, it is also remembered for its association with the regime of Slobodan Milošević. During the years leading up to the dictator's overthrow, Novosti was one of his main mouthpieces.[citation needed] Loyalty to his regime was the most important job requirement at the paper in this period. Through party-installed apparatchiks like Dušan Cukić (then editor-in-chief), Milošević was able to control the paper and use it to espouse propaganda.[citation needed]

Post-Yugoslav Wars eraEdit

On the cover of its 21 September 2000 edition, Večernje novosti tried to use a doctored photo of Milošević's pre-election town meeting in Berane, Republic of Montenegro, to increase the number of people present with photo-montage.[citation needed] Two pictures of the event from the same angle were taken and then side by side pasted and as such published. But nevertheless, video from the same event showed people were actually present on other side (it was not empty) and if it were an actual panoramic picture published (technique not implemented by photographer in time) showing from left to right, it would not change the perception of the number of people present as it would show a full stadium.[citation needed]

PrivatizationEdit

On 4 February 2006, retired basketball ace Vlade Divac expressed his desire to invest in Novosti, perhaps even buy the majority stake, but decided to lie low until the paper's complex ownership structure disputes were resolved.[6][7] There was also an initial interest from two media conglomerates, WAZ-Mediengruppe and Northcliffe Media, a division of Daily Mail and General Trust in buying a stake in Večernje novosti.[8]

Editorial historyEdit

  • Slobodan Glumac (1953–1957)[9]
  • Vasilije Kraljević (1957–1959)
  • Bogdan Pešić (1959–1963)
  • Slobodan Glumac (1963–1969)
  • Mirko Stamenković (1969–1972)
  • Jovan Jauković (1972–1974)
  • Živko Milić (1974–1976)
  • Tomislav Milinović (1976–1984)
  • Ilija Borovnjak (1984–1987)
  • Radoslav Brajović (1987–1998)
  • Pero Simić (1998–2000)
  • Dušan Čukić (2000)
  • Manojlo Vukotić (2000–2013)
  • Ratko Dmitrović (2013–2017)
  • Milorad Vučelić (2017–present)

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. ^ a b c Malović, Stjepan; Gary W. Selnow (2001). The People, Press, and Politics of Croatia. Greenwood Publishing Group. pp. 54, 55. ISBN 9780275965433.
  2. ^ Ludington, Nick (11 April 1986). "Waldheim U.N. File Based on Yugoslav Charges of Murder". The Associated Press.
  3. ^ Kurt Waldheim's Hidden Past: An Interim Report to the President, World Jewish Congress (Report). World Jewish Congress. 1986. p. 47. ..the Belgrade newspaper Vecernje Novosti (Evening News) was allowed to examine them and reported on them extensively in articles dated March 26 and 31, 1986 . Highlights of these accounts include.. file F - 25572 of the Yugoslav archive..
  4. ^ Dragovic-Soso, Jasna (2002). Saviours of the Nation: Serbia's Intellectual Opposition and the Revival of Nationalism. McGill-Queen's Press. p. 177. ISBN 978-0-77357-092-4.
  5. ^ "e-novine.com – Pravda za Uroša Predića!". e-novine.com.
  6. ^ "Divac: Neću u novu aferu". Večernje novosti.
  7. ^ "Divac bi Večernje novosti". B92. 4 February 2006.
  8. ^ "London i Esen hoće "Novosti"". Večernje novosti.
  9. ^ "Svi glavni urednici – Novosti.rs". Večernje novosti.

External linksEdit