Television in Indonesia

Television in Indonesia started in 1962 (during the opening ceremony of the 1962 Asian Games), when the then state-run station TVRI began broadcasting – the third country in Southeast Asia to do so. TVRI held a television monopoly in Indonesia until 1989 when the first commercial station, RCTI began as a local station and was subsequently granted a national license a year later. The Indonesian television is regulated by both Ministry of Communication and Information Technology (Kemenkominfo) and Indonesian Broadcasting Commission (KPI).

A Metro TV cameraman in Gelora Bung Karno Stadium Jakarta, reporting the 2010 AFF Suzuki Cup match.

Each of the networks have a wide variety of programmes, ranging from traditional shows, such as wayang performances, to Western-based programmes such as Indonesian Idol, Family Feud, MasterChef, Top Model and The Voice. One typical television show common to almost every network is sinetron[1] Sinetron is usually a drama series, following the soap opera format, but can also refer to any fictional series. Sometimes it can be comedic, like the popular Bajaj Bajuri series, featuring a auto rickshaw driver and the people he drives around.

There are a number of awards given for excellences in Indonesian television, notably Panasonic Gobel Awards and Indonesian Television Awards, as well as Anugerah KPI held by the KPI.

HistoryEdit

Early yearsEdit

 
TVRI head office, the first TV station in Indonesia.

The first time the Indonesian public witnessed the demonstration of a television was in 1955, 29 years after its introduction in 1926, and 26 years after the world's first television broadcast was made in 1929. These first televisions were brought from the Soviet Union during the Yogyakarta 200 years anniversary fair (Pekan Raja 200 Tahun Kota Jogjakarta).[2]

However, the initial idea to establish a television station in Indonesia was put forward by then Minister of Information Maladi as far as 1952. The argument is that the station would be useful for the socialization of the upcoming 1955 general election, but the idea was failed because the idea was deemed as too expensive by the cabinet.[3]

On July 25, 1961, Maladi, who has become Minister of Information, signed an agreement (SK Menpen) to create a committee for the preparation of the establishment of television in Indonesia. This was established as a part of the preparation for the fourth Asian Games. There was only a year to create a studio, broadcast tower, and other technical equipments in the former site of the Information Academy at Senayan. In that short period of preparation, Sukarno had a very prominent role, going as far as to personally choosing the equipment and where they should be imported from. The first experimental TV broadcast was the live coverage of the celebration of the 17th Anniversary of Indonesia's Independence on the morning August 17, 1962 from Jakarta's Merdeka Palace.[2]

At 14.30, August 24, 1962, the citizens of Jakarta witnessed the live broadcast of the opening ceremony of the 4th Asian Games from Gelora Bung Karno. This broadcast was held by the Television Division of the Radio and Television Organizing Committee Bureau. This day is now recognized as the birth of Televisi Republik Indonesia or TVRI, the first television network in Indonesia,[2] as well as its main channel TVRI.

On October 20, 1963, the government issued a Presidential Decision (Keppres) regarding the formation of the TVRI Foundation (Jajasan TVRI, later spelled Yayasan TVRI) as its governing body. In the first year of the TVRI broadcast, there are 10,000 television owners in Indonesia. Since then, the Foundation allotted a tax for television-owners until 1969, when the television property tax was transferred through mail and air deliveries nationwide. From 1963 to 1976, TVRI established television stations in Yogyakarta (1965), Medan (1970), Makassar (1972), Balikpapan (1973), and Palembang (1974). TVRI then quickly formed as a network made up of 12 television stations and 8 production studios, one national and 7 regional. Color broadcasting was introduced on September 1, 1979[2] on TVRI's national and local stations, which expanded to other provincial capitals.

Advertisements were introduced to TVRI on March 1, 1963 to cope with the increasing broadcast hours. This advertisement was known as Siaran Niaga (literally "advertisement broadcast").[2] Currently television advertisements and other general advertisings are known simply as iklan ("advertisement").

On August 16, 1976, the Domestic Satellite Communication System (Sistem Komunikasi Satelit Domestik or SKSD) through Palapa A1 was inaugurated. This communication satellite was the first satellite owned by Indonesia and one of the first satellite operated by a developing country. Palapa A1 had 12 transponders which allows TVRI to distribute its broadcast reach nationally.[2]

On January 5, 1981, President Suharto issued an instruction to remove the Siaran Niaga advertisements from TVRI.[4] The reason for this is from the belief that advertisements may create negative effects for the development of Indonesia during that time. This instructions had created pros and cons, especially because there is no research behind this statement. One month later, the Department of Information's Research and Department division decided to perform a research about the effect of advertisements to national development programs aired within the TVRI network.[2] In March 1981, the ban on commercial advertisements was in force on TVRI, making it funded by both the licence fee and government budgets for years.

Private enters the marketEdit

As the only TV station in Indonesia for many years, aside from coverage of state events, sessions of the People's Consultative Assembly and national holidays, as well as news, educational programming and regional programs in the many regional languages, TVRI had also broadcast entertainment, child-oriented and sports programmes to suit the needs of the viewing public. As part of the plans of the Fifth Development Cabinet, however, noticing how its ASEAN neighbours had operated private television channels with success (Malaysia had its own by then sole private TV channel TV3, which opened in 1984 and the Philippines and Thailand also had private TV stations in conjunction with the state networks, while TVRI was by then in the same situation as in Laos, Myanmar, Cambodia and Brunei which all had only a state TV channel while Vietnam had both national and state-sponsored regional stations), the door was opened for the formation of private television stations and an end to the TVRI monopoly, while the former was starting to become a true national network when it launched TVRI Program 2 (Programma 2), which signed on on April 1, 1989, as the Metro Jakarta station offering both national programming and local productions. On August 24, 1989, the second television station in Indonesia, Rajawali Citra Televisi Indonesia or RCTI, was inaugurated. This was the nation's first privately owned television station. The television station was owned by Bambang Trihatmodjo. Unlike TVRI, RCTI was allowed to broadcast advertisements up to 15% its broadcast hours, and began as a local station before broadcasting countrywide. TVRI would finally air advertisements since 1998 after the country transitioned to democracy. On August 24, 1990, the third television station, Surabaya Centra Televisi (SCTV, later stands for Surya Citra Televisi) was inaugurated; it was owned by "King of Cineplex" Sudwikatmono.[2]

At the end of 1990, TVRI became a national network with two channels, one national and two local stations operating in Jakarta and Surabaya, with regional channels sharing the national programming schedule while airing regional opt-outs.

On September 13, 1990, the president issued Presidential Decree no. 40 regarding the television property tax collection between Yayasan TVRI and PT Mekatama Raya, a private company owned by Sudwikatmono and Sigit Hardjojudanto. Since the beginning of 1991, this private company was the responsible body that accepted the television property tax paid by TVRI viewers nationwide. The reason for this change is to increase revenue from the lower 1969 post and air mail system.[2]

On January 23, 1991, PT Cipta Televisi Pendidikan Indonesia (TPI) started its broadcast of educational programs with some advertisements. The company was led by Siti Hardjanti. During its first years, TPI shared channels with TVRI and as a blocktimer then with the channel, its facility and operational staff, whenever TVRI did not broadcast, were supported by the channel.[2]

On April 14, 1992, the Directorate General of Radio, Television and Films decided that Yayasan TVRI will phrase out the television tax altogether when, after one year, PT Mekatama Raya failed to increase the revenue from payments made by viewers.[2]

On October 1992, Department of Information issued television broadcast licenses for six companies: PT Indosiar Visual Mandiri or Indosiar (Jakarta), PT Sanitya Mandara Televisi (Yogyakarta), PT Merdeka Citra Televisi Indonesia (Semarang), PT Ramako Indotelevisi (Batam), PT Cakrawala Andalas Televisi or ANTV (Lampung), and PT Cakrawala Bumi Sriwijaya Televisi (Palembang). Of all these six television companies, only PT Indosiar Visual Mandiri and PT Cakrawala Andalas Televisi were able to broadcast continuously. On February 28, 1993, PT Cakrawala Andalas Televisi, a joint venture between Agung Laksono and the Bakrie family, started its first broadcast. The broadcast station was initially planned to be located in Lampung, but later moved to Jakarta, in a building at Kuningan. PT Indosiar Visual Mandiri, owned by Salim Group, started its first broadcast on January 11, 1995.[2]

In March 1998, TV Kabel Indovision, operated by PT Matahari Lintas Cakrawala under the leadership of Peter F. Gontha, started its operation as the first cable television in Indonesia (the first cable television was operated in the United States in 1972). Previously, since 1996, Indovision had operated using television decoders and parabolic antennas.[2]

Reform eraEdit

In October 1999, out of fourteen applicants that had been received by Department of Information, five television broadcasting companies passed the selection and received broadcast licenses. These companies are: Trans TV (PT Televisi Transformasi Indonesia, led by Ishadi, the former head of TVRI), Metro TV (operated by Grup Media Indonesia which was led by Surya Paloh), Global TV (PT Global Informasi Bermutu, established by Timmy Habibie), Lativi (PT Lativi Media Karya, owned by Abdul Latief), and TV7 (PT Duta Visual Nusantara Tivi Tujuh). Metro TV was the first to broadcast on November 25, 2000, as the seventh Indonesian television channel.[2]

On June 7, 2000, following the changes after the dissolution of the Department of Information by President Abdurrahman Wahid, TVRI was officially able to change its status into a service company (perusahaan jawatan).[2] The status later changed once again into a state-owned corporation before it changed as an independent public broadcasting institution (lembaga penyiaran publik) in 2005.

On December 2002, Act No. 32 of 2002 on Broadcasting was enacted by the People's Consultative Assembly, replacing previous Act No. 24 of 1997. Under the act, aside from transforming TVRI into a public broadcaster, all national private terrestrial television stations (which previously could broadcast nationwide from a central station) must transform themselves into a network of local stations, similar to that in the United States. However, national coverage of TV channels are increasingly centralized, especially with post-2002 TV channels where it originally having local TV stations until they changed their name to national counterparts (like Kompas TV Jawa Barat and NET. Batam), and local programs only can air at analog and some cable TV providers, and it is often limited to very few hours. On the other side, the Department of Information later resurfaced under several forms before formed into the current Ministry of Communication and Information Technology under SBY administration.

The use of Chinese was banned from 1965 to 1994 in television, but its use did not come until years later. In November 2000, after more than 3 decades, Metro TV would become the first to broadcast news in Mandarin Chinese to the Indonesian Chinese community.[5] Indonesia are the one of few countries that use logos in light gray during commercial breaks (similar to Turkey in practice), although not all local TV stations follow this practice, and the TVRI logo is always in light gray in on-air since 2019 (see more at Digital on-screen graphic#Indonesia).

Types of Indonesian television broadcastEdit

Act No. 32 of 2002 classified television broadcast in Indonesia, regardless of its transmission medium, as follows:

  • Public Broadcasting Institution (Lembaga Penyiaran Publik or LPP): consists of TVRI and independent local public television stations.
  • Private Broadcasting Institution (Lembaga Penyiaran Swasta or LPS): consists of private networks and stations, both national and local-scope.
  • Subscription Broadcasting Institution (Lembaga Penyiaran Berlangganan or LPB): consists of pay television providers.
  • Community Broadcasting Institution (Lembaga Penyiaran Komunitas, LPK): consists of community television stations.

Despite this, a number of government-operated are still exist, albeit satellite-based, thus formally can't included in any types above. Examples are TV Edukasi (owned by Ministry of Education, Culture, Research and Technology) and GPR TV (owned by Ministry of Communication and Information Technology).

TerrestrialEdit

Terrestrial television was started with the establishment of TVRI. Most parts of Indonesia only had one television channel (with TVRI has a second television channel for Jakarta region) until the establishment of RCTI as a first private television in Indonesia. Currently there are about 15 major national free-to-air terrestrial television networks in Indonesia, most of them are private broadcasters. Act No. 32 of 2002 requires private television networks to broadcast local programming from local stations minimum of 10% of their airtime.

Since early 2011 the authority allowed (Indonesian) digital television simulcast with analog television in some area. Indonesia adopted DVB-T format but decided to change to DVB-T2 on 1 January 2012. Analog broadcast is expected to phase out in 2022.

SatelliteEdit

Satellite television has been available in Indonesia since Indovision, now known as MNC Vision, incorporated on 8 August 1988 and officially launched on 16 January 1994. Since then, technology for satellite television has changed from analogue to digital. Satellite television in Indonesia using DVB-S/S2 format. Up to now, there are only six satellite pay TV operators which still operating: MNC Vision, K-Vision, Transvision, Nex Parabola, Skynindo and TiviPlus.

Besides pay services, free-to-air satellite television is available nationwide through various satellites, such as Telkom-4 and AsiaSat 9. There are dozens of Indonesian and foreign satellite television channels that can be received via satellite dish without monthly fee. Much of them are religious (particularly Islamic) channels, with some of them are national networks and local stations as well as entertainment channels. Examples include TV Edukasi, GPR TV, TV MUI and Spacetoon.

CableEdit

PT Broadband Multimedia Tbk is the first operator for cable TV in Indonesia under the brand name "Kabelvision" on 16 January 1994. In 2006, the company launched Digital1 along with the technology changed from analogue to digital. The company then change the name of the company to PT First Media Tbk on 8 September 2007 and also launched new brand, name First Media. Its coverage is now only available in metropolitan area, such as Greater Jakarta, Surabaya, Semarang, Yogyakarta, Surakarta, Malang, Bandung, Bali, Medan and Batam. Cable TV in Indonesia is using DVB-C format.

MobileEdit

Mobile TV has two categories, free-to-air and Pay TV. Free-to-air TV available for years in Indonesia. Free-to-air is using analogue technology like UHF/VHF. Now free-to-air TV has adopted digital technology. In Indonesia, free-to-air TV is using DVB-H format.

There was only one operator for Mobile Pay TV in Indonesia. Mobile TV was only available in Jakarta and it believed was ceased broadcasting.

Most-viewed networksEdit

Most viewed networks in Q2 2021.[6]

Position Channel Group Share of total viewing (%)
1 NET. Net Visi Media 59.6%
2 SCTV Surya Citra Media 15.6%
3 Indosiar 13.3%
4 RCTI MNC Media 11.8%
5 MNCTV 4.6%
6 GTV 3.8%
7 Trans TV Trans Media 10.8%
8 Trans7 27.8%
9 RTV Rajawali Corpora 5.8%
10 antv Visi Media Asia 4.1%

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. ^ Sinetron is an abbreviation from an Indonesian phrase denoting "electronic cinema".
  2. ^ a b c d e f g h i j k l m n o Dicky. Kompas Research and Development. Kompas. 2002
  3. ^ Armando, Ade (2011). Televisi Jakarta di Atas Indonesia: Kisah Kegagalan Sistem Televisi Berjaringan di Indonesia. Yogyakarta: Bentang, p.70.
  4. ^ National Budget Plan 1981/1982 (RAPBN 1981/1982)
  5. ^ "Metro TV breaks Indonesian TV mould". Television Asia. Singapore: Cahners Business Information. November 2000. p. 8.
  6. ^ "Tingkat Kepemirsaan Stasiun Televisi, Siapa Unggul?". Katadata.co.id. 26 August 2018. Retrieved 27 August 2018.

Further readingEdit

  • Kitley, Philip. Television, nation, and culture in Indonesia (Ohio University Press, 2014)