Open main menu

Telesur (stylised as teleSUR) is a Latin American terrestrial and satellite television network headquartered in Caracas, Venezuela and sponsored primarily by the government of Venezuela,[1] with additional funding from the governments of Cuba, Nicaragua, Uruguay, and Bolivia.[2] It was launched in 2005, under the government of Hugo Chávez, with the aim of being "a Latin socialist answer to CNN".[1]

Telesur
TeleSUR-Logo.svg
Launched24 July 2005; 13 years ago (2005-07-24) (SD)
24 July 2017; 23 months ago (2017-07-24) (HD)
Owned by Venezuela
 Cuba
 Bolivia
 Nicaragua
 Uruguay
Picture format480i (4:3 SDTV)
1080i (HDTV)
SloganNuestro norte es el Sur
("Our north is the South")
LanguageSpanish
English
Portuguese (for Brazil only)
Broadcast areaAmericas
Europe
Africa
AffiliatesVenezolana de Televisión
Cubavision International
TV Boliviana
Canal 4 (Nicaragua)
Uruguay National Television
HeadquartersCaracas, Venezuela
Website
Availability
Terrestrial
Local UHF VenezuelaChannel 43 (Puerto La Cruz)
Channel 46 (Valencia)
Channels 49, 51 (Caracas)
Channel 51 (Barquisimeto)
Local UHF
Ecuador
Channel 21 (Quevedo, Riobamba, Salinas)
Channel 22 (Ambato, Manta, Portoviejo)
Channel 23 (Cuenca, Loja)
Channel 34 (Guayaquil)
Channel 48 (Quito)
Satellite
Astra 1L Europe, North Africa11377 V / 22000 / 5/6 (HD)
Astra 1L Europe, North Africa11068 V / 22000 / 2/3 (SD)
Hispasat 30W-510890 V / 27500 / 3/4 (SD)
Hot Bird Europe11727 V / 27500 / 3/4 (SD)
SES-6 Americas4119 R / 2960 / 3/4 (SD / C-Band)
SES-6 Americas4139 R / 4165 / 2/3 (HD / C-Band)
Digital+ SpainChannel 156
DirecTV All South AmericaChannel 722
Movistar TV Digital VenezuelaChannel 131
Telefónica TV Digital South AmericaChannel 451
TV Vlaanderen Digitaal BelgiumChannel 303
Venesat-1 Americas3838 V / 6670 / 3/4 (SD / C-Band)
ARSAT-1 Argentina11670 V / 30000 / 5/6 (SD)
Cable
AMNET
El Salvador
Honduras
Channel 72
Cabovisão PortugalChannel 133 (digital)
Movistar TV PerúChannel 102 (analog)
Channel 814 (digital)
Estesa NicaraguaChannel 97
Intercable VenezuelaChannel 76
NetUno VenezuelaChannel 14
Supercable VenezuelaChannel 45
TV-Cable EcuadorChannel 51
NOS PortugalChannel 223
Streaming media
teleSURtv.netteleSUR Videos: Live news and high quality recordings database
YouTube

Contents

HistoryEdit

The founder of Telesur was Aram Aharonian, a journalist and scholar who left Uruguay due to alleged right-wing pressure.[3] Aharonian stated that the idea of Telesur was "to see ourselves as we truly were", stating that he sought more diversity in the media.[3] After Aharonian resigned from his position as the network's director in 2013, he commented in a 2014 interview that Telesur "did not achieve latinamericanization and continued to be Venezuelan".[4]

The proposed alternative Latin American television network that would become Telesur took shape on 24 January 2005, as part of the projects approved in a council of ministers of the Venezuelan government.[5] According to The Boston Globe, Venezuelan president Hugo Chávez, whom they described as a "media savvy, forward-thinking propagandist," was able to fund 70% of Telesur's functions while also providing broadcasting facilities, with other leftist governments supporting the network as well, advertising it "as a Latin socialist answer to CNN."[1] Telesur began broadcasting on a limited, four-hour schedule on 24 July 2005, on the 222nd birthday of Latin American leader Simón Bolívar. The network began full-time broadcasts on 31 October 2005.

Edit

 
  Latin American countries sponsoring Telesur

La Nueva Televisora del Sur, C.A. is a public company which has various Latin American governments as its sponsors. Its primary sponsor is the Government of Venezuela; Cuba, Nicaragua, Uruguay, and Bolivia contribute as well. Argentina was its second main sponsor, but after the victory of the centre-right coalition Cambiemos in the elections of 2015, the new government decided in 2016 to pull out allegedly because of a "lack of 'pluralism'."[2]

In June 2016, the Argentine government announced that it would no longer support Telesur broadcasting. Argentina became the first founding member of Telesur to discontinue such participation, although Telesur content is still widely available in Argentina via internet, cable and satellite TV.[citation needed]

UruguayEdit

The process of integration of Uruguay to Telesur was long and controversial. On 3 March 2005 Venezuelan president Hugo Chávez signed several agreements with then-recently elected Uruguayan president Tabaré Vázquez regarding the energetic and communicational integration of both countries, one of them being the joint creation and financing of Telesur. After just under a year of signing the agreements, they had not been carried out, although the party of President Vázquez was a majority in the country's legislative branch. Venezuelan journalist Andrés Izarra, president of Telesur, confirmed in an interview in January 2006 the delay in the approval of the full incorporation of the country to the network: "There is a special situation (in Uruguay), because although the country is a member of Telesur, until their Congress does not approve it, we can't broadcast the channel locally or receive government funding. The situation requires a political decision and we hope that the government of Tabaré Vázquez support the initiative".[6] The president of the Uruguayan Deputies' Education Commission, Jorge Brovetto confirmed in February of that year the country still wasn't part of the network's sponsors and asked that, until the parliament has not decided on a final status, the removal of the country's name as sponsor from its promotions and the website.[7] In June of that year, and as the nation's Minister of Education and Culture, Brovetto expressed worries regarding the network's editorial line on certain issues and governments in the region, and how the diplomacy of his country could be affected by it.[8] Uruguay's Chamber of Senators approved the bill that would ratify the agreements on 8 August 2006 by votes of the legislators belonging to ruling party, but the Chamber of Deputies postponed several times the debate on the draft.[9] Although sources close to the Congress told the press in February 2009 that the issue of incorporation to Telesur "was not a priority item in their agenda", and that the issue would not be discussed during the remainder of that year,[10] the agreement was finally ratified on 2 June 2009.[citation needed]

Journalists and staffEdit

The channel's news agenda was originally dictated by its board of directors with the aid of an advisory council, which is formed by many international and regional leftist intellectuals, including Nobel Peace Prize winner Adolfo Pérez Esquivel, poet Ernesto Cardenal, writers Eduardo Galeano, Tariq Ali, Saul Landau, editor-in-chief of Le Monde diplomatique and historian Ignacio Ramonet, Argentine film producer Tristán Bauer, free software pioneer Richard Stallman and US actor and activist Danny Glover.

Richard Stallman later resigned on 26 February 2011, criticising what he called the channel's pro-Gaddafi stance during the Libyan Civil War.[11]

Fredy Muñoz AltamirandaEdit

In late 2006, the then correspondent of Telesur in Colombia, Fredy Muñoz Altamiranda, was arrested on 19 November on charges of rebellion and terrorism. Muñoz Altamiranda said that he feared for his life after being released due to subsequent threats.[12] Reporters Without Borders questioned the evidence against Múñoz and called his imprisonment an "outrage" and an "abuse", arguing that the Colombian government could be acting against press freedom if the journalist had been jailed due to his work or because of past Telesur interviews with Colombian guerrillas. The Inter American Press Association also criticized his detention and asked for the respect of due process.[13][14]

Edgardo EstebanEdit

Telesur correspondent in Argentina, Edgardo Esteban, was awakened the morning on 11 September 2008, by the detonation of a homemade bomb of low intensity in front of his home.[citation needed] The journalist had received several threats because of his work on torture and corruption of Argentine military during the Falklands War. The Latin American Federation of Journalists,[15] the Forum of Argentine Journalism[16] and the Inter American Press Association[17] expressed its rejection to any situations that put at risk the life of the journalist and demanded from the national and provincial authorities to work "so that intimidation against journalists will not happen again". Esteban expressed concern for his life and his family after the attack.

Elena RodríguezEdit

Telesur correspondent in Ecuador, Elena Rodríguez, was beaten and robbed in Quito on 19 September 2009, by a group of three people who left a pamphlet in which she received death threats because of her journalistic work for the channel.[citation needed] The journalist had received death threats before.[18]

ControversiesEdit

In 2005 after Telesur was founded, it was described as being a network showing the diversity of Latin America.[3] Telesur also "won praise for its high production values and its intensive reporting about Latin America for Latin Americans".[19] After 2007 however, some began to believe that Telesur appeared to be a propaganda tool for Hugo Chávez and his Bolivarian Revolution, with the network being described as "a mouthpiece for Chávez".[20][21][22][3] According to Aram Aharonian, the founder of Telesur, Chávez "took the reins" of Telesur and used "propaganda as rolling news", with Aharonian being removed from Telesur in December 2008 by former Venezuelan Minister of Popular Power for Communication and Information Andres Izarra.[3] The network has also been described as having leftist views representing its sponsorship nations: Bolivia, Cuba, Nicaragua, Uruguay and Venezuela.[19] Joel D. Hirst, a former International Affairs Fellow in Residence of the Council on Foreign Relations, stated that the Bolivarian Alliance for the Peoples of Our America (ALBA), knowing the importance of propaganda, "embarked upon an ambitious plan to control information across the hemisphere" and began their plan with the creation of Telesur in 2005.[23]

According to Inter Press Service, Connie Mack IV, a Republican from Florida's 14th congressional district, said Telesur "would undermine the balance of power in the western hemisphere and spread Chávez’s 'anti-American, anti-freedom rhetoric'."[24] The House resolved to broadcast to Venezuela to "provide a consistently accurate, objective, and comprehensive source of news."[24] The Venezuelan government replied to the U.S. reaction through its ambassador in Washington, D.C., Bernardo Álvarez saying that "in Venezuela there are 48 channels of free access to anyone with a television set and a small antenna. Only two of them belong to the government. You can also receive more than 120 channels from four continents."[25] The chairman of the US Broadcasting Board of Governors, which runs Voice of America broadcasts in Latin America, Walter Isaacson said that the US could not be "out-communicated" by what he called enemies such as Telesur.[26]

Political biasEdit

Critics have argued that Telesur works as a propaganda network for the governments of Hugo Chávez and Nicolás Maduro, and provides coverage that focus only on information that may benefit or harm a government, according to its political alignment.[1][3][20][23] La Patilla states that Telesur "insistently pointed out through reports that in Venezuela there is no humanitarian emergency, scarcity or general crisis" and "dismissed the exodus of millions of Venezuelans in search of a better life".[27]

According to the website Infobae, during a large demonstration in Argentina in December 2017 against policies proposed by centre-right Argentine President Mauricio Macri, who has denounced human rights abuses in Venezuela, Telesur "omitted the attack on uniforms and the large number of injured policemen (...) and also omitted that protagonist of one of the incidents was pre-candidate to deputy for a left party, Santiago Sebastian Romero".[28] While "there were demonstrations in Venezuela against the economic policies of Venezuelan President Nicolás Maduro in the same year, that ended with 100 deaths, thousands of arbitrary detentions and injured people. In those cases, Telesur praised the Venezuelan National Guard and the Bolivarian National Police, accused the demonstrators of being related to the United States, and considered Maduro's government as a promoter of peace".[28]

In October 2018, Telesur anchor Daniela Vielman resigned from the network, releasing a statement saying that staff employed by Telesur are "treated as if they were working in a political party" and that Venezuelan employees were paid in low-value Venezuelan bolívars compared to their foreign counterparts who were being paid in US dollars.[29]

Manipulation of photosEdit

During the 2019 shipping of humanitarian aid to Venezuela, Telesur disseminated manipulated photos of protesters attempting to douse out flames of a burning aid truck according to the author of the images.[27] An independent investigation concluded that the original author of the photos was Karla Salcedo Flores, and that "they do not show a man pouring gasoline on one of the burning trucks during the incidents" as alleged by Telesur.[30]

AdvertisementsEdit

While promoting an ad campaign for the Government of Venezuela, Telesur used a photo on Twitter of Miami Herald reporter Jim Wyss arriving at the Miami International Airport after being arrested by Venezuelan authorities and interrogated by SEBIN, with the Telesur Twitter campaign stating, "We love Venezuela for receiving foreigners like one of our own."[31][32][33][34] The incident became popular in the international media since they found the use of the photo ironic due to the circumstances surrounding it.[31][32][33][34] Telesur later removed the photo from their Twitter.[32]

Human rightsEdit

Americas director of Human Rights Watch, Jose Miguel Vivanco, opposed the creation of Telesur.[35] In 2005, Vivanco stated, "If the shareholders of this company belong to a government like Cuba where they have no basic concept of free speech and zero tolerance for independent views, God help us".[35][36] Human Rights Watch also criticized the Venezuelan government in 2008 for preventing the freedom of expression of private media by blocking their expansion while strengthening the presence of Telesur and other government media in the country.[37]

Following the election of Mauricio Macri as President of Argentina, Macri and Venezuelan President Nicolás Maduro engaged in disputes over Venezuela's human rights, with the Argentine government later pulling its funding of Telesur in March 2016 alleging that Telesur "blocks alternative viewpoints".[38]

2009 Honduras coup coverageEdit

A group of Telesur and Venezuelan state media journalists were in Honduras on 28 June 2009 to cover the events in relation to a non-binding referendum on the possibility of changes to the constitution of Honduras. Upon learning that soldiers of the Honduran military had ousted President Manuel Zelaya in a coup and exiled him to Costa Rica, the Telesur staff stayed in the country to cover events following the coup.

A day after the coup, Telesur journalist Adriana Sívori and the crew accompanying her were arrested by the Honduran military. Several other international journalists were also under threat and their passports were retained.[39] As soon as the world learned of the detention, the journalists and their staff were quickly released. Sívori was reportedly assaulted by the soldiers who detained her. Telesur was, until the detention and quick release of journalist Sívori, the only international channel that was broadcasting live the unrest in the streets of Tegucigalpa.[citation needed] The coverage of the coup by the channel, according to supporters of ousted President Manuel Zelaya and several social and sindical organizations, was essential to make the world and, to some extent, the Honduran people know "without censorships" the situation in the country and President Zelaya's whereabouts.[40]

On 30 June, several social organizations and journalistic unions in Venezuela took part in a march to the channel's studios in solidarity with the journalists.[41]

On 12 July, the Telesur crew, which were working together with the Venezuelan state media were arrested at dawn by police in the hotel where they were staying. After a rigorous review of their documents and after being warned that if they continued their work in the country their personal safety was at risk, the crews were released but banned from leaving the hotel.[42][43] The teams decided to leave the country after concluding that it was not possible to continue their work. Telesur sent a press statement expressing that the channel would make "further efforts to ensure accurate, timely and uncensored accurate information for the world and for the Honduran people, in such a complex historical circumstances." The Latin American Federation of Journalists, the Inter-American Commission on Human Rights and the Inter American Press Association condemned what they considered an attempt to stifle the free flow of information on the situation in the country.[44]

On 25 September, Telesur journalists claimed they had been attacked with high-frequency radiation and mind-altering gas along with other international journalists accompanying Manuel Zelaya during his entrenchment in the Brazilian embassy after returning to the country on 21 Sept.[45]

Telesur reported on 9 October that their media staff, who were covering the stay of President Manuel Zelaya in the Brazilian Embassy in Tegucigalpa since his arrival on 21 September, were forced to leave by "the progressive deterioration of their health due to a systematic plan of repression carried out by the de facto authorities".[citation needed]

DistributionEdit

Telesur is available free-to-air via satellite to Latin America, the United States, Western Europe, and Northern Africa. The network's availability through cable television has been very limited in Latin America because of the network's editorial approach to several events and governments in the region; the station manager in 2007, Aram Arahonian said in an interview that "cable owners do not provide us with any access [...] it's not frequent, but it has affected us in the large countries.[citation needed]

According to Christopher Walker of the US government-funded National Endowment for Democracy, in the Journal of Democracy, Telesur is described as Venezuela's "authoritarian media outlet" that has the ability to take advantage of both domestic and foreign media due to the censorship under regimes in native countries and the openness of democratic nations to which it broadcasts.[46]

South AmericaEdit

The availability of the channel via terrestrial television is very limited in the vast majority of South American countries. The only countries in the region that receive all of Telesur's broadcasts via terrestrial television are Venezuela and Ecuador, whose governments are sponsors of the channel. Telesur is currently available via Digital Terrestrial Television in Argentina, as part of the Government-sponsored channel line-up which includes several other public service, educational, music, sports, and news channels. Venezuela started broadcasting Telesur via terrestrial television on 9 February 2007[47] and Ecuador on 15 July 2009.[48] The rest of the sponsor countries broadcast some of the networks' programs, mainly the news, in their public and educational channels (see list of sister channels).[49]

The network started in February 2008 to broadcast some news programming to Brazil in Portuguese through several community stations in the state of Paraná. By 2011, Telesur is no longer available in Brazil. [50]

CubaEdit

Although Telesur has Cuba as one of its main funders and suppliers of programming, the channel is not completely available in the country. It was not until late 2007 that its programming is broadcast daily on the island, but only from 22:30 until 8:00 the following day via Canal Educativo 2, a educational television channel.[51] From 20 January 2013, live simulcasting of Telesur has been extended and now occurs daily from 20:00 until 16:30.[52][53] Until January 2013 some of Telesur's programming was broadcast in Cuba during the day on that channel but as a one-hour, highly edited mix of its news and documentary programmes titled 'Lo mejor de Telesur' (The Best of Telesur).[54] and, depending on the topic in the program, Mesa Redonda Internacional, a news and opinion program that's produced for Telesur by the Cuban Institute of Radio and Television. According to the Swedish analyst Nathan Shachar, in this way, the Cuban government censors any information that is not to the liking of its "political system",[55] which includes "free elections, multiparty, strikes and protest movements that are non-existent on the island".[56][57]

AfricaEdit

On 27 September 2009, Telesur president and Venezuelan official Andrés Izarra announced an agreement with public TV stations in Mozambique, Angola and Guinea Bissau to broadcast some of the channel programming in Portuguese in the context of the Second Africa-South America Summit, held in Venezuela.[58]

Additional language versionsEdit

As part of the U.S. media coverage of the 2014 Venezuela protests and after his interview with Christiane Amanpour for CNN, President Nicolas Maduro announced on 8 March that on 24 July, coinciding with Simón Bolívar Day, Telesur would launch in English, French and Portuguese.[59]

In July 2014, an English Telesur website was launched. A 24-hour broadcast channel started in July 2015.[60] On 23 January 2018, the Facebook page was deleted momentarily. However, a Facebook spokesperson later stated "[Telesur English] was temporarily unavailable due to an internal mistake." One staffer's Facebook has over 400,000 likes.[61]

ProgrammingEdit

 
The current (July 2012) news ident

Current programmingEdit

  • Telesur Noticias (News from the South): Current affairs Latin American news program from the network's headquarters in Caracas, Venezuela with 11 permanent correspondents and 12 collaborators in several countries throughout the region.
  • El Mundo Hoy (The World today): Extended morning edition of Telesur Noticias.
  • Conexión Global (Global Connection): Extended midday edition of Telesur Noticias.
  • Edición Central (Central Edition): Extended evening edition of Telesur Noticias.
  • Deportes Telesur (Telesur Sports): Sports News Show.
  • Reportajes Telesur (Telesur Reports): Weekly analytical program about Latin America's most important current events.
  • Agenda Abierta: A news and interviews program hosted by Argentine journalist Lourdes Zuazo about Latin America's current events, now as a segment of El Mundo Hoy.
  • Dossier: An international news program hosted by Venezuelan journalist Walter Martínez on weekdays at night. This program is also broadcast on Venezuelan State TV.
  • Impacto Económico (Economical Impact): Business and economical news, hosted by journalist Marcela Heredia.
  • Mesa Redonda Internacional: Political and social analysis program, broadcast on Tuesday and Thursday nights, live from Havana, Cuba.
  • Síntesis: Summary of top stories of the week, broadcast on Saturdays mornings.
  • Maestra Vida: Biographies of Latin American personalities.
  • Jugada Crítica: Analysis and news from a geopolitical and geostrategic point of view.
  • Enclave Politica: Interviews, opinion, and news on political and social events.
  • The World Today with Tariq Ali: An interpretation of the political world with Tariq Ali from London, England.
  • El Punto en La i: Investigative journalistic analysis of topics of interest to Latin America and the global south, directed by Lucía Córdova.

Former programmingEdit

  • Sones y Pasiones: Documentary program about Latin American music and its performers.
  • Vamos a Conocernos: Brief information about the geography, culture and history of Latin American countries.
  • Vidas: Program on people who are exceeded in several areas despite the poverty and hardships in their communities.
  • Memorias del Fuego: Documentary program which broadcasts independent documentaries about contemporary Latin America.
  • Destino Latinoamérica (Destination Latin America): A series of programs about Latin American tourist destinations.
  • América, Tierra Nuestra (America, Our Land): Documentaries about Latin American culture and folklore.
  • Contravía: Documentary program about social and political situation in Colombia, hosted by journalist Hollman Morris.
  • Documenta ABN: Documentary programs produced by the Bolivarian News Agency.[62]
  • Alerta Verde (Green Alert): Documentary program about the deterioration of Latin American ecosystem in several countries.
  • En vivo desde el SUR (Live from the South): Live individual interviews related to the most important news of the day, hosted by Colombian journalist Patricia Villegas on weekdays at night.
  • Historia de las Ciudades (The History of the Cities): Documentary program about the history of Latin American cities
  • SoloCortos.com: brief audiovisual works created by Latin American directors.
  • CineSUR: Latin American independent cinema.
  • Agenda del Sur: Live morning news and talk show.
  • Cubanos en primer plano (Cubans in the foreground): Biographies of Cuban personalities.
  • De este lado: Political and social analysis program produced in Mexico and hosted by journalist Blanche Petrich
  • Resumen 'Aló Presidente': An abridged version of the program hosted by Venezuelan president Hugo Chávez in Venezuelan State TV.
  • Visión 7 Internacional: International news and analysis broadcast Saturdays live from Buenos Aires on Argentina's Canal 7. This program was also simulcasted on Telesur.
  • Mediotanque: A program about culture and folklore of Uruguay.
  • Videoteca contracorriente (Counterflow videotheque): Interviews with contemporary Latin American social leaders and personalities, "developed with a critical and progressive view".

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. ^ a b c d Lakshmanan, Indira (27 July 2005). "Channeling his energies Venezuelans riveted by president's TV show". The Boston Globe. Retrieved 14 April 2012.
  2. ^ a b |Argentina President won't fund leftist TV network, NY Times, 29 March 2016, Retrieved on 15 April 2018.
  3. ^ a b c d e f Rory, Carroll, (2014). Comandante : Hugo Chavez's Venezuela. Penguin Books: New York. pp. 195–196. ISBN 0143124889.
  4. ^ "Aram Aharonian: "Telesur no logró ser latinoamericano, sigue siendo venezolano"" (in Spanish). La Gaceta. 27 July 2014. Retrieved 4 June 2017.
  5. ^ "Aprobada creación de la Televisora del Sur, C.A." (in Spanish). Ministry of Information and Communication of Venezuela. 24 January 2005. Archived from the original on 23 November 2008. Retrieved 16 January 2009.
  6. ^ "Entrevista al presidente de Telesur, Andrés Izarra" Archived 9 July 2009 at the Wayback Machine NuestraAmérica.info, 20 January 2006 ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 18 January 2009)"Archived copy". Archived from the original on 28 March 2012. Retrieved 19 January 2009.CS1 maint: Archived copy as title (link) CS1 maint: BOT: original-url status unknown (link)
  7. ^ "El Parlamento discutió la integración del país a Telesur y la situación del Canal 5" Diario La República, 16 February 2006 ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 18 January 2009)
  8. ^ "Brovetto: En Telesur "Uruguay es responsable de lo que produce y participa", pero no de la eventual línea editorial" Diario La República, 30 June 2006 ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 9 February 2009)
  9. ^ "Diputados aplazó votación sobre la Red Telesur" Diario La República, 14 May 2008 ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 18 January 2009)
  10. ^ "Uruguay no se integrará este año a directiva de Telesur" Aporrea.org, 24 February 2009 (Retrieved 27 February 2009)
  11. ^ "2010: November - February Political Notes - Richard Stallman". www.stallman.org.
  12. ^ "Fredy Muñoz Altamiranda denuncia su situación ante la campaña de acoso del Gobierno colombiano", Derechos Human Rights, 13 February 2007 ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 29 January 2009)
  13. ^ "Por la libertad de prensa en Colombia" Archived 14 June 2013 at the Wayback Machine, Sociedad Interamericana de Prensa, Miami, FL, 21 November 2006 ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 2 February 2009)"Archived copy". Archived from the original on 14 June 2013. Retrieved 2 February 2009.CS1 maint: Archived copy as title (link) CS1 maint: BOT: original-url status unknown (link)
  14. ^ Comunicados de Reporteros sin Fronteras sobre situación del periodista Fredy Muñoz Archived 23 November 2007 at the Wayback Machine, Reportes sans frontières, 2006-2007 ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 2 February 2009)"Archived copy". Archived from the original on 23 November 2007. Retrieved 2 February 2009.CS1 maint: Archived copy as title (link)
  15. ^ "Atentado contra el corresponsal de Telesur: bomba estalló en la puerta de su domicilio" Archived 1 November 2013 at the Wayback Machine Federación Latinoamericana de Periodistas, 13 September 2008 ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 7 June 2009)"Archived copy". Archived from the original on 1 November 2013. Retrieved 8 June 2009.CS1 maint: Archived copy as title (link) CS1 maint: BOT: original-url status unknown (link)
  16. ^ "Agresión al domicilio del periodista Edgardo Esteban" Archived 9 July 2009 at the Wayback Machine, Foro de Periodismo Argentino, 11 September 2008 ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 7 June 2009)
  17. ^ "La SIP repudió y reclamó por los ataques recientes contra periodistas argentinos" Sociedad Interamericana de Prensa, Miami, FL, 17 September 2008 ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 7 June 2009)"Archived copy". Archived from the original on 29 September 2011. Retrieved 8 June 2009.CS1 maint: Archived copy as title (link) CS1 maint: BOT: original-url status unknown (link)
  18. ^ "Amenazan de muerte a corresponsal de Telesur" (in Spanish). Diario Las Américas (Ecuador). 18 September 2009. Archived from the original on 6 March 2016. Retrieved 18 September 2009.
  19. ^ a b Wyss, Jim (25 July 2014). "Venezuela's Telesur television goes bilingual with English programming". Miami Herald. Archived from the original on 10 June 2015. Retrieved 10 June 2015.
  20. ^ a b "Using oil to spread revolution". The Economist. 28 July 2005. Retrieved 10 June 2015.
  21. ^ "Chávez bid to counter Hollywood". BBC News. 4 June 2006. Retrieved 26 April 2012.
  22. ^ Sreeharsha, Vinod (22 November 2005). "Telesur tested by Chávez video". Christian Science Monitor. Retrieved 26 April 2012. These clips bolster critics who claim the network is and will be a propaganda tool for Chávez.
  23. ^ a b Hirst, Joel D. "The Bolivarian Alliance and the Hugo Chavez Propaganda Machine". Council on Foreign Relations. Retrieved 10 June 2015.
  24. ^ a b {{cite news |url= http://www.ipsnews.net/2005/07/media-latin-america-telesur-goes-on-the-air-under-fire-from-us/ |work= InterPress Service News Agency |title= Telesur Goes on the Air Under Fire from U.S. |author= Kirk, Alejandro |date= 22 July 2005 |accessdate= 2 February 2019}]
  25. ^ Carlos Chirinos (22 July 2005). "¿TV Martí para Venezuela?" [TV Marti for Venezuela?] (in Spanish). BBC Mundo. Retrieved 18 January 2009.
  26. ^ Perdue, Jon B. and Stephen Johnson (2012). The War of All the People: The Nexus of Latin American Radicalism and Middle Eastern Terrorism. Potomac Books. p. 117.
  27. ^ a b "Periodista denuncia plagio de sus fotos para tergiversar quema de camiones en la frontera". La Patilla (in Spanish). 25 February 2019. Retrieved 26 February 2019.
  28. ^ a b "El doble estándar de los medios chavistas para cubrir la represión en Venezuela y Argentina" [The double standard of the Chavist media to cover the repression in Venezuela and Argentina] (in Spanish). Infobae. 18 December 2017. Retrieved 20 December 2017.
  29. ^ "Estas son las razones por las que renunció una periodista de Telesur". La Patilla (in Spanish). 11 October 2018. Retrieved 12 October 2018.
  30. ^ "AFP: Opositores no incendiaron vehículo con ayuda humanitaria" [AFP: Opponents did not set fire to vehicle with humanitarian aid]. El Carabobeno. AFP. 12 March 2019. Retrieved 13 March 2019.
  31. ^ a b Neuman, William (30 January 2015). "Odd Photo Choice for Venezuela Promotional Effort". The New York Times. Retrieved 22 February 2015.
  32. ^ a b c Lopez, Elwyn (31 January 2015). "Reporter, once detained, now Venezuela's tourism poster child". CNN. Retrieved 22 February 2015.
  33. ^ a b Sherwll, Philip (1 February 2015). "Venezuela uses photo of detained US journalist to promote its friendly face to foreigners". The Telegraph. Retrieved 22 February 2015.
  34. ^ a b "Venezuela drops tourism advert with detained US reporter". BBC. 31 January 2015. Retrieved 22 February 2015.
  35. ^ a b Fischlin, Daniel; Nandorfy, Martha (2007). The Concise Guide to Global Human Rights. Montreal: Black Rose Books Ltd. p. 176. ISBN 9781551642949. Retrieved 4 June 2017.
  36. ^ Marx, Gary (17 July 2005). "Will truth go south on Telesur news?". The Chicago Tribune. Retrieved 14 December 2016.
  37. ^ World Report 2008. Human Rights Watch. 2008. pp. 227–228. Retrieved 14 December 2016.
  38. ^ "Argentina pulling out of Venezuela's sponsored Telesur TV network". MercoPress. 29 March 2016. Retrieved 14 December 2016.
  39. ^ "Arrestan a periodistas en Honduras", El Universal (México, 29 June 2009 ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 30 June 2009)
  40. ^ Daniel, Frank Jack; Pretel, Enrique Andres (14 July 2009). "Chavez-funded Telesur flourishes in Honduras coup". Reuters Alertnet. Retrieved 19 July 2009.
  41. ^ "Comunicadores Socialistas respaldan a Telesur", Aporrea.org, 30 June 2009 ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 30 June 2009)
  42. ^ " Policía retiene varias horas a periodistas extranjeros en hotel de Tegucigalpa" Archived 15 November 2010 at the Wayback Machine La Tribuna (Honduras), 12 July 2009 ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 12 July 2009)"Archived copy". Archived from the original on 15 November 2010. Retrieved 12 July 2009.CS1 maint: Archived copy as title (link) CS1 maint: BOT: original-url status unknown (link)
  43. ^ "Periodistas de Telesur y VTV fueron arrestados por golpistas hondureños" Ministry of Information and Communication of Venezuela, 12 July 2009 ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 12 July 2009)"Archived copy". Archived from the original on 20 March 2012. Retrieved 12 July 2009.CS1 maint: Archived copy as title (link) CS1 maint: BOT: original-url status unknown (link)
  44. ^ "Felap condena abusos contra periodistas de Telesur y VTV" Agencia Bolivariana de Noticias, 12 July 2009 ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 12 July 2009)
  45. ^ Robles, Frances (23 September 2009). "They're torturing me, Zelaya claims". Miami Herald. Archived from the original on 7 October 2009. Retrieved 23 September 2009.
  46. ^ Walker, Christopher (1 January 2016). "The Authoritarian Threat". Journal of Democracy. 27 (1): 49–59.
  47. ^ "A partir de hoy Telesur en señal abierta" Ministry of Information and Communication of Venezuela, [9 February 2007, ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 13 July 2009)"Archived copy". Archived from the original on 20 March 2012. Retrieved 14 July 2009.CS1 maint: Archived copy as title (link) CS1 maint: BOT: original-url status unknown (link)
  48. ^ "Telesur en señal abierta desde el 15 de julio por HTV" Archived 19 July 2011 at the Wayback Machine El Ciudadano (Ecuador) Archived 13 July 2009 at the Wayback Machine, 13 July 2009, (Retrieved 13 July 2009)
  49. ^ “The Boom in Counter-Hegemonic News Channels: A Case Study of Telesur, by James Painter, Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford, published 2007 (Retrieved 24 January 2009) Archived 25 March 2009 at the Wayback Machine
  50. ^ "Telesur abre señal en portugués para Brasil" [Telesur opens signal in Portuguese language for Brazil] (in Spanish). Ministry of Information and Communication of Venezuela. 24 January 2005. Archived from the original on 21 June 2009. Retrieved 18 January 2009.
  51. ^ "Telesur amplía su alcance para llegar a Ecuador, Nicaragua y Europa" Ministry of Information and Communication of Venezuela, 9 October 2007 ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 11 June 2009)"Archived copy". Archived from the original on 20 March 2012. Retrieved 12 June 2009.CS1 maint: Archived copy as title (link) CS1 maint: BOT: original-url status unknown (link)
  52. ^ "Cuba Has a New TV Alternative".
  53. ^ "Reajustes en la programación de la Televisión Cubana".
  54. ^ Programación Canal Educativo 2 Archived 26 December 2008 at the Wayback Machine Juventud Rebelde ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 11 January 2009)
  55. ^ "Telesur: ¿Censurada en Cuba?" Archived 5 November 2013 at the Wayback Machine CubaNet ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 8 January 2009)
  56. ^ "Radikal tv-kanal får kritik" Archived 9 July 2009 at the Wayback Machine Dagens Nyheter, 5 August 2005 ‹See Tfd›(in Swedish) (Retrieved 4 March 2009)
  57. ^ "Por qué Fidel Castro censura a Telesur" HarryMagazine.com ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 8 January 2009)
  58. ^ Telesur firmó tres acuerdos para extender la señal a África Agencia Bolivariana de Noticias, 27 September 2009, ‹See Tfd›(in Spanish) (Retrieved 27 September 2009)
  59. ^ Telesur will have English, French and Portuguese versions | NexTV Latam Archived 6 May 2014 at the Wayback Machine
  60. ^ "ZCommunications » teleSUR English Interview". zcomm.org.
  61. ^ Ballesteros, Carlos (24 January 2018). "Latin American News Outlet's Facebook Page Mysteriously Disappears For 24 Hours". Newsweek. IBT Media. Retrieved 24 January 2018.
  62. ^ "Documenta ABN llega a las pantallas de Telesur". Bolivarian News Agency. 3 March 2009. Archived from the original on 12 March 2010. Retrieved 17 July 2009.

External linksEdit