Tageblatt is a German language Luxembourgish daily newspaper published in Esch-sur-Alzette by Editpress.

Tageblatt logo.svg
Office of the Tageblatt in Esch-sur-Alzette.
TypeDaily newspaper
Owner(s)Socialist Trade Unions
Founded1 July 1913 (as Escher Tageblatt)
Political alignmentCentre-left
Circulation10,400 (2020)[1]

History and profileEdit

Tageblatt was established in 1913.[2][3] The paper is the country's second-most popular newspaper,[1] behind the rival Luxemburger Wort. Tageblatt describes itself as the Zeitung fir Lëtzebuerg (Luxembourgish for the newspaper for Luxembourg). Although it is mainly published in German, it has also sections published in French language.[2]

The daily is owned by socialist trade unions.[3][1] The publisher is Editpress Luxembourg SA,[4] which also publishes Le Jeudi and Le Quotidien.[5] As of 2007 the daily had close relations with the Socialist Party (LSAP).[1]

The newspaper received €1,659,554 in annual state press subsidy in 2009: more than any other newspaper.[6]

The circulation of Tageblatt was 27,081 copies in 2003.[4] In 2004, the paper had a daily circulation of 17,106: about one-quarter that of Luxemburger Wort. In the mid-2000s its readership was 61,100, or just over one-third that of its rival.[7]


  1. ^ a b c d Georgios Terzis (2007). European Media Governance: National and Regional Dimensions. Intellect Books. p. 137. ISBN 978-1-84150-192-5. Retrieved 14 November 2014.
  2. ^ a b "Media" (PDF). Grand Duchy of Luxembourg. Archived from the original (PDF) on November 29, 2014. Retrieved 14 November 2014.
  3. ^ a b Romain Kohn (2003). "Luxembourg". In Ana Karlsreiter (ed.). Media in Multilingual Societies. Freedom and Responsibility. Vienna: Organization for Security and Co-operation in Europe. Retrieved 22 January 2015.
  4. ^ a b David Ward (2004). "A Mapping Study of Media Concentration and Ownership in Ten European Countries" (PDF). Dutch Media Authority. Retrieved 11 February 2015.
  5. ^ "Luxembourg Newspaper Publishers' Association". ENPA. Archived from the original on February 4, 2014. Retrieved 1 February 2014.
  6. ^ "Ministère d'État" (PDF). Service Information et Press. Archived from the original (PDF) on March 8, 2012. Retrieved 20 November 2010.
  7. ^ "Media pluralism in the Member States of the European Union". European Commission. 17 January 2007. Retrieved 8 June 2007.

External linksEdit