TV Centre (Russia)

TV Centre (Russian: ТВ Центр, romanizedTV Tsentr; formerly abbreviated as ТВЦ, TVC or ТВЦ-Москва, TVC-Moskva - "TVC Moscow") is a Russian public television station with the fourth largest coverage area in Russia, after Channel One, Russia-1 and NTV. It is owned by the administration of the city of Moscow and is dedicated to programming that highlights various aspects of Moscow life.[1] The channel airs across Russian territory.

TV Centre
ТВ Центр
TV Tsentr Logo.svg
CountryRussia
Broadcast areaRussia
Programming
Picture format16:9 (576i, SDTV)
Ownership
OwnerGovernment of Moscow
History
LaunchedJune 9, 1997; 25 years ago (1997-06-09)
Replaced2x2, MTK
Links
Websitehttp://www.tvc.ru
Availability
Terrestrial
Digital terrestrial televisionChannel 10

The channel began broadcasting on June 9, 1997.[2] Yulia Bystritskaya [ru] has been the channel's general director since October 29, 2012.[3]

As of 2020, TV Centre was among the top ten TV channels in Russia. The channel had an average daily audience share of 361 000 viewers.[4]

On June 3, 2022, the international version of TV Centre was disconnected from broadcasting in the European Union due to the Russian invasion of Ukraine.[5]

HistoryEdit

1997—2012Edit

On January 15, 1997, the Moscow Government established the OJSC "TV Centre".[6] While the Moskomimushchestvo and OJSC "Moscow Committee of Science and Technology [ru]" were the channel's organizational founders, the Moscow Government held its controlling ownership interest, owning 67% of the channel's shares.[7]

On June 9, 1997, TV Centre began broadcasting from the Ostankino Tower[8] on the basis of the two channels, 2x2 and Moscow Television Channel [ru].[9] Together with Moscovia TV channel [ru], TV Centre was broadcasting on the same frequency.[10] In the first two years of broadcasting, along with the cable channel TV Centre-Stolitsa [ru] and satellite channel Meteor, the channel operated as a part of "TV Centre" broadcasting consortium of terrestrial, cable, and satellite television.[11][12]

Boris Vishnyak was appointed as the TV Centre's general director,[13] Stanislav Arkhipov became the channel's producer.[14] Sergey Cheskidov headed the editorial board of sports programs.[15]

The channel first broadcast only in Moscow, Moscow Region, and Ryazan.[16] In January 1998, TV Centre started broadcasting in Saint Petersburg as well.[11] A year later, in 1999, the channel was present in 36 out of 89 Russian regions, thus covering around 33% of the Russian territory.[17]

In 1998, the channel began the construction of its own building. The office's erection was completed in 2003.[18]

On September 6, 1999, the channel changed its logo and abbreviated its name to TVC.[19] The changes took place due to a new management team headed by Konstantin Likutov.[20] Under his direction, in 1999–2000, the channel's ratings were almost equal to those of its competitors. Furthermore, the ratings of TV Centre's news program Sobytya (Events) [ru] sometimes outnumbered rates of some informational programs of bigger channels, including, for instance, the Vesti news.[21]

In February 2000, Oleg Poptsov [ru] was elected president of TVC.[22] On May 20, 2000, the channel's broadcast license expired. As a result, TVC was broadcasting with a temporary permit.[23][24] At the same time, Russian Minister of Press and Mass Media, Mikhail Lesin, announced a tender for TVC's TV frequencies, which the channel eventually won.[25] The license was prolonged for another 5 years, until the spring of 2005.[26]

In September 2001, Pavel Kasparov [ru] was appointed the channel's general director (he held this position until 2004).[27] Under his leadership, TVC introduced an original color scheme. The channel's main color changed four times during the day at 6am, 11am, 6pm, and 12am. In the morning all backgrounds and studios were colored in yellow, in the afternoon the channel's theme was green, in the evening it switched to blue, and at night - red. In such a manner, as the channel's designers reported, 24 hours of TVC's broadcasting were compared with a full day cycle.[28]

On January 1, 2003, TVC launched a subsidiary channel, "Moscow - Open World". It was stated that the new channel was served as an unofficial intermediary for transmitting TVC's programs to Russian expatriate, residing in Europe, Asia, and North Africa.[29]

In 2005, the channel opened its official international branch - TVCI (TV Center International) - that broadcast TVC's programs worldwide.[30] On December of the same year, TVC Board of Directors removed Poptsov from his post of the channel's president and assigned Alexander Ponomarev [ru] as general director.[31] The former linked the dismissal to his documentary about president Vladimir Putin, which had been previously aired on TVC.[32][33] By the time Oleg Poptsov had to step down, TVC was referred to as a "channel of Moscow pensioners" as the majority of its regular audience were people aged over 55 years. Hence, Alexander Ponomarev's team worked on attracting middle-aged viewers living in Russian regions.[34][35] To achieve this goal, in August 2006, the channel returned to its original name ("TV Centre") and updated its logo and design. Furthermore, TV Centre switched to 24-hour broadcasting.[36][37]

2012–2022Edit

On October 24, 2012, Yulia Bystritskaya (née Rakcheyeva) - previously the vice general director of VGTRK, became TV Centre's general directors of Alexander Ponomaryov.[38] On December 14 of the same year, the channel was included in the second multiplex of digital terrestrial television.[39]

On April 20, 2013, TV Centre became a federal TV channel by a presidential decree and was included in the first multiplex of digital television.[40] As a result, a month later, the channel began broadcasting as a part of the first multiplex in several Russian regions (namely, the Tyumen and Altai regions), where this system was available by that time.[41][42] On December 31, 2014, TV Centre terminate the contract with the regional partners in order to organize a unified system of TV broadcasting.[43]

In April 2015, the channel switched to 16:9 widescreen broadcasting.[44]

In 2016, TV Centre opened its new branch - "Central Television" - to air the channel's selected entertainment and journalistic programs.[45]

In June 2017, the channel announced that it would switch to high-definition broadcasting. The switch happened three years later, in February 2020, and Rostelecom was the digital provider to transmit TV Centre in an HD quality.[46]

In December 2021, the Russian government allocated 7, 954 billion rubles to pay for distribution of state-owned TV channels in towns with a population of less than 100,000 people. Thus, the funding was provided to Channel One, NTV, Saint Petersburg TV and Radio Company [ru], Karusel, TV Centre, and Match TV.[47] In the same month, TV Centre received a governmental subsidy for the organization of close captioning.[48]

On June 3, 2022, the international version of TV Centre was disconnected from broadcasting in Europe due to the Russian aggression in Ukraine.[5]

CriticismEdit

In 2017, Russian TV journalist Vladimir Kara-Murza Sr. wrote in one of his articles that he considers TV Center to be the weakest channel, calling it provincial. He argued this by the lack of a concept: after the “major” federal news, they could show a “everyday” local story; on different days, documentaries and programs broadcasting opposing opinions could also coexist on the air. He also criticized the design of the channel and the presence of presenters in the staff, "...whose time has already passed".[49]

In the 2000s, under the leadership of Oleg Poptsov, the channel was also often criticized for its inconsistency with the realities of modern television broadcasting and for oversaturating the broadcast network with a large number of outdated TV programs.[50][51]

Edit

ProductionEdit

Information-analyticalEdit

PublicisticEdit

Talk showEdit

  • Temporarily available: Weekly night program interviews with two leading (2008-2015).
  • Missis: (2011–present).
  • Brainstorming: Weekly program devoted to science and high technology (2012–present).
  • Pravo golosa (Vote): daily political talk show (2012–present).
  • Dr. I. ..: Program on health (2013–present).
  • Right to know: Socio-political talk show. The flagship project of the channel, which faced a different perspective on the most pressing question of the week. Protagonist ask questions editors of leading Russian mass media (2014–present).

EducationalEdit

  • Life factor: Information TV magazine devoted to the problems of people with disabilities (2007–present).
  • Lady and the chef: Culinary program (2010–present).

EntertainmentEdit

Children'sEdit

  • ABVGDeyka: Educational program for preschool and primary school children passing through play (2000–present).

SportsEdit

ArchiveEdit

Information-analyticalEdit

  • Business Moscow: Economic programme (1997-2012, earlier 2x2).
  • Seventh Day: Analytical program (1997-1999).

ReferencesEdit

  1. ^ Alexei Bessudnov, "Media Map" (183–189), Index on Censorship, Volume 37, Number 1, 2008, p. 185.
  2. ^ "Что такое канал ТВЦ" (in Russian). Kommersant. December 22, 2005. Retrieved August 29, 2022.
  3. ^ Екатерина Ткаченко (October 24, 2012). "ТВЦ попал в большую политику" (in Russian). gazeta.ru. Retrieved August 29, 2022.
  4. ^ "Назван лидер по аудитории среди российских телеканалов в 2020 году" (in Russian). ria.ru. December 25, 2020. Retrieved August 29, 2022.
  5. ^ a b "Руководство "ТВ Центра" прокомментировало новые санкции ЕС" (in Russian). TASS. June 3, 2022. Retrieved August 29, 2022.
  6. ^ "№ 31-РМ О создании ОАО "ТВ Центр"" (in Russian). mos.ru. January 15, 1997. Retrieved August 29, 2022.
  7. ^ "РОССИЙСКИЕ ИНФОРМАЦИОННЫЕ ИМПЕРИИ IV" (in Russian). svoboda.org. October 20, 1998. Retrieved August 29, 2022.
  8. ^ Антонина Крюкова (June 26, 1997). "ЕЩЕ ОДИН НОВЫЙ НАЧАЛЬНИК" (in Russian). saturday.ng.ru. Archived from the original on February 22, 2005. Retrieved August 31, 2022.
  9. ^ Анна Петрова, Светлана Климова (June 26, 1997). "Телеаудитория заметила преобразования на третьем канале" (in Russian). bd.fom.ru. Retrieved August 31, 2022.
  10. ^ Сергей Соболев, Инна Ерохина (July 1, 2011). ""Система" приблизилась к "ТВ Центру" на полкнопки" (in Russian). Kommersant. Retrieved August 31, 2022.
  11. ^ a b "В первой декаде января телекомпания "Невский канал", вещающая на частоте 36-го телеканала, начала ретранслировать передачи главного теледетища правительства Москвы - компании "ТВ Центр"" (in Russian). dp.ru. January 14, 1998. Retrieved August 31, 2022.
  12. ^ "РОССИЙСКИЕ ИНФОРМАЦИОННЫЕ ИМПЕРИИ II" (in Russian). svoboda.org. March 20, 1998. Retrieved August 31, 2022.
  13. ^ "Кто такой Борис Вишняк?" (in Russian). Kommersant. July 25, 1997. Retrieved August 31, 2022.
  14. ^ "Мнения" (in Russian). Kommersant. June 14, 1997. Retrieved August 31, 2022.
  15. ^ Андрей Васильев (June 13, 2020). "17 лет запуску канала "Спорт": идею продавил Кикнадзе, готовились всего месяц, врубили вместо оппозиционного ТВС" (in Russian). sports.ru. Retrieved August 31, 2022.
  16. ^ "До самой Рязани" (PDF) (in Russian). portal-kultura.ru. June 12, 1997. Retrieved August 31, 2022.
  17. ^ "Говорит и показывает Москва" (in Russian). Kommersant. August 25, 1998. Retrieved August 31, 2022.
  18. ^ Надежда Степанова (December 16, 2004). "Телеканалы покидают Останкино" (in Russian). iz.ru. Retrieved August 31, 2022.
  19. ^ С.Уразова (October 10, 1999). ""Третья кнопка" в динамике развития" (in Russian). telesputnik.ru. Retrieved August 31, 2022.
  20. ^ Инара Филатова, Элина Николаева (June 26, 1999). "ТВ-ЦЕНТР ПОД НОВЫМ ФЛАГОМ" (in Russian). mk.ru. Retrieved August 31, 2022.
  21. ^ "МНОГОКАНАЛЬНЫЕ НОВОСТИ" (in Russian). mk.ru. February 10, 2000. Retrieved August 31, 2022.
  22. ^ Виктория Арутюнова (February 17, 2000). "На ТВЦ покончат с клубникой" (in Russian). Kommersant. Retrieved August 31, 2022.
  23. ^ Виктория Арутюнова (May 25, 2000). "Эрнст получил 5 лет" (in Russian). Kommersant. Retrieved August 31, 2022.
  24. ^ Виктория Арутюнова (May 19, 2000). "ТВЦ будет работать без лицензии" (in Russian). Kommersant. Retrieved August 31, 2022.
  25. ^ Александр Мельман (July 8, 2000). "ЛЕСИН — ЛУЧШИЙ ДРУГ ТВЦ" (in Russian). mk.ru. Retrieved August 31, 2022.
  26. ^ "ТВЦ дали пять лет" (in Russian). mk.ru. June 24, 2005. Retrieved August 31, 2022.
  27. ^ "Гендиректора ТВЦ уволили за ненадобностью" (in Russian). iz.ru. October 1, 2004. Retrieved August 31, 2022.
  28. ^ ""Свой" канал узнаю по одежке" (in Russian). teleweek.ur.ru. June 2, 2002. Archived from the original on January 29, 2003. Retrieved August 31, 2022.
  29. ^ Р. Маградзе (May 5, 2003). "Москва — открытый мир" (in Russian). old.telesputnik.ru. Retrieved August 31, 2022.
  30. ^ "TVCI ТВ ЦЕНТР - INTERNATIONAL TVCI" (in Russian). companies.rbc.ru. May 12, 2006. Retrieved August 31, 2022.
  31. ^ Арина Бородина, Ирина Нагорных (December 30, 2005). "Четвертая власть" (in Russian). Kommersant. Retrieved August 31, 2022.
  32. ^ Анна Качкаева (December 26, 2005). "Бывший президент канала ТВЦ Олег Попцов" (in Russian). svoboda.org. Retrieved August 31, 2022.
  33. ^ "Олега Попцова снял фильм" (in Russian). Kommersant. December 24, 2005. Retrieved August 31, 2022.
  34. ^ Юнна Чупринина (2006). "Завтречко" (in Russian). itogi.ru. Archived from the original on October 24, 2014. Retrieved August 31, 2022.
  35. ^ Василий Гуляев (September 1, 2011). "ТВ ИЗ ЦЕНТРА РОССИИ" (in Russian). mediasat.info. Retrieved August 31, 2022.
  36. ^ Ирина Петровская (October 6, 2006). "Cбрендинг крепчает" (in Russian). iz.ru. Retrieved August 31, 2022.
  37. ^ Сергей Варшавчик (August 10, 2006). "ТВ стало центром" (in Russian). ng.ru. Retrieved August 31, 2022.
  38. ^ Арина Бородина (October 25, 2012). "Москва провела передачу "ТВ Центра"" (in Russian). Kommersant. Retrieved September 3, 2022.
  39. ^ Татьяна Шадрина (December 16, 2012). "Роскомнадзор сформировал второй мультиплекс" (in Russian). rg.ru. Retrieved September 3, 2022.
  40. ^ Павел Белавин (July 29, 2013). "Мультиплекс закрывает вакансию" (in Russian). Kommersant. Retrieved September 3, 2022.
  41. ^ "Общественное телевидение России и ТВ Центр смогут смотреть тюменцы с 17 мая" (in Russian). t-l.ru. May 17, 2013. Retrieved September 3, 2022.
  42. ^ "Программа передач в Алтайском крае пополнится двумя общественными телеканалами" (in Russian). asfera.info. May 17, 2013. Retrieved September 3, 2022.
  43. ^ "Телеканалы РТРС-1 и РТРС-2 закрывают программы регионального партнерства" (in Russian). cableman.ru. December 9, 2014. Retrieved September 3, 2022.
  44. ^ "РТРС начал транслировать телеканалы "ТВ-Центр" и "Мир" в широком формате" (in Russian). rspectr.com. April 13, 2015. Retrieved September 3, 2022.
  45. ^ "Телеканал "Центральное телевидение" вышел на спутник" (in Russian). cableman.ru. November 28, 2016. Retrieved September 3, 2022.
  46. ^ "Телеканал "ТВ Центр" перешел на HD-вещание" (in Russian). telesputnik.ru. February 27, 2020. Retrieved September 3, 2022.
  47. ^ "В 2022 году увеличится госфинансирование государственных СМИ" (in Russian). jrnlst.ru. December 23, 2021. Retrieved September 3, 2022.
  48. ^ "Правительство выделит субсидии на обновление оборудования для вещания с субтитрами" (in Russian). tatar-inform.ru. December 19, 2021. Retrieved September 3, 2022.
  49. ^ Владимир Кара-Мурза-ст.: «ТВ Центр» — слабейший канал сейчас. Собеседник (21 июня 2017).
  50. ^ "Из жизни птиц". Независимая издательская группа. 2002-05-13.
  51. ^ "Москва - город новый. ТВЦ: играем в центр" (PDF). ОМ. June 2005. ...этот канал напоминает раритетного, вмерзшего во льды мамонта

External linksEdit