TV3 (Malaysian TV channel)

TV3 (spelled as Tivi Tiga) is a Malaysian free-to-air television channel owned by Media Prima conglomerate. It was launched on 1 June 1984 as the country's first and oldest private television channel. In 2013, TV3 remained the most-watched television station in Malaysia, despite the declining viewership of free-to-air television.[2]

TV3 (Malaysia).svg
Broadcast areaMalaysia
SloganKeriangan Sentiasa Bersamamu di TV3 (Joy Always With You on TV3)
HeadquartersBandar Utama, Petaling Jaya, Selangor[1]
Picture format1080i HDTV (16:9)
OwnerMedia Prima
(Sistem Televisyen Malaysia Berhad)
Sister channelsNTV7 (DidikTV KPM)
Launched1 June 1984; 36 years ago (1984-06-01)
(Merged into Tonton Xtra's site, formerly
myFreeviewChannel 103 (HD)
Astro/NJOIChannel 103 (Malaysia Only)
Unifi TVChannel 103 (HD)
Streaming media
tontonWatch live
(Malaysia only) (HD)


TV3 began broadcasting on 1 June 1984 at 6:00pm local time, launched by then-Prime Minister Tun Dr. Mahathir bin Mohamad. At the time of establishment, its owner Sistem Televisyen Malaysia Berhad (STMB), incorporated on 15 September 1983 and The New Straits Times Press (Malaysia) Berhad were the media assets of Malaysian Resources Corporation Berhad which owned since 1993, previously STMB/TV3 and NSTP was part-owned by UMNO-backed Fleet Group, which was also hold Bank of Commerce Berhad (BCB) and half of stake in Celcom. The television channel used to broadcast from a building in Bangsar, Kuala Lumpur.

TV3 officially moved to Sri Pentas Bandar Utama in Petaling Jaya, Selangor in 1995, with Dr. Mahathir officiate the building on 22 October 1996. The TV channel also owned a building named Akademi TV3 in Wangsa Maju at that time until it was sold to Malaysian Institute of Integrative Media (MIIM) following the diversion of its education arm.

In September 2003, both Sistem Televisyen Malaysia Berhad and The New Straits Times Press (Malaysia) Berhad were spun off from Malaysian Resources Corporation Berhad and merged to become Media Prima Group while retaining their respective branding. Sri Pentas later became the headquarters for all Media Prima television channels and radio stations.

Criticism and controversyEdit

  • In Singapore, the channel ran into controversy because it broadcast programmes in Cantonese, which ran contrary to the Singapore government's policy of promoting Mandarin instead of other dialects in media.[3] Consequently, it prevented people in government-built housing blocks from installing the special antennas required to receive the channel.[4] In addition, it prevented local newspapers and magazines from carrying listings for TV3, even though these were available for the other Malaysian channels.[5] TV3 was available on Singapore CableVision (now StarHub TV), Singapore's only cable TV operator, until it was removed at 9pm, 22 July 2002 owing to copyright issues.[6]
  • In 2007, a reality television programme broadcast on TV3 called Sensasi was banned amid accusations that host Awal Ashaari "humiliating a person to sensationalise the issue" along with complaints to actress Rosnah Mat Aris that touched on sensitive issues relating to Islam by linking Siti Khadijah, wife of Prophet Muhammad to the present issue of women courting younger men.[7] Another reality television show, Teleskop, was banned in 1995 after panellist Nasir Jani's swearing towards Prime Minister at the time, Mahathir Mohamad on air.[8]
  • In 2010, TV3 broadcast a Hari Raya Aidilfitri advertisement featuring an old man on a flying trishaw and blooming lotus-like flowers, which were said to be reminiscent of Christian and Hindu motifs. This sparked an outcry from Malay supremacist organisations and the Muslim far-right who accused it of "humiliating and insulting Islam".[9] The advertisement was withdrawn after just a few days and TV3 was fined MYR50,000 for the broadcast, in addition to issuing an on-air apology.[10]
  • In 2015, TV3 was accused of plagiarism, after it was revealed that its new news design was copied from the Dutch RTL Nieuws, which had introduced its new news design in May 2014.[11]
  • From 1 April 2016 to 31 December 2016, A teleshopping block called CJ Wow Shop was broadcast across Media Prima channels. Some Media Prima channels (especially NTV7 and TV9) were more affected by the changes. This block attracted huge criticism on social media as a large part of daytime schedule has been replaced by CJ Wow Shop, which these slots had been previously running mostly reruns, religious programming and children's programming.[12] This teleshopping block was only available at 6.00 AM before running breakfast show Malaysia Hari Ini on Monday to Thursday and Borak Kopitam on Friday to Sunday. On 31 December 2018, this teleshopping block moved to 5.30 AM before broadcast Tanyalah Ustaz which was newly moved from TV9 to this channel. No plans to make CJ Wow Shop as a standalone channel were announced. The teleshopping block became a fully owned subsidiary on 1 November 2020 after the group bought CJ's remaining 49% stake and was rebranded as simply Wow Shop.

See alsoEdit


  1. ^ Malaysia TV: Television Stations and Channels
  2. ^ "Financial & Business Review For 2013" (PDF). Media Prima Berhad. p. 17. Archived from the original (PDF) on 15 September 2018. Retrieved 24 February 2013.
  3. ^ Saw Swee-Hock; K. Kesavapany (January 2006). Singapore-Malaysia Relations Under Abdullah Badawi. Institute of Southeast Asian Studies. pp. 83–. ISBN 978-981-230-378-3.
  4. ^ Far Eastern Economic Review. January 1989. p. 30.
  5. ^ Kokkeong Wong (1 January 2001). Media and Culture in Singapore: A Theory of Controlled Commodification. Hampton Press. ISBN 978-1-57273-311-4.
  6. ^ Priya Suri (11 July 2002). "SCV asked to take off two Malaysian TV channels". Today. National Library Board. Retrieved 15 September 2009.
  7. ^ Mohd Fadzli Fadhilah (8 March 2007). "'Sensasi' ban: Malaysian talk shows prove unprofessional, disrespectful". Bernama. The Brunei Times. Archived from the original on 28 June 2016. Retrieved 9 March 2007.
  8. ^ "TV3 show BANNED". The New Paper. National Library Board. 1 February 1995. Retrieved 9 March 2007.
  9. ^ Wong, Marcus (24 December 2014). "Anyone remember TV3's Hari Raya Santa Claus?". Cilisos.
  10. ^ "TV3 fined RM50,000 for humiliating and insulting Islam". The Malaysian Insider. 21 October 2010. Archived from the original on 22 October 2010. Retrieved 22 October 2010.
  11. ^ "Nieuwe vormgeving TV3 Maleisië: zoek de tien verschillen" (in Dutch). RTL Nieuws. 6 June 2015. Retrieved 7 June 2015.
  12. ^ "CJ WOW SHOP mula 1 April". Harian Metro. 1 April 2016. Retrieved 6 April 2016.

External linksEdit