Open main menu

Russia Beyond, previously branded as Russia Beyond the Headlines or the RBTH, is a project/brand established by the company TV-Novosti, owned by the Rossiya Segodnya, which is a state news agency wholly owned and operated by the Russian government, created by an Executive Order of the President of Russia on December 9, 2013.[1][2] It is multilingual news and information resource offering news, comment, opinion and analysis on culture, politics, business, science and public life in Russia.[3] TV-Novosti is an "autonomous non-profit organization" which also manages the TV channel RT (formerly known as Russia Today). Russia Beyond maintains its pages in 14 languages, including Russian.

Russia Beyond
Russia Beyond the Headlines - logo.jpg
RBHT - NY Times insert.jpg.png
Russia Beyond The Headlines insert in 20 November 2015 international edition of The New York Times
Typesocial media, website
Headquarters24 bld.4 Pravdy Street
Moscow, Russia
Official language
English, Spanish, Portuguese, French, German, Indonesian, Japanese, Italian, Bulgarian, Macedonian, Serbian, Croatian, Slovenian
OwnerRossiya Segodnya


Other NamesEdit

On 5 September 2017, RBTH dropped the last two words of its full name, becoming Russia Beyond. The look and feel of the English edition was also refreshed substantially, with the intention of creating a less distracting browsing experience.[4]


Russia Beyond The Headlines was launched in 2007 by the Rossiyskaya Gazeta, the Russian state newspaper of record. The first publisher of the project was the deputy CEO of Rossiyskaya Gazeta Eugene Abov.[citation needed]

On January 9, 2016, RBTH became part of TV-Novosti whilst retaining its own distinct brand.[5] In 2017 the project dropped all printed versions.[6]

Self-Identified MissionEdit

Russia Beyond is a link between Russia and the world. It collects, selects and publishes in foreign languages topical reports about Russian politics, public life, culture, business, science, history and other areas that are usually not covered by foreign media for their domestic audiences.[citation needed]


Russia Beyond is managed by the non-profit organisation TV-Novosti, a daughter company of the Rossiya Segodnya.

The Russia Beyond editorial team consists of the Central Desk, which produces material shared across countries and regions, and of regional clusters, where this material is adapted to specific countries, adding themes relevant for a particular region. In addition, each regional division of Russia Beyond publishes material on bilateral relations with Russia.[citation needed]


Russia Beyond has been criticised for being a para-governmental Russian propaganda organisation.[7]


  • World. News and reviews.
  • Politics&Society. Political and social review.
  • Travel. All about travelling in Russia.
  • Sport. Sports news.
  • Defense. All about Russian army.
  • Opinion. Alternative points of view on current events.
  • Business. News about business in Russia.
  • Science&Tech. News about scientific advances of Russia.
  • Opinion. Commentaries of leading experts.
  • Arts & Living. Cultural life of Russia.
  • Education. All about education in Russia and Russian language programs.
  • Multimedia. Photo, video, infographics and other multimedia material.

After 5 September 2017, the categories became "Lifestyle", "Arts & Living", "Travel", "Education", "Business", ""History", "Science & Tech" and "Russian Kitchen".


  • The 14th Hong Kong Forum, Success Story Award, 2013[citation needed] [Hong Kong, China]
  • 51st JoongAng AD Awards, Best Global Partner, 2015[citation needed] [South Korea]
  • Triumph International, "for contribution to the strengthening of bilateral relations" 2016[citation needed] [Philippines]
  • Award for the public relations development "Silver Archer"-USA, 2013[citation needed] [Russia]
  • National Award for the development of national relations " Silver Archer 2011"[citation needed] [Russia]
  • All-Russian competition in the sphere of corporate video 2012. Best Corporate Video of the Year - Touch Russia[citation needed] [Russia]

See alsoEdit


  1. ^ Pizzi, Michael (December 9, 2013). "Putin dissolves RIA Novosti news agency". Al Jazeera America.
  2. ^ Country profile: Russia – Media, BBC News, last updated 6 March 2012.
  3. ^ Fisher, Max (June 13, 2013). "In case you weren't clear on Russia Today's relationship to Moscow, Putin clears it up". Washington Post. Retrieved 31 July 2016.
  4. ^ "Welcome to Russia Beyond's new website!". Russia Beyond. 2017-09-05. Retrieved 2017-09-23.
  5. ^ "Russia Beyond The Headlines was handed over by the managing RT TV channel of the company". 2017-01-09. Retrieved 2018-05-10.
  6. ^ "Russia Beyond The Headlines was handed over by the managing RT TV channel of the company". 2017-01-09. Retrieved 2018-05-10.
  7. ^ Greenslade, Roy (2014-07-29). "Telegraph to continue publishing Russian propaganda supplement". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 2017-04-13.