Republic Bharat TV

R. Bharat, officially Republic Bharat is an Indian Hindi-language news channel, launched on 2 February 2019. Arnab Goswami is the owner and Editor-in-chief of Republic Bharat TV.[2] It is also available on DD Free Dish.[3] It is a sister channel of Republic TV which broadcasts news primarily in English.

Republic Bharat
Republicbharatlogo.png
Country India
Broadcast areaWorldwide[1]
NetworkBroadcast television and online
HeadquartersMumbai, Maharashtra, India
Programming
Language(s)Hindi
Picture formatHD
4320p 8K UHD
Ownership
Owner
Key peopleArnab Goswami
Sister channelsRepublic TV
Republic Bangla
History
Launched2 February 2019; 2 years ago (2019-02-02)
Links
WebsiteRepublic Bharat
Availability
Cable
DENChannel 305
GTPL CableChannel 233
HathwayChannel 199
Siti CableChannel 301
Asianet Digital (India)Channel 519
Satellite
Airtel (India)Channel 316
DD Free Dish (India)Channel 175
Tata Sky (India)Channel 521
d2h (India)Channel 311
Sky (UK & Ireland)Channel 708 (SD)
Streaming media
Republic Bharat liveLive TV
YouTubeRepublic Bharat

HistoryEdit

Republic Bharat was officially launched on 2 February 2019 with slogan 'Rashtra Ke Naam'.[4][5]

As of 2 October 2020, according to the Broadcast Audience Research Council, Republic Bharat has the highest TV viewership among all Hindi news channels of India with 206861K weekly impressions.[6]

AvailabilityEdit

IndiaEdit

Republic Bharat was launched in India on 2 February 2019 through various satellite and cable platforms.[7]

United KingdomEdit

Republic Bharat launched in the United Kingdom through the Sky platform on August 15.[8] It has a separate UK beam with locally curated programs and events.[9]

ControversiesEdit

GenreEdit

Soon after the launch of the channel, the Telecom Regulatory Authority of India (TRAI) received three complaints against the channel alleging that the channel was violating TRAI's broadcast sector regulations. The complaint was filed by TV Today network which owns Aaj Tak, India TV and TV18. According to the complaint, Republic Bharat had declared its genre as Hindi news, but it was being added in additional genres. This was seen as a deliberate attempt to illegally garner higher Broadcast Audience Research Council ratings and increase viewership.[10]

TRP scamEdit

In 2020 Mumbai Police initiated an investigation into the TRP manipulation scam of the channel after a complaint was filed that some channels were fraudulently inflating their viewership ratings. The police conducted an audit into the accounts of the ARG Outlier Media Pvt Ltd accounts. It showed that the TRPs (TV rating points) and viewership of Republic Bharat, were high from the first month of its launch in 2016. With an inflated TRP ARG Outlier Media (the company which owns Republic TV and Republic Bharat) was able to bargain for higher revenue from advertisers.[11]

In October 2020, upon receiving a complaint accusing some channels of fraudulently inflating their viewership ratings, Mumbai Police launched an investigation into Republic TV's viewership ratings.[12] The police allege that the channel inflated its ratings by bribing low-income individuals, including people who did not comprehend English, to keep their televisions tuned to Republic TV; logs of WhatsApp chats between Goswami and the former chief executive of Broadcast Audience Research Council (the agency responsible for measuring TRP) were published to provide further evidence of collusion.[12][13][14][15] The inflated TRP was leveraged to bargain for higher revenues from advertisers.[12]

Goswami denies the allegations and has accused the Mumbai Police of retaliating against the channel's recent criticism of their activities.[16][17][18][19][20] On 21 October, Central Bureau of Investigation got involved in the investigation, with the case now potentially covering every news channel in India.[21][22] On 13 December, Republic TV CEO was arrested in Mumbai, before being granted bail.[23]

Ofcom censureEdit

On December 2020, the channel was fined 20,000 pounds (approximately 19.73 lakh INR) by the Office of Communications (Ofcom) for broadcasting content involving "offensive language", "hate speech" and "abusive or derogatory treatment of individuals, groups, religions or communities". It was also asked to air a public apology.[24] Between 26 February and 9 April, the channel broadcast an apology in Hindi as well as English multiple times, throughout the day.[25]

ReferencesEdit

  1. ^ "Republic's Hindi channel R.Bharat starts broadcasting in UK". Republic. 16 August 2019. Retrieved 9 September 2020.
  2. ^ "Shamsher Singh to head Republic TV's soon-to-be-launched Hindi channel - Exchange4media". Indian Advertising Media & Marketing News – exchange4media. Archived from the original on 14 June 2020. Retrieved 1 August 2020.
  3. ^ "Prasar Bharati sells 40 DD Free Dish slots for Rs 394.49 cr under new policy - TelevisionPost: Latest News, India's Television, Cable, DTH, TRAI". Televisionpost.com. 15 February 2019.
  4. ^ "Archived copy". Archived from the original on 25 February 2019. Retrieved 25 February 2019.CS1 maint: archived copy as title (link)
  5. ^ "MIB grants six new TV licences in non-news category - TelevisionPost: Latest News, India's Television, Cable, DTH, TRAI". Televisionpost.com. 21 February 2019. Archived from the original on 28 March 2019. Retrieved 28 March 2019.
  6. ^ "BARC India". Retrieved 8 October 2020.
  7. ^ "Republic Bharat Fined £20,000 By UK Communications Regulator Ofcom". outlookindia.com. Retrieved 23 December 2020.
  8. ^ "Republic Media Network expands global operations, launches in UK - Exchange4media". Indian Advertising Media & Marketing News – exchange4media. Retrieved 12 August 2020.
  9. ^ Puri, Rahul (14 August 2019). "Republic Media Network expands its global operations, launches in the UK". Agency Reporter. Retrieved 12 August 2020.
  10. ^ "Is Republic Bharat flouting TRAI regulations for TRPs?". Newslaundry. Retrieved 23 December 2020.
  11. ^ Ali, Ahmed (15 December 2020). "Republic's TRPs high from 1st month, used to get revenue: Cops". The Times of India. Retrieved 23 December 2020.
  12. ^ a b c Ali, Ahmed (15 December 2020). "Republic's TRPs high from 1st month, used to get revenue: Cops". The Times of India. Retrieved 23 December 2020.
  13. ^ Phadke, Manasi (16 January 2021). "'NSA, PMO hooked to Republic' — Arnab Goswami 'WhatsApp chats' give TRP scandal new twist". ThePrint. Retrieved 21 January 2021.
  14. ^ "WhatsApp chats prove Arnab Goswami-ex-BARC CEO Partho Dasgupta collusion to rig ratings, says NBA". The Times of India. 19 January 2021. Retrieved 21 January 2021.
  15. ^ "'One must play dirty': Chats show how Arnab Goswami plotted with BARC CEO". Newslaundry. Retrieved 15 February 2021.
  16. ^ Gettleman, Jeffrey; Kumar, Hari; Bhagat, Shalini Venugopal (9 October 2020). "Indian Police Accuse Popular TV Station of Ratings Fraud". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 9 October 2020.
  17. ^ Pathak, Manish K (9 October 2020). "Mumbai cops take first step in probe against Arnab Goswami's Republic TV". Hindustan Times. Retrieved 9 October 2020.
  18. ^ Singh, Sunilkumar M (9 October 2020). Roy, Divyanshu Dutta (ed.). "Republic TV CFO Summoned By Mumbai Police Tomorrow Over Ratings Scam". NDTV. Retrieved 9 October 2020.
  19. ^ Ramnath, Nandini. "Why Big Bollywood has launched a potentially damaging battle against Times Now and Republic TV". Scroll.in. Retrieved 15 February 2021.
  20. ^ "34 Bollywood Producers Move HC Against Irresponsible Remarks by Republic TV, Times Now". The Wire. Retrieved 15 February 2021.
  21. ^ Tiwary, Deeptiman; Gokhale, Omkar (21 October 2020). "Twist in TRP case: UP Police file own FIR; case with CBI". The Indian Express. Retrieved 22 October 2020.
  22. ^ Gunasekar, Arvind; Jain, Sreenivasan (21 October 2020). "CBI Moves To Investigate Fake Ratings Case As Complaint Is Filed In UP". NDTV. Retrieved 22 October 2020.
  23. ^ "Republic TV CEO Vikas Khanchandani Arrested In Mumbai In Fake TV Ratings Scam". NDTV.com. 13 December 2020. Retrieved 13 December 2020.
  24. ^ "UK Media Watchdog Fines Arnab's Republic Bharat £20,000 for 'Hate Speech Against Pakistanis'". The Wire (India). 23 December 2020. Retrieved 23 December 2020.
  25. ^ "Report by Office of Communications" (PDF). ofcom.org.uk. Retrieved 24 December 2020.

External linksEdit