Petersburg – Channel 5

Petersburg – Channel 5 or simply known as Channel Five (1938-2001 as Leningrad Television, 2001-2004 as Saint Petersburg Television), is a television channel based in St. Petersburg, Russia, also known simply as Channel 5 (Петербург–Пятый канал). Director General: Alexey Brodskiy, Producer General: Ljubov Sovershaeva.[1] Channel 5 succeeded the nationwide Leningrad TV channel dating back to 1938, which was immensely popular throughout the Soviet Union during the last years of Perestroika with such programs as 600 Seconds of its editor-in-chief, Alexander Nevzorov. However, later the channel lost much of its popularity. In 1997 its nationwide network was transferred to the newly formed Kultura TV, and the channel continued broadcasting for Saint Petersburg and Leningrad Oblast only. During the tenure of Governor Vladimir Yakovlev (1996–2003) the channel, then entirely controlled by the city administration and supervised by Yakovlev's vice-governors for mass media and PR, Alexander Potekhin (1997–2001) and Irina Potekhina (2001–2003), became dragged into political scandals around the city's political elites. In October 2006 Petersburg – Channel 5 was licensed to broadcast nationwide again.

Channel 5
ОАО «Телерадиокомпания «Петербург–Пятый канал»
Owned byNational Media Group
Picture format576i (16:9 SDTV)
1080i (HDTV) (launch in 2020)
Broadcast areaRussia
HeadquartersSaint Petersburg
Formerly called1938–2001: Leningrad Programme
2001–2004: "Petersburg" Broadcasting Company
c. 2004: Petersburg - Channel 5
Digital terrestrial televisionChannel 5 (St. Petersburg), regional channels
NTV Plus (Russia)Channel 118
Television Broadcasting Center of Saint Petersburg. "Petersburg - 5th Channel" Broadcasting Company headquarters


The channel is owned by the privately held company National Media Group [ru] (NMD) (Russian: ЗАО Национальная Медиа Группа) the chairman (of a board of directors) of which since September 2014 is Alina Kabaeva.[2][3][4][5][6] Olga Paskina is in charge of the director general since 2016.[7] In 2010 approximately 72% of the NMD shares were held by the public company «TRK Peterburg» (TRK - Teleradiocompany, Russian: Телерадеокомпания Петербург) which also controls the channel.[8] According to the owners the Channel 5 maintains its own independent news service.[9]

See alsoEdit


  1. ^ "Channel 5 Official Website. Management (in Russian)". Retrieved 2013-11-27.
  2. ^ "Кабаева возглавит совет директоров "Национальной медиа группы"". Retrieved 2018-07-27.
  3. ^ "Совет директоров". (in Russian). Retrieved 2018-07-27.
  4. ^ "ЗАО "Национальная Медиа Группа" объявляет о приобретении доли в компании "Спорт-Экспресс"". (in Russian). Retrieved 2018-07-27.
  5. ^ Ведомости (2017-03-28). ""Национальная медиа группа" проводит ребрендинг и делает шаги для повышения капитализации". Retrieved 2018-07-27. С 2014 г. совет директоров группы возглавляет бывший депутат Госдумы Алина Кабаева.
  6. ^ "Channel 5 Official Website. About company (in Russian)". Retrieved 2013-11-27.
  7. ^ ""Национальную Медиа Группу" возглавила Ольга Паскина". Retrieved 2018-07-27.
  8. ^ "Национальная Медиа Группа". РИА Новости (in Russian). 2014-09-15. Retrieved 2018-07-27.
  9. ^ Editorial policies of REN-TV and Fifth channel won't be altered, October 22nd, 2009, by LenIzdat news (in Russian)