Newsmax

  (Redirected from NewsMax)

Newsmax (or Newsmax.com, previously styled NewsMax) is a conservative[9] American news and opinion website founded by Christopher Ruddy on September 16, 1998, and operated by Newsmax Media. The website is divided into four main sections: Newsmax, Newsmax Health, Newsmax Finance, and Newsmax World, each divided into various subsections. Newsmax Media also operates a print magazine called Newsmax as well as the cable news channel Newsmax TV.

Newsmax
Newsmax2021.svg
Newsmax logo as of 2021
Type of site
News and opinion
Available inEnglish
OwnerNewsmax Media
Created byChristopher Ruddy
EditorChristopher Ruddy
Key peopleChristopher Ruddy (CEO)
David J. Perel (Director)
Kenneth Chandler (Editor)
URLwww.newsmax.com
CommercialYes
RegistrationOptional, but is required to comment
LaunchedSeptember 16, 1998; 23 years ago (1998-09-16)
Current statusActive

Newsmax launched a cable TV channel on June 16, 2014 to 35 million satellite subscribers through DirecTV and Dish Network.[10] As of May 2019, the network reaches about 75 million cable homes and has wide digital media player/mobile device availability.[11] The channel primarily broadcasts from Newsmax's New York studio on Manhattan's East Side, with two headquarters in Boca Raton, Florida and Washington, DC.[12][13][better source needed][14]

The website has been described by The New York Times as a "potent force" in U.S. politics and Forbes has described it as a "news powerhouse."[15][16] CEO Christopher Ruddy has attempted to position the network as a competitor to Fox News, including by hiring former Fox News hosts Rob Schmitt, Greg Kelly, Bob Sellers and Heather Childers.[17][18] The Washington Post described Newsmax as "a landing spot for cable news personalities in need of a new home," citing the network's airing of Mark Halperin and Bill O'Reilly following their resignations from other networks due to sexual harassment allegations.[19] The Daily Beast also noted it as a "safe haven for personalities whose scandals have made them unwelcome on other networks or outlets", citing legal analyst Alan Dershowitz.[20]

After the 2020 United States presidential election, Newsmax published numerous conspiracy theories made by President Trump and the Trump campaign about voter fraud in the 2020 election, though the network never confirmed the veracity of the statements and accepted the election of Joe Biden as duly elected President.[21][22][23] Newsmax later issued an apology and publicly retracted any voter fraud conspiracy allegations.[24] When asked about Newsmax's support of former U.S. President Donald Trump, Ruddy stated, "We have an editorial policy of being supportive of the President and his policies".[25]

In 2021, the channel was sued by Dominion Voting Systems and Smartmatic for promoting false claims that the companies had engaged in election fraud during the 2020 presidential election.[26][27]

History and contentEdit

Ruddy started Newsmax.com on September 16, 1998, supported by a group of investors, including the family of former Central Intelligence Agency Director William J. Casey. Later, Richard Mellon Scaife, Ruddy's former employer at the Pittsburgh Tribune-Review, invested in the fledgling company.[28] One of the initial board members was author James Dale Davidson who edited a financial newsletter. Davidson's co-editor, Lord Rees-Mogg, former editor of the London Times, later became chairman of Newsmax.[29] Ruddy previously promoted conspiracy theories around the suicide of Vince Foster.[30]

Other news figures who later joined the Newsmax board included Arnaud de Borchgrave, the longtime Newsweek chief correspondent who also serves as editor-at-large of United Press International (UPI) and Jeff Cunningham, former publisher of Forbes. Admiral Thomas Moorer, the former Chairman of the Joint Chiefs of Staff and Chief of Naval Operations during the Vietnam War, also served as one of the company's founding board members. Former United States Secretary of State and Nixon and Ford administration Chief of Staff, General Alexander M. Haig, Jr. served as special adviser to NewsMax.[31]

In 1998, Newsmax became known for its anti-Clinton content.[25] In the fall of 2007, Newsmax CEO Christopher Ruddy published a positive interview with former president Bill Clinton on Newsmax.com, followed by a positive cover story in Newsmax magazine. The New York Times said with reference to the event that politics had made "strange bedfellows."[32] Bill Clinton also visited the Newsmax headquarters in West Palm Beach in 2010.[33] In 2014, Newsmax donated $1 million to the Clinton Foundation and CEO Christopher Ruddy has accompanied President Clinton on foundation trips to Africa.[34][35]

In a January 2010 profile on the company, the Financial Times reported that the "rise of Newsmax" had defied the media trend and said that the Newsmax website was "one of the strongest conservative voices online". The paper said Newsmax had witnessed 40 percent growth rates per annum over the past decade, closing 2009 with $35 million revenues, up from $25 million the year before.[36] A 2010 New York Post story reported that the paper's long-time former editor, Kenneth Chandler, was tapped as Newsmax Magazine's editor-in-chief. CEO Ruddy also told the Post the company expected annual 2010 revenues to exceed $50 million.[37][better source needed]

A profile on Newsmax in The New York Times described the company as a "potent force" in U.S. politics and noted the company's headquarters had become a must stop for Republican candidates seeking the party's 2012 nomination.[38]

Starting in April 2013, Newsmax.com and its affiliated sites drew 14.4 million unique visitors, leading comScore's News/Politics category over such sites as The Huffington Post Politics, Fox News Politics, CNN Politics, NBCNews.com Politics, and Politico in monthly viewership for two consecutive months.[39]

In March 2014, Newsmax was profiled in Bloomberg Businessweek by correspondent Karl Taro Greenfeld. The story detailed Newsmax's successful business model of targeting higher-incomed Baby boomers. The average age of a Newsmax online reader is 54.7 years of age. The profile detailed Newsmax's plans to launch a linear and Over-the-top (OTT) content cable channel, and suggested their revenue model which sells "a smorgasbord of political, health, and financial information, self-help books, and even vitamin supplements" could make the company uniquely competitive in this arena.[5]

Newsmax contributors include Nancy Brinker, George Will, John Gizzi, Lanny Davis, Alan Dershowitz, Christopher W. Ruddy, David Limbaugh, Ben Stein, Susan Estrich, Dr. Laura Schlessinger, Michael Reagan,[40] Dr. Mehmet Oz and Dr. Michael Roizen.[41]

In November 2017, Politico reported that Fox News, facing new competitors, was giving more favorable coverage to President Donald Trump. In an interview, Newsmax CEO Christopher Ruddy criticized Fox News' hosts unwillingness to criticize President Donald Trump, telling Politico that "Newsmax is very supportive of the president, but we also will publish things that are critical of him time to time," Ruddy said. "Fox seems to have decided to become very closely aligned, which seems unnatural, and it doesn't seem consistent.[42]

Coverage of the 2020 United States presidential electionEdit

During the 2020 United States presidential election, President Trump began to promote Newsmax over its rival, Fox News.[43][44][45][46] Trump's preference for Newsmax over Fox News became clearer after the latter became the first news outlet to call Arizona for Democratic challenger Joe Biden.[17] Newsmax has made their more conservative leanings a selling point to disaffected Fox News viewers, as well as employing Fox News alumni to join their lineup on Newsmax TV, such as Rob Schmitt and Greg Kelly.[17][47][18] Emily VanDerWerff of Vox reported that the outlet "spent lots of time arguing that other media outlets jumped the gun in calling the election for Biden and that Trump still has a path to win this thing," and that it was one of the only networks that didn't call the election for Biden, citing the Trump campaign's legal challenges. However, she did write that "Newsmax doesn't go full arch-conservative" and "doesn't give airtime to QAnon paranoiacs."[22]

CNN's Brian Stelter, in an on-air interview, asked Newsmax CEO Christopher Ruddy why the network chose to air "election denialism" and "bogus voter fraud stuff," to which Ruddy replied that the network featured all points of view and argued that all of the other major news outlets who had reported Biden's election win were "rushing".[21]

In an interview with Variety, Ruddy stated that, "We are waiting for the states' certification and the electoral college, but we will at some point when that happens" and insisted: "We will be supportive of whoever the next president is."[48] He added "Newsmax would never become Trump TV. We have always seen ourselves as an independent news agency" but would be willing to Trump having a weekly show.[48] Ruddy says the company is "moderately conservative and we will continue to have a moderately conservative viewpoint on things – including the president."[48]

In a later interview with the New Yorker, Ruddy stated, "I do think that Donald Trump should concede when the certifications come in," he said, adding that he "would not support going to state legislators to overturn the electors."[49]

Following the certification of the electoral college of Joe Biden as the winner on December 14, 2020, the network began using the title, "President-elect" to refer to Biden.[50]

Acquisition reportsEdit

On November 15, 2020, The Wall Street Journal reported that Hicks Equity Partners, a private equity firm with ties to a co-chair of the Republican National Committee, was exploring a buyout of Newsmax. The Hicks group identified a team of executives who would manage the network, and had been talking to former Fox News hosts including Megyn Kelly.[51] Media analyst Michael Nathanson reported that if a competing network took 20% of Fox News' audience, it could sap about $200 million in annual profit from the company. In an interview with Variety, Newsmax CEO Christopher Ruddy stated "we are not actively selling" the company though he had expressions of interests from investors. Regarding Hicks Equity Partners, Ruddy stated, "we have no deal with them."[48] Ruddy stated that "We would like to overtake Fox News in 12 months, and I think it's doable."[52]

Post-2020 United States presidential electionEdit

Newsmax promoted baseless[53][54][55] allegations that voting machine company Smartmatic and its competitor Dominion Voting Systems had conspired to rig the election against Trump. In December 2020, Smartmatic sent a letter to Newsmax threatening legal action and demanding "a full and complete retraction of all false and defamatory statements and reports."[56][57]

Days later, a Newsmax host stated the company "would like to clarify its news coverage and note it has not reported as true certain claims" made by Newsmax interviewees about Dominion and Smartmatic. Newsmax declared that it had "no evidence" of certain claims made on its programming, including the claim that the two companies have a business relationship, the claim that either company used each other's software, and the claim that either company "manipulated votes" in the 2020 American general election.[58][59] Newsmax also stated it had "no evidence" that Smartmatic software was used anywhere except Los Angeles during the 2020 election.[60] Newsmax additionally said viewers should be aware of "several facts", including that both companies have no relationship with George Soros, and that "Smartmatic is a U.S. company and not owned by the Venezuelan government" or any other foreign entity.[61][62]

Dominion executive Eric Coomer sued Newsmax, other conservative media outlets, the Trump campaign and others for defamation in December 2020, asserting they falsely alleged he had acted to rig voting machines in association with antifa. In April 2021, Newsmax published a retraction and apology on its website, saying it "found no evidence" to support the allegations against Coomer. In exchange, Coomer dropped Newsmax from his suit.[63]

Mediaite's Rudy Takala wrote that conservatives disgruntled with Fox News could potentially be disappointed by Newsmax due to CEO Christopher Ruddy's friendship with former Democratic President Bill Clinton and positive remarks about a Hillary Clinton presidential campaign.[64] Newsmax has previously donated $1 million to the Clinton Foundation. When reached for comment, Ruddy said, "Like Donald Trump, Rupert Murdoch and other business people, I have donated to the Clinton Foundation and a few Democrats, but over 90 percent of my political contributions have been to Republicans, including ones to President Trump."[64]

Jeffrey McCall, a journalism professor at DePauw University, told Mediaite that "Ruddy is a pragmatist unlikely to allow his operation to be a fully ideological platform. Trump allies who want to bend the arc of media progressivism will need a much more comprehensive national strategy than just trying to take over one particular media outlet."[64]

Adweek reported that Newsmax's TV ratings grew tenfold in the fourth quarter of 2020 compared to the previous quarter. Its top two shows, Spicer & Co. and Greg Kelly Reports (at 7 p.m.), averaged 816,000 total viewers during the same November 7–18 interval.[65] Regarding coverage of the Biden administration, CEO Christopher Ruddy told Adweek "I think Newsmax's job is to be loyal opposition, to question the policies, the programs and the people that are coming into the Biden administration. We're going to take a very careful look at that. I think we were pretty fair with Barack Obama. We were tough on him, but we never called for his impeachment", he said.[66] Newsmax TV momentarily exceeded Fox News in viewership in December 2020, but lost viewers after the conclusion of the election cycle.[67][68] A Pew Research Center study found that Newsmax's reach (10% of American adults) continued to trail Fox News's reach (43% of American adults) in March 2021.[69]

In August 2021, Dominion sued Newsmax for "knowingly and continuously" promoting false election fraud narratives.[26][70] Newsmax said in a statement that it had "simply reported on allegations made by well-known public figures, including the President, his advisors and members of Congress", adding: "Dominion's action today is a clear attempt to squelch such reporting and undermine a free press".[70]

False information about COVID-19 vaccineEdit

In November 2021, Newsmax White House correspondent Emerald Robinson falsely tweeted that the Moderna COVID-19 vaccine contained luciferase "so that you can be tracked." This echoed earlier false social media claims that the vaccine supposedly had satanic links due to "lucifer" in luciferase and alleged references to "666." Robinson's tweet began with the salutation "Dear Christians" and referred her over 400,000 followers to the Book of Revelation; in a tweet days earlier, she equated vaccines with the Mark of the Beast.[71][72][73] Twitter removed the tweet that day and suspended Robinson's account for seven days, citing "repeated violations of our COVID-19 misinformation policy," as Newsmax sought to distance itself from her remark and removed her from the air pending an inquiry.[74][75]

False information about climate changeEdit

In November 2021, a study by the Center for Countering Digital Hate described Newsmax as being among "ten fringe publishers" that together were responsible for nearly 70 percent of Facebook user interactions with content that denied climate change. Facebook disputed the study's methodology.[76][77]

News integrity issuesEdit

In 2018, the Qatari government sought to acquire a major stake in Newsmax in order to "to win friends and clout in the United States as it struggle[s] to respond to a Trump-endorsed blockade by its Arab neighbors."[78]

Media Matters reported that during the COVID-19 pandemic in the United States, Newsmax sent a marketing email to its subscriber list asserting that "the WORST thing you could do is get a vaccine when it becomes available" because "vaccines are one of the biggest health scares of our lifetime—a scam perpetuated among the American people." It instead encouraged subscription to a health newsletter and dietary supplements.[79] When contacted by Newsweek, Newsmax issued a statement saying "This marketing material was inadvertently published and it does not reflect the views of Newsmax."[80] Newsmax has since strongly endorsed the Biden administration’s efforts to have Americans get vaccinated, with frequent medical experts have regularly advocating for vaccinations.[81]

ReceptionEdit

In 2010, Nielsen Online said Newsmax was the most trafficked conservative website with approximately 4 million unique visitors monthly.[3] Alexa Internet statistics for Newsmax.com indicate that the readership consists mainly of Internet users over the age of 45, which aligns itself to the average age of Republican leaning voters, as gathered by The Pew Research Center.[82][83]

Former President Bill Clinton, who describes Newsmax's CEO Ruddy as a friend, made headlines when he visited Newsmax's offices during the summer of 2010.[33] When Sarah Palin stopped by the office for an interview, US News and World Report suggested the move was the clearest indication yet she was planning to run for President.[84] According to the magazine, Newsmax is a major player in GOP politics, as seen during the 2012 primaries.[84] Visitors have also included Rep. Michele Bachmann, Gov. Tim Pawlenty, Sen. John Thune, Gov. Haley Barbour, Sen. Mitt Romney, former Florida Gov. Jeb Bush, and former Sen. Rick Santorum, among others.[84]

MarketWatch's media critic Jon Friedman stated that "Newsmax has flourished because Ruddy has exhibited a stronger commitment to the bottom line than to presenting himself as an ideologue."[4]

The Washington Post described the relationship Ruddy, though not a registered Republican, has with President Donald Trump as a significant influence, "...with his dual role as a newsman and a close friend."[85]

An April 2010 cover story for Talkers Magazine featured Newsmax as a model of future media companies called "Media Stations" that offer their audience audio, video, digital, and even print content.[3]

In March 2014, Newsmax was profiled in Bloomberg Businessweek by correspondent Karl Taro Greenfeld. The Bloomberg Businessweek story detailed Newsmax's successful business model of targeting higher-incomed Baby boomers. The average age of a Newsmax online reader is 54.7 years of age. The profile detailed Newsmax's plans to launch a linear and Over-the-top (OTT) content cable channel, and suggested their revenue model which sells "a smorgasbord of political, health, and financial information, self-help books, and even vitamin supplements" could make the company uniquely competitive in this arena.[86]

In 2019, the Columbia Journalism Review reported, "There are currently about 15 to 20 conservative websites which attract at least one million unique visitors per month. Some are venerable right-wing reliables like National Review, The Washington Times, or Newsmax. Others, like Infowars, The Gateway Pundit, Big League Politics, and Breitbart, mine the far fringes of the right."[6] In a separate article, editor Michael Massing of the Columbia Journalism Review stated that "Far-right Web sites like World Net Daily and Newsmax.com floated all kinds of specious stories about Obama that quickly careened around the blogosphere and onto talk radio. One particular favorite was the claim that Bill Ayers ghost-wrote Dreams From My Father."[87]

Additional outletsEdit

Newsmax magazineEdit

Newsmax Media publishes Newsmax magazine, which the company describes as one of the nation's largest independent monthlies "with a conservative perspective." During 2020 the company reported a monthly readership of over 1 million people.[citation needed]

Newsmax TVEdit

In 2014, Newsmax Media announced they would be starting a new television news channel. It was marketed to compete with Fox News Channel.[88][89] On their website Newsmax said they expected to have up to 21 hours of original programming a day by the end of the summer. Later named as Newsmax TV and launched in June 2014, it was originally available on DirecTV and for free on the Newsmax website.[citation needed]

Newsmax AdriaEdit

Newsmax Adria [Wikidata] is a partnership between Newsmax Media and United Media that began operating in June 2020. The new partnership operates in most of the former Yugoslavian countries. It produces a newly retitled daily news bulletins Dnevnik Newsmax Adria on Nova BH in Bosnia and Herzegovina, and evening magazine program Pregled dana on Nova S in Serbia.[citation needed]

NotesEdit

  1. ^ Peters, Jeremy W. (July 10, 2011). "A Compass for Conservative Politics (Published 2011)". The New York Times. ISSN 0362-4331. Archived from the original on March 18, 2017. Retrieved October 20, 2020.
  2. ^ Hayes, Dade (July 30, 2019). "Trump-Aligned Newsmax TV Parts Ways With CEO Michael Clemente – Report". Deadline. Archived from the original on October 22, 2020. Retrieved October 20, 2020.
  3. ^ a b c Santaniello, Beverly."The Rise of Newsmax" Archived June 28, 2011, at the Wayback Machine Talkers magazine, April 2010.
  4. ^ a b Friedman, Jon (March 13, 2009). "Chris Ruddy: Conservatives'Great Online Ally". MarketWatch. Archived from the original on July 20, 2020. Retrieved April 26, 2020.
  5. ^ a b Greenfeld, Karl Taro.The Next Ailes: Newsmax's Chris Ruddy Preps TV Rival to Fox News Archived March 19, 2017, at the Wayback Machine, Bloomberg Business, March 6, 2014.
  6. ^ a b "How conservative media has grown under Trump". Columbia Journalism Review. Retrieved November 14, 2020.
  7. ^ Grynbaum, Michael M.; Koblin, John (November 22, 2020). "Newsmax, Once a Right-Wing Also-Ran, Is Rising, and Trump Approves". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved November 22, 2020.
  8. ^ Norman, Bob (July 20, 2021). "The right-wing media capital of America". Columbia Journalism Review. Retrieved October 1, 2021. Gaetz found a lifeboat in Newsmax, the far-right cable station...
  9. ^ [1][2][3][4][5][6][7][8]
  10. ^ "Newsmax network debuts Monday on Dish, DirecTV". USA TODAY. Retrieved February 18, 2016.
  11. ^ "Newsmax Grabs Fox Distribution Executive". May 14, 2019.
  12. ^ Man, Anthony. "South Florida's Newsmax rides wave of interest as Donald Trump urges supporters to turn off Fox News". sun-sentinel.com. Archived from the original on November 13, 2020. Retrieved November 13, 2020.
  13. ^ Polsky, Sara (November 20, 2012). "10 Buildings Possibly Endangered by a Midtown East Rezoning". Curbed NY. Retrieved May 24, 2020.
  14. ^ "Newsmax Media, Inc.: About". LinkedIn.
  15. ^ Peters, Jeremy W. (July 11, 2011). "A Compass for Conservative Politics". The New York Times. p. B1. Archived from the original on July 25, 2016. Retrieved July 14, 2016.
  16. ^ Smillie, Dirk (March 6, 2009). "A Great Right Hope". Forbes. Retrieved July 22, 2021.
  17. ^ a b c Barr, Jeremy (November 10, 2020). "Newsmax hopes conservative anger at Fox News and a few Trump tweets can boost the much smaller network". The Washington Post. Archived from the original on November 13, 2020. Retrieved November 10, 2020.
  18. ^ a b "Trump voters are flocking to a TV channel that claims Biden is not president-elect". Archived from the original on November 13, 2020. Retrieved November 13, 2020.
  19. ^ Barr, Jeremy. "Newsmax has emerged as a landing spot for cable news personalities in need of a new home". The Washington Post. ISSN 0190-8286. Retrieved November 14, 2020.
  20. ^ Baragona, Justin (November 23, 2020). "Yes, Mark Halperin Works at Newsmax Now". The Daily Beast. Retrieved November 24, 2020.
  21. ^ a b Beckett, Lois; Wong, Julia Carrie (November 10, 2020). "The misinformation media machine amplifying Trump's election lies". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved November 14, 2020.
  22. ^ a b VanDerWerff, Emily (November 12, 2020). "My two days watching Newsmax, the network waging war on Fox News from the right". Vox. Retrieved November 14, 2020.
  23. ^ Roose, Kevin (November 12, 2020). "Newsmax courts Fox News viewers with election denialism". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved November 15, 2020 – via NYTimes.com.
  24. ^ "Newsmax Issues Retraction And Apology To Dominion Employee Over Election Stories". NPR.org. Retrieved August 20, 2021.
  25. ^ a b Chotiner, Isaac. "Why Newsmax Supports Trump's False Voter-Fraud Claims". The New Yorker. Archived from the original on March 5, 2021. Retrieved May 22, 2021.
  26. ^ a b Macias, Amanda (August 10, 2021). "Dominion sues pro-Trump outlets OAN and Newsmax over election conspiracy theories". CNBC. Retrieved August 12, 2021.
  27. ^ Larson, Erik (November 3, 2021). "Smartmatic Sues Newsmax, OAN Over Election-Fraud Claims". Bloomberg News.
  28. ^ Poe, pp. 171–172.
  29. ^ Poe, p. 100.
  30. ^ A Compass for Conservative Politics Archived March 18, 2017, at the Wayback Machine, New York Times, Jeremy W. Peters, July 10, 2011. Retrieved January 25, 2019.
  31. ^ "General Alexander M. Haig, Jr. joins NewsMax.com advisory board". Newsmax (Press release). May 23, 2012. Archived from the original on September 6, 2012 – via PR Newswire.
  32. ^ Healy, Patrick, "Clinton gives interview to former foe", thecaucus.blogs.nytimes.com, November 1, 2007.
  33. ^ a b Bennett, George. "Head of conservative Newsmax website defends Clintons". The Palm Beach Post. Retrieved December 1, 2020.
  34. ^ Clinton Foundation (August 9, 2017). "Public-Private Partnerships Advance Health Care in Mozambique" (Press release). Retrieved November 24, 2020 – via Medium.
  35. ^ Gold, Hadas (February 19, 2015). "Newsmax pledged $1M to Clinton foundation". Politico. Retrieved November 24, 2020.
  36. ^ Edgecliffe-Johnson, Andrew (January 10, 2010). "Rise of Newsmax defies media trend". Financial Times. Archived from the original on February 17, 2011. Retrieved August 9, 2020.CS1 maint: unfit URL (link)
  37. ^ Kelly, Keith J."Newsweek Post Yet to be Filled" Archived December 7, 2010, at the Wayback Machine New York Post, November 4, 2010.
  38. ^ Peters, Jeremy W.A Compass for Conservative Politics Archived March 18, 2017, at the Wayback Machine,The New York Times, July 10, 2011.
  39. ^ comScore."Newsmax Reports #1 Online Reading Status" Archived August 17, 2016, at the Wayback Machine, Talkers.com, June 5, 2013.
  40. ^ NewsMax Blogs Archived August 28, 2011, at the Wayback Machine, NewsMax.com, accessed April 4, 2010.
  41. ^ "Newsmax Health: Drs. Mehmet Oz and Dr. Mike Roizen". Newsmax. Retrieved January 19, 2021.
  42. ^ Schwartz, Jason. "Fox, facing new competitors, clings tighter to Trump". Politico. Retrieved November 16, 2020.
  43. ^ Man, Anthony. "South Florida's Newsmax rides wave of interest as Donald Trump urges supporters to turn off Fox News". sun-sentinel.com. Archived from the original on November 13, 2020. Retrieved November 13, 2020.
  44. ^ Analysis by Brian Stelter. "Trump voters are flocking to a TV channel that claims Biden is not president-elect". CNN. Archived from the original on November 12, 2020. Retrieved November 13, 2020.
  45. ^ "Donald Trump attacks Fox News: 'They forgot the golden goose'". the Guardian. November 13, 2020. Archived from the original on November 13, 2020. Retrieved November 13, 2020.
  46. ^ Ecarma, Caleb (November 20, 2020). "The Fox News vs. Newsmax Arm Wrestling Match Is Heating Up". Vanity Fair. Retrieved November 22, 2020.
  47. ^ Zara, Christopher (November 10, 2020). "Newsmax could end up being the Fox News of the post-Trump era". Fast Company. Archived from the original on November 10, 2020. Retrieved November 11, 2020.
  48. ^ a b c d Steinberg, Brian (November 15, 2020). "Newsmax CEO: 'We Are Not Actively Selling,' Have No Desire to Be 'Trump TV'". Variety. Retrieved November 16, 2020.
  49. ^ EST, Natalie Colarossi On 11/24/20 at 1:29 PM (November 24, 2020). "Newsmax CEO thinks Trump should concede when states certify elections, would support overturning Electoral College". Newsweek. Retrieved November 24, 2020.
  50. ^ Coleman, Justine (December 14, 2020). "Newsmax anchor refers to 'President-elect' Joe Biden". TheHill. Retrieved December 14, 2020.
  51. ^ Ballhaus, Benjamin Mullin, Juliet Chung, Keach Hagey and Rebecca (November 15, 2020). "WSJ News Exclusive | Trump Allies Explored Buyout of Newsmax TV as Fox News Alternative". The Wall Street Journal. ISSN 0099-9660. Retrieved November 16, 2020.
  52. ^ "Newsmax CEO Chris Ruddy: 'We Would Like to Overtake Fox News In the Next 12 Months, and I Think It's Do-able'". adweek.it. Retrieved November 16, 2020.
  53. ^ Greenberg, Jon (December 23, 2020). "How Fox News, Newsmax vote-rigging coverage squares with defamation law". PolitiFact. Retrieved January 19, 2021.
  54. ^ Samuels, Brett (December 14, 2020). "Voting machine company Smartmatic demands conservative networks retract election claims". The Hill. Retrieved January 19, 2021.
  55. ^ Smiley, David (December 14, 2020). "Florida-based elections vendor demands conservative media retract rigging reports". Miami Herald. Retrieved January 19, 2021.
  56. ^ Barr, Jeremy. "Newsmax issues sweeping 'clarification' debunking its own coverage of election misinformation" – via www.washingtonpost.com.
  57. ^ Barr, Jeremy. "Lou Dobbs debunks his own claims of election fraud – after a legal demand from Smartmatic" – via www.washingtonpost.com.
  58. ^ Fischer, Sara; Perano, Ursula (December 21, 2020). "Right-wing shows air clarifications about "rigged" voting machines after legal threats". Axios. Retrieved December 22, 2020.
  59. ^ Bauder, David (December 22, 2020). "Fox, Newsmax shoot down their own aired claims on election". Associated Press. Retrieved December 22, 2020.
  60. ^ Mastranglo, Dominick (December 21, 2020). "Newsmax issues clarification on Smartmatic, Dominion claims". The Hill. Retrieved December 22, 2020.
  61. ^ Ellefson, Lindsey (December 21, 2020). "NewsMax Admits No Evidence of Voting Machine Fraud After Smartmatic Threatens Lawsuit". TheWrap. Retrieved December 22, 2020.
  62. ^ McEvoy, Jemima (December 21, 2020). "Fox News, Newsmax Walk Back Election Fraud Claims After Voting Machine Manufacturer Threatens Legal Action". Forbes. Retrieved December 22, 2020.
  63. ^ "Newsmax Issues Retraction And Apology To Dominion Employee Over Election Stories". NPR.org.
  64. ^ a b c "Newsmax: Friend or Looming Foe to Conservatives?". Mediaite. November 24, 2020. Retrieved November 24, 2020.
  65. ^ "10 Things You Need to Know About Newsmax". Retrieved November 24, 2020.
  66. ^ Katz, A.J. "Newsmax CEO Chris Ruddy Talks Ratings, Making Plans for a Biden Administration, Catching Up to Fox News and More". AdWeek. Retrieved January 19, 2021.
  67. ^ Stelter, Brian. "Newsmax TV scores a ratings win over Fox News for the first time ever". CNN. Retrieved April 16, 2021.
  68. ^ Graham, Jennifer (March 8, 2021). "Fox News, Newsmax and the fight for conservative TV". Deseret News. Retrieved April 16, 2021.
  69. ^ Mitchell, Amy (March 23, 2021). "Newsmax and OAN News Consumers Also Likely To Turn to Fox News". Pew Research Center. Retrieved April 16, 2021.
  70. ^ a b Pruitt-Young, Sharon (August 10, 2021). "The 2020 Election Is Back In Court, As Dominion Sues Conservative Media Outlets". NPR. Retrieved October 7, 2021.
  71. ^ Dan Evon (November 2, 2021). "'Luciferase' Is Not an Ingredient in COVID-19 Vaccines". Snopes.com.
  72. ^ "Fact Check-Moderna's COVID-19 vaccine does not contain luciferin or luciferase". May 6, 2021 – via www.reuters.com.
  73. ^ Baragona, Justin (November 4, 2021). "Newsmax Benches Star Who Claimed COVID Vaccines Contain Satanic Trackers". The Daily Beast.
  74. ^ "Newsmax correspondent who said vaccine has a Luciferase tracer suspended by Twitter". The Independent. November 3, 2021.
  75. ^ Niemietz, Brian (November 4, 2021). "Newsmax gives White House correspondent a time-out following bizarre claim seemingly linking vaccine tracking and the Devil". New York Daily News.
  76. ^ Porterfield, Carlie (November 2, 2021). "Breitbart Leads Climate Change Misinformation On Facebook, Study Says". Forbes. Retrieved November 3, 2021.
  77. ^ "The Toxic Ten: How ten fringe publishers fuel 69% of digital climate change denial". Center for Countering Digital Hate. November 2, 2021. Retrieved November 3, 2021.
  78. ^ "Qatar eyes stake in Newsmax". Politico. May 8, 2018. Archived from the original on May 8, 2018. Retrieved May 8, 2018.
  79. ^ Hananoki, Eric (March 10, 2020). "Newsmax is telling its older-leaning audience to avoid a future coronavirus vaccine and instead give it money for something "far more effective"". Media Matters. Archived from the original on March 14, 2020. Retrieved March 10, 2020.
  80. ^ Slisco, Aila (March 10, 2020). "Right-wing news site warns readers not to get hypothetical coronavirus vaccine because vaccines are a "scam"". Newsweek. Archived from the original on November 7, 2020. Retrieved October 21, 2020.
  81. ^ https://www.washingtonpost.com/media/2021/07/13/newsmax-rob-schmitt-vaccine-against-nature/
  82. ^ "Independents Take Center Stage in Obama Era". Pew Research Center for the People and the Press. May 21, 2009. Archived from the original on March 10, 2011. Retrieved April 18, 2015.
  83. ^ "newsmax.com Site Overview". alexa.com. Archived from the original on April 2, 2015. Retrieved April 18, 2015.
  84. ^ a b c Bedard, Paul.Sarah Palin Takes A Big Step Toward 2012 Run for President Archived December 19, 2010, at the Wayback Machine,US News and World Report, October 7, 2010.
  85. ^ Christopher Ruddy, the Trump whisperer: 'I'm honest with him' Archived January 26, 2019, at the Wayback Machine, Washington Post, Derek Hawkins, June 15, 2017.
  86. ^ Greenfeld, Karl Taro.The Next Ailes: Newsmax's Chris Ruddy Preps TV Rival to Fox News Archived 2017-03-19 at the Wayback Machine, Bloomberg Business, March 6, 2014.
  87. ^ Massing, Michael. "Un-American". Columbia Journalism Review. Retrieved November 22, 2020.
  88. ^ "Newsmax To Launch Channel with DirecTV". Politico. May 29, 2014. Archived from the original on June 1, 2014. Retrieved October 18, 2014.
  89. ^ Umstead, R. Thomas (May 29, 2014). "Newsmax To Launch Cable Network". Multichannel News. Archived from the original on October 23, 2019. Retrieved September 13, 2020.CS1 maint: unfit URL (link)

External linksEdit