Open main menu

Network 10 (commonly known as Channel 10 or simply 10) is an Australian commercial television network. One of five national free-to-air networks, 10's owned-and-operated stations can be found in the state capital cities of Sydney, Melbourne, Brisbane, Adelaide and Perth, while affiliates extend the network to regional areas of the country. The network is owned by Ten Network Holdings, a subsidiary of CBS Studios International.

Network 10
Network 10 logo 2018.svg
Launched1 August 1964 (1964-08-01)
Owned byTen Network Holdings
CBS Studios International
Picture format576i (SDTV) 16:9
1080i (HDTV) 16:9
Audience share17.4% nationally (2018 ratings year, [1])
SloganTV With A Twist
CountryAustralia
LanguageEnglish
Broadcast areaSydney, Melbourne, Brisbane, Adelaide, Perth
Affiliates
HeadquartersSydney, New South Wales
Formerly called
  • Independent Television System (1965–1970)
  • The 0-10 Network (1970–1980)
  • Network Ten (1983–1989, 1991–2018)
  • 10 TV Australia (1989-1991)
Sister channel(s)
Website10play.com.au
Availability
Terrestrial
TEN Sydney
(DVB-T 64-QAM)
1573 @ 11 (219.5 MHz)[2]
ATV Melbourne
(DVB-T 64-QAM)
1589 @ 11 (219.5 MHz)
TVQ Brisbane/Gold Coast
(DVB-T 64-QAM)
1605 @ 11 (219.5 MHz)
ADS Adelaide
(DVB-T 64-QAM)
1621 @ 11 (219.5 MHz)
NEW Perth/Mandurah
(DVB-T 64-QAM)
1669 @ 11 (219.5 MHz)
Freeview Ten owned (virtual)10
Freeview Ten HD (virtual)13
Freeview WIN regional (virtual)8/88
Freeview SCA Spencer Gulf/Broken Hill (virtual)5
Satellite
TEN Sydney
(DVB-S QPSK)
1061 @ 12094 MHz
(Foxtel Optus D3)
ATV Melbourne
(DVB-S QPSK)
1031 @ 12094 MHz
(Foxtel Optus D3)
TVQ Brisbane
(DVB-S QPSK)
1011 @ 12094 MHz
(Foxtel Optus D3)
Foxtel (virtual)110
VAST (virtual)5 or 10
Cable
Foxtel/Optus (virtual)110/210
Streaming media
10 Play

Contents

HistoryEdit

OriginsEdit

From the introduction of TV in 1956 until 1965 there were three television networks in Australia, the National Television Network (now the Nine Network), the Australian Television Network (now the Seven Network), and the public Australian Broadcasting Commission National Television Service. In the early 1960s, the Australian Government began canvassing the idea of licensing a third commercial television station in each capital city. This decision was seen by some as a way for the government to defuse growing public dissatisfaction with the dominance of imported overseas programming and the paucity of local content. The first of these "third" licences was granted to United Telecasters Sydney was granted on 4 April 1963.

Structurally, the Australian television industry was closely modelled on the two-tiered system that had been in place in Australian radio since the late 1930s. One tier consisted of a network of publicly funded television stations run by the ABC, which was funded by government budget allocation and (until 1972) by fees from television viewer licences. The second tier consisted of the commercial networks and independent stations owned by private operators, whose income came from selling advertising time.

LaunchEdit

The network was launched as ATV-0 in Melbourne opened on 1 August 1964 and was owned by the Ansett transport and media group, which at the time owned one of Australia's two domestic airlines. TEN-10 in Sydney, which opened on 5 April 1965, was originally owned by United Telecasters Sydney Ltd (UTSL), which also[citation needed] in July that year opened TVQ-0 in Brisbane, Queensland. Also opened later that month was SAS-10, serving the city of Adelaide in South Australia.

The new television network was initially dubbed the "Independent Television System" or ITS, but in 1970 adopted the title "The 0/10 Network", which reflected the names of the first two stations launched in the group, ATV and TEN.

Melbourne's ATV was the first station of the network to stage colour broadcasts in 1967, the broadcast was that of the horse races in Pakenham, Victoria which was seen by network and RCA executives and invited members of the media and press. This would the first of many test colour telecasts for the station, and in tribute to this event, the 0-10 Network adopted the First in Colour slogan in 1974, within months before 1 March 1975 transition to colour broadcasting.

1970–1988: Expansion and original runEdit

For its first five years, the 0/10 Network led a hand-to-mouth existence. By the beginning of the 1970s the network was in a precarious financial position and there were predictions that it would fail.

In 1971, the 0/10 Network first aired Young Talent Time, which was a huge ratings success, and ran for 17 years.

However, the network's true financial reprise came about due to the fact that the controversial adult soap opera serial Number 96, which premiered in March 1972 on the night that "Australian TV lost its virginity". The series broke new ground for Australian television and captured the imagination of viewers like few programs before or since. For the next three years it was consistently Australia's top-rating television program and, not surprisingly, its huge popularity attracted advertisers to Ten en masse, with the result that its revenue increased significantly from A$1 million in 1971 to more than A$10 million in 1972.

However, the pattern of ratings dominance was already set, and for most of the next five decades from the mid-1960s there was little deviation from the prevalent rankings, with the Nine Network typically in first place, the Seven Network second, 0/10 third and ABC fourth.

The gradual evolution of Network Ten into its current form has its origins in the ongoing attempts by media mogul Rupert Murdoch to acquire a prized commercial television licence in Australia's largest capital city market, Sydney. This began when Murdoch's News Limited purchased the Wollongong station WIN Television in the early 1960s, around the same time he bought Festival Records. In 1977, frustrated by regulatory blocks that prevented him from expanding into the Sydney market, Murdoch sold WIN and purchased a 46% share in Ten Sydney.

In 1979, Murdoch made an unsuccessful takeover bid for the Melbourne-based The Herald and Weekly Times media group, which originally owned HSV-7. Although the bid failed, he gained a 50% stake in Ansett, which thus gave him control of channel 0 in Melbourne.

In 1979, 0/10 first aired the soap opera Prisoner, which was a huge ratings success.

On 20 January 1980, the 0/10 Network became known as Network Ten to reflect ATV moving from channel 0 to channel 10 – although the Brisbane station continued to broadcast as TVQ-0 until 10 September 1988 when the station changed to TVQ-10. In 1987 Adelaide's Network Ten affiliate (SAS-10) and Seven Network affiliate (ADS-7) successfully negotiated to exchange affiliation rights and channel frequencies due to ownership problems. On 27 December 1987, the exchange came into effect and ADS-7, owned by the same owners as the main Network Ten stations, became ADS-10 with SAS-10 converting to SAS-7, operated by TVW-7 in Perth.

When Murdoch became an American citizen in 1985 so that he could expand his media empire in the United States, Australia's media ownership laws obliged him to dispose of the flagship television stations, which were sold to The Northern Star, an offshoot of the Westfield Group conglomerate controlled by property tycoon Frank Lowy. However, Westfield was badly hit by the stock market crash of 1987, and in 1989 sold Network Ten to a consortium led by Charles Curran and former television journalist Steve Cosser.

The network became fully national in 1988 with the launch of NEW-10 in Perth, after the introduction of satellite facilities made it economical for the network to broadcast to Western Australia. Northern Star officially took hold of TVQ-10 later in the year because of swapping frequencies with neighbouring DDQ-0 in Toowoomba and rebranded CTC Canberra under the network banner in time for aggregation.

1989–1994: Receivership and relaunchEdit

 
Ten's corporate headquarters in Pyrmont, an inner suburb of Sydney

In 1989, Ten's ratings were in decline, so on 23 July 1989, recently recruited network boss Bob Shanks relaunched the network and introduced several new programs, including four new prime time game shows. However, by the end of 1989 the ratings had failed to improve and most of the new programs were cancelled, except for its Eyewitness News newscasts, Neighbours and E Street (debuting in late 1988).

Meanwhile, owners Northern Star Holdings were having financial and regulatory problems. The company was subject to an inquiry by the Australian Broadcasting Tribunal in relation to media ownership rules and had run into financial difficulties following the 1987 stock market crash two years earlier. On 1 September 1989, Northern Star Holdings announced a major restructure to pay off debts and help restore profitability. The proposals included selling off the network's three smaller stations; ADS Adelaide, NEW Perth and CTC Canberra to Charles Curran's Capital Television Group. The sale was complete on 27 October 1989, effectively splitting Northern Star's Network Ten in half.[3]

In September 1990, Northern Star filed for receivership and in January 1991 Ten was relaunched yet again with the first version of its famous ten watermark logo.[4][5] The network entered liquidation in May 1991.[6] In 1992, the network's flagship stations were sold to the Canadian-based Canwest media group, which held a controlling stake in the network until 2009. Also in 1992, the network commenced a strategy of targeting younger audiences. The Adelaide and Perth stations were re-acquired by the network in 1995.[7]

With the network having financially recovered, Ten Network Holdings floated on the Australian Stock Exchange in 1998. At this time, Ten had affiliate broadcasting agreements with Southern Cross Broadcasting in southern New South Wales, regional Victoria and Tasmania, and with Telecasters Australia in northern New South Wales and regional Queensland.[8]

1995–2007: Recovery and successEdit

In 2001, Ten opened its doors to the Big Brother Australia house and with it reality television, the opening night of Big Brother became the most watched programs of the night. The trend was then followed by launching the Australian version of reality singing competition format Idols called Australian Idol in 2003. Australian Idol was a hit for several years, lasting until 2009.

In 2004, Network Ten enjoyed its best year since the 1970s, winning two ratings weeks (out of 40) and finishing second nationally only behind the Nine Network and well ahead of the Seven Network.[9] This was a departure from previous years, in which it typically places third behind Nine and Seven in most other ratings years since 2000.

In 2005, Canwest was in discussions with newspaper publisher John Fairfax Holdings about a possible sale of the network, after the federal government indicated it may consider relaxing Australia's media cross-ownership laws. Previously, newspaper owners could not own television stations in the same city. Fairfax owned the Seven Network until 1988, and had been looking for a way back into television for a long time.

On 21 August 2005, the network celebrated its 40th birthday with a two-hour highlights package called Ten: Seriously 40, which was hosted by Bert Newton and Rove McManus.

On 27 October 2005, Network Ten announced that its long-running morning talk-variety program Good Morning Australia would be cancelled at the end of the year after a fourteen-year run. This ended host Bert Newtons 14 year association with Network Ten , although he was offered ongoing employment with the network, he announced that he would be returning to the Nine Network. 9am with David & Kim replaced GMA as Ten's national morning program from 2006 - 2009.

From 2006 to 2008, Ten was the official broadcaster of Sydney New Year's Eve. The rights returned to the Nine Network from 2009.

On 7 August 2007, Network Ten and Foxtel signed a new agreement allowing Ten's digital signal to be transmitted via Foxtel's cable and satellite services.[10] Prior to this, Ten was only transmitted via cable on Foxtel in an analogue format and Austar in standard definition digital via Mystar. Similarly in October 2007, Network Ten and Optus announced that Ten's digital signal would be available on its cable network from 1 December 2007.[11]

On 16 December 2007, Ten HD was officially launched as a breakaway channel, becoming the first new commercial television channel in metropolitan areas of Australia since 1988. Ten HD ceased broadcasting on 25 March 2009 when it was replaced by what was a sports-only High Definition channel, One HD.[12]

2009–2015: Canwest sale, multichannels launchEdit

On 24 September 2009, Canwest announced that it was selling its 50.1% stake in Ten Network Holdings for A$680 million,[13] to pay down its significant debt. In late 2009, Canwest filed for creditor bankruptcy protection, due to C$4 billion mounting debt across radio, television broadcasting and publishing assets in several countries.[14]

On 20 October 2010, four years after he sold shares in PBL Media to private equity firm CVC Asia Pacific, James Packer purchased 16 per cent of Ten.

Network Ten launched a new digital channel, Eleven, on 11 January 2011.[15] The channel is aimed at a "distinctly youthful" audience between the ages of 13 and 29. Neighbours and The Simpsons were high-profile programs migrating from Ten to the new channel.[16] The channel was a joint venture with CBS Studios International, which owned a 33% stake.[17]

On 8 May 2011, Ten relaunched its sports based channel One, with general entertainment programming aimed at males taking over the schedule. It is aimed at a similar audience to 7mate.[18]

In 2012, Ten unsuccessfully launched many new programs. This led to Ten's ratings dropping to fourth place behind ABC for over thirty straight nights.[19] The poor performance resulted in Chief Programming Officer David Mott's resignation.[20]

In late 2012, Ten reported a loss of $12.9m as it battled poor advertising markets and failed to hold larger audience numbers. They made positions at the station redundant and said that production may become centralised.

Analogue broadcasts ceased on 10 December 2013.

On 15 June 2015, Foxtel (co-owned by News Corp) bought 15% shares in Ten Network Holdings, pending the approval from the ACCC. Prior to the acquisition, Discovery backed out from bidding partnership with Foxtel. In July 2015, Paul Anderson was announced as the new Chief Executive Officer.[21]

2016–2017: New affiliation and financial troublesEdit

A high definition simulcast of Ten was revived on 2 March 2016. As a result, One began broadcasting in standard definition only.[22][23]

On 29 April 2016, the Nine Network pulled its regional affiliation with WIN Television over a lawsuit involving its catch-up service 9Now, and announced a new affiliation agreement with Southern Cross Austereo, Ten's then-primary regional affiliate. Ten subsequently negotiated a five-year affiliation deal with WIN;[24][25] the new affiliations took effect on 1 July, with WIN becoming the carrier of Network Ten programming in regional Queensland, Northern NSW, Southern NSW, Victoria, Tasmania, South Australia, Western Australia, the Australian Capital Territory and the Gold Coast.[26][27] WIN owner and Ten's largest shareholder Bruce Gordon positioned himself to increase his ownership stake in Ten, subject to changes to media ownership laws being passed.[28]

Following Ten Network Holdings reporting a $232 million half year loss, billionaire shareholders Lachlan Murdoch, Bruce Gordon and James Packer withdrew support for $250 million guaranteed loan that would help keep Ten out of receivership.[29][30][31] This loan was intended to replace an existing guaranteed $200 million loan that expires in December.[32] On 13 June, Ten asked the Australian Securities Exchange that their stock be placed in a 48-hour trading halt while it assessed its options concerning receivership.[33][34] It went into voluntary administration the following day.[35][36]

On 28 August 2017, Ten's administrators announced that US media company CBS Corporation (which had a 33% share in the multichannel Eleven and was Ten's largest creditor) had entered into a binding agreement to purchase the company for $123 million. CBS refinanced Ten's existing debt including guarantor fees to billionaire shareholders James Packer, Lachlan Murdoch and Bruce Gordon, and existing loans from the Commonwealth Bank. Shareholders in Ten Network Holdings lost their investment.[37][38]

Gordon and Murdoch had also placed their own joint bid for the company, which was not endorsed by the administrators.[39] At a meeting held on 12 September, Ten's creditors overwhelmingly voted in support of CBS' bid, citing concerns over Murdoch's previous management of Ten and talk of mass job cuts in the news department under Murdoch/Gordon ownership.[40][41]

The CBS acquisition was completed on 16 November 2017, when the shares of Ten Network Holdings were transferred to CBS Network Ten BV, a company registered in the Netherlands.[42][43][44]

2017–present: CBS ownershipEdit

Following the CBS acquisition, the network became a division of CBS Studios International.[45] Ten moved to commission more Australian content. The additional programs were financed by the savings from the dissolution of Ten's output agreement with 21st Century Fox.[46] CBS also moved to re-establish an in-house advertising sales department for 2019, bringing to an end Ten's four year period with the Foxtel-affiliated Multi Channel Network. This brought Ten into line with the other CBS networks.[47] One reason CBS acquired Ten was to assist the company to launch its CBS All Access streaming service in the Australian market.[48] The service launched in December 2018 and was branded 10 All Access in the local market.[49]

On 31 October 2018, the network unveiled a new logo, replacing the "ten" wordmark used since 1991 with a stylised circle 10, and the network now referred to in text as "Network 10". The new brand is used across all of Network 10's platforms and services, and was intended to reflect the broadcaster's positioning as an "adventurous alternative" with a "sense of fun". 10 also relaunched its multichannels Eleven and One as 10 Peach and 10 Boss, with Boss focusing on dramatic programming and targeting an older adult audience, and Peach continuing to be targeted towards young adults.[50][51][52][53] 10 Boss changed its name to 10 Bold on 10 December 2018 due to trademark conflicts with Fairfax Media.[54]

ProgrammingEdit

Local programsEdit

Ten's current Australian program line-up consists of series such as: Bondi Rescue, Neighbours, Australian Survivor, I'm A Celebrity...Get Me Out of Here!, All Aussie Adventures, Chris & Julia's Sunday Night Takeaway, Gogglebox Australia, Show Me the Movie!, Changing Rooms, Celebrity Name Game, Studio 10, The Project, The Living Room, Dancing with the Stars, MasterChef Australia, The Bachelor Australia, The Bachelorette Australia, Bachelor in Paradise Australia, Have You Been Paying Attention?, Hughesy, We Have a Problem.

International programsEdit

Current US programming that airs on Ten and its digital multichannels is sourced from Ten's deals CBS Television Studios and CBS Studios International [55] (Paramount TV) / Paramount Home Media Distribution (Paramount films; long running), DreamWorks / DreamWorks Animation (Paramount distribution films only), Miramax Films, Sony Pictures Television International, Roadshow Entertainment / Warner Bros International Television and Warner Bros. Family Entertainment, Disney Media Distribution (Touchstone films only), and Transmission Films.

When it was independent, Ten had a long-standing relationship with CBS Studios International for Australian rights to its content.

On 30 October 2017, the network ceased its output deal as a side effect of the network's bankruptcy and CBS acquisition. 20th Century Fox, losing the networks rights to The Simpsons (Ending after 27 years), Modern Family and Life in Pieces, among many others.[56][57]

Since in 2015, Ten was currently split up the program broadcast rights, including CBS on Ten and Viacom on Nine as well as the rest of Paramount televisions and films shared with Nine, and the films for Seven because the studio was retired of doing Viacom broadcast rights and Ten has to revived CBS broadcast rights instead.

Since in 2018, Ten Revived their rights for Warner Bros. and Roadshow because the studio now allows new Broadcast rights but they share with (Nine)

On February 3rd 2019, Ten Revived their rights for Sony Pictures Television International because the studio now allows new Broadcast rights but they share with (Nine and Seven) 10 allows free to air first Movies And others they aired Catalogue Titles Which on Free To Air Television Before And allows Movie Premieres

Former programsEdit

The network formerly broadcast catalogue movie and television titles from Viacom and MTV from 1990s to 2014 and Nickelodeon from 1998 to 2014. Viacom, MTV, and Nick now belong to Nine Network, Nine revived Viacom, MTV, and Nickelodeon broadcast rights.

In 2009, 10 lost the rights to Universal Pictures after more than 20 years of movies and film broadcasting when the Seven Network won the $500 billion and long-term deal with the movie and television studio broadcast rights later moved to Nine.

From 2017 onwards, rival film and television rights with 20th Century Fox from 2008 to 2016 and Regency Enterprises from 2015 to 2016. Fox and Regency now belong to Seven Network, Seven revived 20th Century Fox and Regency broadcast rights.

Share programsEdit

The network broadcast catalogue movie and television titles from Miramax, DreamWorks, DreamWorks Animation, and Paramount starts in 1990s, 2012, and 2015 would now shared with Nine Network, with Miramax, DreamWorks, and Paramount films and televisions are usually airing on Ten and Nine. Effective from 2015 onward, Ten revived CBS broadcast rights.

From 2018 onwards, film and television rights with Warner Bros. are now shared with Nine Network and Seven Network, with Warner Bros. films and televisions are usually airing on Ten, Nine, and Seven.

From 2019 onwards, film and television rights with Sony and Touchstone are now shared with Nine Network and Seven Network, with Sony and Touchstone films and televisions are usually airing on Ten, Nine, and Seven.

News and current affairsEdit

 
Ten News camera operator filming a traffic piece in Sydney by Vic Lorusso

Network 10's news service is called 10 News First (previously Ten News & Ten Eyewitness News). It produces local bulletins each weeknight and national bulletins on weekends.

The news service also produces nightly panel show The Project.

Ten has access to CBS News stories for international news coverage.

In November 2006, Network Ten struck a deal with CBS, reportedly worth A$6 million a year. This allows Network Ten the rights to air all CBS News footage, as well as access to its 60 Minutes, Dr. Phil, Late Show with David Letterman and 48 Hours programs. This deal occurred after CBS's talks with the Nine Network broke down, with Nine refusing to pay A$8 million a year to continue its 40-year deal with CBS. Ten in turn struck a cheaper deal, and has onsold CBS's 60 Minutes stories to Nine.

On 31 July 2012, Entertainment Tonight was picked up by Network Ten after airing since 1982[citation needed] till 30 June 2012 on the Nine Network following cutbacks on overseas purchases.

In late 2012, Ten reported a loss of $12.9m as it battled poor advertising markets and failed to hold larger audience numbers. They made positions at the station redundant and said that production may become centralised.

SportEdit

The network is a major player in Australian sports broadcasting. All sports broadcasts on 10 and its multichannels are labelled under the 10 Sport brand.

The network holds the free-to-air broadcast rights to the A-League (since 2017), Socceroos (since 2018) and Wallabies (since 2013) games, the Melbourne Cup Carnival (beginning 2019), the Supercars Championship (since 2015), Formula One (since 2003) and MotoGP (since 1997).

In 2002, Ten combined with the Nine Network and Foxtel to acquire broadcast rights for the Australian Football League, the elite Australian rules football competition, displacing the Seven Network which had held the rights for more than 40 years. Ten broadcast Saturday afternoon and Saturday night games and had exclusive rights for all finals games. Along with the Seven Network, Ten placed a successful $780 million bid to jointly broadcast the game from 2007 to 2011.[58] Under this deal, Ten continued to broadcast the Saturday component of the competition. However, unlike the previous deal, Ten did not hold the exclusive rights to the finals series. Instead, the networks shared the broadcasting of the finals series and alternated the broadcast of the grand final. In the years when Ten did not televise the Grand Final (2008 and 2010), it telecast the Brownlow Medal presentation. Ten ended AFL broadcasting after 10 years at the conclusion of the 2011 season.

Ten broadcast the 2007 Rugby World Cup.[59]

In 2003, Ten started broadcasting the Formula One World Championship after the Nine Network dropped the rights in 2002 after more than twenty years of coverage.

Big Bash League games was broadcast in Australia by Ten. In 2013, Ten paid $100 million for BBL rights over five years, marking the channel's first foray in elite domestic cricket coverage.[60] Ten previously held the broadcast rights to the Indian Premier League.

Ten, in joint partnership with subscription television provider Foxtel, had broadcast rights for the 2010 Commonwealth Games.[61]

Ten acquired broadcast rights to the 2014 Winter Olympics in Sochi, Russia for AUD$20 million after all three major commercial networks pulled out of bidding on rights to both the 2014 and 2016 Olympic Games due to cost concerns. The Nine Network had lost AUD$22 million on its joint coverage of the 2012 Games with Foxtel, and the Seven Network's bid was rejected for being lower than what Nine/Foxtel had previously paid.[62][63][64]

In 2018, 10 signed the rights to the Melbourne Cup Carnival, after the Seven Network ended the rights for 17 years.

AvailabilityEdit

Network 10 is available in standard definition and in 1080i high definition. Core programming is fibre fed out of ATV Melbourne to its sister stations and regional affiliates with TEN Sydney providing national news programming.[citation needed] The receiving stations and affiliates then insert their own localised news and advertising which is then broadcast in metropolitan areas via Network 10's owned-and-operated stations TEN Sydney, ATV Melbourne, TVQ Brisbane, ADS Adelaide, and NEW Perth. The network's programming is also carried into regional Australia by various affiliate stations, most of which are part of the WIN Television network.

10 HDEdit

 
10 HD logo

The 10 HD multichannel was launched on 16 December 2007 until 25 March 2009 and later revived on 2 March 2016. It broadcasts identical programming to 10, but in 1080i HD.

10 PlayEdit

The network's free video on demand and catch up TV service is called 10 Play. Launched on 29 September 2013, replacing the network's old website that offered limited catch-up TV services.[65][66] The service is available on the web and via apps for mobile devices, smart TVs, set-top boxes and video game consoles.

Live streaming of Network 10's primary channel commenced on 21 January 2016, although it was available only during selected hours. 24 hour live streaming of the main channel commenced on 26 January 2018. A live stream of 10 Bold was available on a part-time basis until Feb 2019. On 21 February 2019, 10 Bold switched to an 24 hour live stream and 10 Peach added on 10 Play live stream service.

10 News First during Olympics and Commonwealth Games, International horse racing and Supercars Championship are not accessible through 10 Play live streaming service due to the digital broadcast rights being owned by IOC rights and Telstra for Supercars.

10 All AccessEdit

10 All Access is an advertising-free subscription streaming service. It is a rebranded, localised version of CBS All Access. The service offers programming from 10 and CBS's libraries, original programming and the ability to watch CBS programs prior to their broadcast on 10's channels. It launched on 4 December 2018.[67]

ControversyEdit

For the 2006 series of Big Brother, Ten appointed two censors to review the show instead of one.[citation needed] The Federal Minister for Communications, Senator Helen Coonan, was reported to have said that she would be keeping a "close watch on the show's 2006 series".[citation needed] This controversy resulted in Big Brother Uncut being renamed Big Brother: Adults Only for the 2006 season of Big Brother. In two separate findings, the Australian Communications and Media Authority determined Network Ten breached clause 2.4 of the Commercial Television Industry Code of Practice. These two breaches were in relation to the broadcast of Big Brother Uncut on 30 May, 13 June and 4 July 2005. The broadcast material was not classified according to the Television Classification Guidelines.

Despite toning down Big Brother: Adults Only significantly in comparison to 2005, the series continued to attract controversy. After Big Brother: Adults Only was abruptly cancelled several weeks early, a subsequent incident of alleged sexual assault in the house saw the removal of two housemates and a huge public outcry calling for the series to be cancelled entirely.[68] This incident generated significant publicity for the show, even prompting the Prime Minister of Australia to call on Network Ten to "do a bit of self-regulation and get this stupid program off the air."[69]

Just prior to the fifth anniversary of the 9/11 attacks, Network Ten broadcast 911: In Plane Site, a documentary that examined conspiracy theories about the terrorist attacks. Federal Labor politician Michael Danby demanded that the programming director of the station be sacked.[70]

On 8 October 2008, the Australian Communications and Media Authority (ACMA) found Network Ten guilty of breaching the Commercial Television Industry Code of Practice by using subliminal advertising during the broadcast of the 2007 ARIA Music Awards on 28 October 2007.[71] Network Ten had inserted single frames (lasting 1/25th of a second) into the program broadcast. This was exposed on ABC's Media Watch program.[72][73]

Logo and identity historyEdit

From 1964 to 1984 Network Ten's four stations – ATV-0/ATV-10 Melbourne, TEN-10 Sydney, TVQ-0 Brisbane and SAS-10 Adelaide – used different logos to identify themselves. There had also been a number of network-wide logos used from the mid-1960s through to the early 1980s.

By late-1985 ATV-10, SAS-10 and TEN-10 were all using the same logo – a circle with "TEN" in the centre, somewhat in the style of a neon sign. This logo had been introduced by TEN-10 on 16 January 1983, was adopted by ATV-10 in June 1984 and by SAS-10 in November 1985. The logo was also similar to the new logo adopted by Brisbane's TVQ-0 in April 1983, when that station became branded as TV0 – a neon sign-style circle with "TV" in the centre.

Kicking off several years of branding upheaval, on 24 January 1988 ATV-10, ADS-10 and TEN-10 all adopted the "X TEN" logo, followed by Perth's NEW-10 when the station launched in May of that year, and finally TVQ-0 on 10 September, when the station changed frequency and became TVQ-10. On 23 July 1989, the network rebranded again to "10 TV Australia".

On 13 January 1991, the network introduced a new logo featuring a lowercase "ten" in a circle; four variations of this logo would appear over the next 27 years. The first version consisted of a white, silver or metallic ring enclosing a blue circle with "ten" in yellow lower case text. A revision of the logo with a yellow ring was introduced with the "Give Me Ten" ident campaign in 1995, but the white/silver/metallic ring was reintroduced with the network's 1997 indents. It wasn't until 1 October 1999 when the "Electric" ident was launched that the ring became yellow permanently.

In January 2008, the logo was enhanced for HD with a glossy "ball" effect similar to the logo of the US ABC. On 22 June 2013, when the ring and lettering became blue as well.

On 31 October 2018, Ten unveiled a completely new logo, in its first major rebranding since 1991. The new branding replaced the "ten" wordmark with a numeric 10 in a circle.[74]

Identity historyEdit

  • 1970: Make Love, Not Revolution (used as a response to Seven's Revolution campaign)
  • 1974–75: First in Color (ATV-0, SAS-10, and TEN-10 only)
  • 1974–75: Color Your World with Channel 0 (TVQ-0 only)
  • 1977: I Like It!
  • Summer 1977/78: Keep Your Eye on the 0 (ATV-0 and TVQ-0 only)
  • 1979–80: Come Up, Come Up to Ten (TEN-10 and SAS-10 only)
  • 1980 (Sydney): Star Station Ten
  • 1980 (Melbourne), 1981 (Adelaide): You're on Top With Ten!
  • 1981: Looking Good (also used by CBS in 1979)
  • 1982: Reach for the Stars (ATV-10 only) (also used by CBS in 1981)
  • 1983–86: You're Home When You're Home on Ten
  • 1985–88: 10 out of 10 Australia (TEN-10 and SAS-10 only)
  • 1987: We've Got It Together (ATV-10 only)
  • 1988: We're for You! (Ten's for You)
  • 29 May 1988 – 23 July 1989: Perth, We Give You Ten (NEW-10 only)
  • 10 September 1988 – 23 July 1989: Ten, Brisbane Style (TVQ-10 only)
  • 1989: Look! You've Got a Friend on Ten
  • 1989–91: 10 TV Australia
  • 1990–94: The Entertainment Network (also used by CTC-7 and RTQ-10/7/4)
  • Winter 1990: We'll Keep You Warm on Channel Ten (NEW-10 only)
  • 1991: That's Entertainment!
  • 1992: This Is It!
  • 1993: It's on TEN
  • 1994: That's TEN!
  • 1995–97: Give Me Ten
  • 1997: Get Ready!
  • 1998 – 1 October 1999: Turn Me On
  • Summer 2000/01: Let Ten Entertain You
  • 1 February 2001 – 22 June 2013: Seriously
  • Summer 2009/10: Summer's Looking Good!
  • 22 January 2012 – 22 May 2012: Turn It On (accompanied in promotional trailers by "Turn Me On" by David Guetta)
  • 22 June 2013 – 31 October 2018: Turn on 10
  • 1 August 2014: Ten, 50 Years Young
  • 31 October 2018 – present: TV with a Twist (accompanied in promotional trailers by "Good Morning" by Max Frost)

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. ^ "Seven wins 2018 ratings year". TV Tonight. 2 December 2018.
  2. ^ http://www.freetv.com.au/media/Engineering/Australian_Digital_Terrestrial_Television_Broadcasting_Service_Information_Register_-_Issue_4_-_January_2011.pdf
  3. ^ "Northern Star Holdings Ltd". Worldwide Company Profile. Retrieved 24 May 2017.
  4. ^ Gatfield, John; McKew, Maxine (14 September 1990). "Network 10 financial problems 1990". YouTube (Video). Network Ten. Retrieved 13 January 2018.
  5. ^ "10 New Logo first night 1991". YouTube (Video). Network Ten. 13 January 1991. Retrieved 13 January 2018.
  6. ^ Sacre, Howard (May 1991). "Network Ten in Liquidation - May 1991". YouTube (Video). Network Ten. Retrieved 13 January 2018.
  7. ^ "Ten Network Holdings Limited 1998 Annual Report" (PDF). Ten Network Holdings. 1998. pp. 8–11. Archived from the original (PDF) on 13 October 2009. Retrieved 13 January 2018.
  8. ^ "Ten Network Holdings Limited 1998 Annual Report" (PDF). Ten Network Holdings. 1998. pp. 1–6. Archived from the original (PDF) on 13 October 2009. Retrieved 13 January 2018.
  9. ^ Warneke, Ross (2 December 2004). "Nine wins year again". The Age.
  10. ^ "Ten and Foxtel sign breakthrough digital retransmission agreement" (PDF). Ten Network Holdings Limited. 7 August 2007. Retrieved 7 February 2008.
  11. ^ "Ten Joins Optus TV Featuring Foxtel Platform" (PDF). Ten Network Holdings Limited. 31 October 2007. Retrieved 7 February 2008.
  12. ^ "New channel, new era: Introducing TEN HD". Ten Network Holdings Limited. 14 September 2007. Archived from the original on 19 September 2007. Retrieved 14 September 2007.
  13. ^ McFarland, Lyndal (24 September 2009). "CanWest sells Ten Network stake for $680m". The Australian. Dow Jones Newswires. Retrieved 9 July 2011.
  14. ^ Clark, Andrew (6 October 2009). "Canwest Global Communications files for bankruptcy protection". The Guardian. England. Retrieved 9 July 2011.
  15. ^ "TEN announces launch of ELEVEN". The Spy Report. Media Spy. 26 August 2010. Archived from the original on 10 September 2010. Retrieved 26 August 2010.
  16. ^ "Neighbours moving to Eleven". The Spy Report. Media Spy. 26 August 2010. Archived from the original on 10 September 2010. Retrieved 26 August 2010.
  17. ^ James, Meg (25 August 2010). "CBS goes down under and takes minority stake in Australian TV venture". The Los Angeles Times. Retrieved 26 August 2010.
  18. ^ "ONE to broaden its horizons". TV Tonight. Retrieved 9 November 2011.
  19. ^ Idato, Michael (17 September 2012). "Seriously, Ten struggles to keep up with ABC". The Sydney Morning Herald. Retrieved 19 October 2013.
  20. ^ Idato, Michael (24 August 2012). "Ten's dismal ratings claim prized scalp". The Sydney Morning Herald. Retrieved 19 October 2013.
  21. ^ "Ten names Paul Anderson as CEO as Hamish McLennan exits - AdNews". Retrieved 10 June 2017.
  22. ^ "TEN HD Simulcast Set To Launch On 2 March". Ten Network Holdings. 22 February 2016. Archived from the original on 23 February 2016. Retrieved 22 February 2016.
  23. ^ Knox, David (22 February 2016). "TEN in High Definition from March 2". TV Tonight. Retrieved 22 February 2016.
  24. ^ Mitchell, Jake (29 April 2016). "Nine win shows media law absurdity: WIN chief Andrew Lancaster". The Australian. Retrieved 29 April 2016.
  25. ^ Mitchell, Jake; Davidson, Darren (2 May 2016). "Nine, Ten to swap affiliate partners". The Australian. Retrieved 23 May 2016.
  26. ^ "TEN And WIN Network Announce New Program Supply Agreement" (PDF). Ten Network Holdings. 23 May 2016. Retrieved 23 May 2016.
  27. ^ Mitchell, Jake (23 May 2016). "Bruce Gordon's WIN confirms affiliate deal with Ten Network". The Australian. Retrieved 23 May 2016.
  28. ^ Mason, Max (22 June 2016). "Bruce Gordon ups his bet on Ten Network". The Sydney Morning Herald. Retrieved 3 November 2017.
  29. ^ Ryan, Peter (27 April 2017). "Ten Network casts 'significant doubt' on its viability after announcing $232m first-half loss". Australian Broadcasting Corporation. Retrieved 13 June 2017.
  30. ^ "Network Ten's future in doubt as billionaire backers Murdoch and Gordon pull their support". Herald Sun. 13 June 2017. Retrieved 12 June 2017.
  31. ^ Mason, Max (11 June 2017). "Ten's billionaire shareholders back away from loan guarantee". The Australian Financial Review. Sydney. Retrieved 13 June 2017.
  32. ^ Mason, Max (27 April 2017). "Network Ten seeks to extend billionaire backed loan". The Australian Financial Review. Sydney. Retrieved 13 June 2017.
  33. ^ Letts, Stephen (13 June 2017). "Ten Network in trading halt and facing receivership after failing to secure financial backer". Australian Broadcasting Corporation. Retrieved 13 June 2017.
  34. ^ "Network Ten places shares in trading halt". Sky News Australia. 13 June 2017. Retrieved 13 June 2017.
  35. ^ Danckert, Sarah (14 June 2017). "Network Ten heads into voluntary administration". The Sydney Morning Herald. Sydney. Retrieved 14 June 2017.
  36. ^ Pash, Chris (14 June 2017). "The Ten network is in administration". Business Insider Australia. Sydney. Retrieved 14 June 2017.
  37. ^ Battersby, Lucy (28 August 2017). "US broadcaster CBS to buy Ten Network". The Sydney Morning Herald. Retrieved 28 August 2017.
  38. ^ Battersby, Lucy (11 July 2017). "CBS claiming debts of $843 million from Network Ten". The Sydney Morning Hearald. Retrieved 16 November 2017.
  39. ^ Whitbourn, Michaela (7 September 2017). "Billionaire Ten backer Bruce Gordon wins first round in challenge to CBS takeover". The Sydney Morning Herald.
  40. ^ Mason, Max (19 September 2017). "Network Ten creditors' meeting votes for CBS". The Australian Financial Review. Retrieved 8 October 2017.
  41. ^ Kruger, Colin (20 September 2017). "CBS won because Network Ten employees didn't want Lachlan Murdoch to come back". The Sydney Morning Herald. Retrieved 4 November 2017.
  42. ^ CBS Corporation Completes Acquisition Of Ten Network., Ten Network Holdings, 16 November 2017.
  43. ^ Request For Removal From The Official List, Ten Network Holdings, 15 November 2017.
  44. ^ Kruger, Colin. "Euro Ten". MSN Money. The Canberra Times. Retrieved 16 November 2017.
  45. ^ "About - Ten Network Holdings Limited". tenplay. Ten Network Holdings. Retrieved 15 May 2018.
  46. ^ Mason, Max (2 April 2018). "CBS backs Network Ten's homegrown strategy, commits to long-term". Australian Financial Review. Retrieved 2 April 2018.
  47. ^ Samios, Zoe; Kelly, Vivienne (1 August 2018). "'CBS want to control it, it's as simple as that': Ten confirms exit from MCN". Mumbrella. Retrieved 2 August 2018.
  48. ^ "Ten Network to be purchased by US giant CBS". ABC News. 28 August 2017. Retrieved 28 August 2017.
  49. ^ "CBS gears for Ten All Access streaming service launch". The Australian. 9 September 2018. Retrieved 9 September 2018.
  50. ^ "Network Ten Rebrands As 'Network 10' With New-Look Logo". B&T. 31 October 2018. Retrieved 31 October 2018.
  51. ^ Lallo, Michael (31 October 2018). "Network Ten in 2019: What's new, what's returning, what's gone?". The Sydney Morning Herald. Retrieved 31 October 2018.
  52. ^ "Ten reveals first major rebrand in 27 years: Peach, Boss and 10 News First". Mumbrella. 31 October 2018. Retrieved 31 October 2018.
  53. ^ "10 Upfront: Behind the rebrand of Boss, Peach, News and 10 Play". Mediaweek. Retrieved 31 October 2018.
  54. ^ Kelly, Vivienne (10 December 2018). "Ten caves and renames '10 Boss' as '10 Bold'". Mumbrella. Retrieved 17 December 2018.
  55. ^ Samios, Zoe (9 November 2017). "Ten reveals 'Pilot Week', new comedy Street Smart, game show Blind Date and more CBS shows". Mumbrella.
  56. ^ "Fox Cancels Content Supply Deal With Australia's Network Ten". The Hollywood Reporter. Retrieved 31 October 2017.
  57. ^ "How CBS Outmaneuvered Lachlan Murdoch to Buy Aussie TV Network Ten". The Hollywood Reporter. Retrieved 31 October 2017.
  58. ^ "Seven and Ten win AFL rights". ABC Sport. 5 January 2006. Retrieved 7 February 2008.[dead link]
  59. ^ "Ten gives HD sporting chance". The Australian. australianit.news.com.au. 7 December 2006. Retrieved 16 December 2006.
  60. ^ New Big Bash League broadcaster Channel Ten thrilled with ratings for season opening derby heraldsun.com.au. Retrieved on 25 November 2015.
  61. ^ "TEN and Foxtel win 2010 Commonwealth Games". TV Tonight. 16 January 2008. Retrieved 17 January 2008.
  62. ^ "Olympic fury over rules for TV sport". The Australian. 7 April 2012. Retrieved 13 August 2013.
  63. ^ "Seven withdraws from bidding for Olympics as price tag proves too great for TV networks". Fox Sports. 8 April 2013. Retrieved 13 August 2013.
  64. ^ MacKay, Duncan (12 May 2013). "Ten Network signs $20 million deal to broadcast Sochi 2014 in Australia, claim reports". Inside the Games. Retrieved 13 August 2013.
  65. ^ Southcott, Chris (29 September 2013). "TENplay launches: How does Network Ten's new catch-up service compare?". TechGeek. Retrieved 14 February 2016.
  66. ^ Knox, David (30 September 2013). "TENplay, anywhere, anytime". TV Tonight. Retrieved 14 February 2016.
  67. ^ "10 All Access is here: SVOD service live with 7,000+ episodes". mediaweek.com.au. 4 December 2018. Retrieved 4 December 2018.
  68. ^ (3 July 2006), "Big Brother in bigger bother", The Age, Retrieved 4 July 2006.
  69. ^ "Get this stupid program off". The Sydney Morning Herald. 3 June 2006. Retrieved 12 September 2006.
  70. ^ Butterly, Nick (11 September 2006). "Labor MP attacks Ten on 9/11 documentary". News.com.au. Archived from the original on 6 July 2009. Retrieved 12 September 2006.
  71. ^ "Ten guilty of subliminal advertising". Ten Network Holdings Limited. 8 October 2008. Archived from the original on 9 October 2008. Retrieved 13 June 2017.
  72. ^ "Flash Dance" (transcript). Media Watch. Australia. 5 November 2007. Retrieved 7 November 2007.
  73. ^ "Mediawatch – ARIA Awards 2007 Subliminal Ads – Wrap up story". YouTube. 13 October 2008. Retrieved 9 November 2011.
  74. ^ Samios, Zoe (31 October 2018). "Ten reveals first major rebrand in 27 years: Peach, Boss and 10 News First". Mumbrella.

External linksEdit