NGO Monitor (Non-governmental Organization Monitor) is a right-wing non-governmental organization based in Jerusalem that reports on international NGO activity from a pro-Israel perspective.[4][5][6][7]

NGO Monitor
Founded2001; 22 years ago (2001)[1]
FounderGerald M. Steinberg
TypeNon-profit
NGO
FocusEnd promotion of "politically and ideologically motivated anti-Israel agendas" by certain NGOs.[1]
Location
  • Jerusalem
Area served
Israel
Key people
Gerald M. Steinberg (President); Naftali Balanson, Managing Editor; Anne Herzberg, Legal Advisor[1]
Revenue
US$ 385,000 (2008)[2]
Employees
13 (November 2010)[3]
Websitengo-monitor.org

The organization was founded in 2001 by Gerald M. Steinberg under the auspices of the Jerusalem Center for Public Affairs[8] before becoming a legally and financially independent organization in 2007.[9]

NGO Monitor has been criticized by academic figures, diplomats, and journalists for allowing its research and conclusions to be driven by politics,[10][11][12] for not examining right-wing NGOs,[12] and for putting out misleading information.[13] NGO Monitor's stated mission is to "end the practice used by certain self-declared 'humanitarian NGOs' of exploiting the label 'universal human rights values' to promote politically and ideologically motivated agendas".[1] A number of academics have written that NGO Monitor's aims and activities are political in nature.[12][14][11]

The organization's leader, Gerald M. Steinberg, has reportedly worked for the Israeli Foreign Ministry and the Office of the Prime Minister while heading NGO Monitor.[15]

Structure and staff

NGO Monitor is the central project of the Organization for NGO Responsibility, an independent nonprofit organization registered in Israel. Its president is Gerald M. Steinberg, professor emeritus of Political Science at Bar-Ilan University.[16]

Its staff includes:[1]

  • Gerald M. Steinberg, president
  • Naftali Balanson, managing editor
  • Anne Herzberg, legal advisor
  • Dov Yarden, chief executive officer
  • Arnie Draiman, online communications[3][17]

As of 2015, NGO Monitor advisory council members were said to include Elliott Abrams, Alan Dershowitz, Douglas Murray and R. James Woolsey.[18]

Funding

Its critics say that NGO Monitor is not transparent about its funding, a claim it denies.[19][20][21][22] The Wechsler Family Foundation is one of NGO Monitor's founding donors. Other acknowledged supporters are Nina Rosenwald and Newt Becker.[23] Since its separation from the Jerusalem Center for Public Affairs (JCPA) and its formation as an independent organization in 2007, NGO Monitor has drawn on a wider range of funding sources. NGO Monitor has said it receives no governmental support and is funded by private donors and foundations, though it did receive some funds, in 2010 and 2011, via The Jewish Agency for Israel (JAFI), a quasi-governmental agency.[24]

In 2010, the organization received a $500,000 grant from Research + Evaluation = Promoting Organizational Responsibility and Transparency (REPORT), formerly known as American Friends of NGO Monitor (AFNGOM). Private donors in the U.S. were asked on NGO Monitor's website to donate via REPORT.[25] Other donors include The Center for Jewish Community Studies (part of JCPA),[26] American Friends of NGO Monitor (REPORT), the Orion Foundation, Matan, Peter Simpson, Nir Ben Josef,[24] Real Property Investment, DR. Tuchmen,[27] Jewish Federations of North America and the Wechsler Family Foundation.[25] NGO Monitor's financial reports for 2009 to 2012, which include donations above NIS 20,000 (approximately $5,200 as of 2012), are available on its website.[25]

According to a February 2012 article by Uri Blau in Haaretz, his examination of NGO Monitor's finances revealed that "the organization sought to block the publication of one contributor and to get hundreds of thousands of Shekels from anonymous sources".[19] The donations in question were channeled through the Jewish Agency for Israel and Matan, and originated with undisclosed donors from outside Israel. In the same article, Jason Edelstein, NGO Monitor's communications director, is quoted as saying "all of our financial information is fully disclosed with the Registrar for Non-Profits as required by law".[19]

A 2015 report published by the Peace Now movement discovered that NGO Monitor failed to file a legally required disclosure regarding the source of its funding, and that many of the group's funding sources are hidden from the public.[20][28]

NGO Monitor's U.S. sources of funding, as revealed by U.S. tax filings, have included the Abstraction Fund, American Jewish Committee, Ben and Esther Rosenbloom Foundation, CJM Foundation, Jewish Community Federation, Koret Foundation, Lisa and Douglas Goldman Fund, Middle East Forum, MZ Foundation, Network for Good, Paul E. Singer Foundation, Milstein Family Foundation, Newton and Rochelle Becker affiliated charities, Shillman Foundation, Sinder Foundation, Vanguard Charitable Endowment Fund, and the William P. Goldman and Brothers Foundation.[18]

Activities

Publications

NGO Monitor maintains an online directory of NGOs worldwide,[29] which generally includes a description of each organization, a quote from the organization, its funding sources, and selected quotes about the organization from publications and officials. NGO Monitor also has considerable material related to the first Durban Conference[30] and the Durban strategy of divestment and boycott,[31] as well as considerable discussion of the 2009 Durban Review Conference.[32]

NGO Monitor staff have co-authored two books relating to NGOs: Best Practices for Human Rights and Humanitarian NGO Fact-Finding (with founder and president Gerald Steinberg, NGO Monitor's Legal Advisor Anne Herzberg, and NGO Monitor's Best Practices Legal Fellow Jordan Berman)[33] and The Goldstone Report "Reconsidered": A Critical Analysis (with Steinberg and Herzberg).[34]

In 2009, NGO Monitor published a monograph titled "Experts or Ideologues: Systematic Analysis of Human Rights Watch",[35] which includes analysis of key HRW staff members, five case studies of HRW campaigns, and quantitative analysis comparing HRW publications in the Middle East, covering the period from 2002 to 2009.

NGO Monitor released a document comparing Amnesty International's response to the 20 years of ethnic, religious and racial violence during the Second Sudanese Civil War to its treatment of Israel.[36]

Lawfare

Rashid Khalidi has called NGO Monitor an organisation that opposes legal means against Israel and at the same time a proponent of the use of legal means against those who criticise Israel.[37] Sabine Lang writes that NGO Monitor has focused on the use of legal means to limit funding to NGOs.[38]

Neve Gordon, writing in Law & Society Review, describes the term as part of a campaign to portray human rights as a national security threat and to impede organizations that expose human rights abuses, using NGO Monitor's activities as one of its main examples.[39]

In January 2010, Steinberg brought a case before the European Court of Justice arguing that it was wrong of the European Commission to withhold some of the contents of over 200 financial documents that NGO Monitor had requested regarding the funding of Israeli and Palestinian NGOs.[40][41] In November 2012, the court said that NGO Monitor could not receive the financial documents regarding 16 projects of human rights organizations in Israel, calling it "in part, manifestly inadmissible and, in part, manifestly lacking any foundation in law".[40] The EU said "that the Middle East is an unstable region, and therefore such information may pose a danger to human rights groups". Steinberg said, "for over 10 years the EU has been keeping the information regarding funding of NGOs in complete secrecy. My conclusion is that they have something to hide. In addition to a violation of basic principles of government transparency, the secret funding is trying to manipulate the democratic process in Israel." Michael Sfard, a lawyer specializing in international human rights law, said Steinberg "invents demons and then chases them.... All the data about the donations of foreign countries to Israeli human rights organizations are published on the Web sites of the organizations, as required by law."[42]

In 2013, NGO Monitor issued a report on the findings of the 2011 Israeli law requiring Israeli non-governmental organizations to disclose financial contributions from foreign donors and governments. The report assessed that foreign funding of Israeli NGOs totalled NIS 34,355,579 in 2012.[43] Steinberg called the new law an "international model for transparency". He also said, "the amount of foreign funding going to NGOs involved in polarizing activity in the context of the Arab–Israeli conflict [is] alarming."[43] The Association for Civil Rights in Israel (ACRI) spokesman Marc Grey said that ACRI's donors were already listed on its website, making the law "redundant", and that the donations allowed organizations to protect human rights and freedoms, adding, "the basis for Israel's relations with democratic countries is shared values – democracy and human rights above all – the State of Israel itself is a recipient of funds from these very same countries, in the framework of trade agreements, investments, loans, and donations."[43] A spokesman for B'Tselem said the information had been published on its website for years and that NGO Monitor is a group of "Israeli government apologists masquerading as an objective watchdog. They do not even practice what they preach in terms of their own transparency and their sloppy, third-rate research."[43]

Criticisms of NGOs

NGO Monitor criticized the Ford Foundation for funding the 2001 World Conference against Racism, Racial Discrimination, Xenophobia and Related Intolerance in Durban, South Africa.[44] The Ford Foundation has modified its policies regarding funding of NGOs.[45] It also has taken exception to such accusations and says its involvement in the Palestinian territories reflects its belief that a just solution to the conflict is vitally important to the region and the peoples directly affected and that it also funds groups such as the New Israel Fund.[46]

NGO Monitor also criticized B'Tselem, "The Israeli Information Center for Human Rights in the Occupied Territories".[47]

NGO Monitor has criticized the New Israel Fund, which says its primary objective is "to strengthen Israel's democracy".[48] Larry Garber, then executive director of the New Israel Fund, and Eliezer Ya'ari, then NIF's Israel director and a retired Israeli air force major,[49] wrote in an op-ed in The Jerusalem Post that if Israel accepts Steinberg's premises, then "Israel's credibility—and, more important, the nation's morality—will suffer."[50]

With the stated aim of encouraging critical debate on the role of NGOs in the Middle East conflict, NGO Monitor held a 2006 conference in Jerusalem with 21 humanitarian aid groups in attendance. A panel discussed the pros and cons of NGOs dealing with Hamas.[51][52] NGOs such as Amnesty International, B'Tselem and Physicians for Human Rights were invited to speak but declined.[51] Amnesty International said the conference did "not give a balanced ground for open and fair dialogue" while another human rights group accused NGO Monitor of "partiality".[52]

Editing Wikipedia

NGO Monitor's online communications editor, Arnie Draiman, was indefinitely banned from editing Wikipedia articles about the Israeli-Arab conflict due to biased editing, concealing his place of work and using a second account in a way forbidden by Wikipedia policy.[17] Draiman was a major contributor to the articles on NGO Monitor and Gerald Steinberg, and performed hundreds of edits on articles about human rights organizations, such as B'Tselem, the New Israel Fund, Human Rights Watch, and many others that Steinberg opposes.[53]

Reception

Support

Yoaz Hendel, a former adviser to Likud leader Benjamin Netanyahu who is now a columnist at Yediot Aharonot, said that NGO Monitor is a "serious voice in the field".[54]

The Forward, in an article written by Nathan Jeffay in January 2011, said that NGO Monitor is "Israel's most prominent watchdog of human rights groups".[55]

The 2013 Menachem Begin Prize was awarded to NGO Monitor, "a leading organization defending the State of Israel and the Jewish people." The Begin Prize is awarded for "extraordinary act(s) for the benefit of the State of Israel and/or the Jewish People." Natan Sharansky said, "NGO Monitor is the leading organization defending the State of Israel and the Jewish people."[56]

After the 2014 Gaza War, Matti Friedman said that more references to NGO Monitor "could have offered some partisan counterpoint in our articles to charges by NGOs that Israel had committed 'war crimes.'"[10]

Criticism

Political research conducted at Lund University in 2019 rated NGO Monitor highly for "counter-democratic activities" and found that the organization was "heavily involved in [the] denunciation" of human rights NGOs by depicting them as "unprofessional and biased".[57] In all of NGO Monitor's reports, it was found to criticize NGOs that "had a perspective of promoting Palestinian human rights and/or taking a critical stance toward Israeli Government policies vis-à-vis Palestinians". The research also found that NGO Monitor appeared to "be promoting pro-Israel views regarding the conflict in a partisan way" and that, organizationally, NGO Monitor "might be less independent" and "tied to strong political interests and actors".[57]

Leonard Fein, writing for The Forward in 2005, said that NGO Monitor is "an organization that believes that the best way to defend Israel is to condemn anyone who criticizes it."[58]

Yehudit Karp, a member of the International Council of the New Israel Fund and a former deputy attorney general of Israel, said that NGO Monitor has released information "it knew to be wrong, along with some manipulative interpretation".[59]

The New Israel Fund said in May 2011 that NGO Monitor "knowingly published false information in its newsletter" about the NIF funding of Coalition of Women for Peace (CWP). NIF said that NGO Monitor's director was given the correct information verbally in advance.[60] NGO Monitor responded by asserting that its report was based on NIF grant information.[61] NIF's rejoined that its public records lag the end of the reporting year by several months, but reiterated that updated information was given to NGO Monitor verbally. NIF also said that it asked CWP to remove mention of NIF's name from the CWP website.[62]

In July 2009, HRW issued a statement saying, "NGO Monitor ... conducts no field investigations and condemns anyone who criticizes Israel".[63]

Uriel Heilman, a managing editor for the Jewish Telegraphic Agency (JTA) and a senior reporter for The Jerusalem Post, wrote in an online opinion column that there were a "couple of disingenuous (read: inaccurate) elements" in the May 2009 digest of NGO Monitor. Heilman rhetorically asked whether the situation itself was "enough for Steinberg and NGO Monitor's followers without Steinberg having to stretch the truth?" Steinberg later conceded that the statement's phrasing was confusing and revised it.[64]

Kathleen Peratis, a member of the board of Human Rights Watch, called into question the research methodology underlying an op-ed by Steinberg for not saying specifically where or when HRW statements have been unverifiable.[65] In 2006, she criticized NGO Monitor for accusations against HRW and its "executive director, whose father fled Nazi Germany". Peratis took issue with an op-ed by Steinberg titled "Ken Roth's Blood Libel",[66] and argues those like NGO Monitor "who want selective exemption of Israel from the rules of war" may not "have faced the implications of getting what they wish for".[65]

In 2009, David Newman criticized NGO Monitor for concentrating "almost entirely with a critique of peace-related NGOs and especially those which focus on human rights, as though there were no other NGOs to examine". He said that NGO Monitor, which he called a right-wing organization, had consistently refused requests to investigate the activities and funding of right-wing NGOs, many of which, Newman said, were facilitating illegal activity in the West Bank.[67] In response, NGO Monitor wrote that it is "an independent research organization, providing detailed, systematic, and source-based analysis and publications regarding the activities of NGOs in the Arab-Israeli conflict. The ideological label employed by Newman, 'right wing', is neither accurate nor relevant".[68] Newman criticized NGO Monitor again in 2009, 2010, and 2012.[69][70]

In January 2010, 13 Israeli human rights organizations released a common statement calling NGO Monitor and Im Tirtzu "extremist", and criticised an "unbridled and incendiary attack" by them against human rights groups.[71]

Ambassador Andrew Stanley, the EU representative to Israel, took issue with NGO Monitor's description of EU policy as operating in secret, writing, "as Prof. Steinberg is fully aware from the various conversations we have had with him, funding of projects by the European Union worldwide is carried out by open and public calls for proposals published on EU websites, including the website of the Delegation of the European Union to the State of Israel."[72]

Michael Edwards lists NGO Monitor among a group of organisations who use deficiencies in NGO accountability as a pretext for politically motivated attacks to silence views with which they disagree. Edwards writes that they "single out liberal or progressive groups for criticism while ignoring the same problems, if that is what they are, among NGOs allied with conservative views".[12] According to Joel Peters, NGO Monitor's activities include "high profile campaigns with the aim of delegitimizing the activities of Israeli civil society and human rights organisations, especially those advocating the rights of Arab citizens of Israel and/or address the question of violations of human rights in the Occupied Territories",[11] to which NGO Monitor responded, "Our aims and objectives (holding political advocacy NGOs accountable, providing checks and balances, researching and publishing on these issues) are clearly spelled out."[73]

According to Naomi Chazan, NGO Monitor is closely linked to a "tightly knit, coordinated set of associations" whose goal is to undermine liberal voices in Israel and entrench a negative image of them by "continuously hammer[ing] away at their key message—in this instance, the abject disloyalty of certain civil society organizations and their funders and their collusion with Israel's most nefarious external detractors". According to Chazan, "by reinforcing this mantra by every available means, innuendo could be transformed into fact".[14]

In an editorial published by The Forward, J.J. Goldberg called NGO Monitor "one of the smoothest left-bashing operations."[74]

Ilan Baruch, Israel's former ambassador to South Africa, said in a September 2018 report by the Policy Working Group (PWG) that NGO Monitor "disseminates misleading and tendentious information, which it presents as factual in-depth research". NGO Monitor's efforts are designed to "defend and sustain [Israeli] government policies that help uphold Israel's occupation of ...the Palestinian territories".[13][75] The Dutch government has also criticised NGO Monitor, singling out the unreliability of its accusations against human rights defenders. Dutch Foreign Minister Stef Blok said "the government is familiar with the accusations by NGO Monitor against a broad group of Israeli and Palestinian human rights organisations, as well as with criticism of the conduct of NGO Monitor itself", citing the PWG report. "This research shows that many of NGO Monitor's accusations are based on selective citations, half-facts and insinuations, but not necessarily on hard evidence", Blok added.[76]

Political orientation

NGO Monitor attempted in 2010 to cut the funding of The Electronic Intifada by the Dutch foundation Interchurch Organisation for Development Cooperation by asserting that the website was "anti-Semitic and frequently compares Israeli policies with those of the Nazi regime." It also said that EI's executive director campaigned to delegitimize and demonize Israel. The ICCO's website praised Electronic Intifada as "an internationally recognized daily news source", functioning as a counterweight to pro-Israeli reportage. The ICCO's chairman, Marinus Verweij, stated in reply:

Electronic Intifada ... has become an important source of information from the occupied Palestinian territories. Newspapers such as The Washington Post and the Financial Times have frequently used material from the Electronic Intifada, and the rights of Palestinian people to a decent way of living are central in the news brought by the EI. The EI reports frequently about the violations of human rights and international humanitarian law by the State of Israel. In no way is the EI anti-Israel or anti-Semitic.[77]

EI's Ali Abunimah, answering the accusations, noted that in the "scurrilous" claims, not one piece of evidence from the over 12,000 articles printed by EI since its inception in 2001 had been cited by the NGO.[78]

According to a United States diplomatic cable, uncovered in the WikiLeaks documents, Steinberg said that "he did not want the NGO legislation to feed into the delegitimizing rhetoric, but that such an unintended consequence might be an acceptable cost to reduce the power of the NGOs' current monopolization of human rights rhetoric for politicized purposes."[79]

In a 2009 opinion column written for The Jerusalem Post, Larry Derfner asserted that "NGO Monitor doesn't have a word of criticism for Israel, nor a word of acknowledgment, even grudging, for any detail in any human rights report that shows Israel to be less than utterly blameless. In fact, on the subject of Israel's human rights record, NGO Monitor doesn't have a word of disagreement with the Prime Minister's Office."[80]

John H. Richardson, writing for Esquire magazine's website in 2009, called NGO Monitor a "rabidly partisan organization that attacks just about anyone who dares to criticize Israel on any grounds". It notes that Steinberg is dedicated to fighting "the narrative war" and has made a "special project" of attacking Human Rights Watch.[81]

Didi Remez, a former spokesperson for the Peace Now group and former consultant to BenOr Consulting,[82] which was co-founded by Jeremy Ben-Ami of J Street,[83] said NGO Monitor "is not an objective watchdog: It is a partisan operation that suppresses its perceived ideological adversaries through the sophisticated use of McCarthyite techniques – blacklisting, guilt by association and selective filtering of facts".[84]

In an op-ed published in 2005 by The Forward, Leonard Fein, a former professor of politics and Klutznick Professor of Contemporary Jewish Studies at Brandeis University, takes issue with NGO Monitor's statement that Human Rights Watch places "extreme emphasis on critical assessments of Israel" and has issued more reports about HRW than on any other of the 75 NGOs it concerns itself with. Fein wrote that HRW has devoted more attention to five other nations in the region—Iraq, Sudan, Egypt, Turkey and Iran—than it has to Israel; but that, despite extensive correspondence, Steinberg has failed to correct the "misleading" statement about HRW on the NGO Watch website. Fein argues that NGO Monitor may not be free of the "narrow political and ideological preferences" of which it accuses HRW.[58] The Forward wrote that NGO Monitor says it has increased Human Right Watch's reporting on Hamas, Hezbollah and the Palestinian Authority, while Human Rights Watch has rejected the statements and said it was dealing with counterterrorism in a post-9/11 world.[85]

In a 2004 article for the Political Research Associates, Jean Hardisty and Elizabeth Furdon call NGO Monitor a "conservative NGO watchdog group ... which focuses on perceived threats to Israeli interests", adding that "the ideological slant of NGO Monitor's work is unabashedly pro-Israeli. It does not claim to be a politically neutral examination of NGO activities and practices."[86]

Ittijah, Union of Arab Community-Based Organisations in Israel, has said NGO Monitor represents the interests and the say of the Israeli state rather than civil society's voice based on human rights values. Ittijah further states that NGO Monitor is guided by the Israeli Ministry of Foreign Affairs.[87]

According to Naomi Chazan, former New Israel Fund president, NGO Monitor is "tied to the national-religious right".[14]

In an op-ed published in Jewish Journal in 2016, Noam Shelef wrote that NGO Monitor's leaders are affiliated with the Israeli government, and that the organization only scrutinizes progressive critics of government policies.[88]

Associated Press "ban" of NGO Monitor

According to former Associated Press reporter Matti Friedman, the AP bureau in Jerusalem gave "explicit orders to reporters...to never quote [NGO Monitor] or its director, an American-raised professor named Gerald Steinberg." Friedman continues, "In my time as an AP writer moving through the local conflict, with its myriad lunatics, bigots, and killers, the only person I ever saw subjected to an interview ban was this professor."[89]

The AP responded by saying, "There was no 'ban' on using Prof. Gerald Steinberg. He and his NGO Monitor group are cited in at least a half-dozen stories since the 2009 Gaza war."[90]

Examining the evidence, law professor David Bernstein surmises that while there may not have been a written ban, there was a clear bias by the AP in terms of what it chose not to cover and which sources it chose not to use, that the problem "might not primarily be who is being quoted, but whether NGO influence and possible bias are considered newsworthy to begin with."[91]

See also

References

  1. ^ a b c d e "About NGO Monitor". NGO Monitor.
  2. ^ "2008 Annual Report" (PDF). NGO Monitor. 2008. Archived from the original (PDF) on 9 October 2009. Retrieved 9 June 2010.
  3. ^ a b "NGO Monitor Staff". Retrieved 17 June 2013.
  4. ^ Rubin, A.; Sarfati, Y.; Akman, C.A.; Erdeniz, G.; Fishman, L.; Golan-Nadir, N.; Michaeli, I.; Tepe, S. (2016). The Jarring Road to Democratic Inclusion: A Comparative Assessment of State–Society Engagements in Israel and Turkey. Lexington Books. p. 6. ISBN 978-1-4985-2508-4. Retrieved 10 December 2021. Right-wing organizations Im Tirzu and NGO Monitor ...
  5. ^ Stetter, Stephan (2012). The Middle East and Globalization: Encounters and Horizons. Palgrave Macmillan US. p. 206. ISBN 978-1-137-03176-1. Retrieved 10 December 2021. Transnational NGOs usually do not become a conflict party and are less likely to be associated with one of the conflict parties-although, to pick but two examples, as the campaign of the right-wing NGO Monitor in Israel against the involvement of "external actors"
  6. ^ Khalidi, Rashid (2013). Brokers of Deceit: How the U.S. Has Undermined Peace in the Middle East. Beacon Press. ISBN 978-0-8070-4476-6. Retrieved 10 December 2021. Several other right-wing Israeli NGOs follow the same approach, including NGO Monitor
  7. ^ "Ha'aretz columnist dropped by British Zionists". JTA. 31 August 2007.
  8. ^ "About the Jerusalem Center for Public Affairs". Jerusalem Center for Public Affairs. Archived from the original on 3 February 2017.
  9. ^ "העמותה לאחריות ארגונים לא ממשלתיים (ע"ר)" [NGO Monitor] (in Hebrew). Guidestar. Archived from the original on 1 December 2017. Retrieved 22 June 2013.
  10. ^ a b Friedman, Matti (30 November 2014). "What the Media Gets Wrong About Israel". The Atlantic. Retrieved 10 December 2014.
  11. ^ a b c Peters, Joel (2012). The European Union and the Arab Spring: Promoting Democracy and Human Rights in the Middle East. Lexington Books. p. 85. ISBN 978-0739174456.
  12. ^ a b c d Michael Edwards (4 May 2012). NGO Accountability: "Politics, Principles and Innovations". Routledge. p. 7. ISBN 978-1-136-56042-2. Retrieved 29 May 2013.
  13. ^ a b Rettman, Andrew (28 September 2018). "Former diplomats raise alarm on Israeli lobby group". Retrieved 1 October 2018.
  14. ^ a b c Chazan, Naomi (2012). Israel in the World: Legitimacy and Exceptionalism. Routledge. pp. 79–80. ISBN 978-0415624152.
  15. ^ What is NGO Monitor’s connection to the Israeli government?
  16. ^ Steinberg, Gerald (20 April 2022). "Gerald Steinberg, Author at ngomonitor". ngomonitor. Retrieved 22 June 2022.
  17. ^ a b Oded Yaron (17 June 2013). "Aligning text to the right: Is a political organization editing Wikipedia to suit its interests? - Features". haaretz.com. Haaretz. Retrieved 4 November 2016.
  18. ^ a b Marusek, Sarah; Miller, David (2015). How Israel attempts to mislead the United Nations: Deconstructing Israel's campaign against the Palestinian Return Centre (Report). Public Interest Investigations. ISBN 9780957027459.
  19. ^ a b c Uri Blau (10 February 2012). העמותה שעוקבת אחר ארגוני השמאל לא רוצה שתדעו מי תורם לה [NGO Monitor: The association that tracks organizations of the Left does not want you to know who contributes to it]. Haaretz (in Hebrew). Retrieved 20 June 2013.
  20. ^ a b Peace Now: 95% of funding for right-wing NGOs hidden from public. Jerusalem Post, 14 December 2015
  21. ^ Funding Sources and Transparency For Nine Associations Identified with the Israeli Right Wing Archived 5 February 2016 at the Wayback Machine. Ilan Sheizaf, September 2015
  22. ^ "Who funds NGO Monitor?". NGO Monitor. www.ngo-monitor.org Accessed 8 September 2016
  23. ^ Founding Donor. NGO Monitor. Archived on 12 April 2008
  24. ^ a b The Amutah For Financial Responsibility (R.A.) Financial Statements as of December 31, 2010; The Amutah for NGO Responsibility (R.A.) Financial Statements as of December 31, 2011. On the archived website
  25. ^ a b c TO MAKE A DONATION. NGO Monitor. Archived on 21 September 2013
  26. ^ Financial Report 2009
  27. ^ Financial Report 2012
  28. ^ Funding Sources and Transparency For Nine Associations Identified with the Israeli Right Wing Archived 5 February 2016 at the Wayback Machine. Ilan Sheizaf, September 2015
  29. ^ "NGO Index A-Z". NGO Monitor.
  30. ^ "Durban Conference Review 2009". NGO Monitor. 15 June 2009.
  31. ^ "Boycotts, Divestment, and Sanctions (BDS) Resource Page". NGO Monitor. 14 July 2011.
  32. ^ "NGO Forum at Durban Conference 2001". NGO Monitor.
  33. ^ Berman, Jordan; Steinberg, Gerald M.; Herzberg, Anne (2 March 2012). Best Practices for Human Rights and Humanitarian NGO Fact-Finding (Nijhoff Law Specials). ISBN 978-9004218116.
  34. ^ The Goldstone Report 'Reconsidered': A Critical Analysis. ISBN 9659179308.
  35. ^ "Experts or Ideologues: Systematic Analysis of Human Rights Watch". NGO Monitor. 8 September 2009.
  36. ^ Fredman, Asher Ahuvia (26 August 2004). "Asleep at the Wheel: Comparing the Performance of Human Rights NGOs on Sudan and Arab-Israeli Issues". NGO Monitor. Archived from the original on 21 June 2006. Retrieved 27 July 2006.
  37. ^ Rashid Khalidi (12 March 2013). Brokers of Deceit: How the U.S. Has Undermined Peace in the Middle East. Beacon Press. ISBN 978-0-8070-4476-6. Retrieved 30 May 2013.
  38. ^ Sabine Lang (15 October 2012). NGOs, Civil Society, and the Public Sphere. Cambridge University Press. pp. 116–. ISBN 978-1-107-02499-1. Retrieved 30 May 2013.
  39. ^ Gordon, Neve (3 June 2014). "Human Rights as a Security Threat: Lawfare and the Campaign against Human Rights NGOs". Law & Society Review. 48 (2): 311–344. doi:10.1111/lasr.12074. ISSN 1540-5893.
  40. ^ a b Court of Justice of the European Union (27 November 2012). "Order Of The General Court (Fifth Chamber), Case T‑17/10". Retrieved 26 December 2012.
  41. ^ Dan Izenberg (21 January 2010). "NGO Monitor turns to EU court for transparency". The Jerusalem Post. Retrieved 26 December 2012.
  42. ^ Chaim Levinson (25 December 2012). "EU court rejects NGO Monitor petition to release details on Israeli rights groups". Haaretz. Retrieved 26 December 2012.
  43. ^ a b c d Sam Sokol (5 February 2013). "Groups spar with NGO Monitor over foreign funding". The Jerusalem Post.
  44. ^ "Ford Foundation NGO Funding Update - Implementation of Post-Durban Guidelines is Slow and Lacks Transparency". NGO Monitor. 28 April 2005.
  45. ^ Andrew L. Jaffee (21 November 2003). "'Stunning Reversal:' Ford Foundation Agrees to Stop Funding Anti-Israeli and Anti-Semitic Groups". War to Mobilize Democracy (netWMD). Archived from the original on 1 December 2008. Retrieved 12 November 2004.
  46. ^ Bradford Smith; Vice President; Ford Foundation (24 October 2003). "Ford Foundation Backs Proponents of Peace". The Forward.
  47. ^ "Betselem: Report Uses Outdated Sources and the Rhetoric of Demonization, NGO Monitor Analysis (Vol. 2 No. 12)". 15 August 2004. Archived from the original on 2 January 2016.
  48. ^ "New Israel Fund Principles". Archived from the original on 28 May 2013.
  49. ^ "New Israel Fund director responds to criticism". The Jewish Tribune. 24 September 2008. Archived from the original on 6 October 2014.
  50. ^ Larry Garber; Eliezar Ya'ari (19 March 2006). "Who's really damaging Israel's image?". The Jerusalem Post.
  51. ^ a b "EU to discuss Middle East NGOs funding". European Jewish Press. 7 July 2006. Archived from the original on 14 February 2012.
  52. ^ a b Yoav Appel (14 June 2006). "Major NGOs skip 'unfair' monitoring conference". The Jerusalem Post.
  53. ^ Haaretz (17 June 2013). "Biased Wikipedia editing in Israel raises concerns of political meddling - France 24". France 24. Archived from the original on 3 October 2016. Retrieved 4 November 2016.
  54. ^ בעיטת קרן [Corner Kick] (in Hebrew). NGO Monitor. image of a clipping from Yediot Acharanot from September 2012
  55. ^ Nathan Jeffay (28 January 2011). "Does Arab Money Fund Left-wing Israeli NGOs?". The Forward.
  56. ^ Continuing Menachem Begin’s legacy, Jerusalem Post, 28 November 2013
  57. ^ a b Kalm, Sara; Strömbom, Lisa; Uhlin, Anders (2019). "Civil Society Democratising Global Governance? Potentials and Limitations of "Counter-Democracy"". Global Society. 33 (4): 499–519. doi:10.1080/13600826.2019.1640189.
  58. ^ a b Leonard Fein (20 May 2005). "Monitoring The Monitor". The Forward.
  59. ^ Yehudit Karp (6 March 2012). "NGO Monitor and Adalah: The thinly veiled agenda". Times of Israel.
  60. ^ Paiss, Naomi (12 May 2011). "NGO Monitor Attacks New Israel Fund Based on Information It Knew to Be Wrong" (Press release). Washington, D.C.: New Israel Fund. Archived from the original on 6 November 2013. Retrieved 21 June 2013.
  61. ^ Gerald M. Steinberg (13 May 2011). "Letter to Rachel Liel - NIF-Israel Executive Director". NGO Monitor.
  62. ^ Paiss, Naomi (15 May 2011). "More (to put it charitably) mistakes from NGO Monitor" (Press release). Washington, D.C.: New Israel Fund. Archived from the original on 9 February 2014. Retrieved 21 June 2013.
  63. ^ "Visit to Saudi Arabia and False Allegations of Human Rights Watch 'Bias'". Human Rights Watch. 6 August 2009.
  64. ^ Uriel Heilman (17 June 2009). "Playing fast and loose with the facts at NGO Monitor". Jewish Telegraphic Agency.
  65. ^ a b Kathleen Peratis (30 August 2006). "Diversionary Strike On a Rights Group". The Washington Post.
  66. ^ Gerald M. Steinberg (26 August 2006). "Ken Roth's Blood Libel". The Jerusalem Post.
  67. ^ Newman, David (30 November 2009). "Borderline Views: Who's monitoring the monitor?". The Jerusalem Post. Retrieved 6 May 2012.
  68. ^ Yishai Hughes (1 April 2010). "Newman is wrong on NGO Monitor". NGO Monitor.
  69. ^ Asaf Shtull-Trauring (30 July 2010). "Left and right at the lectern". Haaretz.
  70. ^ David Newman (13 May 2012). "Borderline Views: Time to promote the humanities". The Jerusalem Post.
  71. ^ "Re: Assault and delegitimization of human rights organizations in Israel – warning and request of meeting" (PDF). 31 January 2010. letter to Shimon Peres, President of Israel; Reuven Rivlin, Knesset Speaker; and Benjamin Netanyahu, Prime Minister of Israel signed by the CEOs of 13 NGOs
  72. ^ "January 19: More on NGO funding - Opinion - Jerusalem Post". www.jpost.com. Retrieved 5 November 2019.
  73. ^ Gerald M. Steinberg (18 March 2013). "Letter to Prof. Joel Peters, author: The European Union and the Arab Spring". NGO Monitor.
  74. ^ JJ Goldberg (29 May 2014). "Turning Israel Day Parade Into Right-Wing Echo Chamber Rolling Down Fifth Ave". The Forward.
  75. ^ "SHRINKING SPACE, NGO Monitor: Defaming human rights organizations that criticize the Israeli occupation" (PDF). Policy Working Group. September 2018.
  76. ^ "Dutch government criticises pro-Israel lobby group NGO Monitor's 'half-facts and insinuations'". MEMO. 17 January 2020. Retrieved 3 December 2020.
  77. ^ Benjamin Weinthal (26 November 2010). "Dutch will look into NGO funding of anti-Semitic website". Jerusalem Post.
  78. ^ Ali Abunimah, 'Escalation of efforts to undermine the solidarity movement,' Jews for Justice for Palestinians 7 December 2010.
  79. ^ "Knesset Considers Controversial NGO Legislation To Register As Foreign Agents". wikileaks.
  80. ^ Derfner, Larry (22 July 2009). "Rattling the Cage: The smearing of human rights organizations". The Jerusalem Post. Retrieved 21 June 2013.
  81. ^ Richardson, John (October 2009). "Why Is This Good Man Getting Hung Out to Dry?". Esquire. Archived from the original on 15 October 2009. Retrieved 29 March 2010.
  82. ^ "Who We are". Ben-Or Consulting. Archived from the original on 16 June 2008.
  83. ^ Ben Birnbaum (30 December 2010). "Jewish group pays PR firm co-owned by its president". The Washington Times.
  84. ^ Didi Remez (26 November 2009). "Bring on the transparency". Haaretz.
  85. ^ Marc Perelman (29 July 2005). "Human Rights Watch To Increase Focus on Terrorism". The Forward.
  86. ^ Jean Hardisty; Elizabeth Furdon (Spring 2004). "Policing Civil Society:NGO Watch". The Public Eye. Political Research Associates.
  87. ^ "Ittijah: Statement on Israel's Pronouncement to Boycott". Archived from the original on 27 July 2011.
  88. ^ Shelef, Noam (29 January 2016). "False equivalence in Israel". Jewish Journal. Retrieved 20 August 2019.
  89. ^ "What the Media Gets Wrong About Israel". The Atlantic. 30 November 2014. Retrieved 4 December 2014.
  90. ^ "AP statement on Mideast coverage". Associated Press. 1 December 2014. Archived from the original on 4 December 2014. Retrieved 4 December 2014.
  91. ^ Bernstein, David (3 December 2014). "Who is right about the AP's alleged blacklisting of pro-Israel watchdog NGO Monitor?". Washington Post. Retrieved 18 June 2019.

External links

Official Links

Publications

  • Best Practices for Human Rights and Humanitarian NGO Fact-Finding; Gerald Steinberg, Anne Herzberg, Jordan Berman; ISBN 9004218114 [1]
  • The Goldstone Report 'Reconsidered': A Critical Analysis; Gerald Steinberg and Anne Herzberg; ISBN 9659179308 [2]

News articles related to NGO Monitor