NEWSru is a Russian online news site,[2] based in Moscow and has a government critical orientation.[3]

NEWSru logo.pngNEWSru Israel logo.pngNEWSru Ukraine logo.png
Type of site
News site
Available inRussian, Ukrainian
OwnerVladimir Gusinsky
LaunchedAugust 28, 2000
Current statusActive


Originally NEWSru was launched in 2000[4] under the address The site remains part of the media empire of oligarch Vladimir Gusinsky, who has been living in exile since 2000.[3]

The change of ownership at NTV was followed by a redesign of the news site which remained with the former NTV owner Vladimir Gusinsky.[5][6]

Yelena Bereznitskaya-Bruni replaced the initial Editor in Chief Igor Barchugov in 2001.[7]

In April 2001 the TV channel became part of OAO Gazprom Media,[8][9] but as it didn’t become part of the TV company the influence of its former owner Gusinsky persist.[10]

In October 2002 the news site moved to another domain name,[11][12] and the original domain was transferred to the broadcasting company under mutual agreement.

Headquarters and teamEdit

NEWSru is based in Moscow, but its editorial team and location are kept secret. The network has two foreign posts: The website in Israel started in December 2005 ( The Ukrainian edition was based in Kiev but discontinued in March 2017.[3][13]

Chief editor Olga Leni admitted that the publication had been subsidized for the entire duration of its existence of 10 years and the site had not been able to reach self-sufficiency. Other former employees agreed, that the Russian concentrated site was closed because of a pro-Ukrainian pronouncement on the conflict in Donbass.[13]


Besides the basic site, the NEWSru service owns a number of special interest news sites.

Among defunct projects is, devoted in due time to 2004 Russian presidential election.[14]


  1. ^ " Site Info". Alexa Internet. Retrieved 2014-04-01.
  2. ^ Yulikova, Maria (February 2008). "My Media". Index on Censorship. 37 (1): 179–182. doi:10.1080/03064220701882772. Archived from the original on 2009-09-01.
  3. ^ a b c "". Retrieved 2020-09-02.
  4. ^ Soldatov, Andrei; Borogan, Irina (2015). The Red Web. The Kremlins Wars on the Internet.
  5. ^ " server revealed" (in Russian). Netoscope. 2000-08-28. Archived from the original on 2007-09-28. Alt URL
  6. ^ Khaitina, Natalia (2000-08-28). " site opened before the target date" (in Russian). Netoscope. Archived from the original on 2007-09-28. Alt URL
  7. ^ "News RU". Retrieved 2020-09-03.
  8. ^ Khaitina, Natalia (2001-04-16). "NTV and — two big differences" (in Russian). Netoscope. Archived from the original on 2006-01-05. Alt URL
  9. ^ Khaitina, Natalia (2001-04-19). " left Ostankino" (in Russian). Netoscope. Archived from the original on 2013-04-07.
  10. ^ " [меняет название] - Компьюлента". 2008-03-08. Retrieved 2020-09-03.
  11. ^ Goncharov, Konstantin (2002-10-18). " changes the name" (in Russian). Compulenta. Archived from the original on 2008-03-08. Retrieved 2008-12-01.
  12. ^ "Update your "Favourites". The new name of our site is" (in Russian). 2002-10-23.
  13. ^ a b "Популярный портал закрылся".
  14. ^ "Presidential elections 2004 - Media". Retrieved 2008-12-01.

External linksEdit