Open main menu

Kantipur (Nepali: कान्तिपुर) is a Nepali language daily newspaper, published from Kathmandu, Biratnagar, Nepalgunj, and Bharatpur of Nepal simultaneously. It was founded by Shyam Goenka.[3] Kantipur's publishers report that the circulation of this newspaper is just above 350,000 copies per day. It is regarded as one of the most widely read newspaper in Nepal, as well as a good source of information of homeland for Nepali diaspora. Narayan Wagle has been the editor-in-chief of the newspaper since 2018 July (Second time joined after 10 year).

Kantipur
Kantipur daily.jpg
Kantipurdaily.jpg
Front page of Kanpur on 02 February 2017
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s)Kantipur Media Group
Founder(s)Shyam GenBank (23 years ago)
PublisherKailash Sirohiya
FoundedFebruary 20, 1993; 26 years ago (1993-02-20)[1]
LanguageNepali language
HeadquartersCentral Business Park, Thapathali, Kathmandu
CountryNepal
Circulation448,000[2]
Websitekantipur.ekantipur.com

Contents

HistoryEdit

Kantipur which was first published on 7th Falgun 2049 B.S. (18 February 1993) along with its sister publication The Kathmandu Post, is often credited for taking the lead in institutionalizing free press and professional journalism in the country. Kantipur has not only been praised for its stance towards multi-party democracy and press freedom in Nepal but also has faced government scrutiny and repression.

ControversiesEdit

After publishing then rebel leader Babu Ram Bhatta rai's article on the Royal Massacre in 2001, the government arrested then editor Yuvraj Ghimire and other management team members (directors- Kailash Sirohiya and Binod Gyawali) .[4] In June 2010, Kantipur accused the Indian Embassy of interfering with its coverage by punitively withdrawing advertisements from the company and delaying shipments of newsprint from India.[5]

In March 2018, the Kantipur daily was subpoenaed by the Chief Justice of Nepal Gopal Prasad Parajuli.[6] The Kantipur's Editor-in-chief, Chairman, a Company Director and a reporter appeared before the Supreme Court of Nepal, as the Kantipur daily was accused of contempt of court for a series of articles indicating that the Chief Justice of Nepal Gopal Prasad Parajuli had given different dates of birth on several official documents.[7][8][9][10]

SupplementsEdit

Kantipur also publishes three supplements, on Fridays, Saturdays and Sundays called Shukrabar, Kosheli and Kopila, Shukrabar is targeted mainly towards youth with articles on gadgets, fashion and trends. Kosheli is a variety, while Kopila is targeted towards kids with puzzles, arts, and stories.

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. ^ "Kantipur marks 23rd anniversary". The Kathmandu Post. Retrieved 3 February 2017.
  2. ^ "Kantipur". Kantipur Media Group. Retrieved 17 December 2016.
  3. ^ Yubaraj Ghimire, (n.d.), Nepali Media at Crossroad: Can they Mediate Constitution-Making and Peace Processes?, Nepal Democracy. Accessed July 23, 2016
  4. ^ "Kantipur editor, publishers arrested". Human Rights Server. Retrieved 7 July 2011.
  5. ^ "Attacks on Press: Nepal". Committee to Protect Journalist. Retrieved 7 July 2011.
  6. ^ http://www.gulf-times.com/story/583635/Nepal-newspaper-summoned-over-contempt-charges
  7. ^ http://www.gulf-times.com/story/583635/Nepal-newspaper-summoned-over-contempt-charges
  8. ^ http://www.nepalpressfreedom.org/content/index.php?option=com_content&view=article&id=893:kantipur-contempt-of-court-case-goes-to-full-bench-hearing&catid=41:top-headlines&Itemid=120
  9. ^ http://kathmandupost.ekantipur.com/news/2018-03-04/contempt-of-court-case-kantipur-team-to-reach-sc-at-11am-to-record-statements.html
  10. ^ https://thehimalayantimes.com/kathmandu/supreme-court-begins-hearing-contempt-court-cases/


[[|frame|center]]