Open main menu

Wikipedia β

The Gupta family is an Indian-born South African business family whose most notable members are the brothers Ajay, Atul, Rajesh "Tony" Gupta as well as Atul Gupta's nephews Varun,[1] and US-based Ashish and Amol.[2] The Gupta family owns a business empire spanning computer equipment, media and mining.[3] In 2016 Atul Gupta became the 7th wealthiest person in South Africa with an estimated net worth of R10.7 billion (US$773.47 million), based on JSE-listed holdings.[4][5]

Gupta
Current region South Africa
Place of origin Uttar Pradesh, India
Members
  • Ajay Gupta
  • Atul Gupta
  • Rajesh Gupta
  • Varun Gupta
Estate(s) Sahara Estate, Saxonwold, Johannesburg

The family migrated from the Indian state of Uttar Pradesh to South Africa in 1993, shortly before the country's first democratic elections, to establish Sahara Computers.[6] The family is based at the Sahara Estate in Saxonwold, Johannesburg, a compound comprising at least four mansions[7] and Dubai, United Arab Emirates.[8]

The family's strong ties to South African president Jacob Zuma, both personally and through its company Oakbay Investments, have been the subject of extensive international scrutiny and caused much political controversy.[9][7][10][11][12][13] The ties have led to widespread claims of corruption, undue influence and of state capture - a term which is used to allege that the government undertakes activities and decisions, decides some high level appointments, and determines control of some state enterprises, for the Gupta family's direct or indirect benefit, or in agreement with the family.[14] In 2015 the Guptas' influence on the presidency was described by anti-corruption campaigner and former trades unionist Zwelinzima Vavi as being a "shadow government."[11] Multiple MPs and ministers have stated that they were offered government positions by, or on behalf of, the Gupta family, in return for beneficial commercial decisions once appointed.[15][16][17][18] In 2017 it was discovered that British PR company Bell Pottinger, acting on behalf of Gupta-owned Oakbay Investments, had deliberately manipulated and inflamed racial tensions, stirred up racial hatred, and made accusations of "white monopoly capital",[14] using a large number of fake twitter and other accounts online, as part of a campaign portraying Oakbay and those connected to it as victims, apparently intended to deflect corruption claims.[19][20] Bell Pottinger subsequently collapsed in the wake of the scandal. [21]

In October 2017, it was reported that the FBI had opened an investigation into Gupta nephews Ashish and Amol, who are US Citizens, resident in Texas, as a result of payments received from a Gupta-linked company in the United Arab Emirates.[2][22]

Contents

InterestsEdit

The family owns a number of companies in different industries ranging from energy to media publications. Their first venture into South Africa was the establishment of Sahara Computers and Sahara Systems (Pty) Ltd.[7][23]

In mining, their interests include Oakbay Resources and Energy: Uranium and gold mining and processing company,[24] the Shiva Uranium Mine,[25] Tegeta Exploration and Resources,[25] Westdawn Investments (Pty) Ltd t/a JIC Mining Services[26] and Black Edge Exploration.[27]

They have substantial media interests in South Africa through TNA Media (Pty) Ltd, including The New Age, a national newspaper, and ANN7 (African News Network), a 24-hour news channel.[28]

Other interests include VR Laser Services[27] steel fabrication for mining, engineering and armoured vehicle applications,[29] Islandsite Investment 180,[30] Confident Concepts,[27] and have links to the passenger airline Jet Airways.[17]

On 8 September 2016 Oakbay Investments released their annual audited results. For the financial year ended 29 February 2016, the company’s group revenue totaled R2.62 billion.[31]

Relationship with Jacob ZumaEdit

 
A protest placard depicting Atul Gupta carried by two EFF members on either side of it at a Zuma Must Fall protest in Cape Town. The slogan "#Not My President" on the placard explicitly links Atul Gupta with President Zuma.

The Guptas and then vice-president Zuma first met at a function hosted by the Guptas at Sahara Estate in 2003. Since then the family have been involved in a number of events involving Zuma and his family. The family is known to have been a supporter of Zuma during his power struggle for leadership of the African National Congress (ANC) with then president Thabo Mbeki in 2005.[24]

The family is known to have employed Zuma's wife Bongi Ngema-Zuma. One of Zuma's sons, Duduzane Zuma was a director in a number of Gupta owned firms and one of his daughters, Duduzile Zuma, was made a director of the Gupta owned Sahara computers shortly after Zuma's election to the presidency in 2008. She has since resigned from that position.[7] Duduzane Zuma has also since resigned from all positions held at Gupta owned businesses.[32] Zuma's close relationship with the family is a source of tension within Zuma's own party the ANC.[33] Likewise, Zuma denies granting undue influence to the family.[34]

The Guptas' influence on the presidency has been described by the former General Secretary of the Congress of South African Trade Unions Zwelinzima Vavi as a "shadow government."[11] Donwald Pressly of the South African business publication Biznews has stated that comments made by Deputy President Cyril Ramaphosa about the state capture of public enterprises by people with political connections was referring to the close relationship between Zuma and the Gupta family.[35] One of South Africa's opposition parties, the Economic Freedom Fighters (EFF), have stated that the Gupta's “have de facto colonised South Africa, with Zuma being the chief colonial administrator”.[36] The Guptas have denied this allegation, saying they have never taken any benefit from the relationship with Zuma.[9] Zuma denies granting undue influence to the family.[37]

Prior to its national executive committee over the weekend of the 18–20 March 2016, spokesperson Zizi Kodwa said the ANC was concerned about "state capture".[38] In March 2016 the ANC launched an investigation into state capture and the Gupta family.[39] In May ANC Secretary-General Gwede Mantashe said it would be a “fruitless” exercise for the party to continue to investigate allegations of state capture against the Gupta family as they had only received one written submission on the matter.[40] A spokesman for the ‘Hawks’ - a serious crime investigative unit set up by the Zuma administration - stated that reports that corruption charges filed against the three ministers and the Gupta family are ‘baseless’.[41]

As part of the company’s annual results announcement in September 2016, Oakbay Investments stated that government contracts accounted for 9% of the company’s sales.[42]

Oakbay also stated that its largest mining company, JIC Mining Services, has never had a government contract, while Sahara, the second biggest contributor, has had no government contacts following a deliberate decision taken by the board in 2008.[43]

ZuptaEdit

A reflection of the close relationship between the Gupta family and Jacob Zuma, particularly by both Zuma and the family's detractors, is the term "Zupta" to refer to this relationship. The portmanteau "Zupta," a combination of "Z" from "Zuma" and the "upta" from "Gupta," was first coined by the Economic Freedom Fighters at the 2016 South African presidential state of the nation address when they disrupted the event by repeatedly chanting "Zupta must fall" to express their dissatisfaction with this relationship.[44][45]

“Guptagate” wedding controversyEdit

 
Waterkloof Air Force Base where the Jet Airways plane landed in April 2013, sparking the Guptagate controversy.

In April 2013, a plane load of 217 guests from India were cleared to land at the South African Air Force base at Waterkloof for the wedding ceremony of Vega Gupta to Aakash Jahajgarhia at Sun City, North West. This event caused a significant controversy that led to the African National Congress (ANC) and other political parties as well as the South African National Defence Union to denounce this use of the air force base. The ANC issued a statement calling for "those responsible for giving the family permission to come into the country without going through the normal channels be 'brought to book'".[7][46]

In the aftermath of the event, India's High Commissioner Virendra Gupta (not related to the Gupta family) said publicly that the Indian High Commission was given permission to land the plane at Waterkloof Air Force Base.[47] He explained that the Commission communicated through its defence adviser with the chief of defence for foreign relations in the SA National Defence Force (SANDF).[47]

The landing was cleared by Bruce Koloane who was chief of state protocol at the department of international relations who insisted that the flight was a “sensitive” official visit. Koloane was demoted after an investigation concluded that he used Zuma's name to illegally authorise the landing. President Zuma was scheduled to attend the wedding but cancelled after the incident became public.[48] The family apologised for the incident stating that they applied for special permission to land as a number of the guests were Indian government ministers and that it was promoting tourism to South Africa. The incident prompted a significant outcry, so much so that it was dubbed "Guptagate" by the South African media.[11]

In 2017, it was revealed that the wedding was paid for by funds, laundered through Dubai, and granted to a Gupta-linked company by the Free State Province government, purportedly as part of an agricultural project.[49]

Influence over Cabinet appointmentsEdit

In 2016, a series of allegations of the Guptas' influence over appointments to the South African Cabinet came to the fore. Former ANC MP Vytjie Mentor claimed that in 2010 the Guptas had offered her the position of Minister of Public Enterprises, provided that she arranged for South African Airways to drop their India route, allowing a Gupta linked company (Jet Airways) to take on the route.[17][15] She said she declined the offer, which occurred at the Guptas' Saxonwold residence, while President Zuma was in another room. This came a few days before a cabinet reshuffle in which minister Barbara Hogan was dismissed by Zuma. The Gupta family denied that the meeting took place and denied offering Vytijie a ministerial position.[50] President Zuma claimed that he had no recollection of Vytjie Mentor.[51]

Deputy Finance Minister Mcebisi Jonas confirmed media reports that he had been offered the ministerial position by the Guptas shortly before the disastrous dismissal of Finance Minister Nhlanhla Nene in December 2015, but had rejected the offer out of hand as "it makes a mockery of our hard-earned democracy‚ the trust of our people and no one apart from the President of the Republic appoints ministers".[16] The Gupta family denied offering Jonas the job of Finance Minister.[52]

The Sunday Times has reported that the Minister of Mineral Resources, Mosebenzi Zwane, and then Minister of Co-operative Governance and Traditional Affairs, David van Rooyen (who was controversially appointed by President Zuma as Minister of Finance in December 2015) met with members of the Gupta family in Dubai. Van Rooyen allegedly met with them only a few days after his unsuccessful appointment to be Minister of Finance on the 20 December 2015. Minister Zwane assisted in the sale of a large coal mine to a Gupta owned company.[53]

Former bodyguards of the Gupta family have stated that they often saw important government officials, such as Hlaudi Motsoeneng the COO of the state broadcaster the SABC, and large amounts of money in cash moving out of the Gupta's Saxonwold estate. The bodyguards also stated that Ajay Gupta would visit President Zuma up to three times a week until 2015 at the presidential guest house in Pretoria. A spokesperson for president Zuma denies that the visits ever happened.[54]

Ranjeni Munusamy of the Daily Maverick has stated the "Gupta family has effectively usurped the function of the ANC deployment committee"[55] thereby undermining the party's ability to independently and legitimately select senior ministers and executives in government and state owned companies.[36][55]

The Gupta's alleged influence was the subject of an investigation into "state capture" by outgoing Public Protector Thuli Madonsela. President Zuma and Minister Des van Rooyen applied for an interdict to prevent the publication of the report on 14 October 2016, Madonsela's last day in office.[56] Van Rooyen's application was dismissed, and the President withdrew his application, leading to the release of the report on 2 November. The report recommends the establishment of a judicial commission of enquiry into the issues identified.[57]

The report recommends that a full probe of Mr. Zuma's dealings with the Guptas should be conducted by a commission of inquiry, with the findings published within 180 days. Zuma and Des van Rooyen have since denied any wrongdoing.[58]

The Gupta's lawyer disputed the evidence in the report.[59][60] The Gupta family have denied any wrongdoing and welcomed the opportunity to challenge the report’s findings in an official judiciary inquiry.[61][62]

On 25 November 2016, Zuma announced that the Presidency would be reviewing the contents of the state capture report.[63] He said it "was done in a funny way" with "no fairness at all" and argued he was not given enough time to respond to the public protector.[64]

In late May 2017 a number of emails were leaked to the public from the Gupta's and their associates implicating them in efforts to appoint government ministers and heads of government owned companies in addition to coordinating activities with political figures associated with President Zuma for their own personal gain. Most notable were efforts to appoint Gupta friendly executives for Transnet, Eskom, the appointment of Mosebenzi Zwane as minister of mineral resources.[18][65] The ANC Youth League and the pro-Gupta[66] political party Black First Land First (BLF) disputed the authenticity of the emails whilst the Communist Party of South Africa stated that the emails "look genuine."[67]

Mining & Energy interestsEdit

Oakbay Resources & Energy, is a mining and processing company, run by the Gupta family.[68] It supplies minerals and mineral products, such as gold, uranium, platinum, coal and diamonds and also conducts trackless/mechanised mining, track bound mining, breast mining, down-dip mining and open-pit gold operation.[68] Oakbay Resources & Energy began trading on the JSE on 28 November 2014.[69]

Iron ore disputeEdit

In 2010 the Gupta owned firm, Imperial Crown Trading (ICT), along with Duduzane Zuma who was a part owner in ICT were involved in a dispute with ArcelorMittal and Anglo American plc over the rightful ownership of Kumba Iron Ore, which owns Sishen mine, one of Africa's largest iron mines. The Department of Mineral Resources granted the ICT 21.4% ownership in the mine when ArcelorMittal did not renew their mining licence in time. The case was taken to the Constitutional Court where, in 2013, it was ruled that the Gupta/Zuma consortium could not claim rightful ownership. Had they won the case ArcelorMittal would have had to pay them R800 million (US$80 million).[11][70]

CoalEdit

The South African Sunday Times alleged that a Gupta owned company, Tegeta, benefited from official connections in the awarding of a R4 billion contract to supply coal to the state electrical utility company Eskom.[71] The Mines Minister Mosebenzi Zwane denied this allegation saying that he didn’t give Tegeta any preferential treatment and was only interested in preserving jobs following Tegeta’s purchase of a coal mine that supplies Eskom.[72] According to the business rescue practitioners Tegeta will also take on the R2.4 billion penalty imposed by Eskom on Optimum for delivering poor-quality coal.[73] On the 12th June, City Press alleged that Eskom awarded Tegeta a contract worth more than R564 million, paying in advance in order to ‘bail out the Guptas’ and that it also allowed the company to divert a significant portion of Optimum’s coal to another power station in order to be bought at a higher price.[74] An executive for Eskom said that paying companies in advance has been done before and that Eskom was not diverting coal from the Hendrina power plant to the Arnot power plant.[75] Nazeem Howa described allegations as “sublime and ridiculous” and that prepayments were a standard practice of Eskom.[76]

On 8 September 2016, Nazeem Howa told Bloomberg that Oakbay Investments had signed a contract to export power-plant coal at a premium to the highest price it gets from Eskom of R150 ($11) per ton. He declined to comment on whether its export allocation was being sold.[77]

Uranium interests, Nhlanhla Nene, Pravin Gordhan and KPMGEdit

The family is alleged by the Rand Daily Mail to have worked closely with Zuma to secure interests in South Africa's nuclear energy sector.[24] In 2014 the South African government announced that a 9 600 MW nuclear procurement programme that entailed the construction of six to eight nuclear reactors at an estimated cost of between R800 billion to R1.6 trillion (US$50-billion to US$100 billion) was under consideration. This proposal was approved by the Zuma cabinet on the 9 December 2015. Zuma's controversial dismissal of then minister of finance Nhlanhla Nene on the 9 December 2015 is alleged to have been partially motivated by Nene's department's resistance to the nuclear agreement.[24] President Zuma stated that this move was motivated by Nene's nomination to head the African Regional Centre of the New Development Bank/Brics Bank.[78] Zuma's statement was met with skepticism by the media and opposition political parties, partly because Nene was unaware of his nomination to the post.[79][80][81][82][83]

Nene was briefly replaced with the little known David van Rooyen before public criticism, and a sharp decline in the currency, and the stock market lead to Zuma re-appointing former minister of finance Pravin Gordhan to the position instead. Strong links between both of Van Rooyen's top two advisers and the Gupta family came to light a few months after Nene's dismissal.[84][85] Shortly after Gordhan's appointment an investigation was initiated by the Hawks into allegations of corruption whilst he was head of the South African Revenue Service. The investigation was criticised on legal grounds[86] and for being politically motivated by a number of organisations and individuals including the South African Communist Party.[87] Gordhan stated that the Gupta family was behind the charges. The Gupta family denied being involved in any effort to remove Gordhan from office, [88] however, in 2017, much of Gupta auditor KPMG’s senior leadership in South Africa resigned, and a report, issued by KPMG in 2015, accusing Gordhan of improprieties was withdrawn, after an internal investigation found that the work done by KPMG for Gupta family fell “considerably short” of the firm’s standards, and amid a rising political and public backlash. [89]

Power plantsEdit

The Gupta family was implicated in the alleged improper awarding of a contract to install a new boiler at the Duvha Power Station to Dongfang Electric after the Gupta connected advisory firm Trillian gave the Dongfang bid the go ahead. General Electric filed court papers stating that Dongfang was given the contract through a rigged tendering process by Eskom even though the Dongfang bid was R1 billion (US$76 million) more than the General Electric bid.[90]

RailwaysEdit

The Gupta family along with Duduzane Zuma have been implicated in an attempt to improperly influence the awarding of a R51 billion (roughly equivalent to US$6 billion in 2012) contract to deliver 600 trains to South Africa on behalf of the China South Rail company. In 2012 the former head of the South African Passenger Rail Agency (Prasa), Lucky Montana, wrote a letter detailing an attempt by the Guptas and Zuma to pressure then South African minister of transport, Ben Martins, and Montana, Prasa’s then CEO, to favour China South Rail. The letter became public in June 2016 when Montana sent a copy to the amaBhungane Centre for Investigative Journalism.[91][92]

SAP kickback allegationsEdit

In July 2017, SAP was accused of having paid CAD House, a Gupta-controlled company, R100 million in order to secure a Transnet deal in 2015. SAP denied the allegations, claiming that the money was paid as "an extension of the sales force", despite CAD House having no prior SAP experience.[93][94] As a consequence of the allegations, SAP suspended some managers, and launched an investigation[95] appointing an acting managing director for Africa while the investigation continued.[96]

ArmamentsEdit

VR Laser Services, in which the Guptas and Duduzane Zuma, President Zuma's son, own a 25% stake, entered into a partnership with the state owned aerospace and defence company Denel to establish Denel Asia, based in Hong Kong. The official opposition, Democratic Alliance have alleged that the establishment of the joint venture is illegal as certain provisions of the Public Finance Management Act have not been complied with. The Minister of Public Enterprises, Lynne Brown, confirmed that the Asian marketing arm of Denel was not in compliance with various legal provisions.[97][98]

MediaEdit

The international news broadcaster Al Jazeera English has alleged that Zuma's close relationship with the Guptas has "translated into friendly coverage in the outlets they own,"[99] specifically ANN7 and the New Age.

Economic Freedom Fighters criticismEdit

On 4 February 2016 Julius Malema of the Economic Freedom Fighters (EFF) announced that members of the press from Gupta owned media companies, ANN7 and The New Age, would no longer be welcome at future EFF media announcements. The EFF alleged that this was because of their role as being part of a "propaganda machinery" of a "corrupt cartel". He stated that the EFF "cannot guarantee the safety of those who are working in those studios and printing factories of the New Age and ANN7."[100][101] The EFF criticised the "New Age Breakfasts", a series of breakfast events organised by The New Age with and often paid for by government departments, as well as accused the paper of receiving preferential treatment in receiving advertising contracts from government.[102] A spokesperson for the African National Congress defended the Gupta family, stressing their history of investment in South Africa.[103] A few days later the EFF released a list of 25 reasons why they are against the family, again accusing them of receiving preferential treatment in business dealings with government as well as government preference and collusion with Gupta owned media interests.[104]

The EFF's perceived threats towards ANN7 and New Age employees caused a number of other media commentators and publications to criticise Malema's remarks as threatening media independence and advocating violence towards the media and a particularly strong rebuke from the New Age and ANN7.[105][106] An anti-gag order disallowing the EFF from banning The New Age and ANN7 from EFF media briefings was issued by the High Court following Malema's remarks.[107] The court also upheld the applicants’ rights and those of the Gupta family as South African citizens to remain in South Africa and carry out business operations.[108] The judge presiding over the case concluded that Malema’s statement was a “threat of violence” and said the Guptas and their employees “have a constitutionally protected right not to be threatened with violence”.[109]

Sekunjalo Investments disputeEdit

In November 2012, the Gupta family, through Oakbay, were granted an option to buy 50% of the shares of Independent News and Media South Africa, one of the largest newspaper operations in South Africa, after the company had been bought out by Sekunjalo Investments who was negotiating the purchase of the group from the Irish owned Independent News and Media. After the successful purchase of the group by Sekunjalo in February 2013 Oakbay sought to exercise its share purchase options. This led to disagreements between Oakbay and Sekunjalo about the true value and cost of the options and so they could not settle on an agreement as to how much Oakbay should pay for the shares. Ten percent of buyout by Sekunjalo was also funded by the South African Government Employees Pension Fund who had never agreed to Oakbay having the options and, when asked in early 2016, rejected Oakbay's request to exercise the option to buy 50% of the now Sekunjalo owned newspaper publishing company. This led to Oakbay taking Sekunjalo to court.[110]

Public relations efforts and the Bell Pottinger controversyEdit

"[T]he NEC expressed its utmost disgust at the arrogance, disrespect and reckless journalism displayed by the New Age Newspaper (18, 19 March 2016), ANN7 News Channel (16–18 March 2016) and representatives of the Gupta-family. They have characterized the ANC as a group of factions for and against President Zuma."
- Gwede Mantashe, ANC secretary general[111]

To deal with mounting public criticism the Gupta family hired the public relations firm Bell Pottinger.[112] In late February 2016 several internet-based sources were altered to be favourable to the Guptas. These included activities in Wikipedia, chat rooms, blogs and on news articles related to the Gupta family.[113] It is thought by the Mail and Guardian that these favourable alterations were part of a sustained media campaign to improve the family's image.[113]

After emails from servers associated with Gupta newspapers were leaked,[114] Bell Pottinger was reported to be involved in substantial editing of this Wikipedia page about the Guptas; a Bell Pottinger employee was said to have emailed much of the content to a Gupta account for it to be uploaded.[115]

In a statement to the Financial Times on 25 November 2016, Bell Pottinger stated that their role has been “to correct misperceptions” about Oakbay. They have intended to communicate that a competitive, disruptive, job-creating narrative is what is needed to achieve transformation in South Africa.[116]

Gupta owned media outlets, ANN7 and The New Age, ran stories alleging an anti-Zuma plot by a faction within the ANC was one possible source of allegations against the Gupta family.[117][118] Following the ANC's national executive council meeting in March 2016 the ANC's secretary general issued a statement criticising the coverage of the event by Gupta family owned media.[118] In response ANN7 and The New Age agreed to publish an official apology to the ANC.[119]

Bell Pottinger announced they had dropped the Gupta family as clients[120] on 12 April 2017 . This followed a Sunday Times[121] article that claimed that the Gupta family and President Zuma worked with the firm to incite racial tensions using bots and sockpuppets on social media in an effort to manipulate public opinion.[120] Leaked emails allegedly from the Guptas suggested that the family planned to deal with negative publicity by buying newspapers critical of the family such as Mail & Guardian.[122]

Bell Pottinger went into administration (bankruptcy) in September 2017, as a consequence of the scandal resulting from activities undertaken by the firm on behalf of the Guptas, particularly its role in inflaming racial tension in South Africa.[123][124]

Fake NewsEdit

Media interests owned by Gupta were blamed by other South African media organisations and civil society organisations for running fake news campaigns against a number of individuals and groups judged hostile to Gupta interests. Targets included The Huffington Post, Sunday Times, Radio 702, and City Press in addition to individuals such as Finance Minister Pravin Gordhan who was seen as blocking Gupta attempts at state capture.[125][126] Attacks against Gordhan focused on accusations of him promoting state capture for "white monopoly capital".[126][127]

Corporate responseEdit

Due to the controversial nature of the family's relationship with Jacob Zuma numerous South African and international banking and auditing firms decided to end their business dealings with Gupta owned firms in early April 2016. The auditing firm KPMG, the brokerage Sasfin Bank, and Barclays Africa’s Absa bank as well as First National Bank all announced that they would no longer be dealing with the Gupta owned Oakbay Investments, the holding company for the family's investments.[128][129][130] Johan van Dyk at the South African financial forensics firm Censeo stated that companies were disassociating with the family due to concerns that an association with the family could cost them customers.[128]

In response the Gupta owned Oakbay alleged that this is “clear proof that the recent allegations against the company and the wider Gupta family are all part of a carefully orchestrated political campaign.”[128] Oakbay executives publicly repeated the accusation and went on to accuse South African businessman Johan Rupert of being involved in a conspiracy against them. Oakbay stated that Rupert, through the Rupert owned Remgro investment company, had interests in the country's financial institutions and that this allowed him to influence banks so that they would stop doing business with Oakbay. Although Remgro had a 3.3% share ownership in FirstRand it did not have any investments or ownership in any of the other financial institutions Oakbay accused it of having.[131]

On 8 April 2016, Duduzane Zuma, Atul Gupta, and Varun Gupta announced that they would be stepping down from their director positions at Oakbay Resources and Energy in response to mounting pressure.[132] Oakbay stated that it had become nearly impossible to conduct business due to the business community's decision to discontinue doing business with the controversial firm.[133][134] A few days later, Ajay and Atul Gupta along with other members of the family were reported to have left South Africa for Dubai.[8] Julius Malema of the EFF, claimed that president Zuma illegally took out R6 billion (US$400 million) of the Gupta's money for them from South Africa when he visited the United Arab Emirates in March 2016.[135]

The trade union and ANC political ally COSATU criticised the move by South African financial institutions to refuse to do business with Oakbay on the grounds that it was "political posturing" and put the jobs of thousands of South African employees of the firm at risk.[136] On the 20th June it was reported that the Gupta family were back in South Africa after an extended time away from the country.[137]

On 8 September 2016, after announcing their annual results, Nazeem Howa told Reuters that the company was intending to urge the four banks that ended their relationships with the company to reopen their accounts.[42] Howa was also quoted as stating that a judicial commission of enquiry into the banks would be the “best way” to shed light on the reasoning behind their decision to close the accounts with Oakbay.[138]

Public responseEdit

Notable ANC members Ahmed Kathrada and Derek Hanekom called on the ANC to address public concerns relating to Zuma's relationship with the Gupta family.[139] Prior to criticising financial institutions for refusing to do business with Oakbay the trade union COSATU called for president Zuma to distance himself from the Gupta family.[140] Following Kathrada's death in March 2017, Zuma was not invited to his funeral at Kathradas family's request due to Zuma's controversial relationship with the Gupta family, and former president Kgalema Motlanthe read an open letter that Kathrada had published a year before his death calling on Zuma to resign.[141]

A hacktivist group claiming to be associated with the African chapter of Anonymous launched a number of Distributed Denial of Service attacks on websites associated with the Gupta family in mid-June 2016. Gupta owned companies targeted included the websites of Oakbay Investments, Oakbay Resources and Energy, The New Age, IT firm Sahara, and ANN7.[142]

The South African artist Ayanda Mabulu exhibited a controversial painting criticizing president Zuma's controversial and close relationship with the Guptas. The painting portrayed president Zuma performing an act of anilingus on Atul Gupta in the cockpit of an airplane against a backdrop of the ANC flag.[143]

President Zuma's relationship with the family became a campaign issue that negatively affected the ANC's performance in the 2016 South African municipal elections.[144][145]

Following the dismissal of Gordan as Minister of Finance in April 2017 anti-Zuma protests were held across South Africa including in front of the Gupta family estate in Johannesburg.[146]

Financial transactionsEdit

In October 2016, the South African Minister of Finance Pravin Gordhan stated in court documents that the Guptas were implicated in "suspicious transactions worth R6.8 billion."[147] The court documents were filed as part of a high court application explaining why the Minister of Finance could not intervene on the Gupta's behalf to require that South African banks continue to provide services to Gupta owned companies. The documents stated that South African banks were alarmed by the financial dealings of 14 Gupta owned businesses and discontinued services to the family to avoid possible legal implications.[148]

The Gupta's lawyers publicly disputed Gordhan's statement and stated that a number of errors were made including that a number of the disputed transactions regarding one of the financial dealings, the Optimum mine, occurred when the mine was not yet under the control of the family.[149] On 18 August 2017, the North Gauteng High Court dismissed Gordhan’s court application seeking declaratory relief from having to intervene with the banks' decisions to close the bank accounts of the Oakbay investments.[150]

An investigation by the South African-based amaBhungane Centre for Investigative Journalism alleges that the Guptas benefited from a number of state contracts using their political connections through a sophisticated system of financial dealings totalling up-to R144 million (US$10.6 million) in only one six-month period.[151]

A report compiled by the South African Council of Churches and South African academics stated that R40 billion (equivalent to US$3 billion) was illegally smuggled out of South Africa to Dubai by the Gupta family and their associated companies between 2011/12 and 2017. The money having allegedly originated from South African parastatials such as South African Airways, Eskom and Transnet.[152]

The Gupta family has filed an interdict against its last remaining bank in South Africa, the Bank of Baroda, to prevent it from closing their accounts at the bank.[153] The Bank of Baroda did this after flagging 36 suspicious transactions on Gupta linked accounts over a ten month period valued at R4.2bn and amid accusations of the bank helping the family launder money.[154] By September 2017 a total of two international and four South African banks had closed Gupta linked accounts they had held due to suspicious transactions.[154]

Sales of business units in August 2017Edit

On 21 August 2017, Oakbay announced the sale of both of its media units; ANN7 (Infinity Media) and The New Age (TNA Media) to a firm named Lodidox, owned by Mzwanele Manyi. Per the company's statement, Oakbay would sell its shareholding in Infinity Media (ANN7 TV news) for R300-million and its two-thirds stake in TNA Media (The New Age) for R150-million.[155] The sale was vendor financed which entailed the lending of R450 million in shares to the Manyi owned Lodidox by the Gupta owned Oakbay so that the business sale could take place.[156] The EFF criticised the deal by stating that it was a form of fronting to disguise continued Gupta ownership.[157]

On 23 August 2017, Oakbay has also announced the sale of Tegeta Exploration and Resources business to Swiss-based Charles King SA for R2.97-billion. Oakbay has stipulated that the purchaser safeguards the employment in the mines along with having a minimum of 30% of the shares allocated to a Black Empowerment Partner.[158]

ReferencesEdit

  1. ^ Prinsloo, Loni (6 September 2015). "Inside the Guptas' uranium mine empire". Sunday Times. Retrieved 10 April 2016. 
  2. ^ a b [1]
  3. ^ Van Vuuren, Andre Janse (15 February 2016). "Gupta-Zuma Company to Hold Three Eskom Coal-Supply Contracts". Bloomberg. Retrieved 18 February 2016. 
  4. ^ Hartley, Ray (11 December 2016). "With R10bn, Atul Gupta now seventh wealthiest in SA". Retrieved 2016-12-12 – via Rand Daily Mail. 
  5. ^ TSAMELA, DINEO. "How Rich List rankings were figured out". Sunday Times. Retrieved 2016-12-28. 
  6. ^ "The Guptas and their links to South Africa's Jacob Zuma". bbc.co.uk. 2 November 2016. Retrieved 22 July 2017. 
  7. ^ a b c d e "Who are the Guptas?". BBC. 14 May 2013. Retrieved 7 February 2016. 
  8. ^ a b "Gupta brothers linked to Zuma scandal leave SA". Business Day Live. Retrieved 2016-05-07. 
  9. ^ a b Govender, Prega (27 February 2016). "From Saharanpur to Saxonwold.." Times Live. Retrieved 18 February 2016. 
  10. ^ Munusamy, Ranjeni (1 February 2016). "Keeping Up With The Guptas: What's behind the anti-Saxonwold revolt". Daily Maverick. Retrieved 9 February 2016. 
  11. ^ a b c d e Wild, Franz (17 December 2015). "Gupta family seen as symbol of Zuma's failing rule". Sunday Times. Retrieved 9 February 2016. 
  12. ^ "Are the Guptas the new Shaiks?". Mail and Guaridan. 9 July 2010. Retrieved 11 February 2016. 
  13. ^ Craig Dodds; Candice Bailey; Loyiso Sidimba (7 May 2013). "Solving the 'sordid Gupta saga'". IOL News. Retrieved 11 February 2016. 
  14. ^ a b Reddy, Micah. "#GuptaLeaks: UK PR firm tried to push 'white monopoly capital' agenda". The M&G Online. Retrieved 2017-06-27. 
  15. ^ a b "'Zuma said it's OK Ntombazana,' says former ANC MP Vytjie Mentor". Times Live. 18 March 2016. 
  16. ^ a b "Full statement by Deputy Finance Minister Mcebisi Jonas on Gupta job offer". The Sowetan. 16 March 2016. 
  17. ^ a b c "Vytjie Mentor: I can prove Zuma was with me in the Gupta house". Rand Daily Mail. 17 March 2016. Retrieved 10 April 2016. 
  18. ^ a b Staff Reporter (2017-05-28). "Here they are: The emails that prove the Guptas run South Africa". Sunday Times. Retrieved 2017-06-07. 
  19. ^ "Campaign to name and shame Bell Pottinger executives grows". The Citizen. 2 April 2017. Retrieved 7 April 2017. 
  20. ^ "Read: Alleged full report of Bell Pottinger's Gupta PR plan". The Citizen. 4 April 2017. Retrieved 7 April 2017. 
  21. ^ [2]
  22. ^ [3]
  23. ^ "Oakbay Group company Sahara Systems pioneering 3D concepts in SA". The New Age. 10 September 2015. Retrieved 18 February 2015. 
  24. ^ a b c d Gosam, Lily (3 February 2016). "Zuma, the Guptas and the Russians — the inside story". Rand Daily Mail. Retrieved 7 February 2016. 
  25. ^ a b Burkhardt, Paul; Wild, Franz (11 February 2016). "Green light for Gupta's mine purchase". Independent Online. Retrieved 18 February 2016. 
  26. ^ Mawere, Mutumwa (22 December 2015). "South Africa: SA Under Zuma - Are the Guptas in Charge?". All Africa. Retrieved 18 February 2016. 
  27. ^ a b c "Oakbay Resources and Energy Integrated Annual Report 2015" (PDF). www.oakbay.co.za/. 2015. 
  28. ^ Poplak, Richard (4 February 2016). "Trainspotter: Malema's new war game – #PayBackThe Money meets #GuptasMustGo". Daily Maverick. Retrieved 7 February 2016. 
  29. ^ http://www.vrlaser.co.za/profile.html
  30. ^ Belby, Michael (4 March 2011). "THE GUPTA INTERVIEW: A peek behind the Sahara curtain into the 'Gupta desert'". Business Day Live. Retrieved 18 February 2015. 
  31. ^ "Oakbay Investments FY revenue up 7%". CNBC Africa. 8 September 2016. Retrieved 4 October 2016. 
  32. ^ le Cordeur, Matthew (8 April 2016). "Guptas and Duduzane Zuma resign from Oakbay". fin24.com. Cape Town. Retrieved 24 June 2016. 
  33. ^ "Zuma allies 'break ranks' with him over Guptas". Rand Daily Mail. 1 February 2016. Retrieved 9 February 2016. 
  34. ^ "South Africa's Guptas to challenge influence-peddling report at inquiry". Reuters. 3 November 2016. Retrieved 1 December 2016. 
  35. ^ Pressly, Donwald (22 February 2016). "Previously silent Ramaphosa opens up on Zuptas, "state capture" strategy". Biznews. Retrieved 26 February 2016. 
  36. ^ a b Malala, Justice (1 February 2016). "Who is running South Africa? Clue: It's not Jacob Zuma". Rand Daily Mail. Retrieved 19 March 2016. 
  37. ^ Editorial, Reuters. "South Africa's Guptas to challenge influence-peddling report at inquiry". Reuters India. Retrieved 2016-12-18. 
  38. ^ Du Plessis, Carien (14 March 2016). "ANC to discuss Guptas, government interference". Mail and Guaridan. Retrieved 19 March 2016. 
  39. ^ Grootes, Stephen (21 March 2016). "ANC to Investigate Zuma's Relationship with the Guptas". Eyewitness News. Retrieved 24 June 2016. 
  40. ^ Munusamy, Ranjeni (1 June 2016). "Captura Continua: Guptas triumph as ANC shuts down state capture probe". Daily Maverick. Retrieved 24 June 2016. 
  41. ^ "Hawks reject Gupta, ministers corruption charges". The Citizen. 21 June 2016. Retrieved 24 June 2016. 
  42. ^ a b Motsoeneng, Tiisetso (8 September 2016). "South Africa's Oakbay "implores" banks to reopen its accounts". Reuters. Retrieved 4 October 2016. 
  43. ^ "Oakbay Investments' 'maiden results' emphasise distance from government". Business Day. 8 September 2016. Retrieved 4 October 2016. 
  44. ^ "'Zupta must fall' - and EFF walks out". News24. 11 February 2016. Retrieved 14 February 2016. 
  45. ^ Hartley, Wyndham; Marrian, Natasha (11 February 2016). "Chaos as EFF once again delays speech and then stages walkout". Business Day. Retrieved 14 February 2016. 
  46. ^ "Guptas use Waterkloof airforce base as private landing strip". eNCA. 30 April 2013. Retrieved 9 February 2016. 
  47. ^ a b Areff, Ahmed (9 May 2013). "Gupta jet landing cleared: commissioner". Independent Online. Retrieved 18 February 2016. 
  48. ^ Underhill, Glynnis (6 February 2016). "'Guptas? Never heard of them'". Mail and Guardian. Retrieved 9 February 2016. 
  49. ^ http://www.news24.com/SouthAfrica/News/guptaleaks-the-dubai-laundromat-how-millions-milked-from-free-state-government-paid-for-sun-city-wedding-20170629]
  50. ^ Khoza, Amanda (15 March 2016). "Gupta family denies offering former ANC MP top job". news24. Retrieved 24 June 2016. 
  51. ^ Khoza, Amanda; Tandwa, Lizeka (15 March 2016). "Zuma has 'no recollection' of Mentor - Presidency". news24. Retrieved 24 June 2016. 
  52. ^ "Gupta family denies offering Jonas South Africa's finance minister role". Reuters. 16 March 2016. Retrieved 24 June 2016. 
  53. ^ Jika, Thanduxolo; Hunter, Qaanitah (10 April 2016). "'Gupta ministers' in secret trips to Dubai". Sunday Times. Retrieved 10 April 2016. 
  54. ^ Bezuidenhout, Jessica. "What the Gupta guards saw: VIPs and bags of cash". The M&G Online. Retrieved 2016-05-07. 
  55. ^ a b Munusamy, Ranjeni (17 March 2016). "Zupta chamber of secrets blown open: Tide turns in ANC". Daily Maverick. Retrieved 19 March 2016. 
  56. ^ "Zuma halts Madonsela's state capture report". eNCA. 13 October 2016. 
  57. ^ "State Capture Report: What Madonsela Wants Inquiry to Probe". EWN. 3 November 2016. 
  58. ^ Parkinson, Joe; Steinhauser, Gabriele (6 November 2016). "South Africa report cites 'worrying' signs of government corruption". Wall Street Journal. Retrieved 1 December 2016. 
  59. ^ "#StateCapture report: Molefe-Gupta ties revealed | IOL". Retrieved 2016-12-25. 
  60. ^ Editorial, Reuters. "South Africa's Guptas to challenge influence-peddling report at inquiry". Reuters India. Retrieved 2016-12-25. 
  61. ^ Macharia, James (3 Nov 2016). "South Africa's Guptas to challenge state capture report at inquiry". CNBC Africa. Retrieved 1 December 2016. 
  62. ^ Dzonzi, Mike Cohen, Thembisile Augustine. "Gupta bombshell: Zuma on the ropes after Gordhan's gloves come off". The M&G Online. Retrieved 2016-12-25. 
  63. ^ "Zuma to take state capture report on review". CityPress. Retrieved 2016-12-08. 
  64. ^ Williams, Denise. "Zuma to launch a review on Madonsela's state capture report". The Citizen. Retrieved 2016-12-08. 
  65. ^ "This is the action that must be taken on Gupta emails – legal expert". Business Tech. 7 June 2017. Retrieved 2017-06-07. 
  66. ^ Simelane, Bheki (16 May 2016). "Black First Land First: The Black Agenda is upon us | Daily Maverick". www.dailymaverick.co.za. Retrieved 2017-06-07. 
  67. ^ "Gupta emails 'genuine' – SACP". The Citizen. Retrieved 2017-06-07. 
  68. ^ a b "Oakbay Resources & Energy Ltd". Wall Street Journal. Retrieved 18 February 2016. 
  69. ^ Crowley, Kevin (1 December 2014). "Oakbay's value close to top mining firm". Independent Online. Retrieved 18 February 2015. 
  70. ^ Brigid Taylor; Alec Hogg (12 December 2013). ""Huge relief" as Constitutional Court rules for Kumba, sends Gupta-owned ICT packing – victory for SA's independent judiciary". Biznews. Retrieved 13 February 2016. 
  71. ^ Skiti, Sabelo (13 September 2015). "How Eskom bowed to Guptas". Sunday Times. Retrieved 9 February 2016. 
  72. ^ Burkhardt, Paul; Wild, Franz; Cohen, Michael (12 February 2016). "Gupta-Zuma Coal Deal Cleared With Vow to Keep South African Jobs". Bloomberg. Retrieved 18 February 2016. 
  73. ^ Comrie, Susan (13 December 2015). "Guptas' R2.15bn deal for Eskom coal contracts". City Press. Retrieved 18 February 2016. 
  74. ^ Comrie, Susan (12 June 2016). "How Eskom bailed out the Guptas". City Press. Retrieved 24 June 2016. 
  75. ^ Burkhardt, Paul; Crowley, Kevin (13 June 2016). "Eskom Prepaid Guptas' Tegeta $38 Million for Coal Supplies". Bloomberg. Retrieved 24 June 2016. 
  76. ^ "Allegations against Oakbay and Guptas a conspiracy, says Nazeem Howa". Business Day. 13 June 2016. Retrieved 24 June 2016. 
  77. ^ Burkhardt, Paul (8 September 2016). "Guptas' Oakbay signs coal-export deal at premium to Eskom". Bloomberg. Retrieved 4 October 2016. 
  78. ^ Singh, Kaveel (12 December 2015). "Zuma explains Nhlanhla Nene's removal". Business Day Live. Retrieved 18 February 2016. 
  79. ^ "Nene merely a nominee for Brics bank Africa position". Business Day. 12 January 2016. Retrieved 26 February 2016. 
  80. ^ Andrew England (14 December 2016). "South Africa's Zuma counts cost of fiasco over finance minister". Financial Times. Retrieved 26 February 2016. (Subscription required (help)). 
  81. ^ Kaveel Singh (11 December 2015). "Maimane slams Zuma over Nene Brics move". News24. Retrieved 26 February 2016. 
  82. ^ Areff, Ahmed (10 December 2015). "Four possible reasons why Nene was fired". News24. Retrieved 2 January 2016. 
  83. ^ "Why Zuma sacked Nene according to the EFF and DA". Businesstech.co.za. 9 December 2015. Retrieved 5 January 2016. 
  84. ^ "Named: Van Rooyen's two Gupta "advisors" who almost hijacked SA Treasury". Biznews. 15 February 2016. Archived from the original on 1 March 2016. Retrieved 26 February 2016. 
  85. ^ Shivambu, Floyd (21 December 2015). "Floyd Shivambu: Here's why Zuma fired Nene, deployed backbencher Van Rooyen". Biznews. Archived from the original on 1 March 2016. Retrieved 26 February 2016. 
  86. ^ Karim, Safura Abdool (25 August 2016). "Why the Hawks don't have a case against Gordhan". Ground Up. Retrieved 29 August 2016. 
  87. ^ "Stop harassing Gordhan, says SACP". African News Agency. 28 August 2016. Retrieved 29 August 2016. 
  88. ^ Siyabonga Mkhwanazi; Lungani Zulu (28 August 2016). "Guptas quit SA businesses". The Sunday Independent. Retrieved 28 August 2016. 
  89. ^ Brock, Joe (15 Sep 2017). "KPMG South Africa senior leaders resign over Gupta scandal". The Independent. Retrieved 22 September 2017. 
  90. ^ STEPHAN HOFSTATTER AND CAROL PATON (26 April 2017). "GE claims Eskom favoured Chinese firm's bid, with backing of Trillian". Business Day. Retrieved 2017-04-26. 
  91. ^ "amaBhungane - Guptas' R51bn train grab". amabhungane.co.za. Retrieved 2016-07-16. 
  92. ^ SOLE, STEFAANS BRÜMMER and SAM. "The Guptas' R51bn train grab". Sunday Times. Retrieved 2016-07-16. 
  93. ^ "#GuptaLeaks: Software giant paid Gupta front R100m 'kickbacks' for state business". News24. Retrieved 2017-07-11. 
  94. ^ "amaBhungane - #GuptaLeaks: Software giant SAP paid Gupta front R100m "kickbacks" for state business". amabhungane.co.za. Retrieved 2017-07-11. 
  95. ^ "Germany's SAP to investigate South Africa kickback allegations". Financial Times. 
  96. ^ Writer, Staff. "SAP names Kuehnemann as acting MD". ITWeb Technology News. Retrieved 2017-07-17. 
  97. ^ "Denel Asia could be unlawful". defenceWeb. 2016-02-17. Retrieved 2016-03-03. 
  98. ^ Carol Paton (2016-02-16). "Denel and Gupta venture 'illegal' | National". BDlive. Retrieved 2016-03-03. 
  99. ^ Jacob Zuma's friends and foes in South Africa's media - The Listening Post (Feature) (Video). 0:40: Al Jazeera: English. 20 March 2016. 
  100. ^ Yadhana Jadoo; Steven Tau; Travis Carlyle (5 February 2016). "Juju outburst reviled". The Citizen. Retrieved 9 February 2016. 
  101. ^ Quintal, Genevieve (4 February 2016). "Malema refuses 'crook' Zuma's offer, calls for Guptas to leave SA". Mail and Guardian. Retrieved 11 February 2016. 
  102. ^ "EFF slams Zuma and Gupta "criminal enterprises"". Business Tech. 8 February 2016. Retrieved 9 February 2016. 
  103. ^ Jesse Duarte (10 February 2016). Jesse Duarte on President Zuma's relationship with the Guptas. Retrieved 18 February 2016. 
  104. ^ Mbuyiseni Quintin Ndlozi (10 February 2016). "25 reasons why the Guptas must leave SA – EFF". Economic Freedom Fighters. Retrieved 11 February 2016. 
  105. ^ "The New Age, ANN7 editor slams Malema's 'utterances and threats'". News24. 4 February 2016. Retrieved 9 February 2016. 
  106. ^ "Editorial: Nothing justifies threats against journalists". Daily Maverick. 4 February 2016. Retrieved 9 February 2016. 
  107. ^ Zelda Venter (13 February 2016). "Why judge granted Gupta gag order". Pretoria News. Retrieved 13 February 2016. 
  108. ^ "Gupta family win court interdict against EFF‚ Julius Malema". Business Day Live. 9 February 2016. Retrieved 18 February 2016. 
  109. ^ "EFF's Gupta comments are actual threats - judge". Business Day Live. 9 February 2016. Retrieved 18 February 2016. 
  110. ^ "Fear and loathing: First look at Guptas' attempt to bite a chunk of Iqbal Survé's stake in Independent Media | Daily Maverick". www.dailymaverick.co.za. Retrieved 2016-06-10. 
  111. ^ Mantashe, Gwede (20 March 2016). "ANC statement following the National Executive Committee Meeting held 18-20 March 2016". African National Congress. Archived from the original on 7 April 2016. Retrieved 26 March 2016. 
  112. ^ Mkokeli, Sam (18 March 2016). "Guptas enlist top UK spin doctors". Business Day. Retrieved 24 March 2016. 
  113. ^ a b De Wet, Phillip (18 March 2016). "Gupta image gets cleaned up online". Mail and Guardian. Retrieved 24 March 2016. 
  114. ^ Areff, Ahmed (June 1, 2017). "Over 100 000 Gupta emails said to be leaked: Expect more Zuma bombshells". BIZnews. Retrieved 10 July 2017. 
  115. ^ Cowan, Kyle (10 July 2017). "Bell Pottinger's wicked Wiki ways". Sunday Times (South Africa). Retrieved 10 July 2017. 
  116. ^ "Subscribe to read". www.ft.com. Retrieved 2016-12-18. 
  117. ^ Poplak, Richard (22 March 2016). "Trainspotter: How The New Age, ANN7 and the Guptas have spun state capture". Daily Maverick. Retrieved 26 March 2016. 
  118. ^ a b Quintal, Genevieve (20 March 2016). "Gupta-owned media coverage 'reckless journalism' - ANC". News24. Retrieved 26 March 2016. 
  119. ^ "Gupta media to say sorry to ANC". Tech Central. 23 March 2016. Retrieved 26 March 2016. 
  120. ^ a b Cotterill, Joseph (12 April 2017). "Bell Pottinger drops Gupta-owned client amid South Africa tensions". www.ft.com. Retrieved 2017-04-13. 
  121. ^ SHOBA, SABELO SKITI and SIBONGAKONKE. "'White monopoly capital' chosen distraction in PR strategy to clear Guptas". Sunday Times. Retrieved 2017-07-24. 
  122. ^ Cowan, Kyle (5 June 2017). "Project M - the Gupta plan to buy the Mail & Guardian". Sunday Times. Retrieved 2017-06-07. 
  123. ^ [4]
  124. ^ [5]
  125. ^ Williams, Martin. "Fake news that leaves a whiff of Gupta". The Citizen. Retrieved 2017-01-29. 
  126. ^ a b Ngoepe, Karabo (23 January 2017). "Fake News -- 'It's shifting the political narrative'". Huffington Post South Africa. Huffington Post. Retrieved 2017-01-29. 
  127. ^ Roux, Jean le (27 January 2017). "Hidden hand drives social media smears". Mail and Guardian. Retrieved 2017-01-29. 
  128. ^ a b c Franz Wild; Renee Bonorchis (7 April 2016). "Bankers, auditors drop Gupta-linked firms". IOL news. Retrieved 7 April 2016. 
  129. ^ Cropley, Ed & Motsoeneng, Tisetso (4 April 2016). "KPMG, Sasfin cut links with Gupta firm". Sunday Times. Retrieved 7 April 2016. 
  130. ^ Thamm, Marianne (7 April 2016). "State Capture: Banking and business screws on the Guptas tighten considerably". Daily Maverick. Retrieved 7 April 2016. 
  131. ^ "EXCLUSIVE: Oakbay 'conspiracy theory' claims SA's banks are controlled by Ruperts". Business Day Live. Retrieved 2016-05-07. 
  132. ^ Laing, Robert (8 April 2016). "Gupta brothers and Zuma's son resign as directors of Oakbay". Business Day. Retrieved 10 April 2016. 
  133. ^ Dodds, Craig (9 April 2016). "Guptas can't bank on SA". IOL news. Retrieved 10 April 2016. 
  134. ^ "Watch: Gupta company CEO on CNN". Businesstech & CNN. 9 April 2016. Retrieved 10 April 2016. 
  135. ^ "Zuma ferried Gupta billions out of SA: Malema | TechCentral". www.techcentral.co.za. Retrieved 2016-05-07. 
  136. ^ Agency, African News. "Cosatu slams banks for shunning Gupta family businesses". The M&G Online. Retrieved 2016-05-07. 
  137. ^ "The Guptas are back in South Africa". BusinessTech. 20 June 2016. Retrieved 24 June 2016. 
  138. ^ "'The truth will come out': Gupta-owned Oakbay backs judicial inquiry into banks". Mail & Guardian. 8 September 2016. Retrieved 4 October 2016. 
  139. ^ "Ahmed Kathrada Foundation asks ANC to address Gupta claims". eNCA. 22 March 2016. Retrieved 7 April 2016. 
  140. ^ "COSATU URGES ZUMA TO DISTANCE HIMSELF FROM GUPTA FAMILY". Eye Witness News. 6 April 2016. Retrieved 10 April 2016. 
  141. ^ "Kathrada family shuns Zuma". www.enca.com. 28 March 2017. Retrieved 2017-04-18. 
  142. ^ "EXCLUSIVE: Why Anonymous 'hacked' the SABC, Gupta websites". Fin24. Retrieved 2016-06-19. 
  143. ^ Molosankwe, Botho (13 July 2016). "ANC slams 'vulgar' Zuma-Gupta painting". The Star. Retrieved 16 July 2016. 
  144. ^ "'Gupta family just caught in South Africa's political crossfire'". www.enca.com. Retrieved 2016-08-08. 
  145. ^ Orderson, Crystal (4 August 2016). "South Africa's city hall cliffhanger | Southern Africa". www.theafricareport.com. Retrieved 2016-08-10. 
  146. ^ Digital, Tmg. "Protesters chant 'Zuma must go' outside Gupta compound". Times LIVE. Retrieved 2017-04-07. 
  147. ^ Grootes, Stephen (16 October 2016). "REPORTS: GORDHAN SPILLS THE BEANS ON GUPTAS R6.8 BLN 'SUSPICIOUS' TRANSACTIONS". Eye Witness News. Retrieved 27 October 2016. 
  148. ^ Joubert, Jan-Jan (16 October 2016). "How Gordhan lifted lid on dodgy Gupta dealings". The Sunday Times. Retrieved 27 October 2016. 
  149. ^ "Guptas vow to clear the family name". Reuters. 18 October 2016. Retrieved 1 December 2016. 
  150. ^ "Gordhan loses court battle against the Guptas". Retrieved 2017-08-24. 
  151. ^ HuffPost SA (8 December 2016). "A Dummy's Guide To The Gupta's Money-Laundering Allegations". Huffington Post South Africa. Huffington Post. Retrieved 2017-01-29. 
  152. ^ Ndaba, Baldwin (14 July 2017). "SACP, vets shocked by 'R40bn smuggled to Dubai'". The Star. Retrieved 2017-09-13. 
  153. ^ Cowan, Kyle (8 September 2017). "Judgment day for Guptas' Baroda bank accounts". Sunday Times. Retrieved 2017-09-14. 
  154. ^ a b Marrian, Natasha (11 September 2017). "How Bank of Baroda was overwhelmed by suspicious Gupta-linked accounts". Business Day. Retrieved 2017-09-14. 
  155. ^ Reporter, Staff. "Guptas sell The New Age and ANN7 to Mzwanele Manyi for R450m". The M&G Online. Retrieved 2017-08-24. 
  156. ^ Child, Katharine (22 August 2017). "Seven useful facts about Mzwanele Manyi's Gupta deal". Business Day. Retrieved 2017-10-12. 
  157. ^ "Mzwanele Manyi's Gupta media deal is just a front, says EFF". Business Day. 22 August 2017. 
  158. ^ "Tegeta: Guptas shed mining business to 'save staff' | Daily Maverick". www.dailymaverick.co.za. Retrieved 2017-08-24. 

Further readingEdit