Etemad or Etemaad (in Persian اعتماد lit. Trust; correct transcription: ettemād, because in pronunciation the letter "t" is duplicated) is a reformist newspaper in Iran that is published in Tehran.[2] It is managed by Elias Hazrati, who was representative from Rasht and Tehran in the Parliament of Iran. Etemad translates to "trust" in Persian.

Etemad
Etemaad (newspaper) logo.gif
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s)Elias Hazrati
EditorElias Hazrati
Founded2002; 18 years ago (2002)
Political alignmentReformism
LanguagePersian
HeadquartersTehran
Circulation25,000 Daily (2015)[1]
Websiteetemadnewspaper.ir

OverviewEdit

The first edition of Etemad was published in Tehran in 2002. Its chief editor is Behrooz Behzadi. The editorial board of Etemad include journalists, who worked previously in reformist Iranian magazines and newspapers, which were banned by the Iranian judiciary.

The paper focuses on political, cultural, social and economic news.[3]

Temporary banEdit

Etemad had published more than 2000 editions before temporarily banned by the Iranian judiciary system on 1 March 2010. it published a story on the reaction to the emergence of a film showing the police attack on Tehran university on June, just three days after the Iranian presidential election, 2009.

Etemaaad, which often criticized Mahmoud Ahmadinejad's administration, was loosely affiliated with the reformists. It had a high circulation and was widely seen as the most influential, semi-independent news source still allowed to publish.[4]

Etemad, which was in its eighth year with a relatively high circulation of more than 100,000, was one of the most influential publications in Iran, especially among intellectuals. Behrooz Behzadi, editor-in-chief of the paper, told the Guardian: "The Press Supervisory Board shut down our paper without giving us even a specific reason. It's an absolutely arbitrary decision."[5]

New periodEdit

Elias Hazrati, the manager of Etemad, said on 27 October 2010, that this newspaper was allowed to publish. The new period begins after nine months.[6] The opposition publication is linked to former Parliament speaker Mehdi Karroubi, an outspoken opposition leader who challenged the government of Mahmoud Ahmadinejad.[7] Hazrati is one of the members of the National Trust Party, which was established in 2005 by Karroubi.

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. ^ تیراژ واقعی روزنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها چقدر‌ است؟
  2. ^ Reformist newspapers banned in Iran BBC 1 March 2010
  3. ^ Abdolrasoul Jowkar; Fereshteh Didegah (2010). "Evaluating Iranian newspapers' web sites using correspondence analysis". Library Hi Tech. 28 (1): 119–130. doi:10.1108/07378831011026733.
  4. ^ Thomas Erdbrink Iran closes newspaper and magazine critical of government The Washington Post 2 March 2010
  5. ^ Iran pressue journalists The Guardian. 8 March 2010.
  6. ^ "Khabaronline". Archived from the original on 30 October 2010. Retrieved 27 October 2010.
  7. ^ The New York Times.