Dozhd (Russian: Дождь, IPA: [ˈdoʂtʲ] (About this soundlisten), lit. 'Rain'), also known as TV Rain, is a Russian independent television channel. It is owned by journalist Natalya Sindeyeva.[1][2] Dozhd focuses on news, discussions, culture, politics, business reports, and documentaries.[3] The channel's motto is "talk about important things with those who are important to us". Most Dozhd shows are live broadcasts.

Broadcast areaRussia, Georgia, Moldova, Israel, Latvia, Lithuania, Estonia
SloganOptimistic Channel
HeadquartersMoscow, Russia
Picture format576i (16:9 SDTV) 1080i (16:9 HDTV)
OwnerDozhd media holding
Key peopleNatalya Sindeyeva
(main owner, CEO)
Tikhon Dzyadko
FoundedApril 21, 2008; 12 years ago (2008-04-21)
Launched27 April 2010; 10 years ago (2010-04-27)
FounderNatalya Sindeyeva
Natalya Sindeyeva, the founder and owner of Dozhd

Programs and presentersEdit


  • Here and Now (news) - Evgeniya Voskoboynikova, Darya Polygaeva, Kogershyn Sagieva, Grigoriy Aleksanyan, Mikhail Kozyrev, Denis Kataev
  • Here and Now: Night show (news) - Darya Polygaeva, Anna Mongait, Pavel Lobkov, Anton Zhelnov, Tatyano Arno
  • Hard Day's Night (interviews) - Anton Zhelnov
  • And so on with Mikhail Fishman - Mikhail Fishman, former editor-in-chef of Russian Newsweek
  • Kashin.Guru - Oleg Kashin
  • Money - Lev Parkhomenko, Vyacheslav Shiryaev, Artyom Torchinskiy, Margarita Lyutova, Stepan Danilov, Maya Nelyubina
  • Sindeyeva - Natalya Sindeyeva
  • Burden of News - Pavel Lobkov, Kogershyn Sagieva, Ksenia Sobchak, Anna Mongait
  • Speak (interviews) - Yuliya Taratuta
  • It's Hard to be with God - Konstantin Eggert
  • Panopticon (debates) - Anna Nemzer, Kogershyn Sagieva, Alexander Nevzorov, Stanislav Belkovsky
  • Straight Line - Anna Nemzer, Anna Mongait, Kogershyn Sagieva, Lev Parkhomenko, Margarita Lyutova, Nadezhda Ivanitskaya, Stanislav Belkovsky, Victor Shenderovich
  • Movchan - Andrey Movchan

Former programsEdit


Dozhd was one of the first channels in Russia to openly cover the 2011 Russian protests against the alleged rigging of the parliamentary elections.[1] By 10 December, it was showing a white ribbon, a symbol of the protests, by its on-screen logo. The station's owner, Sindeyeva, explained this as being a sign of "sincerity", rather than "propaganda", and an attempt to be "mediators" instead of simply journalists.[1]


On 9 December 2011, Dozhd was asked to provide copies of its coverage of the protests to check if it had abided by Russian media laws.[4] President Dmitry Medvedev was also noticed to have unfollowed Dozhd on Twitter. However, the channel was the first mass media outlet that he had chosen to follow on Twitter, according to an RIA Novosti report.[4]


On 26 January 2014, Dozhd ran a survey on its website and on its live "Dilettantes" discussion program asking viewers if Leningrad should have been surrendered to the invading Nazi army in order to save hundreds of thousands of lives (presenters cited Viktor Astafyev and compared it with the 1812 capture of vacant Moscow). Within 30 minutes, Dozhd removed the poll and apologized for incorrect wording. In the following days Dozhd was criticized by politicians, activists, State Duma members and Valentina Matvienko[5][6] for its online poll on the Leningrad siege of World War II. Dmitry Peskov, Vladimir Putin's press secretary, also criticized the channel[7] and said that they violated "more than a law".[8] Yuri Pripachkin, President of the Cable Television Association of Russia (AKTR), said that he wanted "to take functions of censoring".[9] In a resolution backed by the St. Petersburg legislature's deputies, Prosecutor General Yury Chaika was requested to "conduct an investigation into provocative material posted on the website of the Dozhd television channel … and take appropriate measures, including shutting down the channel".[10] On 29 January, the largest Russian TV providers disconnected the channel.[6]

Dozhd was forced to move to a private apartment in October 2014.[11]


Dozhd Website[12] provides live broadcasting and archived programs.

Since March 2013, the channel is available in Israel as part of basic package of the Yes Israel satellite television provider.

In January 2017, the channel was forced by the National Council on Television and Radio Broadcasting to stop broadcasting in Ukraine.[13] It was shut down because channel content implied Crimea was Russian territory.[13] According to Dozhd owner Natalya Sindeyeva Russian law requires that media use maps that show Crimea as a part of Russia.[13] Since the 2014 Crimean crisis, the status of Crimea is under dispute between Russia and Ukraine; Ukraine and the majority of the international community considers Crimea an integral part of Ukraine, while Russia, on the other hand, considers Crimea an integral part of Russia.[14] Ukraine has since moved to ban for similar reasons RTVI.[15]

Key peopleEdit

  • Natalya Sindeyeva - owner/founder/chief executive
  • Mikhail Zygar - ex-editor-in-chief
  • Roman Badanin - editor-in-chief
  • Aleksandra Perepelova - acting editor-in-chief


  1. ^ a b c Ennis, Stephen (10 December 2011). "Analysis: Russian TV grapples with protests". BBC News. Retrieved 19 February 2021.
  2. ^ Balmforth, Tom (22 December 2011). "Internet TV Channel Challenges Kremlin's Information Monopoly". Radio Free Europe. Retrieved 11 February 2013.
  3. ^ Prilepskaya, Xenia (1 June 2010). "Rainy TV Channel's Optimistic Ambition". The Moscow Times. Retrieved 11 February 2013.
  4. ^ a b Medvedev unfollows Dozhd TV Archived 13 April 2012 at the Wayback Machine, Moscow News, retrieved 15 December 2011
  5. ^ "Новости :: Телеканалу "Дождь" пригрозили отключением, а его опросом займется прокуратура". Retrieved 31 May 2015.
  6. ^ a b "Новости :: Телеканал "Дождь" начали отключать в регионах, Синдеева назвала истинную причину таких решений". Retrieved 31 May 2015.
  7. ^ "Песков: телеканал "Дождь" перешел все грани допустимого". Retrieved 31 May 2015.
  8. ^ "Дмитрий Песков о ситуации с ДОЖДЕМ: я не вижу смысла закрывать телеканал, но они нарушили больше, чем закон, перешли красную линию". Retrieved 31 May 2015.
  9. ^ "Ассоциация кабельного телевидения предложила отключить "Дождь"". Retrieved 31 May 2015.
  10. ^ Sputnik (29 January 2014). "Cable, Satellite Companies Pull Russian TV Station Over Poll". Retrieved 31 May 2015.
  11. ^ "Russian liberal TV channel forced to quit premises". BBC News. 8 December 2014.
  12. ^ Web site
  13. ^ a b c Ukraine bans Russia’s opposition TV channel Dozhd, UNIAN (12 January 2017)
    Ukraine Bans Broadcasts Of Independent Russian TV Station Dozhd, Radio Free Europe (12 January 2017)
    Gutterman, Steve. "Putin signs Crimea treaty, will not seize other Ukraine regions". Reuters. Retrieved 26 March 2014.
    Ukraine crisis timeline, BBC News
    UN General Assembly adopts resolution affirming Ukraine's territorial integrity Archived 4 March 2018 at the Wayback Machine, China Central Television (28 March 2014)
  15. ^

External linksEdit