Diena (The Day) is a Latvian language national daily newspaper in Latvia, published since 23 November 1990. It is considered one of Latvia's largest daily periodicals and a paper of record.[1]

Diena
Logo of Diena newspaper (Latvia).png
TypeDaily newspaper
FormatCompact
PublisherDienas mediji, Ltd
Founded23 November 1990
LanguageLatvian
HeadquartersRiga, Latvia
Websitewww.diena.lv

The newspaper was initially founded as the official paper of the Supreme Council of the Republic of Latvia. Since privatisation in 1993, Diena was owned by Swedish media group Bonnier. In 2009, AS Diena together with its sister business daily Dienas Bizness was sold to investor group owned by Jonathan and David Rowland.[2] The Latvian businessman Viesturs Koziols 6 August 2010 acquired a 51% stake in the joint-stock company Diena.[3]

In 2002, the publisher was fined for articles published in 1998 and criticizing then-minister for economy Laimonis Strujevičs. In 2007, the European Court of Human Rights held the fine to be in violation of freedom of expression.[4]

Diena had 18,277 subscribers in December 2009, down from 26,866 in February 2009, and 41,471 in April 2000.[5] It shifted from berliner to compact format in 2007. The newspaper's Russian language edition was discontinued in 2000.

ReferencesEdit

  1. ^ Purs, Aldis; Plakans, Andrejs (2017-05-02). Historical Dictionary of Latvia. Rowman & Littlefield. p. 90. ISBN 9781538102213.
  2. ^ "Rowland family acquired Diena and Dienas Bizness". baltic-course.com. 2009-10-09. Retrieved 2010-08-06.
  3. ^ "Viesturs Koziols buys controlling interest in Diena". baltic-course.com. 2010-08-06. Retrieved 2010-08-06.
  4. ^ ECtHR judgment on application no. 16657/03 (in Latvian) Archived 2011-07-22 at the Wayback Machine (in French)
  5. ^ "Latvian Association of Press Publishers".

External linksEdit