Open main menu
De Persgroep logo

De Persgroep is a Belgian publishing company owning media assets in Belgium, Denmark, and the Netherlands. The firm is owned by the Van Thillo family.

Contents

HistoryEdit

In 1987 the Van Thillo family, already the publishers of magazines Joepie (1973) and Dag Allemaal (1984), obtained 66 percent of shares in the Flemish publishing company Hoste nv, publisher of newspaper Het Laatste Nieuws, magazine Blik and other publications. In 1990 the rest of the shares were acquired and the company’s name was changed to De Persgroep. The company had already bought Flemish newspaper publisher De Nieuwe Morgen in 1989, giving it ownership over a second newspaper, De Morgen.

Also in 1987, De Persgroep was one of nine publishers involved in the foundation of VTM or Vlaamse Televisie Maatschappij, the first and still main commercial TV broadcaster in Flanders. The channel was launched on 1 February 1989. Each publisher originally owned 11.1% of the new company's shares. Vlaamse Televisie Maatschappij launched a second TV channel, first known as Ka2 but now Q2, on 30 January 1995 and in the years to come either launched or bought several more, as well as two radio stations and two MVNOs. Vlaamse Televisie Maatschappij changed its name twice, first to Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) and later to Medialaan. The ownership structure also changed, with De Persgroep eventually owning half of Vlaame Televisie Maatschappij's shares and Roularta holding the other half. This situation held until 2018, when De Persgroep bought Roularta's stake.

In 2002 De Persgroep entered the book publishing and DVD distribution sectors.[1]

De Persgroep joined forces with the Walloon media group Groupe Rossel in 2003 to acquire Editco, the publisher of French-language business paper L'Echo, mainly distributed in Brussels and Wallonia.[2] In 2005, the two groups also bought Uitgeverij De Tijd, publisher of De Tijd, the Flemish counterpart to L'Echo. Editco and Uitgeverij De Tijd merged and became Mediafin, with De Persgroep and Groupe Rossel each holding 50% in the venture.

Foreign acquisitions (PCM Publishing, VNU Media, Wegener and Berlingske Media)Edit

PCM Publishing was created through the merger of two companies: Perscombinatie and Meulenhoff & Co. In 1994, Perscombinatie (de Volkskrant, Trouw and Het Parool) acquired a majority stake in Meulenhoff & Co. The Perscombinatie's name was shortened to PCM and publication of newspapers and books became its core activities.[3] In late 1995, PCM acquired the Nederlandse Dagbladunie (TVNZ and Algemeen Dagblad) and became publisher of four of the five national newspapers, four regional titles and door-to-door papers in the Randstad. PCM sold its stake in Het Parool to De Persgroep in 2002[4], making it De Persgroep's first foreign investment.

PCM was acquired by British-based investment group Apax Partners in 2004.[5] In 2005, Algemeen Dagblad and four regional newspapers were housed in AD New Media BV, with PCM holding a 63% interest in the venture.[3]

In July 2009, De Persgroep acquired a majority stake in PCM Publishing and renamed the subsidiary De Persgroep Nederland.[3] A number of transactions were connected to the main acquisition. In July 2009, De Persgroep Nederland sold the house-to-house papers (PCM Local Media) to Wegener. Shortly after, De Persgroep Nederland acquired the 37% stake that Wegener held in AD New Media BV. The acquisition also included the printing house of Wegener in The Hague. Next, De Persgroep Nederland sold NRC Handelsblad and nrc.next for 70 million euros to Egeria in 2009[6] and the PCM Algemene Boeken book-publishing unit (b.o. Meulenhoff & Co) to WPG Uitgevers and Lannoo. As a result, De Persgroep Nederland became the publisher of four national newspapers, Algemeen Dagblad, de Volkskrant, Trouw and Het Parool.[3]

In 2012, De Persgroep Nederland acquired VNU Media, a Dutch publisher of magazines and online tools for professionals, especially in the recruiting and employment sectors.[7]

De Persgroep acquired Mecom Group in 2014, thereby adding Wegener, a big publisher of regional newspapers in the Netherlands, to its assets.[8] The acquisition also included Berlingske Media, a Danish media group particularly known for the Berlingske newspaper, one of the world's oldest, and the popular tabloid paper B.T.. De Persgroep sold Midtjyske Media, Berlingske Media's regional newspaper division, to Jutland Funen Media in 2015.

Further expansion in Belgium and full acquisition of MedialaanEdit

In 2015, Sanoma's Belgian division sold four magazines (Humo, Story, TeVe Blad and Vitaya magazine) to De Persgroep.[9] Vitaya magazine was merged with another Persgroep title, Goed Gevoel, in February 2017.[10] De Persgroep further expanded its magazine holdings when it bought Cascade nv, publisher of the magazines Primo, Eos, Bahamontes, Motoren & Toerisme and For Girls Only, from Dutch media group Audax in 2018.[11] On 30 April 2019 the company closed two separate deals, whereby three of the former Cascade titles - Bahamontes, Motoren & Toerisme and For Girls Only - were acquired by a new company, De Deeluitgeverij, and a fourth, popular science title Eos, was sold to the new Eos Wetenschap vzw.[12]

In 2018 De Persgroep acquired Roularta's 50 percent stake in Medialaan. Roularta received a 50 percent stake in Mediafin and 217.5 million euros in cash.[13] This turned De Persgroep into the sole owner of Medialaan. The company merged Medialaan with its newspaper and magazine publishing holdings in Belgium. To represent this change, the company changed the name of its Belgian holdings to Medialaan-De Persgroep Publishing.[14]

AssetsEdit

This is a list of the different media and other companies owned by De Persgroep.

TV channelsEdit

Former assets:

Medialaan-De Persgroep Publishing used to own the following TV channels in Belgium:

Radio stationsEdit

  • Medialaan-De Persgroep Publishing (Belgium)
  • De Persgroep Nederland (Netherlands)
  • Berlingske Media (Denmark)

Former assets:

Medialaan-De Persgroep Publishing used to own the following radio station in Belgium:

NewspapersEdit

Former assets:

  • De Tijd, Flemish financial daily (previously co-owned with Rossel, De Persgroep has since sold its stake to Roularta)
  • L'Echo, French-language Belgian financial daily (previously co-owned with Rossel, De Persgroep has since sold its stake to Roularta)

De Persgroep also used to publish free city papers (now all defunct), called Zone 02/ in Brussels, Zone 03/ in Antwerp, and Zone 09/ in Ghent.

MagazinesEdit

Medialaan-De Persgroep Publishing publishes the following magazines in Belgium:

Former assets:

TelecomEdit

Medialaan-De Persgroep Publishing owns two MVNOs in Belgium:

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. ^ Hilde Van den Bulck; Sil Tambuyzer; Stef Ackx (2011). "Readers' Responses to Product+ Strategies of Print Media Brands: Increasing Readership or Commoditization of Print Media?". International Journal on Media Management. 13 (1): 71–85. doi:10.1080/14241277.2010.545362.
  2. ^ Dendooven, Pascal. "ANALYSE. Waarom de Persgroep en Rossel l'Echo kopen". De Standaard. Mediahuis. Retrieved 11 April 2019.
  3. ^ a b c d "Over de Persgroep: Historie," De Persgroep Nederland. Retrieved 8 May 2014.
  4. ^ "De Persgroep neemt 32 procent van de aandelen in Het Parool". De Standaard. Mediahuis. Retrieved 11 April 2019.
  5. ^ "Nederlandse mediagroep PCM definitief in handen Britse Apax". Het Belang van Limburg. Mediahuis. Retrieved 11 April 2019.
  6. ^ (in Dutch) Wilco Dekker, "Persgroep geïnteresseerd in overname NRC," De Volkskrant (8 May 2014). Retrieved 8 May 2014.
  7. ^ "De Persgroep Nederland koopt uitgever VNU Media". NRC. Mediahuis. Retrieved 11 April 2019.
  8. ^ Andy Sharman; Robert Cookson (30 June 2014). "Belgian publisher De Persgroep buys Mecom for £200m". Financial Times. Retrieved 1 April 2017.
  9. ^ Eeckhout, Bart. "De Persgroep mag Sanoma-magazines overnemen". De Morgen. De Persgroep. Retrieved 11 April 2019.
  10. ^ a b Vitayamagazine.be https://abonnement.vitayamagazine.be/. Retrieved 10 April 2019. Missing or empty |title= (help)
  11. ^ "De Persgroep Publishing en Medialaan nemen uitgeverij van EOS over". HLN. De Persgroep. Retrieved 11 April 2019.
  12. ^ a b c d e "Uitgeverij achter Primo en Eos ontmanteld". De Tijd (in Dutch). 2019-04-29. Retrieved 2019-05-07.
  13. ^ "Roularta stapt uit Medialaan en in Mediafin". Knack.be. Roularta. Retrieved 7 September 2018.
  14. ^ "Medialaan en De Persgroep Publishing worden één bedrijf". Medialaan.be. Medialaan. Retrieved 7 September 2018.
  15. ^ "Parool, AVRO en RTV N-H nemen AT5 over". AD.nl. De Persgroep Nederland. Retrieved 10 April 2019.
  16. ^ "Concentra en De Persgroep herschikken belangen in ATV en Vacature". Nieuwsblad.be. Mediahuis. Retrieved 10 April 2019.
  17. ^ "Genieten (tijdschrift)". Wikipedia (nl). Retrieved 10 April 2019.
  18. ^ Alan Hope (27 May 2015). "De Persgroep takes over Humo, Story and Vitaya magazines". Flanders Today. Retrieved 27 December 2015.
  19. ^ "Woef (tijdschrift)". Wikipedia (nl). Retrieved 10 April 2019.
  20. ^ Debackere, Jan. "Medialaan koopt gsm-operator Mobile Vikings". De Morgen. Medialaan-De Persgroep Publishing. Retrieved 10 April 2019.

External linksEdit