Open main menu

Crikey is an Australian electronic magazine comprising a website and email newsletter available to subscribers. It portrays left wing views and covers the left of politics comprehensively and extensively. Crikey was described by former Federal Opposition Leader Mark Latham as the "most popular website in Parliament House" in The Latham Diaries.[1] It had in 2014 around 17,000 paying subscribers.[2]

Crikey logo.svg
Crikeyscreenshot.jpg front page from 21 February 2007.
Type of site
Political commentary
OwnerPrivate Media Pty. Ltd.



Stephen MayneEdit

Crikey was founded by activist shareholder Stephen Mayne, a journalist and former staffer of then Liberal Victorian premier Jeff Kennett.[3] It developed out of Mayne's "" website, which in turn developed out of his aborted independent candidate campaign for Kennett's seat of Burwood. Longstanding Crikey political commentators/reporters have included former Liberal insider Christian Kerr (who originally wrote under the pseudonym "Hillary Bray"),[4] Guy Rundle, Charles Richardson, Bernard Keane, Mungo MacCallum and Hugo Kelly.

In 2003 Stephen Mayne, the then proprietor, was forced to sell his house in order to settle defamation cases brought by radio presenter Steve Price and former ALP senator Nick Bolkus over false statements published about them by Crikey.[5]

Staff of then treasurer Peter Costello banned Crikey from the 2005, 2006 and 2007 budget 'lock ups', in which financial journalists are shown the federal budget papers some hours in advance so that their publications can report the budget in depth as soon as it is released, on the grounds that Crikey is not considered to be part of the "mainstream media".

Private Media PartnersEdit

On 1 February 2005, it was announced that Stephen Mayne had sold Crikey to Private Media Partners, a company, owned by former Editor-in-chief of the Sydney Morning Herald, Eric Beecher, for A$1 million. Under the agreement, Mayne has occasionally written for the email newsletter.[6]

Under PMP's stewardship the publication aimed for "professional" style, avoiding the use of in-house nicknames and other idiosyncrasies of the original Crikey. In February 2006, The Age reported that a co-founder and writer, Hugo Kelly, had been sacked for reasons the company claimed were on the grounds of professional misconduct but which Kelly maintained because they had "no guts".[7]

See alsoEdit


  1. ^ Mark Latham, The Latham Diaries, Melbourne University Press, Carlton, 2005, p 403.
  2. ^ A Companion to the Australian Media, Australian Scholarly Publishing, North Melbourne, 2014, p 124.
  3. ^ "Multimedia Media Exchange" (PDF).[permanent dead link]
  4. ^ Brown, Susan (4 July 2004). "Crikey! Name behind column comes clean on dishing dirt". The Age. Melbourne. Retrieved 23 August 2009.
  5. ^ Shiel, Fergus (7 May 2003). "Legal web snares Crikey publisher". The Age. Melbourne. Retrieved 22 August 2009.
  6. ^ Carbone, Suzanne (3 February 2005). "Mayne finds a million reasons to sell". The Age. Melbourne. Retrieved 22 August 2009.
  7. ^ Westerman, Helen; Urban, Rebecca (16 February 2006). "Crikey! You've got to watch what you say". The Age. Melbourne. Retrieved 22 August 2009.

External linksEdit